Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-05-05, 07:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .nattramn.
Du har ju varit inne på att gud gör detta för sitt heliga namns skull. Lite tjurig kanske. Men jag har ju läst de styckena också, så jag vet vad du menar.

Jag är ju absolut inte jätte insatt, jag tänker på det stycket i biblen då en person går och mäter allt i templet. Det är ju ett jätte långt stycke. Du vet säkert vilket jag menar det är något kapitel efter gud säger att han gör detta för sitt heliga namns skull. Varför är det så viktigt med alla mått?

En del tror ju att templet kommer efter jesus återkomst. Som om det bara matrialiseras. Var det så viktigt för gud att det skulle skrivas ner för att vi ska se att det stämmer på cm? Eller är det en byggbeskrivelse?

Ja, antikrist eller vad vi vill kalla honom kommer ju sätta sig i templet. Exakt hur det sker vet vi väl inte ännu. Men på något vis kommer ju han villa styra där i från och vill uppfattas som en gud.

Jag tycker att det är intressant att läsa även islams profetior. De passar väldigt bra ihop med de kristna. 3 personer som ska dyka upp, första en politisk ledare och där efter 2 jesus figurer. Var den politiska ledaren ska styra i 7 år. Pressis samma men man sätter hoppet till de två första. Vet inte om man bara kopierat kristendomen eller om man fått samma profetior.

Men det ska ske saker med kaban i Mecka också. Som jag förstår det ska den förstöras.

Jag har en åsikt som skiljer sig från dig. Om jag förstår det du skrivit riktigt och inte bara inbillat mig.

Jag tror att gog och antikrist är samma person. Jag tror inte att magog är Ryssland. Som jag förstår det är det en tanke man började ha när Ryssland vid en tidpunkt var fiende. Inte nu alltså även om det stämmer nu också. Magog kan lika gärna vara Syrien.

Och jag tror eftersom det passar i hopp med islams profetior att den stora skökan är kaban. Stan vilar på 7 kullar havet runt man ser skökan är människor och den finns vid öknen. Passar bättre en Washington och rom. Men bara min uppfattning för stunden. Läs profetian en gång till men med kaban i tanken. Och skriv gärna vad du tänker.

Templet som jag tror du refererar till i dom sista kapitlen i Hezikiel, är Templet som ska byggas i det tusenåriga riket. När Jesus kommit tillbaks och upprättat ditt rike.

Det riket är till Judarna. En uppfyllelse av löftena till dom. Vi kristna (kyrkan) är inte en del av det fysiskt sett då vi blivit uppryckta och förvandlade innan. Vi är lika Jesus då, präster och kungar som får olika roller i Hans rike här på jorden.

Djävulen är bunden då och antikrist är slängd i den evigt brinnande sjön.

Angående detaljerna med mätningar och mått och hur landet ska delas upp mellan dom olika Israeliska stammarna har jag inte satt mig in i. Jag känner mig inte kallad till det, inte ännu i alla fall. Så där kan jag inte svara dig.

Vad gäller dina funderingar kring slutet för nuvarande epok och Hezekiels krig i kapitel 38, så tror jag det är Ryssland och Iran och Turkiet bland flera det handlar om. Vi ser det börja utkristallisera sig nu. Forskar man i bibeln så kan man härleda vilka områden och folkgrupper dessa namn kommer ifrån, bibliskt.

Det är poängen med att läsa mer bokstavligt och inte dra för många egna slutsatser att spekulera i.

Jag tror antikrist kommer ur ett återupplivat romerskt rike (Vatikanen), Daniel pekar ju ut det i kapitel 9 vers 26, som den furste som ska komma som kommer ur folket som förstörde staden och Templet.

Rom är också byggt på 7 kullar.
Citera
2025-05-05, 07:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .nattramn.
Men är det inte så det alltid varit och så det ska vara fram till 1000 åriga riket?

