Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-05-03, 20:55
Medlem
Durcherrss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinkelhak
Gud är sionist, det borde ni också vara.

Psaltaren 132:13-14

13
Ja, Herren har utvalt Sion,
där vill han ha sin boning:
14
"Detta är min viloplats till evig tid.
Här ska jag bo, hit längtar jag.

Sion har ingenting med dagens judar att göra. Judarna hatar Kristus, är satans avkomma, och ska krossas av hörnsten (Jesus) och kastas i den brinnande ugnen. De har för evigt Guds sons blod på sina händer och är satans synagoga. Att stötta judarna, deras traditioner (googla "kapparot" och "metzitzah b'peh") och deras Talmud är samma sak som att dyrka satan.

"Wherefore ye be witnesses unto yourselves, that ye are the children of them which killed the prophets. Fill ye up then the measure of your fathers. Ye serpents, ye generation of vipers, how can ye escape the damnation of hell? Wherefore, behold, I send unto you prophets, and wise men, and scribes: and some of them ye shall kill and crucify; and some of them shall ye scourge in your synagogues, and persecute them from city to city: That upon you may come all the righteous blood shed upon the earth, from the blood of righteous Abel unto the blood of Zacharias, whom ye slew between the temple and the altar. Verily I say unto you, All these things shall come upon this generation" (Matthew 23:31)

"But he answered and said unto them, An evil and adulterous generation seeketh after a sign; and there shall no sign be given to it, but the sign of the prophet Jonas" (Matthew 12:39)

"Jesus saith unto them, Did ye never read in the scriptures, The stone which the builders rejected, the same is become the head of the corner: this is the Lord's doing, and it is marvellous in our eyes? Therefore say I unto you, The kingdom of God shall be taken from you, and given to a nation bringing forth the fruits thereof. And whosoever shall fall on this stone shall be broken: but on whomsoever it shall fall, it will grind him to powder. And when the chief priests and Pharisees had heard his parables, they perceived that he spake of them. But when they sought to lay hands on him, they feared the multitude, because they took him for a prophet." (Matthew 21:41-46)

"Jesus said unto them, If God were your Father, ye would love me: for I proceeded forth and came from God; neither came I of myself, but he sent me. Why do ye not understand my speech? even because ye cannot hear my word. Ye are of your father the devil, and the lusts of your father ye will do. He was a murderer from the beginning, and abode not in the truth, because there is no truth in him. When he speaketh a lie, he speaketh of his own: for he is a liar, and the father of it." (John 8:42-44)

"Then answered all the people, and said, His blood be on us, and on our children." (Matthew 27:25)

Notera att ordet för "generation" är "genea" (G1074) som betyder: "race, family, generation".

https://biblehub.com/greek/1074.htm
Senast redigerad av Durcherrs 2025-05-03 kl. 21:00.
Citera
2025-05-04, 08:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bandspelaren
Jag går inte in i nån djupare diskussion nu men, vi är helt oense.

Uppenbarelseboken är inte skriven i kronologisk ordning. Den påminner om Daniel.
Daniel 2 är "skelettet" . Sen upprepas det i Daniel 7 men med fler detaljer. Sen blir det en upprepning i Daniel 8-10 där sakerna beskrivs ur lite annat perspektiv. I Daniel 11 så börjas det igen om från början och kör hela vägen till slutet. Då är det riktigt detaljerat. Boken är skriven enligt konceptet "repeat and enlarge".

I uppenbarelseboken är de sju församlingarna lite av en motsvarighet till Daniel 2. Det är "skelettet" som upprepas och fylls på.

Församlingarna, sigillen och basunerna är näst intil paralleller.

Vi lever i den 7:e församlingens tid, Laodicea. Det 6:e sigillet har brutits och den 6:e basunen har redan ljudt.
Kapitel 7,10,11,12,14 är "mellanspel" som fördjupar vissa nyckelhändelser.
Kapitel 15 och 16 handlar om vedermödan. Vi väntar på den nu.
Kapitel 17 och 18 är dels en framtidsvision, dels en förklarande text som fördjupar tidigare texter (repeat and enlarge).
Kapitel 19 och framåt är "målgången".

