2025-05-08, 12:30
  #97
Avslutad
Ja, det är förnedrande att söka jobb. Inte ens med ett finslipat CV, anpassat personligt brev och bifogade gamla intyg får du ens enklare jobb överhuvudtaget. Man blir inte ens kallad till intervju och i värsta fall visar det sig att en städtjänst har 600 sökande. Då har vi ännu inte nämnt allt trams om två intervjuer och personlighetstest osv. som kontorsjobb har idag.

Det kan förvisso ta sin tid men i något skede får man nog ett enklare jobb som inte kräver utbildning överhuvudtaget. Vissa industriuppgifter, lager, flytt osv. Och nej, vården passar verkligen inte för alla. Absolut inte om du har tendens att stressa, blanda bort saker eller inte är särskilt social. Då slutar man ganska snabbt.
Citera
2025-05-08, 12:35
  #98
Medlem
När man söker jobb känner man sig som en negerslav som står på en uppochnedvänd sockerlåda medan slavhandlarna granskar tänder och fysik. Arbetsgivarna vet om att man är i beroendeställning och utnyttjar detta maximalt.
Citera
2025-05-08, 12:39
  #99
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rhodez
Åter igen så fattar du ingenting om vad som driver arbetslöshet. Eller gör du det? Du svarade inte på om jag ska testa dig på kunskaper i nationalekonomi. Vad säger du? Du kan den matrisalgebra som behövs för att förstå hur allt hänger ihop antar jag.

Nej, det ska du verkligen inte. Trots arbetslöshet har jag viktigare saker att göra än att ställa upp på trams. Dessutom är inte nationalekonomi ämnet för diskussion här. Arbetslöshet är ämnet och om jag har förstått dig rätt så har jag mer erfarenhet av det än dig. Det är alltså du som ska lära dig av mig och inte tvärtom.
Citera
2025-05-08, 12:40
  #100
Medlem
Rhodezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Nej, det ska du verkligen inte. Trots arbetslöshet har jag viktigare saker att göra än att ställa upp på trams. Dessutom är inte nationalekonomi ämnet för diskussion här. Arbetslöshet är ämnet och om jag har förstått dig rätt så har jag mer erfarenhet av det än dig. Det är alltså du som ska lära dig av mig och inte tvärtom.
Nej hur orsaken bakom arbetslöshet ser ut lär man sig genom att studera nationalekonomi. Inte genom att vara en loser.
Citera
2025-05-08, 13:01
  #101
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Rhodez
Nej hur orsaken bakom arbetslöshet ser ut lär man sig genom att studera nationalekonomi. Inte genom att vara en loser.
Det er mange arbeidsledige som prøver å få seg jobb, men som ikke får det til. Slutt å være uvitende.
Citera
2025-05-08, 13:04
  #102
Medlem
Rhodezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drepe
Det er mange arbeidsledige som prøver å få seg jobb, men som ikke får det til. Slutt å være uvitende.
Jag har inte påstått att det är så. Men orsaken är att arbetskraftens kvalifikationer inte matchar vad som efterfrågas. Detta måste man ha klart när man diskuterar arbetslöshet. Man kan inte bara låtsas som att det är ofrånkommligt.

Jag har själv aldrig sökt jobb. Jobben söker mig. Så är det för många.

Så är det många som är lata och kräver för mycket. Som mannen ovan som inte kan söka jobb som pott-kusk i äldrevården. Någon måste ju göra jobbet. Kan inte ha folk som går arbetslösa samtidigt som det är svårt rekrytera till jobb de kan ta.
Citera
2025-05-08, 13:06
  #103
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Rhodez
Jag har inte påstått att det är så. Men orsaken är att arbetskraftens kvalifikationer inte matchar vad som efterfrågas. Detta måste man ha klart när man diskuterar arbetslöshet. Man kan inte bara låtsas som att det är ofrånkommligt.