Jag tänker speciellt på det stycket då världens nationer, (fn kansk) ska samla sig mot Jerusalem och Israel. Då gud ska göra Jerusalem till en tung sten. Hur skulle detta vara möjligt om inte detta hat frodas?

Jag ser också detta hat, som griper folk och förundras över det. Det är nästan overkligt.

Vi uppmanas att be över fred över Jerusalem i Psaltaren 122:6. Gör de som läser tråden och är kristna det? Fråga er om hatet är större en önskan om fred och trygghet i Jerusalem.

Stödjer de som är kristna att bara muslimer får be på tempelberget? Även om Jesus upprepat har sagt att platsen är för ett bönehus för människor från alla nationer.

Vi är syndare alla,eller de flesta av oss i alla fall. Det jag gillar med kristendomen är ödmjukheten och förlåtelsen vi uppmanas att ha. Ingen som hatar på det viset är nära gud.

Klart att judarna är Guds utvalda folk. Det är ju deras gud. Hade det varit asatro som spridigt sig över hela världen hade vi varit det utvalda folket och det var vi historierna och profetiorna handlade om. Vill man vara utvald får man söka sig till de gudar som valde oss. Eller kanske snarare de gudar vi valde.

Jo, det är ju tyvärr så att det oförklarliga hat vi ser utkristallisera sig och växa i styrka är tecken på att vi närmar oss slutet.

Som troende borde man ju vara "glad", eftersom vi snart får komma hem. Men som troende är det vår roll här på jorden att avslöja lögnen, att vara ljuset i mörkret. Att försöka "väcka" så många som möjligt innan det är försent.

Därför ber vi ändå för fred och försöker hålla ljuset tänt.

Dock är ju slutet redan bestämt och beseglat, så det kan ibland kännas lite tungt, eftersom det inte går att stoppa.

Därför är det viktigt att vara starkt förankrad i ordet, så man inte blir vilseledd och tror att det går att stoppa.

Att ödmjukt acceptera Guds plan, att vänta med ljuset tänt utan att bli hatisk och eller högmodig och tro att man kan ändra på det förutsagda slutet. Det är vår roll så här i den absolut sista tiden.
Citera
2025-05-05, 07:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The-Servant
Det är en helt annan fråga som inte nödvändigtvis har något att göra med din galna dispensationalistiska teori.
Det finns en mängd olika teologiska perspektiv som erbjuder olika tolkningar av vilken tid vi lever i nu och hur man bör förstå de olika profetiorna och Uppenbarelseboken.
Preterism, Futurism, Historicism, Idealism, Amillennialism, Postmillennialism, Premillennialism, Dispensationalism, Little Season Theory, Partial Preterism med flera.

Men du är skolad att tro på ett visst sätt genom den dispensationalistiska hjärntvätten, och du vågar inte ifrågasätta den tron ... i och med det inbyggda hotet om förbannelse som de så falskt har vävt in i denna stora deception, kan man gissa.
Grundproblemet är ju dock att du definierar Israel fel.

Som jag misstänkte. Du har ingen egen uppfattning eller förklaring.

Det kan bli så för dom som fallit i den allegoriserade fallgropen. Ni vet inte. För det framgår inte i era tolkningar, eftersom dom är förvrängda.

Dom tidiga kyrkofäderna, från Augustus och framåt, startade denna förvrängning. Tanken var kanske "god" för man ville försöka få kristendomen accepterad av ledarna på den tiden. Förföljelse och grymhet mot kristna var nämligen katastrofal då.

Ledare som inte kunde acceptera en religion där det skulle komma en KUNG och ta över ledarskapet i framtiden. Därför blev man tvungen att "sudda ut" detta ur bibel och ändra betydelsen. Och på den vägen är det.

Kyrkan blev en del av staten. Allt som hotar "staten" måste därför suddas bort.
Citera
2025-05-05, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Durcherrs
....

