Flashback bygger pepparkakshus!
2025-04-22, 07:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Var får du dina "fakta" ifrån?

Google.

Märkligt nog har fakta och sanning börjar sippra fram nu sen USA valet. T.o.m Wikipedia börjar skriva mer korrekt i denna sak.

Dom antisemitiska islamistiska terrorgrupperna håller på att tappa greppet om narrativet. Sanningen kommer sakteliga sippra fram.

Sen får vi se hur många som ändå håller sig kvar i lögnen.
Citera
2025-04-22, 07:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vinkelhak
Google.
Det är inte en källa!

Citat:
Märkligt nog har fakta och sanning börjar sippra fram nu sen USA valet. T.o.m Wikipedia börjar skriva mer korrekt i denna sak.
OK, låt oss då ta wikipedia.
"In 2010, approximately 1.6 million people lived in the Gaza Strip,[8] almost 1.0 million of them were UN-registered refugees.[304] The majority descend from refugees who were driven from or left their homes during the 1948 Arab–Israeli War."
https://en.wikipedia.org/wiki/Gaza_Strip#Demographics
Man kan även hitta att 2000 bodde 1.13 miljoner i Gazaremsan.

Dina påståenden är alltså en ren lögn.
Citera
2025-04-22, 07:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Det är inte en källa!

OK, låt oss då ta wikipedia.
"In 2010, approximately 1.6 million people lived in the Gaza Strip,[8] almost 1.0 million of them were UN-registered refugees.[304] The majority descend from refugees who were driven from or left their homes during the 1948 Arab–Israeli War."
https://en.wikipedia.org/wiki/Gaza_Strip#Demographics
Man kan även hitta att 2000 bodde 1.13 miljoner i Gazaremsan.

Dina påståenden är alltså en ren lögn.

Gazaremsan kom under egyptisk kontroll som ett resultat av 1948 års arabisk-israeliska krig. Invånarantalet var då ca. 60.000 personer. Gränserna och namnet Gazaremsan fastställdes när Israel och Egypten undertecknade vapenstilleståndsavtalet 1949. Området erövrades av Israel under sexdagarskriget 1967. Då hade invånarantalet ökat till drygt 300.000.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Gazaremsan

Det pågår ett krig om narrativet. Dock stöds "min" fakta av historieböckerna som man försöker gömma undan.
Citera
2025-04-22, 07:43
Medlem
Citat:
[i]Gazaremsan kom under egyptisk kontroll som ett resultat av 1948 års arabisk-israeliska krig. Invånarantalet var då ca. 60.000 personer. Gränserna och namnet Gazaremsan fastställdes när Israel och Egypten undertecknade vapenstilleståndsavtalet 1949. Området erövrades av Israel under sexdagarskriget 1967. Då hade invånarantalet ökat till drygt 300.000.
För det första är svenska wikipedia värdelös. Den har alldeles för liten bas av skribenter. Om du har minsta förmåga att läsa engelska, gå till originalet.

För det andra så stödjer inte det där vad du tidigare påstod.
Citat:
Det pågår ett krig om narrativet. Dock stöds "min" fakta av historieböckerna som man försöker gömma undan.
Är du bekant med tio Guds bud? Speciellt då det där om att inte bära falskt vittnesbörd...
Citera
2025-04-22, 08:15
Medlem
Citat:
Filisteerna är en utdöd folkgrupp. Dom har ingenting med dagens Palestinier att göra.
Dom beblandade sig såklart med Kanaaniterna(och kanske en hel del Isrealiter), så visst på så vis finns dom kvar.
Citera
2025-04-22, 08:32
Medlem
Citat:
Eh, Judar ÄR en folkgrupp, en etnisk grupp. Till skillnad från dom som kallar sig Palestinier, som för övrigt också är inflytande från kringliggande arabländer.

Var man kommer ifrån definierar inte ensamt en folkgrupp, det är andra kriterier som spelar in. Judarna har dock ett väldigt väl dokumenterat ursprung i området.
Judar ska vara av Judah stam, vilket majoriteten av de som kallar sig judar idag sannolikt inte är
Citera
2025-04-22, 08:42
Citat:
Eh, Judar ÄR en folkgrupp, en etnisk grupp. Till skillnad från dom som kallar sig Palestinier, som för övrigt också är inflytande från kringliggande arabländer.

Var man kommer ifrån definierar inte ensamt en folkgrupp, det är andra kriterier som spelar in. Judarna har dock ett väldigt väl dokumenterat ursprung i området.

Judar har det , men inte en överväldigande majoritet av dom judar som idag kallar sig israeler . Dom är främst från Ryssland, Polen och andra östeuropeiska länder.

