Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-05-04, 11:06
Medlem
.nattramn.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinkelhak
Jag blir alldeles bestört här inne när jag läser argumenten och hatet mot ett folk ni inte ids eller förmår ta reda på varför dom är så förföljda och hatade.

Ni kallar er kristna? Jesu var Jude, Han kom till Israel och vände sig ENBART till Judar under den tiden.

Det fanns ett syfte med det, dom (staten Israel, dom religiösa ledarna) skulle avvisa Honom och få Honom dödad. Det är våran vinst och deras förlust. TACK VARE Israel.

Men Gud har inte övergivit sitt folk, Gud har inte ljugit när Han gav löftena. Gud är TROFAST och RÄTTFÄRDIG och kan inte ljuga.

Annars ljuger Han kanske om det nya förbundet också? Kan du ens vara säker då på din egen frälsning?

Vad lyssnar ni på för konspirationsteorier som väcker såna "lustar" hos er? Tiktok, Youtube?

Läs bibeln istället och lär känna Herren er Gud genom den och inte genom andra människors galna ideer som väcker såna ondskefulla lustar.
Men är det inte så det alltid varit och så det ska vara fram till 1000 åriga riket?

Jag tänker speciellt på det stycket då världens nationer, (fn kansk) ska samla sig mot Jerusalem och Israel. Då gud ska göra Jerusalem till en tung sten. Hur skulle detta vara möjligt om inte detta hat frodas?

Jag ser också detta hat, som griper folk och förundras över det. Det är nästan overkligt.

Vi uppmanas att be över fred över Jerusalem i Psaltaren 122:6. Gör de som läser tråden och är kristna det? Fråga er om hatet är större en önskan om fred och trygghet i Jerusalem.

Stödjer de som är kristna att bara muslimer får be på tempelberget? Även om Jesus upprepat har sagt att platsen är för ett bönehus för människor från alla nationer.

Vi är syndare alla,eller de flesta av oss i alla fall. Det jag gillar med kristendomen är ödmjukheten och förlåtelsen vi uppmanas att ha. Ingen som hatar på det viset är nära gud.

Klart att judarna är Guds utvalda folk. Det är ju deras gud. Hade det varit asatro som spridigt sig över hela världen hade vi varit det utvalda folket och det var vi historierna och profetiorna handlade om. Vill man vara utvald får man söka sig till de gudar som valde oss. Eller kanske snarare de gudar vi valde.
Citera
2025-05-04, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .nattramn.
Vad betyder det då?

När jag söker är Sion tempelberget, stämmer inte det?

Om det är på tempelberget gud vill ha sin boning så håller jag med att det är ogudomligt nu, eftersom varken kristna eller judar får be där nu.

Det är ganska sjukt egentligen att kanske den heligaste platsen i världen för kristna, muslimer och judar enbart en religion, muslimer ska få bruka. Vad med att dela?

Som jag har förstått det ska det "tredje templet" när det byggts vara öppet för alla religioner, människor från alla länder. Det är väl egentligen det enda raka.

Det kan jag inte tro att det betyder. Alla folk, betyder alla folk oavsett nationalitet, som tillber Jesus. Möjligen kommer ett tempel upprättas i sluttiden, det som djävulen själv kommer sätta sig i utropa sig till Gud själv. Att det kommer vara "öppet" för alla religioner. Det är dock INTE välsignat av Herren och blir startskottet för dom fasanfulla sista 3,5 åren av vedermödan.

Citat:
Ursprungligen postat av .nattramn.
Det känns också rimligt att det skulle kunna bli så. Vi såg 26 000 raketer och missiler skjutas mot Israel första året av kriget där. Nu eld utanför Jerusalem. Om inte bråket tar moskén, så kanske en jordbävning. Om platsen helt plötsligt blir tom, vad ska då byggas där? En byggnad där bara en religion får be? Jag tror hela värden kommer vilja bygga en som är öppen en för alla, då har vi ju plötsligt tredje templet så som det ska vara i biblen.