Vi är väldigt nära slutet.

Detta är inte min slutledning utan vad jag fått berättat för mig, men med mina ord här.

Det vi är överens om är att vi är nära slutet. Skillnaden är att du har lämnat väldigt mycket text till slutet. Det är den futuristiska hållningen. Man skyfflar allt till framtiden.

Vi får vara överens om att vi inte är överens helt enkelt.

Indelningen av uppenbarelseboken så som dåtid, nutid och framtid är det ju Jesus själv som anger. Sen att vissa delar från kapitel 4 är återblickar som för att förklara/förtydliga vad/vem/vilka som avses är inte detsamma som att det handlar om någon annan tid än framtid.

Kapitel 4-22 har inte hänt ännu så det ÄR framtid.

Kyrkorna i kapitel 2-3 fanns redan då på Johannes tid och representerar kyrkans tid som pågår än idag.

Man kan också se dom representerade genom historien samt även olika personligheter inom varje kyrka, ja tom olika egenskaper och faser för varje person.

Jag tror också vi är i slutfasen av ändens tid. Skillnaden är att jag väntar på Jesus, du väntar på antikrist.
Citera
2025-05-04, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Durcherrs
Sion har ingenting med dagens judar att göra. Judarna hatar Kristus, är satans avkomma, och ska krossas av hörnsten (Jesus) och kastas i den brinnande ugnen. De har för evigt Guds sons blod på sina händer och är satans synagoga. Att stötta judarna, deras traditioner (googla "kapparot" och "metzitzah b'peh") och deras Talmud är samma sak som att dyrka satan.

"Wherefore ye be witnesses unto yourselves, that ye are the children of them which killed the prophets. Fill ye up then the measure of your fathers. Ye serpents, ye generation of vipers, how can ye escape the damnation of hell? Wherefore, behold, I send unto you prophets, and wise men, and scribes: and some of them ye shall kill and crucify; and some of them shall ye scourge in your synagogues, and persecute them from city to city: That upon you may come all the righteous blood shed upon the earth, from the blood of righteous Abel unto the blood of Zacharias, whom ye slew between the temple and the altar. Verily I say unto you, All these things shall come upon this generation" (Matthew 23:31)

"But he answered and said unto them, An evil and adulterous generation seeketh after a sign; and there shall no sign be given to it, but the sign of the prophet Jonas" (Matthew 12:39)

"Jesus saith unto them, Did ye never read in the scriptures, The stone which the builders rejected, the same is become the head of the corner: this is the Lord's doing, and it is marvellous in our eyes? Therefore say I unto you, The kingdom of God shall be taken from you, and given to a nation bringing forth the fruits thereof. And whosoever shall fall on this stone shall be broken: but on whomsoever it shall fall, it will grind him to powder. And when the chief priests and Pharisees had heard his parables, they perceived that he spake of them. But when they sought to lay hands on him, they feared the multitude, because they took him for a prophet." (Matthew 21:41-46)

"Jesus said unto them, If God were your Father, ye would love me: for I proceeded forth and came from God; neither came I of myself, but he sent me. Why do ye not understand my speech? even because ye cannot hear my word. Ye are of your father the devil, and the lusts of your father ye will do. He was a murderer from the beginning, and abode not in the truth, because there is no truth in him. When he speaketh a lie, he speaketh of his own: for he is a liar, and the father of it." (John 8:42-44)

"Then answered all the people, and said, His blood be on us, and on our children." (Matthew 27:25)

Notera att ordet för "generation" är "genea" (G1074) som betyder: "race, family, generation".

https://biblehub.com/greek/1074.htm

Sion är Guds heliga plats. Den plats som djävulen och hans följare försöker roffa åt sig och förstöra för att hindra Guds plan.

Den plats Gud lämnat till Judarna att förvalta tills Han kommer tillbaka.

