Flashback bygger pepparkakshus!
2025-05-06, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .nattramn.
Jag tror också att bibeln ska läsas bokstavligt. Jag tror man försökte skriva så nära verkligheten man kunde.

Som jag förstår det var Magog barnbarn till Noak. Magog utvandrade norr ut. Det är denna utvandring/invandring som man vill få till att det handlar om Ryssland. Exakt var han bosatte sig tror jag inte man vet.

Som jag förstår det kan man även tro att det handlar om en del av världen som är Turkiet norra Syrien och någon liten del av Irak.

Magogs koppling till ett land är mer svår som jag för står det. När man skriver Persien är det mer lätt, det vet vi är Iran. Men vilket land Magog är, är inte en självklarhet.

Jag tycker att det passar bättre med Syrien eftersom vi senare kommer få förstörelsen av Damaskus. Staden kan ju förstöras ändå, men det passar bättre om Syrien är delaktig i detta krig en Ryssland.

Sedan har vi dessa fyra ryttare. Den vita, röda, svarta och gröna (kan också översättas till blek).

Dessa fyra färger ser vi i flaggorna i de länder som är Israels fiender eller bara omger Israel. Det behöver inte vara en koppling till flaggor. Men det är ju svårt att inte tänka på det när det är så uppenbart. Dessa färger finns i nästan alla flaggor i Mellanöstern. Det är liksom mellanösterns flagg färger, med några undantag.
https://depositphotos.com/se/vector/middle-eastern-country-flag-77669660.html

Det finns flera städer som är byggda på 7 kullar. Om jag försöker lokalisera den stora skökan med städer på 7 kullar är det tre städer jag tänker på som skulle passa. Rom som du skriver och som också är det mest populära staden att nämna, samt Mekka och Washington. Alla dessa tre städer vilar på 7 kullar,har stor påverkan på världen, som denna stad ska ha. Staden ska ju också vara en Hamnstad, vilket dessa tre är. Det ska även finnas stor konsumtion där och varorna ska fraktas dit via havet.

Men något vi ofta ser bort i från. Den ska finnas i öknen.
Babylon - den stora skökan
3Ängeln förde mig därefter i anden till öknen. Där fick jag se en kvinna, som satt på ett scharlakansrött djur, översållat av hädiska namn, och det hade sju huvuden och tio horn.
Hon, den stora skökan är alltså i öknen. På det passar enbart Mekka.
Babylon - den stora skökan
13 De kommer alla att underteckna ett avtal, som överlåter deras makt och styrka åt djuret.

14 Tillsammans ska de börja krig mot Lammet, och Lammet ska besegra dem, för han är Herre över alla herrar, han är kungarnas Kung, och hans folk är de som är kallade och utvalda och trogna.
Denna bit här är som klippt och skuren ut från vad man tror att Mahdi kommer att göra alltså den politiska ledaren som enligt Islam kommer att förstöra Israel och döda alla judar och härska i 7 år och där efter dö. Något som påminner mycket om våran Antikrist.

Lammet är väl Israel? Så fattar jag det som. Odjuret är antikrist, eller hur?

Mahdi ska utropas som just Mahdi när han befinner sig i Mekka, viktiga personer kommer svära honom trohet då.
https://islamqa.org/hanafi/hadithanswers/120830/the-mahdi-will-flee-from-madinah-munawwarah-to-makkah-mukarramah/
https://sunnah.com/abudawud:4286

Den enda skillnaden på våra profetior är vem som vinner i slutet och om Judarna helt utrotas eller inte. Allt är samma fram till slut striden.

Edit: Har faktiskt snubblat över texter som vill få det till att det är Sverige och norden som är Magog. Vi är ju länder i norr och vi i Sverige har haft en kung som heter Magog.
Den första svenska kungen var Magog, som kom till Sverige år 88 efter syndafloden.

Vem Magog är står ju inte tydligt utskrivet på det viset. Det är sådant som man kan ha teorier om utan att vara dumdristig och hamna fel i det profetiska. Det viktiga är ju att man förstår att det är MOT Israel detta ska ske och att det är Gud själv som DRAR DIT dom. Så att Han själv kan slå ner dom.

Hur som så lyssnar jag mycket på Chuck Missler. Hans teorier är ofta mycket väl förankrade i bibeln, historien, språkbruken och jaa, även det vetenskapliga. Därav att jag sätter stor tilltro till hans bedömningar. Dock genom att själv studera texterna noggrant också.