Att templet på tempelberget ska vara öppet för människor från alla länder.
Mark 11:17 och isaiah 56:7

Jaa, och detta refererar till det tempel som kommer byggas upp under det tusenåriga riket. Med Jesus som kung. Då kommer ALLA vara tvungna att komma dit en gång per år och lämna sina offer. Dom som inte gör det kommer Herren stoppa regnet för i deras land.
Citera
2025-05-04, 11:12
Medlem
Durcherrss avatar
Citat:
Jag blir alldeles bestört här inne när jag läser argumenten och hatet mot ett folk ni inte ids eller förmår ta reda på varför dom är så förföljda och hatade.

Ni kallar er kristna? Jesu var Jude, Han kom till Israel och vände sig ENBART till Judar under den tiden.

Det fanns ett syfte med det, dom (staten Israel, dom religiösa ledarna) skulle avvisa Honom och få Honom dödad. Det är våran vinst och deras förlust. TACK VARE Israel.

Men Gud har inte övergivit sitt folk, Gud har inte ljugit när Han gav löftena. Gud är TROFAST och RÄTTFÄRDIG och kan inte ljuga.

Annars ljuger Han kanske om det nya förbundet också? Kan du ens vara säker då på din egen frälsning?

Vad lyssnar ni på för konspirationsteorier som väcker såna "lustar" hos er? Tiktok, Youtube?

Läs bibeln istället och lär känna Herren er Gud genom den och inte genom andra människors galna ideer som väcker såna ondskefulla lustar.

Det är du som borde doppa huvudet i kallt vatten och tänka till lite.

Om nu judarna och "Israel" är "de utvalda" så är det väl bara att du deltar i deras härliga traditioner som "metzitzah b'peh", "kapparot" och "purim"? Eller varför inte fira pride i Tel Aviv, det vore väl underbart? Sodom är väl okej så länge det återskapas i "Israel"?
Citera
2025-05-04, 11:33
Medlem
.nattramn.s avatar
Citat:
Det kan jag inte tro att det betyder. Alla folk, betyder alla folk oavsett nationalitet, som tillber Jesus. Möjligen kommer ett tempel upprättas i sluttiden, det som djävulen själv kommer sätta sig i utropa sig till Gud själv. Att det kommer vara "öppet" för alla religioner. Det är dock INTE välsignat av Herren och blir startskottet för dom fasanfulla sista 3,5 åren av vedermödan.

Jaa, och detta refererar till det tempel som kommer byggas upp under det tusenåriga riket. Med Jesus som kung. Då kommer ALLA vara tvungna att komma dit en gång per år och lämna sina offer. Dom som inte gör det kommer Herren stoppa regnet för i deras land.
Du har ju varit inne på att gud gör detta för sitt heliga namns skull. Lite tjurig kanske. Men jag har ju läst de styckena också, så jag vet vad du menar.

Jag är ju absolut inte jätte insatt, jag tänker på det stycket i biblen då en person går och mäter allt i templet. Det är ju ett jätte långt stycke. Du vet säkert vilket jag menar det är något kapitel efter gud säger att han gör detta för sitt heliga namns skull. Varför är det så viktigt med alla mått?

En del tror ju att templet kommer efter jesus återkomst. Som om det bara matrialiseras. Var det så viktigt för gud att det skulle skrivas ner för att vi ska se att det stämmer på cm? Eller är det en byggbeskrivelse?

Ja, antikrist eller vad vi vill kalla honom kommer ju sätta sig i templet. Exakt hur det sker vet vi väl inte ännu. Men på något vis kommer ju han villa styra där i från och vill uppfattas som en gud.

Jag tycker att det är intressant att läsa även islams profetior. De passar väldigt bra ihop med de kristna. 3 personer som ska dyka upp, första en politisk ledare och där efter 2 jesus figurer. Var den politiska ledaren ska styra i 7 år. Pressis samma men man sätter hoppet till de två första. Vet inte om man bara kopierat kristendomen eller om man fått samma profetior.

Men det ska ske saker med kaban i Mecka också. Som jag förstår det ska den förstöras.

Jag har en åsikt som skiljer sig från dig. Om jag förstår det du skrivit riktigt och inte bara inbillat mig.