Den plats dit Han avser att komma när Han återkommer.

Det land Han återkallat dom till.

Hezikiel 36:24

24 För jag ska hämta er från folken och samla er från alla länder och föra er till ert land.

Gud älskar ALLA människor, även dom ondskefulla och önskar att alla vill vända sig till Honom.

Men judarna är ett hårdnackat och olydigt folk. Det är därför dom blev utvalda. Inte för deras skull, utan för Hans eget heliga namns skull.

Hezekiel 36:22-23

22 Säg därför till Israels hus: Så säger Herren Gud: Det är inte för er skull jag gör det, ni av Israels hus, utan för mitt heliga namn som ni har vanärat bland folken dit ni kommit. 23 Jag vill helga mitt stora namn som blivit vanärat bland folken, därför att ni har vanärat det bland dem, och de ska inse att jag är Herren, säger Herren Gud, när jag visar mig helig bland er inför deras ögon.
Citera
2025-05-04, 09:00
Medlem
Citat:
Sion är Guds heliga plats. Den plats som djävulen och hans följare försöker roffa åt sig och förstöra för att hindra Guds plan.

24 För jag ska hämta er från folken och samla er från alla länder och föra er till ert land.

Gud älskar ALLA människor, även dom ondskefulla och önskar att alla vill vända sig till Honom.

Men judarna är ett hårdnackat och olydigt folk. Det är därför dom blev utvalda. Inte för deras skull, utan för Hans eget heliga namns skull.

22 Säg därför till Israels hus: Så säger Herren Gud: Det är inte för er skull jag gör det, ni av Israels hus, utan för mitt heliga namn som ni har vanärat bland folken dit ni kommit. 23 Jag vill helga mitt stora namn som blivit vanärat bland folken, därför att ni har vanärat det bland dem, och de ska inse att jag är Herren, säger Herren Gud, när jag visar mig helig bland er inför deras ögon.

Vem vill gå emot Guds vilja och löften?
Citera
2025-05-04, 09:04
Medlem
Citat:
Gud är sionist, det borde ni också vara.

Psaltaren 132:13-14

13
Ja, Herren har utvalt Sion,
där vill han ha sin boning:
14
"Detta är min viloplats till evig tid.
Här ska jag bo, hit längtar jag.

Sion fanns innan Israel, ”sion” är inte hebreiska utan härstammar från annat språk, sålunda är dagens judiska stat Israel ogudomlig/falsk
Citera
2025-05-04, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kirev
Sion fanns innan Israel, ”sion” är inte hebreiska utan härstammar från annat språk, sålunda är dagens judiska stat Israel ogudomlig/falsk
Israel föddes med Abraham, Isak och Jakob.

ALLTING är och kommer från skaparen.

Skaparen ÄR Sion.

Skaparen VALDE folket.

Skaparen UTLOVADE landet.

Människor spår, Gud rår.
Citera
2025-05-04, 09:38
Medlem
.nattramn.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirev
Vad betyder det då?

När jag söker är Sion tempelberget, stämmer inte det?

Om det är på tempelberget gud vill ha sin boning så håller jag med att det är ogudomligt nu, eftersom varken kristna eller judar får be där nu.

Det är ganska sjukt egentligen att kanske den heligaste platsen i världen för kristna, muslimer och judar enbart en religion, muslimer ska få bruka. Vad med att dela?

Som jag har förstått det ska det "tredje templet" när det byggts vara öppet för alla religioner, människor från alla länder. Det är väl egentligen det enda raka.

Det känns också rimligt att det skulle kunna bli så. Vi såg 26 000 raketer och missiler skjutas mot Israel första året av kriget där. Nu eld utanför Jerusalem. Om inte bråket tar moskén, så kanske en jordbävning. Om platsen helt plötsligt blir tom, vad ska då byggas där? En byggnad där bara en religion får be? Jag tror hela värden kommer vilja bygga en som är öppen en för alla, då har vi ju plötsligt tredje templet så som det ska vara i biblen.

