2025-05-06, 17:34
Medlem
TheSwedishEmpires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drepe
Jeg er lege, og jeg kan ikke snakke for andre, men min vei til å bli lege var ikke at jeg søkte, men at folk søkte til meg.

Men for dere svensker, hvor ydmykende er det å søke jobb?

Hele prosessen er ydmykende, der du kryper som en hund for å få jobben.

Du må sende inn CV og personlig brev. CV forstår jeg, det står om du har de rette kvalifikasjonene. Men " personliga brevet"... Bare navnet antyder at du er en klovn.

"Dette er mitt personlige brev til deg, "Mr. jeg vet ikke hvem du er, jeg hater deg sikkert, men jeg trenger virkelig en jobb", håper du blir fornøyd."

Fy faen!

Så kommer intervjuet. Du dusjer, tar på deg fine klær, øver foran speilet på hvordan du skal snakke. Gå dit, og både han og du vet at du er i en avhengighetsposisjon. Der du gjør ALT for å få ham til å like deg, ler av de kjedelige vitsene hans osv. selv om du ikke vet noe om ham, han er ingenting for deg, han er bare en nobody som står mellom deg og en jobb.

Så venter du på å se om du får jobben eller ikke. En ventetid full av skam.

Jeg kan ikke engang sette meg inn i de skoene.

Er du enig?
Som lege burde dette ikke være et problem. Har selv gode kvalifikasjoner og føler det ikke spesielt ydmykende å søke jobb. Men da steller jeg krav på arbeidsgiverne. Jeg kryper ikke for noen.
Citera
2025-05-06, 19:28
Medlem
Niggwards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Severloh
Ja det är lika förnedrande överallt. Det värsta är bemanningsföretagen
De var för övrigt olagliga i Sverige, och borde bli det igen.

De har tagit över som ett jävla virus. Man ser till och med annonser där de inte ens säger vad du söker till vilket är helt jävla sjukt?

- ”Företag i ’län’ söker dig som XX för uppdrag” Vafan är det?
Citera
2025-05-06, 22:23
Medlem
Jordgubbes avatar
Det har varit en del artiklar om detta på sistone, om förnedrande rekryteringsprocesser (även en och annan tråd här på Flashback). "Sinekur" kallades det förr när man levde på andra, men idag heter en motsvarighet "HR". Det är uppemot 40 000 personer som jobbar med det i Sverige. De har låg trovärdighet, statistiken för lyckade rekryteringar är svag, men de har ganska hög lön (åtminstone i relation till vad de gör). De borde vädras ut allihop, och systemet rebootas. För landets skull.
Citera
2025-05-06, 23:32
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niggward
De har tagit över som ett jävla virus. Man ser till och med annonser där de inte ens säger vad du söker till vilket är helt jävla sjukt?

- ”Företag i ’län’ söker dig som XX för uppdrag” Vafan är det?

säkert ghostjobb som inte ens finns...
Citera
2025-05-06, 23:38
Moderator
VitKallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
Personligt brev borde helt tas bort när man söker jobb. Enda man ska skicka är CV och sen om man är intressant och blir kallad till intervju så får man visa vem man är och berätta lite mer om sig själv. Alla kan ju skryta på ett papper "jag är bäst höhöhö anställ mig jag brinner för detta arbete"....
Så den som inte har erfarenhet skickar ett blankt papper då? Givande.
Citera
2025-05-07, 07:35
Avstängd
Citat:
Jeg er lege, og jeg kan ikke snakke for andre, men min vei til å bli lege var ikke at jeg søkte, men at folk søkte til meg.

Du må sende inn CV og personlig brev. CV forstår jeg, det står om du har de rette kvalifikasjonene. Men " personliga brevet"... Bare navnet antyder at du er en klovn.

"Dette er mitt personlige brev til deg, "Mr. jeg vet ikke hvem du er, jeg hater deg sikkert, men jeg trenger virkelig en jobb", håper du blir fornøyd."

Fy faen!

Så kommer intervjuet. Du dusjer, tar på deg fine klær, øver foran speilet på hvordan du skal snakke. Gå dit, og både han og du vet at du er i en avhengighetsposisjon. Der du gjør ALT for å få ham til å like deg, ler av de kjedelige vitsene hans osv. selv om du ikke vet noe om ham, han er ingenting for deg, han er bare en nobody som står mellom deg og en jobb.

Er du enig?

Det är ju ännu värre för norrbaggarna. Att behöva klä av sig naken och bli kroppsundersökt både fram och bak bara för att man söker jobb som kassörska på Eurocash - det är verklig förnedring.
Citera
2025-05-07, 08:54
Medlem
Barrington1975s avatar
Citat:

Fy faen!

Er du enig?

Det finns läkare i Sverige också, fler än i Norge faktiskt. 🙃
Citera
2025-05-07, 08:56
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sixgorillion
Tips är att använda AI för att knåpa ihop schyssta CV'n och Personliga brev!

Du kan inte använda AI när du ska på intervju dock.
Citera
2025-05-07, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Severloh
Ja det är lika förnedrande överallt. Det värsta är bemanningsföretagen
De var för övrigt olagliga i Sverige, och borde bli det igen.
När var de det?
Citera
2025-05-07, 10:05
Medlem
Det handlar väl egentligen om att det är förnedrande att vara arbetslös?

Att ha ett ok jobb och söka nytt är ändå ganska lugnt.
Citera
2025-05-07, 10:06
Medlem
Severlohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
När var de det?

Fram tills 90-talet om jag inte minns fel.
Citera
2025-05-07, 10:41
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Det har varit en del artiklar om detta på sistone, om förnedrande rekryteringsprocesser (även en och annan tråd här på Flashback). "Sinekur" kallades det förr när man levde på andra, men idag heter en motsvarighet "HR". Det är uppemot 40 000 personer som jobbar med det i Sverige. De har låg trovärdighet, statistiken för lyckade rekryteringar är svag, men de har ganska hög lön (åtminstone i relation till vad de gör). De borde vädras ut allihop, och systemet rebootas. För landets skull.

Man ska akta sig från rekryteringsföretag dom tjänar ju pengar på varje arbetstagare som företagen anställer.. därför är dom så extremt petiga och noga och använder sig av alla möjliga tester. Du blir ju deras marknadsföring.. anställer företaget dig och du är svinduktig på jobbet så blir det en bra recension för företaget som anlita rekryteringsfirman! Är du kass så är det tvärt om..
Rekryteringsföretag tar ofta en engångsavgift motsvarande 15–30 % av den anställdes årslön så det handlar om jäkligt mycket pengar särskilt om de är flera än 1 som ska rekryteras tex 10 nya behövs till en industri.
Ett exempel kan vara;
Tillsvidareanställning (rekrytering)
Om den anställda får 400 000 kr i årslön, tar rekryteringsföretaget 60 000–120 000 kr per anställd som rekryteras till de företaget. Tänk då deras förlust vid en felrekrytering om du är kass på ditt jobb och måste sluta.

Sedan många rekryteringsföretag erbjuder garantier, t.ex. att kunden får en ny kandidat gratis om den första slutar inom några månader, vilket kan påverka priset.
Senast redigerad av Menea 2025-05-07 kl. 10:45.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in