Hade du läst på lite så hade du insett att dagens judar inte är israeliter och de följer absolut inte Bibeln. Varför tror du att Herodes ville mörda Jesusbarnet och att prästerna senare också ville mörda Jesus? Varför kallade Jesus dem för "a brood of vipers"? Det är samma folk som idag hädar Kristus och hatar kristna:

https://m.youtube.com/watch?v=WABEO5QNlrw&pp=ygUfSXNyYWVsaSB0diBjcnVjaWZ 5IG1vbmtleSBqZXN1cw%3D%3D

Judarnas festliga högtid Kapparot:

https://m.youtube.com/watch?v=7rAzdI8OiNA&pp=ygUPS2FwcG9yb3MgaG9ycm9y

Lycka till med att dyrka denna underbara population.

Att säga att "kapparot" är en "festlig högtid" är ungefär som att säga att katolska kyrkans bikt är en festlig högtid. Kapparot är en ritual som vissa ultra-ortodoxa sekter gör för att botgöra sig från synder.
Citera
2025-05-05, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nannegijala
Att säga att "kapparot" är en "festlig högtid" är ungefär som att säga att katolska kyrkans bikt är en festlig högtid. Kapparot är en ritual som vissa ultra-ortodoxa sekter gör för att botgöra sig från synder.

Man kan också göra det med cash som man sedan skänker till fattiga, vilket man också gör med kycklingen. Praktiken har varit kontroversiell genom den judiska historien. De som fortfarande gör det gör det för att de har vuxit upp med det, och att tradition i sig har en religiös tyngd.
Citera
2025-05-05, 17:05
Medlem
bandspelarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinkelhak
Jag tror också vi är i slutfasen av ändens tid. Skillnaden är att jag väntar på Jesus, du väntar på antikrist.
Jag väntar inte på antikrist på det sättet. Anikrist är redan här men, "Se, jag skall lägga henne på sjukbädden..". I en annan vers skrivs det som ett dödligt hugg, och ännu på ett annat ställe står det "odjuret som var och inte är, men ska komma". Det vi väntar på är att hen skall stiga upp på benen igen. Just nu är det inte, det ligger på sjukbädden av det dödliga hugget.

Det är samm figur som Paulus skriver om (och Daniel, och Johannes). Sist i citatet ser vi tydligt vem som kommer först.
Du kan vänta på Jesus, men du kommer att möta antikrist först, bara det dödliga såret läks.

2Tess 2
"1När det gäller vår herre Jesu Kristi ankomst, då vi skall samlas hos honom, ber vi er, bröder, 2att inte strax tappa fattningen och bli uppskrämda, om man hänvisar till Anden eller till något som vi skulle ha sagt eller skrivit och säger att Herrens dag är här.
3 Låt inte lura er på något vis. Ty först måste avfallet ske och laglöshetens människa uppenbaras, undergångens son, 4 motståndaren, han som förhäver sig över allt som kallas gud eller heligt och sätter sig i Guds tempel och utger sig för att vara Gud.
5 Minns ni inte att jag sade detta redan när jag var hos er?
6 Och ni vet vad det är som nu hindrar honom så att han inte kan träda fram förrän hans stund är inne.
7 Ty laglösheten är redan verksam, som en hemlighet; det som återstår är att han som ännu hindrar röjs ur vägen.
8 Då skall den Laglöse uppenbaras, han som herren Jesus skall dräpa med andedräkten ur sin mun och förinta med glansen vid sin ankomst."
Citera
2025-05-05, 18:56
Medlem
Citat:
Som jag misstänkte. Du har ingen egen uppfattning eller förklaring.

Det kan bli så för dom som fallit i den allegoriserade fallgropen. Ni vet inte. För det framgår inte i era tolkningar, eftersom dom är förvrängda.

Dom tidiga kyrkofäderna, från Augustus och framåt, startade denna förvrängning. Tanken var kanske "god" för man ville försöka få kristendomen accepterad av ledarna på den tiden. Förföljelse och grymhet mot kristna var nämligen katastrofal då.