Han menar att man kan, historiskt och bibliskt, koppla dessa "Magogians" till dom ryska stepperna, långt norrut från Israel. Ett folk, ättlingar till Noas sonson Magog, som på den tiden hade mycket stort rykte om sig att vara krigiska och farliga. Kinesiska muren tex, ska ha byggts som skydd för detta folk. Dom höll till och terroriserade dom Ryska stepperna från södra Ukraina till kinesiska muren under antiken. Enligt historier och kända författare på antikens tid, så kallades dessa "Magogians" för "Scythians" av Grekerna.

Det där med Babylon är lite mycket symbolik för mig. Men jaa, det finns ju en del som tyder på att det handlar om en plats i Irak. Dock förstår jag inte kopplingen till Antikrist i den saken.

Ja, araberna (eller muslimerna i synnerhet) har ju ett ont öga till Israel. Det kan ju alla se och denna religion har ju invaderat hela området som Herren utsett till sitt eget. Inte konstigt iof, så har ju djävulen agerat från första stund i sina desperata försök att stoppa det som inte går att stoppa.

Jag har svårt att se hur muslimer (araber) ska kunna ingå avtal med Judar (Israeler) och bli deras "messias" som du luras att tro att antikrist är. Nej, det är lite långsökt. Men kanske inte helt omöjligt.

Lammet är Jesus.

Odjuret är antikrist.

Jag tror att Islam har efterapat bibelns profetior. Islam föddes långt efter Jesus död och Johannes uppenbarelse. Det är så djävulen agerar. Han vill bli lika som Gud. Han vill bli istället för Gud. Han försöker lura människor att han är Gud.
Citera
2025-05-06, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bandspelaren
Jag kommer att redogöra för allt så småningom.
Just nu ska jag bara kommentera Matteus 24 helt kort.

Som du sa, man måste se hela sammanhanget

Matteus 24 (bibel2000)
"1 När Jesus lämnade templet och var på väg därifrån kom hans lärjungar fram till honom och pekade på tempelbyggnaderna.
2 Då sade han till dem: »Se på allt detta – sannerligen, här kommer inte att lämnas sten på sten, allt skall brytas ner.«

3 När han sedan satt på Olivberget och lärjungarna var ensamma med honom kom de fram och sade: »Säg oss när det skall hända. Och vad blir tecknet för din återkomst och för tidens slut?"

Jag skrev ju om detta tidigare. Jesus talar i vers 2 om templets förstörelse. Lärjungarna frågar då om det och kopplar ihop det med den sista tiden.
Jesus svara då om templets och Jerusalems förstörelse och fortsätter att tala om sista tiden utan att säga att han skiftat fokus.

Jag tycker jag förklarat ganska tydligt hur Daniel 9.27 för tankarna till Nebukadnessars tidigare förstörelse av Jerusalem, för de skriftlärda. Och då Lukas verkar skriva om samma saker men direkt säger att det handlar om härar som omringar staden så är det helt klart att det handlar om en ny förstörelse.

Jag ska säga det också helt kort i förbifarten. Antiochos är en parentes i historien. En skitstövel som grisade lite i templet några år. De bibliska profetiorna handlar om mycket större saker. Nebukadnessar tex. är en betydelsefull biblisk person och utgör en grund för symboler och tolkningar, ett "redskap" i Guds plan. Antiochos är en nobody.

En liten intressant detalj ännu. I Matt 24.28 (bibel2000) sägs
"28 Där kadavret ligger, där samlas gamarna." . Detta är en felöversättnin (har inte kollat alla).
Det rätta ordet är örnarna, inte gamarna. När Jesus kommit så långt i berättelsen som till sin återkomst så drar han ännu en referens till örnar, en referens till romarnas fälttecken och till Nebukadnessar.

Alltså, Jesus säger att ALLT ska brytas ner. Varenda sten. Det finns fortfarande idag stenar kvar från templet som inte brutits ner. Det är dess rester av templet som alla krigar om och vill ha för sig själv.

Det är väldigt vanligt förekommande i bibeln att saker har flera betydelser och samma/liknande skeenden återkommer. VARENDA STEN av templet ska krossas och det kommer ske när Jesus kommer tillbaks. DÅ blir det nämligen en jordbävning så stor som aldrig tidigare skådats.