Att templet på tempelberget ska vara öppet för människor från alla länder.
Mark 11:17 och isaiah 56:7
Senast redigerad av .nattramn. 2025-05-04 kl. 09:57.
Citera
2025-05-04, 09:51
Medlem
Durcherrss avatar
Citat:

Egentligen så borde jag inte ens "debattera" med dig, för ni frikyrkliga nötter som dyrkar satans synagoga och moderna Sodom (Tel Aviv är världens mest homovänliga stad: https://m.jpost.com/israel-news/culture/article-731595) i "Israel" är ju helt svängda. Moderna "Israel" är "the border of wickedness" som Malachi 1:4 åsyftar. Hur fan kan man tro att ett gäng skurkar och pervon som suger blod från spädbarnspenisar ("metzitzah b'peh") och svingar sjukdomsinfesterade hönor (kapparot) över sina huvuden är "de utvalda"?

Hade du läst på lite så hade du insett att dagens judar inte är israeliter och de följer absolut inte Bibeln. Varför tror du att Herodes ville mörda Jesusbarnet och att prästerna senare också ville mörda Jesus? Varför kallade Jesus dem för "a brood of vipers"? Det är samma folk som idag hädar Kristus och hatar kristna:

https://m.youtube.com/watch?v=WABEO5QNlrw&pp=ygUfSXNyYWVsaSB0diBjcnVjaWZ 5IG1vbmtleSBqZXN1cw%3D%3D

Judarnas festliga högtid Kapparot:

https://m.youtube.com/watch?v=7rAzdI8OiNA&pp=ygUPS2FwcG9yb3MgaG9ycm9y

Lycka till med att dyrka denna underbara population.
Citera
2025-05-04, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Durcherrs
Egentligen så borde jag inte ens "debattera" med dig, för ni frikyrkliga nötter som dyrkar satans synagoga och moderna Sodom (Tel Aviv är världens mest homovänliga stad: https://m.jpost.com/israel-news/culture/article-731595) i "Israel" är ju helt svängda. Moderna "Israel" är "the border of wickedness" som Malachi 1:4 åsyftar. Hur fan kan man tro att ett gäng skurkar och pervon som suger blod från spädbarnspenisar ("metzitzah b'peh") och svingar sjukdomsinfesterade hönor (kapparot) över sina huvuden är "de utvalda"?

Hade du läst på lite så hade du insett att dagens judar inte är israeliter och de följer absolut inte Bibeln. Varför tror du att Herodes ville mörda Jesusbarnet och att prästerna senare också ville mörda Jesus? Varför kallade Jesus dem för "a brood of vipers"? Det är samma folk som idag hädar Kristus och hatar kristna:

https://m.youtube.com/watch?v=WABEO5QNlrw&pp=ygUfSXNyYWVsaSB0diBjcnVjaWZ 5IG1vbmtleSBqZXN1cw%3D%3D

Judarnas festliga högtid Kapparot:

https://m.youtube.com/watch?v=7rAzdI8OiNA&pp=ygUPS2FwcG9yb3MgaG9ycm9y

Lycka till med att dyrka denna underbara population.

Jag misstänker att du inte läst på ordentligt. Men Gud behöver inte rädda dom rättfärdiga. Dom är redan räddade.

Det är till det OTROENDE Israel Herren kommer tillbaks till.

En liten rest som bara HAN känner till vilka dom är. Inte jag, inte du heller vet vilka dom är.
Citera
2025-05-04, 10:17
Medlem
Jag blir alldeles bestört här inne när jag läser argumenten och hatet mot ett folk ni inte ids eller förmår ta reda på varför dom är så förföljda och hatade.

Ni kallar er kristna? Jesu var Jude, Han kom till Israel och vände sig ENBART till Judar under den tiden.

Det fanns ett syfte med det, dom (staten Israel, dom religiösa ledarna) skulle avvisa Honom och få Honom dödad. Det är våran vinst och deras förlust. TACK VARE Israel.