Ledare som inte kunde acceptera en religion där det skulle komma en KUNG och ta över ledarskapet i framtiden. Därför blev man tvungen att "sudda ut" detta ur bibel och ändra betydelsen. Och på den vägen är det.

Kyrkan blev en del av staten. Allt som hotar "staten" måste därför suddas bort.

Oh my, du tror att du vet... Allt du "vet" är vad dom vill att du ska "veta", så att du kan verka som en nyttig idiot för den dispensationalistiska agendan.
Citera
2025-05-06, 00:07
Medlem
bandspelarens avatar
Jag har funderat lite kring Matteus 24:15-16.

Matteus 24:15-16 (bibel2000)

Citat:
"15 När ni ser den vanhelgande skändlighet som profeten Daniel har talat om stå på helig plats (må den som läser fatta det rätt), 16 då måste de som bor i Judeen fly upp i bergen. "

Det beskrivs ungefär likadant i Markus 13:14 (bibel2000)

Citat:
14 När ni ser den vanhelgande skändligheten stå där den minst av allt borde stå (må den som läser fatta det rätt), då skall de som bor i Judeen fly upp i bergen.

I Lukas 21:20-21 (bibel2000) beskrivs det lite annorlunda.

Citat:
"20 När ni ser Jerusalem omringat av härar, då skall ni veta att dess ödeläggelse är nära. 21 Då måste de som bor i Judeen fly upp i bergen, de som är inne i staden skall lämna den, och de som är ute på landet får inte gå in i staden."

Är det samma sak? Varför Skriver Lukas något helt annat i första delen?

Till att börja med är "vanhelgande skändlighet" en dålig översättning. Det engelska uttrycket "abomination of desolation" är bättre. Det betyder ungefär "styggelsens ödeläggelse"

Matteus refererar till Daniel. Dessa verser i Daniel berör något av orden.
Jag tar engelska citat nu då de återger originalet bättre.

Daniel 8:13
“...the transgression that makes desolate...” (ESV)
Daniel 9:27
"...and on the wing of abominations shall come one who makes desolate..."
Daniel 11:31
"...they shall set up the abomination that makes desolate."
Daniel 12:11
"...the abomination that makes desolate is set up..."

Alla dessa verser är profetior. Endast Daniel 9:27 ger direkta kopplingar till historien, "wing of abomination", även om det också är en profetia. Det för tankarna till Nebukadnessar, härskaren av Babylonien, kom på väldiga vingar och förstörde Jerusalem 587 f.kr.

På följande ställen i GT liknas Nebukadnessar , Babylons härskare, vid en örn.
Hesekiel 17:1–24, Habackuk 1:6–8, Klagovisorna 4:19, Jeremia 48:40, Jeremia 49:22

I Hesekiel är det tydligt kopplat till Jerusalems första förstörelse 587 f.kr.
Hesekiel 17 (bibel2000)
"1 Herrens ord kom till mig: 2 Människa! Ge israeliterna en gåta, berätta en liknelse för dem. 3 Du skall säga: Så säger Herren Gud: En stor örn med väldiga vingar och långa vingpennor, med tät och färgrik fjäderskrud, kom till Libanon. Han tog cederträdets topp 4 och bröt av det översta skottet. Han förde det till krämarlandet och satte det i köpmansstaden.
....
12 Säg till det motsträviga folket: Förstår ni inte vad detta betyder? Säg till dem: Kungen av Babylonien kom till Jerusalem och tog kungen och furstarna och förde dem till Babylon. "

Uttrycket i Daniel 9.27 , tangerar uttrycket i Matt 24:15, och för tankarna till Nebukadnessar, Babylon, som redan attackerat Jerusalem. Babylon även känd för avgudadyrkan , dvs abomination.
Hur såg det då ut när Romarna omringade Jerusalem 66 e.kr. ? Josephus Flavius som var på plats:.
"Romarna satte upp sina örnbaner mitt emot templet och offrade där till dem, med jubelrop och hån."

