2025-05-07, 10:49
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drepe
Jeg er lege, og jeg kan ikke snakke for andre, men min vei til å bli lege var ikke at jeg søkte, men at folk søkte til meg.

Men for dere svensker, hvor ydmykende er det å søke jobb?

Hele prosessen er ydmykende, der du kryper som en hund for å få jobben.

Du må sende inn CV og personlig brev. CV forstår jeg, det står om du har de rette kvalifikasjonene. Men " personliga brevet"... Bare navnet antyder at du er en klovn.

"Dette er mitt personlige brev til deg, "Mr. jeg vet ikke hvem du er, jeg hater deg sikkert, men jeg trenger virkelig en jobb", håper du blir fornøyd."

Fy faen!

Så kommer intervjuet. Du dusjer, tar på deg fine klær, øver foran speilet på hvordan du skal snakke. Gå dit, og både han og du vet at du er i en avhengighetsposisjon. Der du gjør ALT for å få ham til å like deg, ler av de kjedelige vitsene hans osv. selv om du ikke vet noe om ham, han er ingenting for deg, han er bare en nobody som står mellom deg og en jobb.

Så venter du på å se om du får jobben eller ikke. En ventetid full av skam.

Jeg kan ikke engang sette meg inn i de skoene.


Er du enig?

Det är inte det minsta förnedrande. Arbetsgivare är och skall vara kräsna och ta in de personerna som motsvarar behoven.

Eller tror du att bara för att du är läkare att det skulle betyda något speciellt? Eller att du ens kan något generellt som gör att det bara stämmer in?

Jag har mött så många läkare och kan konstatera att spännvidden på läkare är lika stor beteende och kompetensmässigt som inom nästan vilket annat yrke som helst, från gravt inkompetent/opassande till fantastiskt.

Väx upp.
Citera
2025-05-07, 10:50
  #26
Medlem
CarlosEstevezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Varför ska du förnedra dig när du söker jobb? Sluta genast med det. Du ska vara tydlig med vilka krav du ställer när det gäller lön, utvecklingsmöjligheter, flextid, semester, friskvård, hemarbete och allt annat som hör det moderna arbetslivet till. Arbetsgivare uppskattar tydlighet och du tjänar inget på att nedvärdera dig själv. Om det inte passar så förtjänar inte arbetsgivaren att nyttja din kompetens.

Råd från en arbetslös. Kanske dina krav är en av anledningarna till att du är arbetslös Marco? Tur för dig att du bor i Sverige grabben där bidragstutten aldrig sinar.😊👍
Citera
2025-05-07, 11:02
  #27
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlosEstevez
Råd från en arbetslös. Kanske dina krav är en av anledningarna till att du är arbetslös Marco? Tur för dig att du bor i Sverige grabben där bidragstutten aldrig sinar.😊👍

Kanske det, men hellre arbetslös än slav.
Citera
2025-05-07, 12:30
  #28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Kanske det, men hellre arbetslös än slav.
När är man slav enligt dig.
Citera
2025-05-07, 12:43
  #29
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
När är man slav enligt dig.

När man går med på hur dåliga villkor som helst för att tjäna någon annan. Det finns många som gör det - inte minst på svenska arbetsplatser. Folk som sänker sina krav, som fjäskar uppåt och tror att det ska löna sig för dem själva i slutändan. Det gör att arbete värderas lägre, arbetarnas status sjunker och alla blir lidande för att dessa egoister bara tänker på sig själva. Jag har ingen respekt för såna människor.
Citera
2025-05-07, 13:24
  #30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
När man går med på hur dåliga villkor som helst för att tjäna någon annan. Det finns många som gör det - inte minst på svenska arbetsplatser. Folk som sänker sina krav, som fjäskar uppåt och tror att det ska löna sig för dem själva i slutändan. Det gör att arbete värderas lägre, arbetarnas status sjunker och alla blir lidande för att dessa egoister bara tänker på sig själva. Jag har ingen respekt för såna människor.
Gäller ju alla inom industri å bygg då.
Citera
2025-05-07, 13:57
  #31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Newton555
Vad är det för jobb som du egentligen söker? Som "läkare" skulle du aldrig uppleva det som förnedrande att söka jobb eftersom det är stor läkarbrist. Och då skulle du inte uppleva en anställningsintervju på detta sätt. Du har skrivit att du har levt ett långt liv, då borde du ha mycket stor arbetslivserfarenhet och vara mycket eftertraktad inom sjukvården.

Och varför behöver du söka jobb? Du har skrivit att "jeg har brukt mye penger på å bli uavhengig, kjøpt land og hjem i andre land. Gjorde det veldig tidlig i livet mitt. Har land i Russland, Saudi-Arabia, Irak, Qatar, Kuwait, Oman, Kina, Egypt, USA, Chile. Blant annet. Her i Norge bor jeg på en gård og er 100% selvforsynt".

Du har skrivit ett långt förnedrande inlägg om oss svenskar, "Sverige og svenskene er Nordens blattere!".

Vad är det för jobb som du egentligen söker? Och om du beskriver dig som mångmiljonär, varför behöver du då jobba?
Stämmer. Typiskt blatte att inte kunna läsa.
Jeg svarte på alle spørsmålene dine i mitt første avsnitt.
Citera
2025-05-07, 13:59
  #32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ChrisLynch
Det är inte det minsta förnedrande. Arbetsgivare är och skall vara kräsna och ta in de personerna som motsvarar behoven.

Eller tror du att bara för att du är läkare att det skulle betyda något speciellt? Eller att du ens kan något generellt som gör att det bara stämmer in?

Jag har mött så många läkare och kan konstatera att spännvidden på läkare är lika stor beteende och kompetensmässigt som inom nästan vilket annat yrke som helst, från gravt inkompetent/opassande till fantastiskt.

Väx upp.
Dette har ingenting med meg å gjøre. Jeg har aldri hatt en stor periode med arbeidsledighet.

Den eneste som vil vokse opp her, er deg. Du forstår ingenting.
Citera
2025-05-07, 13:59
  #33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
När man går med på hur dåliga villkor som helst för att tjäna någon annan. Det finns många som gör det - inte minst på svenska arbetsplatser. Folk som sänker sina krav, som fjäskar uppåt och tror att det ska löna sig för dem själva i slutändan. Det gör att arbete värderas lägre, arbetarnas status sjunker och alla blir lidande för att dessa egoister bara tänker på sig själva. Jag har ingen respekt för såna människor.
Du er arbeidsledig ida?
Citera
2025-05-07, 14:13
  #34
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drepe
Du er arbeidsledig ida?

Ja, sen januari. Arbetslösheten i Sverige är nästan 10%.
Citera
2025-05-07, 14:15
  #35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Ja, sen januari. Arbetslösheten i Sverige är nästan 10%.
Hva er årsaken til dette? Og hvordan kan du holde kjøleskapet fullt hvis du er arbeidsledig?

(Så bildet! Litt for mye grønnsaker skjønt )
Citera
2025-05-07, 14:20
  #36
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drepe
Hva er årsaken til dette? Og hvordan kan du holde kjøleskapet fullt hvis du er arbeidsledig?

(Så bildet! Litt for mye grønnsaker skjønt )

Min arbetslöshet beror på politiska beslut. I Sverige görs det stora nedskärningar i offentlig sektor och jag är drabbad av det.

Jag har a-kassa och inkomstförsäkring.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in