Dom som kallar sig palestinern har bott i Israel/Palestina i många många generationer. Att dom främst skulle vara "inflyttade" från andra arabländer är en lögn från din sida. Men även om det skulle vara sant så har dom ändå en större anknytning till området än ashkenzi judar(som förvisso har DNA spår, på den faderliga linjen,från mellanöstern och Kaukasus och Europa) som är polacker ovh ryssar sen hundratals år.
Citera
2025-04-22, 13:12
Medlem
Aprak69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rammakaren
Många kristna, i Sverige i synnerhet i frikyrkan, stödjer okritiskt Israel oavsett vad dessa gör. Det visar sig inte minst i det ensidiga ställningstagande i kriget med Palestina. Alla vet att båda parter gjort och gör sig skyldig till grymheter mot civilbefolkningen, men på samma sätt som muslimer blundar för, struntar i eller rättfärdigar Hamas framfart gör frimicklarna det när det gäller Israel.

Denna syn att vissa människor, folkgrupper och nationer är undantagna från moralisk kritik eller rent av den moraliska lagen är, anser jag, en form av avgudadyrkan. När dessa kristna, med ett fanatiskt stöd till israel, undantar israeler från den universella morallagens begränsningar gör de israelerna till gudar. Man kan inte se det på något annat sätt. De upphöjer "det utvalda folket" till samma nivå som Gud, ergo det är avgudadyrkan.

Vad tycker ni andra?

Ös på!

Det är för att de, till skillnad från dig och alla andra "med kristen identitet", har öppnat en Bibel. Du vet verkligen ine vad du pratar om och behöver studera. Sen kan vi "ösa på!"

Just nu kan jag lika gärna diskutera kvantmekanik med min hund som att diskutera kristen tro med såna som du. No offense. Jag gillar min hund men han är värdelös på teologi.

Men det kan jag säga dig. Bland det första som står i Bibeln är att Gud kommer att välsigna Israel och att Gud genom det judiska folket, genom sin Messias den smorde, genom Jesus Kristus a.k.a Judarnas Konung kommer att välsigna ALLA folk. Eller hur? Nu får du ingen mer hjälp. Din uppgift att lösa till imorgon - på egen hand eller tillsammans med kamrater - är att luska ut vad det står om den som förbannar Israel.
Senast redigerad av Aprak69 2025-04-22 kl. 13:20.
Citera
2025-04-22, 13:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Aprak69
Det är för att de, till skillnad från dig och alla andra med kristen identitet, har öppnat en Bibel. Du vet verkligen ine vad du pratar om och behöver studera. Sen kan vi "ösa på!"

Just nu kan jag lika gärna diskutera kvantmekanik med min hund som att diskutera kristen tro med såna som du. No offense. Jag gillar min hund men han är värdelös på exegetik.

Men det kan jag säga dig. Bland det första som står i Bibeln (den kristna urkunden, du vet) är att Gud kommer att välsigna Israel och att Gud genom det judiska folket, genom sin Messias Jesus Kristus a.ka.a Judarnas Konung kommer att välsigna ALLA folk. Eller hur? Nu får du ingen mer hjälp. Din uppgift att lösa till imorgon - på egen hand eller tillsammans med kamrater - är att luska ut vad det står om den som förbannar Israel.

Du blandar ihop det Israel som nämns i GT med den moderna staten Israel. Det är inte samma sak.

Den moderna staten Israel har inget med kristen tro att göra. Det är modernt mänskligt påfund som har drygt hundras år på nacken. Det kan lätt avfärdas som dravel.
Citera
2025-04-22, 13:32
Medlem
Aprak69s avatar
Citat:
Du blandar ihop det Israel som nämns i GT med den moderna staten Israel. Det är inte samma sak.

Den moderna staten Israel har inget med kristen tro att göra. Det är modernt mänskligt påfund som har drygt hundras år på nacken. Det kan lätt avfärdas som dravel.

Det är du som blandar ihop saker min unge vän. Du ägnar dig åt något som kallas ersättningsteologi. Det är populärt i svenska kyrkan och bland katoliker. Pridemässor, lesbiska ärkebiskopar och pedofiler du vet. "Socialdemokrater för tro och solidaritet". Muslimska bönekompasser i kyrkorummet. Den grejen. De tycker inte alls om judar. De tycker att "det är ju numera vi kristna, kyrkan, som är "israel". När Bibeln pratar om Israel var det möjligen förut Israel i bokstavlig mening men inte längre".