Detta citat gäller förstås själva anfallet men det var samma avgudadyrkare som omringade Jerusalem nåt år tidigare.
Vid denna tidpunkt var romarna polyteistiska avgudadyrkare.

Örnar, vingar, avgudadyrkan kopplar ihop Nebukadnessars Babylon med romerska härarna som attackerade Jerusalem.
Den korrekta återgivningen är förmodligen Markus . Han anses ha skrivit åt judar som kunde skrifterna. Han återgav det ordagrannt. Lukas å sin sida skrev till hedningarna och kände sig nödgad att tolka det åt dem.
Citera
2025-05-06, 06:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bandspelaren
Jag väntar inte på antikrist på det sättet. Anikrist är redan här men, "Se, jag skall lägga henne på sjukbädden..". I en annan vers skrivs det som ett dödligt hugg, och ännu på ett annat ställe står det "odjuret som var och inte är, men ska komma". Det vi väntar på är att hen skall stiga upp på benen igen. Just nu är det inte, det ligger på sjukbädden av det dödliga hugget.

Det är samm figur som Paulus skriver om (och Daniel, och Johannes). Sist i citatet ser vi tydligt vem som kommer först.
Du kan vänta på Jesus, men du kommer att möta antikrist först, bara det dödliga såret läks.

2Tess 2
"1När det gäller vår herre Jesu Kristi ankomst, då vi skall samlas hos honom, ber vi er, bröder, 2att inte strax tappa fattningen och bli uppskrämda, om man hänvisar till Anden eller till något som vi skulle ha sagt eller skrivit och säger att Herrens dag är här.
3 Låt inte lura er på något vis. Ty först måste avfallet ske och laglöshetens människa uppenbaras, undergångens son, 4 motståndaren, han som förhäver sig över allt som kallas gud eller heligt och sätter sig i Guds tempel och utger sig för att vara Gud.
5 Minns ni inte att jag sade detta redan när jag var hos er?
6 Och ni vet vad det är som nu hindrar honom så att han inte kan träda fram förrän hans stund är inne.
7 Ty laglösheten är redan verksam, som en hemlighet; det som återstår är att han som ännu hindrar röjs ur vägen.
8 Då skall den Laglöse uppenbaras, han som herren Jesus skall dräpa med andedräkten ur sin mun och förinta med glansen vid sin ankomst."

Men om du inte väntar på antikrist, vad väntar du på då?

Varför och till vilka kommer Han tillbaks?

Det står ju skrivet att ingen känner till tiden eller dagen när Han kommer. Att människor kommer äta och dricka, gifta sig och bli bortgifta. Leva som vanligt. Som under Noas dagar innan floden ska det vara när Han kommer.

Hur kan det vara möjligt under den stora svåra vedermödan? Dom sju plågorna? Guds vrede i uppenbarelseboken kapitel 16?

Det kommer inte finnas några troende hedningar kvar här på jorden när Jesus kommer tillbaka i kapitel 19. Vi kommer tillbaka tillsammans med Honom.

Allt gräs har brunnit upp, allt vatten förgiftats, alla berg har krossats till grushögar, och två tredjedelar av jordens folk har dödats. Inklusive dom som inte tog märket. Dom blir martyrer för Lammet och halshuggs för sitt vittnesbörd för Jesus och för att dom inte tog märket.

Så till vilka och varför kommer Han tillbaks?
Citera
2025-05-06, 07:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bandspelaren
Jag har funderat lite kring Matteus 24:15-16.

Matteus 24:15-16 (bibel2000)

Det beskrivs ungefär likadant i Markus 13:14 (bibel2000)

I Lukas 21:20-21 (bibel2000) beskrivs det lite annorlunda.

Är det samma sak? Varför Skriver Lukas något helt annat i första delen?

