Citat:
Jeg er lege, og jeg kan ikke snakke for andre, men min vei til å bli lege var ikke at jeg søkte, men at folk søkte til meg.
Men for dere svensker, hvor ydmykende er det å søke jobb?
Hele prosessen er ydmykende, der du kryper som en hund for å få jobben.
Du må sende inn CV og personlig brev. CV forstår jeg, det står om du har de rette kvalifikasjonene. Men " personliga brevet"... Bare navnet antyder at du er en klovn.
"Dette er mitt personlige brev til deg, "Mr. jeg vet ikke hvem du er, jeg hater deg sikkert, men jeg trenger virkelig en jobb", håper du blir fornøyd."
Fy faen!
Så kommer intervjuet. Du dusjer, tar på deg fine klær, øver foran speilet på hvordan du skal snakke. Gå dit, og både han og du vet at du er i en avhengighetsposisjon. Der du gjør ALT for å få ham til å like deg, ler av de kjedelige vitsene hans osv. selv om du ikke vet noe om ham, han er ingenting for deg, han er bare en nobody som står mellom deg og en jobb.
Så venter du på å se om du får jobben eller ikke. En ventetid full av skam.
Jeg kan ikke engang sette meg inn i de skoene.
Er du enig?
Men for dere svensker, hvor ydmykende er det å søke jobb?
Hele prosessen er ydmykende, der du kryper som en hund for å få jobben.
Du må sende inn CV og personlig brev. CV forstår jeg, det står om du har de rette kvalifikasjonene. Men " personliga brevet"... Bare navnet antyder at du er en klovn.
"Dette er mitt personlige brev til deg, "Mr. jeg vet ikke hvem du er, jeg hater deg sikkert, men jeg trenger virkelig en jobb", håper du blir fornøyd."
Fy faen!
Så kommer intervjuet. Du dusjer, tar på deg fine klær, øver foran speilet på hvordan du skal snakke. Gå dit, og både han og du vet at du er i en avhengighetsposisjon. Der du gjør ALT for å få ham til å like deg, ler av de kjedelige vitsene hans osv. selv om du ikke vet noe om ham, han er ingenting for deg, han er bare en nobody som står mellom deg og en jobb.
Så venter du på å se om du får jobben eller ikke. En ventetid full av skam.
Jeg kan ikke engang sette meg inn i de skoene.
Er du enig?
Det är inte det minsta förnedrande. Arbetsgivare är och skall vara kräsna och ta in de personerna som motsvarar behoven.
Eller tror du att bara för att du är läkare att det skulle betyda något speciellt? Eller att du ens kan något generellt som gör att det bara stämmer in?
Jag har mött så många läkare och kan konstatera att spännvidden på läkare är lika stor beteende och kompetensmässigt som inom nästan vilket annat yrke som helst, från gravt inkompetent/opassande till fantastiskt.
Väx upp.
)