Vilket förstås är en befängd tanke.
Dagens Israel är en direkt fortsättning på det bibliska Israel eftersom det judiska folket är detsamma som i Bibeln. Jag vet att många vill göra gälande att judarn inte längre är judar, vilket är en typisk lögn. Studier har visat att judar från olika delar av världen (Ashkenazer från Europa, sefarder från Nordafrika och Mellanöstern, samt mizracher från Irak, Iran m.fl.) delar genetiska likheter, särskilt på fädernet (Y-DNA) och ibland även på mödernet (mtDNA), som tyder på ett gemensamt ursprung i Levanten. De har i alla händelser inte mindre rätt till Israel än några arabiska ökenluffare och islamister!

Trots exil och diaspora har judarna genom historien behållit sin identitet, sin tro, sitt språk och sitt band till landet. Profetior i Bibeln, som t.ex. Hesekiel 37 och Jesaja 66, talar om att det judiska folket ska återvända till sitt land efter förskingringen – något som uppfylldes med staten Israels grundande 1948. Dagens Israel är inte en exakt kopia av den bibliska teokratin, men det är en historisk, kulturell och religiös fortsättning på det bibliska Israel. Folket är i stor utsträckning detsamma, platsen är densamma, och mycket av det som sker i vår tid ses av troende judar och de flesta kristna som en fortsättning på det Bibeln säger dig. Om du öppnar den.
Senast redigerad av Aprak69 2025-04-22 kl. 13:36.
Citera
2025-04-22, 13:35
Avstängd
george.sthlms avatar
Citat:
Många kristna, i Sverige i synnerhet i frikyrkan, stödjer okritiskt Israel oavsett vad dessa gör. Det visar sig inte minst i det ensidiga ställningstagande i kriget med Palestina. Alla vet att båda parter gjort och gör sig skyldig till grymheter mot civilbefolkningen, men på samma sätt som muslimer blundar för, struntar i eller rättfärdigar Hamas framfart gör frimicklarna det när det gäller Israel.

Denna syn att vissa människor, folkgrupper och nationer är undantagna från moralisk kritik eller rent av den moraliska lagen är, anser jag, en form av avgudadyrkan. När dessa kristna, med ett fanatiskt stöd till israel, undantar israeler från den universella morallagens begränsningar gör de israelerna till gudar. Man kan inte se det på något annat sätt. De upphöjer "det utvalda folket" till samma nivå som Gud, ergo det är avgudadyrkan.

Vad tycker ni andra?

Ös på!

Värdelös analys. Vilket IQ befriat kackel.
Citera
2025-04-22, 13:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Aprak69
Det är du som blandar ihop saker min unge vän. Du ägnar dig åt något som kallas ersättningsteologi. Det är populärt i svenska kyrkan och bland katoliker. Pridemässor, lesbiska ärkebiskopar och pedofiler du vet. Muslimska bönekompasser i kyrkorummet. Den grejen. De tycker inte alls om judar. De tycker att "det är ju numera vi kristna, kyrkan, som är "israel". När Bibeln pratar om Israel var det möjligen förut Israel i bokstavlig mening men inte längre".

Vilket förstås är en befängd tanke.
Dagens Israel är en direkt fortsättning på det bibliska Israel eftersom det judiska folket är detsamma som i Bibeln. Jag vet att många vill göra gälande att judarn inte längre är judar, vilket är en typisk lögn. Studier har visat att judar från olika delar av världen (Ashkenazer från Europa, sefarder från Nordafrika och Mellanöstern, samt mizracher från Irak, Iran m.fl.) delar genetiska likheter, särskilt på fädernet (Y-DNA) och ibland även på mödernet (mtDNA), som tyder på ett gemensamt ursprung i Levanten. De har i alla händelser inte mindre rätt till Israel än några arabiska ökenluffare och islamister!

Trots exil och diaspora har judarna genom historien behållit sin identitet, sin tro, sitt språk och sitt band till landet. Profetior i Bibeln, som t.ex. Hesekiel 37 och Jesaja 66, talar om att det judiska folket ska återvända till sitt land efter förskingringen – något som uppfylldes med staten Israels grundande 1948. Dagens Israel är inte en exakt kopia av den bibliska teokratin, men det är en historisk, kulturell och religiös fortsättning på det bibliska Israel. Folket är i stor utsträckning detsamma, platsen är densamma, och mycket av det som sker i vår tid ses av troende judar och de flesta många kristna som en fortsättning på det Bibeln säger dig. Om du öppnar den.

Du stödjer en irrlära utan stöd hos Jesus, apostlarna, kyrkofäderna och Kyrkan 2000-åriga Tradition. Varför konverterar du inte till Judendomen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in