Även om du tycker att Antiochus skändande av Templets allra heligaste är en piss i Nilen, så kan jag garantera att varenda Jude/Israel som lyssnade på Jesus då förstod EXAKT vad han menade. Det var en mycket allvarlig händelse i deras judiska histora.

DET har inte skett ännu sen Jesus var på besök här. Och som sagt, du kan inte förklara hur tidsperspektivet 37 år efter Jesus död går ihop sig med Daniels profetia i kapitel 9 heller. Så det spricker redan där.

Jesus pratar om "gamarna" i sammanhanget för Hans återkomst. Det har inte skett ännu. Det är FRAMTID både då och nu. Matteus 24 handlar om SLUTET, tidsålderns slut som anges i vers 3. Sammanhanget i kapitlet som du inte vill se.

Inget av det som Jesus varnar för i Matteus 24 har ännu hänt, inte ens 70 e. kr. hände något sådant katastrofalt. Annars skulle vi inte vara kvar här nu.
Citera
2025-05-06, 21:06
Medlem
bandspelarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinkelhak
Alltså, Jesus säger att ALLT ska brytas ner. Varenda sten. Det finns fortfarande idag stenar kvar från templet som inte brutits ner. Det är dess rester av templet som alla krigar om och vill ha för sig själv.

Det är väldigt vanligt förekommande i bibeln att saker har flera betydelser och samma/liknande skeenden återkommer. VARENDA STEN av templet ska krossas och det kommer ske när Jesus kommer tillbaks. DÅ blir det nämligen en jordbävning så stor som aldrig tidigare skådats.

Även om du tycker att Antiochus skändande av Templets allra heligaste är en piss i Nilen, så kan jag garantera att varenda Jude/Israel som lyssnade på Jesus då förstod EXAKT vad han menade. Det var en mycket allvarlig händelse i deras judiska histora.

DET har inte skett ännu sen Jesus var på besök här. Och som sagt, du kan inte förklara hur tidsperspektivet 37 år efter Jesus död går ihop sig med Daniels profetia i kapitel 9 heller. Så det spricker redan där.

Jesus pratar om "gamarna" i sammanhanget för Hans återkomst. Det har inte skett ännu. Det är FRAMTID både då och nu. Matteus 24 handlar om SLUTET, tidsålderns slut som anges i vers 3. Sammanhanget i kapitlet som du inte vill se.

Inget av det som Jesus varnar för i Matteus 24 har ännu hänt, inte ens 70 e. kr. hände något sådant katastrofalt. Annars skulle vi inte vara kvar här nu.

Måhända, men då är det konstigt att 1 miljoner judar dog medan de kristna till stor del hade flytt fältet efter den första belägringen.
Vem förstod, och vem förstod inte?

Vad gäller Daniel 9-profetian så ingår inte allt som skrivs där i 70 veckors profetian. Många porfetior är inte i kronologisk ordning, och här fyller de ut med detaljer som är en följd av dessa 70 veckor men som inte nödvändigtvis inträffar inom dessa 70 veckor.

Men lägg märke till vad Jesus säger i Matt 21:13:

"13....My house shall be called a house of prayer,’ but iyou make it a den of robbers.”

Sen när han går ut ur templet i Matt 23:38

"38 See, your house is left to you desolate."

Lite samma som när Stefanos senare stod inför judiska råden. Han talar hela tiden om "våra fäder" men alldeles i slutet säger han "era fäder" och anklagar dem för att ha mördat profeterna.

När Jesus lämnar templet är det redan öde (desolate) .Det är numera judarnas öde hus. Domen faller inom de 70 veckorna men verkställs senare.
Senast redigerad av bandspelaren 2025-05-06 kl. 21:09.
Citera
2025-05-07, 07:17
Medlem
Citat:
Måhända, men då är det konstigt att 1 miljoner judar dog medan de kristna till stor del hade flytt fältet efter den första belägringen.
Vem förstod, och vem förstod inte?

Vad gäller Daniel 9-profetian så ingår inte allt som skrivs där i 70 veckors profetian. Många porfetior är inte i kronologisk ordning, och här fyller de ut med detaljer som är en följd av dessa 70 veckor men som inte nödvändigtvis inträffar inom dessa 70 veckor.

Men lägg märke till vad Jesus säger i Matt 21:13:

"13....My house shall be called a house of prayer,’ but iyou make it a den of robbers.”