Till att börja med är "vanhelgande skändlighet" en dålig översättning. Det engelska uttrycket "abomination of desolation" är bättre. Det betyder ungefär "styggelsens ödeläggelse"

Matteus refererar till Daniel. Dessa verser i Daniel berör något av orden.
Jag tar engelska citat nu då de återger originalet bättre.

Daniel 8:13
“...the transgression that makes desolate...” (ESV)
Daniel 9:27
"...and on the wing of abominations shall come one who makes desolate..."
Daniel 11:31
"...they shall set up the abomination that makes desolate."
Daniel 12:11
"...the abomination that makes desolate is set up..."

Alla dessa verser är profetior. Endast Daniel 9:27 ger direkta kopplingar till historien, "wing of abomination", även om det också är en profetia. Det för tankarna till Nebukadnessar, härskaren av Babylonien, kom på väldiga vingar och förstörde Jerusalem 587 f.kr.

På följande ställen i GT liknas Nebukadnessar , Babylons härskare, vid en örn.
Hesekiel 17:1–24, Habackuk 1:6–8, Klagovisorna 4:19, Jeremia 48:40, Jeremia 49:22

I Hesekiel är det tydligt kopplat till Jerusalems första förstörelse 587 f.kr.
Hesekiel 17 (bibel2000)
"1 Herrens ord kom till mig: 2 Människa! Ge israeliterna en gåta, berätta en liknelse för dem. 3 Du skall säga: Så säger Herren Gud: En stor örn med väldiga vingar och långa vingpennor, med tät och färgrik fjäderskrud, kom till Libanon. Han tog cederträdets topp 4 och bröt av det översta skottet. Han förde det till krämarlandet och satte det i köpmansstaden.
....
12 Säg till det motsträviga folket: Förstår ni inte vad detta betyder? Säg till dem: Kungen av Babylonien kom till Jerusalem och tog kungen och furstarna och förde dem till Babylon. "

Uttrycket i Daniel 9.27 , tangerar uttrycket i Matt 24:15, och för tankarna till Nebukadnessar, Babylon, som redan attackerat Jerusalem. Babylon även känd för avgudadyrkan , dvs abomination.
Hur såg det då ut när Romarna omringade Jerusalem 66 e.kr. ? Josephus Flavius som var på plats:.
"Romarna satte upp sina örnbaner mitt emot templet och offrade där till dem, med jubelrop och hån."

Detta citat gäller förstås själva anfallet men det var samma avgudadyrkare som omringade Jerusalem nåt år tidigare.
Vid denna tidpunkt var romarna polyteistiska avgudadyrkare.

Örnar, vingar, avgudadyrkan kopplar ihop Nebukadnessars Babylon med romerska härarna som attackerade Jerusalem.
Den korrekta återgivningen är förmodligen Markus . Han anses ha skrivit åt judar som kunde skrifterna. Han återgav det ordagrannt. Lukas å sin sida skrev till hedningarna och kände sig nödgad att tolka det åt dem.

Problemet med din tolkning är att du utgår ifrån fel dekret enligt vers 25 i Daniel kapitel 9. Då hamnar du fel tidsmässigt och måste därför konstruera förklaringar till varför.

Jerusalems och templets förstörelse skedde 70 e kr. Dom sjuttio veckorna är enligt din beräkning avklarade långt innan detta. Detta är ett av problemen du inte vill se.

The abomination of desolation i Matteus 24:15 och Markus 13:14 refererar till när Jerusalems tempel vanhelgades år 168 f Kr när Antiochus IV Epifanes (Grekiska riket) ersatte Guds altare med ett hedniskt Zeusaltare, ett hädiskt övergrepp som står som symbol för en kommande katastrof.

Jesus säger också i Matteus 24:15 "står på helig plats". Detta syftar alltid genomgående i bibelns beskrivning på ett specifikt rum/avdelning INUTI templet.

Verser/kapitel i bibeln bör också läsas i sitt sammanhang. Vilket är sammanhanget i Matteus 24? Vad gäller frågorna som lärjungarna framförde till Jesus?