Jag har själv aldrig sökt jobb. Jobben söker mig. Så är det för många.
Jeg er også på utkikk etter jobber, men jeg innbiller meg ikke at det vanlige "skaff deg en jobb" er løsningen.

De fleste arbeidsledige ønsker ikke å være det, og sliter veldig hardt for ikke å være det.

Det er ingen grunn til å gjøre narr av folk som er arbeidsledige.
Citera
2025-05-08, 13:09
  #104
Medlem
Rhodezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drepe
Jeg er også på utkikk etter jobber, men jeg innbiller meg ikke at det vanlige "skaff deg en jobb" er løsningen.

De fleste arbeidsledige ønsker ikke å være det, og sliter veldig hardt for ikke å være det.

Det er ingen grunn til å gjøre narr av folk som er arbeidsledige.
Tänker du på det jag skrev till MarcoStar? Men han är speciell han. Han är otroligt kaxig och ska mästra alla om allt möjligt.
Citera
2025-05-08, 13:11
  #105
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Rhodez
Tänker du på det jag skrev till MarcoStar? Men han är speciell han. Han är otroligt kaxig och ska mästra alla om allt möjligt.
Men vær så snill, det er ikke noe poeng i det.
Citera
2025-05-08, 16:32
  #106
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drepe
Ja, det har med patriotisme og nasjonalisme å gjøre. Hvis du var patriot, ville du selvfølgelig vært i ditt eget land og bygget det opp i stedet for å snylte på andre land, selv om de tilbyr høyere lønninger.

Jag blev headhuntad till en tjänst i Norge, tog den och levde i Norge medan jag arbetade. Snylta?


Citat:
Ursprungligen postat av drepe
Men ja, kom hit, bo her og påstå at Sverige er bedre. Er det ikke det araberne gjør?

Kan du citera var jag påstått att Sverige är bättre än Norge?
Citera
2025-05-08, 16:43
  #107
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Rhodez
Jag har inte påstått att det är så. Men orsaken är att arbetskraftens kvalifikationer inte matchar vad som efterfrågas. Detta måste man ha klart när man diskuterar arbetslöshet. Man kan inte bara låtsas som att det är ofrånkommligt.

Jag har själv aldrig sökt jobb. Jobben söker mig. Så är det för många.

Så är det många som är lata och kräver för mycket. Som mannen ovan som inte kan söka jobb som pott-kusk i äldrevården. Någon måste ju göra jobbet. Kan inte ha folk som går arbetslösa samtidigt som det är svårt rekrytera till jobb de kan ta.

Om du hade varit en "vinnare" så hade du inte skrivit här på forumet till att börja med.

Vanliga människor borde vägra att arbeta för småpengar, så skulle "eliten" tvingas beskatta sina rika kompisar istället för medelklassen.

Salig Tjohilda dog av cancer för många år sedan, så hon ställdes aldrig inför det problemet, men hon skrev en gång att den som drog in hennes sjukpension skulle hon mörda. Skön inställning
Citera
2025-05-08, 17:14
  #108
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Colldestruct
Ja, det är förnedrande att söka jobb. Inte ens med ett finslipat CV, anpassat personligt brev och bifogade gamla intyg får du ens enklare jobb överhuvudtaget. Man blir inte ens kallad till intervju och i värsta fall visar det sig att en städtjänst har 600 sökande. Då har vi ännu inte nämnt allt trams om två intervjuer och personlighetstest osv. som kontorsjobb har idag.

Det kan förvisso ta sin tid men i något skede får man nog ett enklare jobb som inte kräver utbildning överhuvudtaget. Vissa industriuppgifter, lager, flytt osv. Och nej, vården passar verkligen inte för alla. Absolut inte om du har tendens att stressa, blanda bort saker eller inte är särskilt social. Då slutar man ganska snabbt.

Det är ett problem ja, dom tar oftast någon med lönebidrag och där faller ju dom flesta svenskar bort. Helt värdelös marknad idag när det gäller söka jobb. Man får inte ens chansen säga vem man är....
Citera
  • 8
  • 9

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in