Sen när han går ut ur templet i Matt 23:38

"38 See, your house is left to you desolate."

Lite samma som när Stefanos senare stod inför judiska råden. Han talar hela tiden om "våra fäder" men alldeles i slutet säger han "era fäder" och anklagar dem för att ha mördat profeterna.

När Jesus lämnar templet är det redan öde (desolate) .Det är numera judarnas öde hus. Domen faller inom de 70 veckorna men verkställs senare.

Dom kristna var judar. Men dom flydde inte pga "förödelsens styggelse", dom flydde pga förföljelse och utrensning av Judar i området.

När avskaffades det dagliga offrandet? Det som enligt Daniel 9:27, sista veckan, ska ske i mitten av den veckan?

Du får inte ihop det helt enkelt. För Daniels profetia i kapitel 9 är inte fullbordad ännu. Den sista veckan är kvar.
Citera
2025-05-07, 08:31
Medlem
Citat:
Dom kristna var judar. Men dom flydde inte pga "förödelsens styggelse", dom flydde pga förföljelse och utrensning av Judar i området.

När avskaffades det dagliga offrandet? Det som enligt Daniel 9:27, sista veckan, ska ske i mitten av den veckan?

Du får inte ihop det helt enkelt. För Daniels profetia i kapitel 9 är inte fullbordad ännu. Den sista veckan är kvar.
För att förstå Guds plan så måste man läsa Guds ord med öppet hjärta. Dvs söka sanningen, inte söka efter delar/verser som styrker en redan förutfattad mening. Tex sånt som olika kristna ledare/samfund bestämt är betydelsen. Skrifterna är skrivna för att bara dom som ödmjukt söker sanningen ska finna den.

Att söka sanningen är att läsa vad som faktiskt står skrivet. Inte omtolka. Utan bokstavligt. När det är symboliskt framgår det tydligt i texterna och ofta får man en förklaring på betydelsen direkt i texten.

Daniels profetia i kapitel 9 anger: Guds plan för ändens tid och alltings uppfyllande, vilka denna slutliga plan riktar sig till och vilken plats profetian handlar om. Den anger en tidräkning och den anger från NÄR denna tidräkning ska börja räknas.

Utgår man från fel startpunkt här (fel dekret) så hamnar man fel och måste börja spekulera och allegorisera för att få till det. Då hamnar man också fel i slutändan. Drar fel slutsatser. Blir vilseledd.

Varför inte bara läsa ordentligt? Varför vill man inte se sanningen?

Det är väldigt lätt att bli vilseledd här. Det är det som djävulen är så bra på. Han är bäst på det.

Men det är du som förlorar. Djävulen vinner, även om han också går förlorad på slutet.
Citera
2025-05-07, 10:56
Medlem
bandspelarens avatar
Citat:

Jesus avskaffade slak- och matoffer i mitten av veckan genom sin död på korset.
Vid slutet av veckan stenades Stefanos. Men detta blir vi inte överens om.

Jag skulle vilja fråga dig om antikrist. Du säger att du inte väntar på antikrist, men du har ändå en uppfattning om honom.
Varifrån kommer han och hur agerar han? Om jag raljerar lite, är det en hornbeprydd jävel som kommer från öst och sätter sig i ett uppbyggt Israeliskt tempel? Hur går dna tankar? Jag ska sammanställa mina tankar i grova drag, utan att gå in på många detaljer,men det blir nog till sen kväll.
Citera
2025-05-07, 19:38
Medlem
Citat:
Jesus avskaffade slak- och matoffer i mitten av veckan genom sin död på korset.
Vid slutet av veckan stenades Stefanos. Men detta blir vi inte överens om.

Jag skulle vilja fråga dig om antikrist. Du säger att du inte väntar på antikrist, men du har ändå en uppfattning om honom.
Varifrån kommer han och hur agerar han? Om jag raljerar lite, är det en hornbeprydd jävel som kommer från öst och sätter sig i ett uppbyggt Israeliskt tempel? Hur går dna tankar? Jag ska sammanställa mina tankar i grova drag, utan att gå in på många detaljer,men det blir nog till sen kväll.

Men alltså det dagliga slaktoffret fortsatte i Templet 37 år efter Jesus död på korset. Det var inte slaktoffret Han dog för att avbryta. Han VAR slaktoffret. Han var också den som krävde denna rutin av judarna. Allt för att förspegla sitt eget offer.