Matteus 24:3
3 När Jesus sedan satt på Olivberget och lärjungarna var ensamma med honom, kom de fram till honom och frågade: "Säg oss: När ska det ske? Och vad blir tecknet på din återkomst och den här tidsålderns slut?"

Matteus 24 handlar om den stora vedermödan, INTE om Jerusalems förstörelse. Den vedermödan har inte ens hänt ännu.

Även Daniel kapitel 9-12 handlar om SLUTET och vedermödan som ska komma över världen och Hans folk.

Daniel 11:31-32

31 Härar från honom ska komma, och de ska orena helgedomen, tillflyktsorten, avskaffa det dagliga offret och ställa upp förödelsens styggelse. 32 Dem som har kränkt förbundet ska han med smickrande ord locka till avfall.

Vad är det för "förödande styggelse" som ska ställas upp?
Citera
2025-05-06, 08:35
Medlem
.nattramn.s avatar
Citat:
Vad gäller dina funderingar kring slutet för nuvarande epok och Hezekiels krig i kapitel 38, så tror jag det är Ryssland och Iran och Turkiet bland flera det handlar om. Vi ser det börja utkristallisera sig nu. Forskar man i bibeln så kan man härleda vilka områden och folkgrupper dessa namn kommer ifrån, bibliskt.

Det är poängen med att läsa mer bokstavligt och inte dra för många egna slutsatser att spekulera i.

Jag tror antikrist kommer ur ett återupplivat romerskt rike (Vatikanen), Daniel pekar ju ut det i kapitel 9 vers 26, som den furste som ska komma som kommer ur folket som förstörde staden och Templet.

Rom är också byggt på 7 kullar.
Jag tror också att bibeln ska läsas bokstavligt. Jag tror man försökte skriva så nära verkligheten man kunde.

Som jag förstår det var Magog barnbarn till Noak. Magog utvandrade norr ut. Det är denna utvandring/invandring som man vill få till att det handlar om Ryssland. Exakt var han bosatte sig tror jag inte man vet.

Som jag förstår det kan man även tro att det handlar om en del av världen som är Turkiet norra Syrien och någon liten del av Irak.

Magogs koppling till ett land är mer svår som jag för står det. När man skriver Persien är det mer lätt, det vet vi är Iran. Men vilket land Magog är, är inte en självklarhet.

Jag tycker att det passar bättre med Syrien eftersom vi senare kommer få förstörelsen av Damaskus. Staden kan ju förstöras ändå, men det passar bättre om Syrien är delaktig i detta krig en Ryssland.

Sedan har vi dessa fyra ryttare. Den vita, röda, svarta och gröna (kan också översättas till blek).

Dessa fyra färger ser vi i flaggorna i de länder som är Israels fiender eller bara omger Israel. Det behöver inte vara en koppling till flaggor. Men det är ju svårt att inte tänka på det när det är så uppenbart. Dessa färger finns i nästan alla flaggor i Mellanöstern. Det är liksom mellanösterns flagg färger, med några undantag.
https://depositphotos.com/se/vector/middle-eastern-country-flag-77669660.html

Det finns flera städer som är byggda på 7 kullar. Om jag försöker lokalisera den stora skökan med städer på 7 kullar är det tre städer jag tänker på som skulle passa. Rom som du skriver och som också är det mest populära staden att nämna, samt Mekka och Washington. Alla dessa tre städer vilar på 7 kullar,har stor påverkan på världen, som denna stad ska ha. Staden ska ju också vara en Hamnstad, vilket dessa tre är. Det ska även finnas stor konsumtion där och varorna ska fraktas dit via havet.

Men något vi ofta ser bort i från. Den ska finnas i öknen.
Babylon - den stora skökan
3Ängeln förde mig därefter i anden till öknen. Där fick jag se en kvinna, som satt på ett scharlakansrött djur, översållat av hädiska namn, och det hade sju huvuden och tio horn.
Hon, den stora skökan är alltså i öknen. På det passar enbart Mekka.
Babylon - den stora skökan
13 De kommer alla att underteckna ett avtal, som överlåter deras makt och styrka åt djuret.