Men Gud har inte övergivit sitt folk, Gud har inte ljugit när Han gav löftena. Gud är TROFAST och RÄTTFÄRDIG och kan inte ljuga.

Annars ljuger Han kanske om det nya förbundet också? Kan du ens vara säker då på din egen frälsning?

Vad lyssnar ni på för konspirationsteorier som väcker såna "lustar" hos er? Tiktok, Youtube?

Läs bibeln istället och lär känna Herren er Gud genom den och inte genom andra människors galna ideer som väcker såna ondskefulla lustar.
Citera
2025-05-04, 10:44
Medlem
Citat:
Jag blir alldeles bestört här inne när jag läser argumenten och hatet mot ett folk ni inte ids eller förmår ta reda på varför dom är så förföljda och hatade.

Ni kallar er kristna? Jesu var Jude, Han kom till Israel och vände sig ENBART till Judar under den tiden.

Det fanns ett syfte med det, dom (staten Israel, dom religiösa ledarna) skulle avvisa Honom och få Honom dödad. Det är våran vinst och deras förlust. TACK VARE Israel.

Men Gud har inte övergivit sitt folk, Gud har inte ljugit när Han gav löftena. Gud är TROFAST och RÄTTFÄRDIG och kan inte ljuga.

Annars ljuger Han kanske om det nya förbundet också? Kan du ens vara säker då på din egen frälsning?

Vad lyssnar ni på för konspirationsteorier som väcker såna "lustar" hos er? Tiktok, Youtube?

Läs bibeln istället och lär känna Herren er Gud genom den och inte genom andra människors galna ideer som väcker såna ondskefulla lustar.

Vad är så svårt att förstå? De som i dag är Israel är alla de troende, inte ett "folk" i det av dispensationalistiska heretiker skapade landet Israel.
För att vara det spirituella Israel i dag ska du tro på att Jesus är Messias, Guds son, han som ger alla som tror på honom evigt liv.

Lyssna på Toronto Bible Study om detta: https://youtu.be/bHmbDT37KMk?t=641. Jag håller inte med honom om allt han tycker och säger, men du får en bra överblick över vad dispensationalism är och var denna lära kommer från.
Dispensationalistisk teologi är EN av dom största lögnerna inom kristendom idag.
Citera
2025-05-04, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The-Servant
Vad är så svårt att förstå? De som i dag är Israel är alla de troende, inte ett "folk" i det av dispensationalistiska heretiker skapade landet Israel.
För att vara det spirituella Israel i dag ska du tro på att Jesus är Messias, Guds son, han som ger alla som tror på honom evigt liv.

Lyssna på Toronto Bible Study om detta: https://youtu.be/bHmbDT37KMk?t=641. Jag håller inte med honom om allt han tycker och säger, men du får en bra överblick över vad dispensationalism är och var denna lära kommer från.
Dispensationalistisk teologi är EN av dom största lögnerna inom kristendom idag.

Men då kommer den stora svåra frågan som ingen av er som håller er till denna tolkning verkar kunna svara på.

Vad är meningen med att vänta? Vad väntar ni på? Varför är ni kvar här fortfarande?

Jesus har ju redan varit här och gett er evigt liv, när och hur inträder det? Varför finns jorden och djävulen kvar här? Vad är poängen liksom?

Enligt bibelns profetior så väntar vi på något. Jag väntar på Jesus. Sen kommer slutet. Det slutet är till för att rädda resten av dom otroende Israelerna. Många hedningar kommer också att räddas, dock får dom lov att offra sig som martyrer för Herren för att bli helgade.

Det är vad bibeln anger. Guds ord. Som Han gett till oss alla att studera.

I slutet, efter dom tusen årens rike med Jesus som kung, kommer det spirituella Israel att upprättas och domen utfalla över dom orättfärdiga. DÅ först kommer allt slås samman till ett och samma andliga tillstånd för dom som finns i den heliga boken. På en ny jord och en ny himmel, ska detta ske.

Det är vad bibeln säger, UTAN människors omtolkningar och allegoriska förklaringar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in