Jesus dog för våra synder och tog på sig våra skulder så att vi skulle få leva. Offrandet kommer fortsätta även i det tusenåriga riket sen, med Jesus som Kung.

Guds plan och förutsägelser om detta är exakta, på dagen och timmen. Inte några år dagar eller timmar hit och dit.

HAN i vers 27 pekar på prinsen i vers 26, prinsen (antikrist) som ska komma och som kommer ur folket som förstörde Jerusalem och Templet 70 e. Kr. Det var inte Jesus folk som gjorde det.

Antikrist kommer hänföra hela världen. Han kommer vara charmig och karismatisk och väldigt övertygande så att många kommer tro att han är Jesus själv som återkommit. Det är vad jag tror. Det är därför så många kommer vilseledas.

Jag känner till om antikrist för att han är beskriven i bibeln och profetiorna. Men jag väntar inte på honom. Jag kommer inte behöva träffa honom.

Jag väntar på den som det är värt att vänta på, den som är ljuset och sanningen. Den som berättar om antikrist för att vi ska förstå vem han är och att hans ande, den antikristliga, redan är verksam här och att vi därför behöver Jesus beskydd.
Citera
2025-05-07, 20:20
Medlem
bandspelarens avatar
Citat:
Men alltså det dagliga slaktoffret fortsatte i Templet 37 år efter Jesus död på korset. Det var inte slaktoffret Han dog för att avbryta. Han VAR slaktoffret. Han var också den som krävde denna rutin av judarna. Allt för att förspegla sitt eget offer.

Jesus dog för våra synder och tog på sig våra skulder så att vi skulle få leva. Offrandet kommer fortsätta även i det tusenåriga riket sen, med Jesus som Kung.

Guds plan och förutsägelser om detta är exakta, på dagen och timmen. Inte några år dagar eller timmar hit och dit.

HAN i vers 27 pekar på prinsen i vers 26, prinsen (antikrist) som ska komma och som kommer ur folket som förstörde Jerusalem och Templet 70 e. Kr. Det var inte Jesus folk som gjorde det.

Antikrist kommer hänföra hela världen. Han kommer vara charmig och karismatisk och väldigt övertygande så att många kommer tro att han är Jesus själv som återkommit. Det är vad jag tror. Det är därför så många kommer vilseledas.

Jag känner till om antikrist för att han är beskriven i bibeln och profetiorna. Men jag väntar inte på honom. Jag kommer inte behöva träffa honom.

Jag väntar på den som det är värt att vänta på, den som är ljuset och sanningen. Den som berättar om antikrist för att vi ska förstå vem han är och att hans ande, den antikristliga, redan är verksam här och att vi därför behöver Jesus beskydd.

Vi är rätts å överens om antikrists karaktär, så där finns inte så mycket för mig att tillägga då. Men vi är ändå oense om vem och när.

Jag får åter citera den vers vi alla redan citerat

Citat:
2 Tess 2
"1 När det gäller vår herre Jesu Kristi ankomst, då vi skall samlas hos honom, ber vi er, bröder, 2 att inte strax tappa fattningen och bli uppskrämda, om man hänvisar till Anden eller till något som vi skulle ha sagt eller skrivit och säger att Herrens dag är här.
3 Låt inte lura er på något vis. Ty först måste avfallet ske och laglöshetens människa uppenbaras, undergångens son, 4 motståndaren, han som förhäver sig över allt som kallas gud eller heligt och sätter sig i Guds tempel och utger sig för att vara Gud."

Paulus uttrycker det mycket klart. Tessalonikerna hade börjat tro att Jesus kommit tillbaka och Paulus förklarar "först måste avfallet ske och laglöshetens människa uppenbaras" . Paulus säger det, Jesus kommer inte förrän det skett.