14 Tillsammans ska de börja krig mot Lammet, och Lammet ska besegra dem, för han är Herre över alla herrar, han är kungarnas Kung, och hans folk är de som är kallade och utvalda och trogna.
Denna bit här är som klippt och skuren ut från vad man tror att Mahdi kommer att göra alltså den politiska ledaren som enligt Islam kommer att förstöra Israel och döda alla judar och härska i 7 år och där efter dö. Något som påminner mycket om våran Antikrist.

Lammet är väl Israel? Så fattar jag det som. Odjuret är antikrist, eller hur?

Mahdi ska utropas som just Mahdi när han befinner sig i Mekka, viktiga personer kommer svära honom trohet då.
https://islamqa.org/hanafi/hadithanswers/120830/the-mahdi-will-flee-from-madinah-munawwarah-to-makkah-mukarramah/
https://sunnah.com/abudawud:4286

Den enda skillnaden på våra profetior är vem som vinner i slutet och om Judarna helt utrotas eller inte. Allt är samma fram till slut striden.

Edit: Har faktiskt snubblat över texter som vill få det till att det är Sverige och norden som är Magog. Vi är ju länder i norr och vi i Sverige har haft en kung som heter Magog.
Den första svenska kungen var Magog, som kom till Sverige år 88 efter syndafloden.
Senast redigerad av .nattramn. 2025-05-06 kl. 08:54.
Citera
2025-05-06, 17:06
Medlem
bandspelarens avatar
Citat:

Matteus 24 handlar om den stora vedermödan, INTE om Jerusalems förstörelse. Den vedermödan har inte ens hänt ännu.
Jag kommer att redogöra för allt så småningom.
Just nu ska jag bara kommentera Matteus 24 helt kort.

Som du sa, man måste se hela sammanhanget

Matteus 24 (bibel2000)
"1 När Jesus lämnade templet och var på väg därifrån kom hans lärjungar fram till honom och pekade på tempelbyggnaderna.
2 Då sade han till dem: »Se på allt detta – sannerligen, här kommer inte att lämnas sten på sten, allt skall brytas ner.«

3 När han sedan satt på Olivberget och lärjungarna var ensamma med honom kom de fram och sade: »Säg oss när det skall hända. Och vad blir tecknet för din återkomst och för tidens slut?"

Jag skrev ju om detta tidigare. Jesus talar i vers 2 om templets förstörelse. Lärjungarna frågar då om det och kopplar ihop det med den sista tiden.
Jesus svara då om templets och Jerusalems förstörelse och fortsätter att tala om sista tiden utan att säga att han skiftat fokus.

Jag tycker jag förklarat ganska tydligt hur Daniel 9.27 för tankarna till Nebukadnessars tidigare förstörelse av Jerusalem, för de skriftlärda. Och då Lukas verkar skriva om samma saker men direkt säger att det handlar om härar som omringar staden så är det helt klart att det handlar om en ny förstörelse.

Jag ska säga det också helt kort i förbifarten. Antiochos är en parentes i historien. En skitstövel som grisade lite i templet några år. De bibliska profetiorna handlar om mycket större saker. Nebukadnessar tex. är en betydelsefull biblisk person och utgör en grund för symboler och tolkningar, ett "redskap" i Guds plan. Antiochos är en nobody.

En liten intressant detalj ännu. I Matt 24.28 (bibel2000) sägs
"28 Där kadavret ligger, där samlas gamarna." . Detta är en felöversättnin (har inte kollat alla).
Det rätta ordet är örnarna, inte gamarna. När Jesus kommit så långt i berättelsen som till sin återkomst så drar han ännu en referens till örnar, en referens till romarnas fälttecken och till Nebukadnessar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in