Citat:
Matt 24: 24-27
"24 Falska frälsare och falska profeter kommer att uppträda med stora tecken och under för att om möjligt bedra också de utvalda. 25 Nu har jag sagt er det i förväg.
26 Om ni alltså får höra: Han är ute i öknen, så gå inte dit, eller: Han är inne i kammaren, så tro det inte. 27 Ty liksom blixten kommer från öster och lyser ända till väster, så blir det vid Människosonens återkomst. "

Här talar Jesus om falska Messiasgestalter. Han talar inte till de otrogna, han talar uttryckligen till de utvalda och varnar dem från att bli bedragna.
Antikrist, falska läror, falska messiasgestalter, det är ett stort tema i NT. Det är för att även de trogna kommer att utsättas för detta. Det är just för deras fall satan arbetar. Han har redan de otrogna. Allt han företar sig är riktat till de utvalda. Du måste bestå prövningen. Jesus kommer inte och hämtar dig för att du skall undgå den.
Jag tror mycket väl att du har stora chanser att klara det, men du verkar inte medveten om att det är en match du kommer att gå.
Citera
2025-05-08, 07:11
Medlem
Citat:
Vi är rätts å överens om antikrists karaktär, så där finns inte så mycket för mig att tillägga då. Men vi är ändå oense om vem och när.

Jag får åter citera den vers vi alla redan citerat

Paulus uttrycker det mycket klart. Tessalonikerna hade börjat tro att Jesus kommit tillbaka och Paulus förklarar "först måste avfallet ske och laglöshetens människa uppenbaras" . Paulus säger det, Jesus kommer inte förrän det skett.

Här talar Jesus om falska Messiasgestalter. Han talar inte till de otrogna, han talar uttryckligen till de utvalda och varnar dem från att bli bedragna.
Antikrist, falska läror, falska messiasgestalter, det är ett stort tema i NT. Det är för att även de trogna kommer att utsättas för detta. Det är just för deras fall satan arbetar. Han har redan de otrogna. Allt han företar sig är riktat till de utvalda. Du måste bestå prövningen. Jesus kommer inte och hämtar dig för att du skall undgå den.
Jag tror mycket väl att du har stora chanser att klara det, men du verkar inte medveten om att det är en match du kommer att gå.

Jag tror inte heller vi har särskilt olika syn på vem antikrist är. Det som skiljer är hur vi ser på varför i och i vilket syfte antikristen släpps lös.

Du tror att antikrist kommer för att pröva DIG. Jag tror att antikrist kommer för att pröva dom OTROENDE, med huvudfokus på Israel och Judarna.

Kyrkan, dom troende, är ju redan frälsta och lever under Jesus beskydd. Vi behöver inte prövas. Vi är frälsta av NÅD, vilket betyder att vi inte kan förlora vår frälsning. Så varför skulle vi prövas? i vilket syfte?

Israel och Judarna lever i otro, precis som många otroende hedningar. Israel behöver prövas HÅRT för att komma till tro. Därför handlar SLUTET och vedermödan om Israel och Guds uppfyllande av sina löften till dem. Inte för deras skull, utan för sitt Heliga Namns skull. Så att hela den otroende världen förstår VEM HAN ÄR.

Därför står kristna troende på Israels sida i frågan om deras rätt till landet och staden. Eftersom vi tror att det är vad Herren bestämt. Det har ingenting att göra med att vi tror att dom är perfekta eller särskilt "heliga", bara att Herren själv vill visa sin helighet och rättfärdighet genom dom.

Kyrkans och nådens tid är då förbi. Men många otroende hedningar kommer finnas kvar här då och även dom få en möjlighet att räddas. Men det kommer att krävas martyrskap. Dom är inte kyrkans helgon. Dom är (blir) martyrskapets helgon.

Så det är när man knyter ihop sin tolkning av profetiorna och löftena som man kommer fram till olika slutscenarier pga felaktig (eller mer korrekt) tolkning. Framförallt Daniels profetior.

Därför väntar jag inte på antikrist. För mig har han ingen makt över. Jesus vakar över mig. Jag behöver inte bevisa något för att få tillhöra Jesus. Jesus har genom sin gärning redan och förseglat min frälsning som inte kan hotas av något eller någon. Inte ens mig själv.
Citera
2025-05-08, 07:12
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av rammakaren
Många kristna, i Sverige i synnerhet i frikyrkan, stödjer okritiskt Israel oavsett vad dessa gör. Det visar sig inte minst i det ensidiga ställningstagande i kriget med Palestina. Alla vet att båda parter gjort och gör sig skyldig till grymheter mot civilbefolkningen, men på samma sätt som muslimer blundar för, struntar i eller rättfärdigar Hamas framfart gör frimicklarna det när det gäller Israel.

Denna syn att vissa människor, folkgrupper och nationer är undantagna från moralisk kritik eller rent av den moraliska lagen är, anser jag, en form av avgudadyrkan. När dessa kristna, med ett fanatiskt stöd till israel, undantar israeler från den universella morallagens begränsningar gör de israelerna till gudar. Man kan inte se det på något annat sätt. De upphöjer "det utvalda folket" till samma nivå som Gud, ergo det är avgudadyrkan.

Vad tycker ni andra?

Ös på!

Vad 10000 svenska får tycker är oväsentligt. Frikyrkan är utdöd. Det är ateism eller Islam som gäller idag.
Citera
2025-05-08, 08:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Flogistoneter
Vad 10000 svenska får tycker är oväsentligt. Frikyrkan är utdöd. Det är ateism eller Islam som gäller idag.

Det stämmer. Frikyrkan är en parentes.
Citera
2025-05-08, 20:48
Medlem
Citat:
Jag har funderat lite kring Matteus 24:15-16.

Matteus 24:15-16 (bibel2000)

Det beskrivs ungefär likadant i Markus 13:14 (bibel2000)

I Lukas 21:20-21 (bibel2000) beskrivs det lite annorlunda.

Är det samma sak? Varför Skriver Lukas något helt annat i första delen?

Till att börja med är "vanhelgande skändlighet" en dålig översättning. Det engelska uttrycket "abomination of desolation" är bättre. Det betyder ungefär "styggelsens ödeläggelse"

Matteus refererar till Daniel. Dessa verser i Daniel berör något av orden.
Jag tar engelska citat nu då de återger originalet bättre.

Daniel 8:13
“...the transgression that makes desolate...” (ESV)
Daniel 9:27
"...and on the wing of abominations shall come one who makes desolate..."
Daniel 11:31
"...they shall set up the abomination that makes desolate."
Daniel 12:11
"...the abomination that makes desolate is set up..."

Alla dessa verser är profetior. Endast Daniel 9:27 ger direkta kopplingar till historien, "wing of abomination", även om det också är en profetia. Det för tankarna till Nebukadnessar, härskaren av Babylonien, kom på väldiga vingar och förstörde Jerusalem 587 f.kr.

På följande ställen i GT liknas Nebukadnessar , Babylons härskare, vid en örn.
Hesekiel 17:1–24, Habackuk 1:6–8, Klagovisorna 4:19, Jeremia 48:40, Jeremia 49:22

I Hesekiel är det tydligt kopplat till Jerusalems första förstörelse 587 f.kr.
Hesekiel 17 (bibel2000)
"1 Herrens ord kom till mig: 2 Människa! Ge israeliterna en gåta, berätta en liknelse för dem. 3 Du skall säga: Så säger Herren Gud: En stor örn med väldiga vingar och långa vingpennor, med tät och färgrik fjäderskrud, kom till Libanon. Han tog cederträdets topp 4 och bröt av det översta skottet. Han förde det till krämarlandet och satte det i köpmansstaden.
....
12 Säg till det motsträviga folket: Förstår ni inte vad detta betyder? Säg till dem: Kungen av Babylonien kom till Jerusalem och tog kungen och furstarna och förde dem till Babylon. "

Uttrycket i Daniel 9.27 , tangerar uttrycket i Matt 24:15, och för tankarna till Nebukadnessar, Babylon, som redan attackerat Jerusalem. Babylon även känd för avgudadyrkan , dvs abomination.
Hur såg det då ut när Romarna omringade Jerusalem 66 e.kr. ? Josephus Flavius som var på plats:.
"Romarna satte upp sina örnbaner mitt emot templet och offrade där till dem, med jubelrop och hån."

Detta citat gäller förstås själva anfallet men det var samma avgudadyrkare som omringade Jerusalem nåt år tidigare.
Vid denna tidpunkt var romarna polyteistiska avgudadyrkare.

Örnar, vingar, avgudadyrkan kopplar ihop Nebukadnessars Babylon med romerska härarna som attackerade Jerusalem.
Den korrekta återgivningen är förmodligen Markus . Han anses ha skrivit åt judar som kunde skrifterna. Han återgav det ordagrannt. Lukas å sin sida skrev till hedningarna och kände sig nödgad att tolka det åt dem.

Du kommer ju throw a hissy fit nu alltså, med en Amerikansk påve å allt. Adventisterna kommer gå full retard.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in