Jag tror att gog och antikrist är samma person. Jag tror inte att magog är Ryssland. Som jag förstår det är det en tanke man började ha när Ryssland vid en tidpunkt var fiende. Inte nu alltså även om det stämmer nu också. Magog kan lika gärna vara Syrien.

Och jag tror eftersom det passar i hopp med islams profetior att den stora skökan är kaban. Stan vilar på 7 kullar havet runt man ser skökan är människor och den finns vid öknen. Passar bättre en Washington och rom. Men bara min uppfattning för stunden. Läs profetian en gång till men med kaban i tanken. Och skriv gärna vad du tänker.
Senast redigerad av .nattramn. 2025-05-04 kl. 11:57.
Citera
2025-05-04, 12:43
Medlem
.nattramn.s avatar
Citat:

Jag svarar dig en gång till på detta inlägg.
För jag insåg att jag inte förstod helt vad du skrev och det är något i det jag vill ta fasta på.

Jag vill ju gärna tro att med att vara öppen för all nationer man även menar alla religioner eller överhuvud taget alla.

Som jag förstår det är det också viljan för de i israel som förbereder för byggandet av ett tredje tempel att ha det öppet för alla. För att bygga det tredje templet måste man först offra en röd kö. Man har inte fören nu haft några som är så felfria som krävs. Och de ska offras runt påsk som jag förstår det. Förra året var första gången man skulle kunnat göra det, för då var korna tillräckligt gamla. Men den israeliska staten har inte gett sitt klartecken. Man får helt enkelt inte. Men förberedelserna finns och allt som behövs är nu på plats.

För att förstå hur ovanlig situationen är har bara 9 röda felfria kor offrats sen den första med Moses och fram till förstörelsen av andra templet. Efter det inga, för inga har funnits.

Nu är vi alltså för första gången på 2000 år i en situation då det kan göras igen. Tredje templet har alltså inte varit möjligt fören nu.

Jag har inte tänkt på det viset som du skrev, om alla nationer. Jag gillar det inte alls att det bara skulle handla om alla som tillber jesus.

Just med tredje templet är åsikterna flera, när det byggs. I bland får jag intrycket att det byggs två gånger. Lite som du är inne på nu.

Men det är ju uppenbart att det är en viktig pusselbit i profetiorna. Likt templet, röda kor, tempelberget och mosken i dag är en stor anledning till konflikten. Hamas gav som exempel de röda korna som en av anledningarna till 7 ocktober på 100 dagar jubeleumet för attacken.

Så det är inte svårt att se att antikrist kommer att vilja ha kontroll på platsen.
Citera
2025-05-04, 12:50
Medlem
Citat:
Israel föddes med Abraham, Isak och Jakob.

ALLTING är och kommer från skaparen.

Skaparen ÄR Sion.

Skaparen VALDE folket.

Skaparen UTLOVADE landet.

Människor spår, Gud rår.
Sion är namnet på en fortifikation i Kanaans land innan Isrealiterna invaderade
Citera
2025-05-04, 13:06
Medlem
Citat:

Att vända andra kinden till betyder inte att man ska lägga sig flat för och idoldyrka ett specifikt folk, speciellt inte ett falsk folk, borde vara uppenbar sanning.
Citera
2025-05-04, 13:15
Medlem
Citat:
Men då kommer den stora svåra frågan som ingen av er som håller er till denna tolkning verkar kunna svara på.

Vad är meningen med att vänta? Vad väntar ni på? Varför är ni kvar här fortfarande?

Jesus har ju redan varit här och gett er evigt liv, när och hur inträder det? Varför finns jorden och djävulen kvar här? Vad är poängen liksom?

Enligt bibelns profetior så väntar vi på något. Jag väntar på Jesus. Sen kommer slutet. Det slutet är till för att rädda resten av dom otroende Israelerna. Många hedningar kommer också att räddas, dock får dom lov att offra sig som martyrer för Herren för att bli helgade.

Det är vad bibeln anger. Guds ord. Som Han gett till oss alla att studera.

I slutet, efter dom tusen årens rike med Jesus som kung, kommer det spirituella Israel att upprättas och domen utfalla över dom orättfärdiga. DÅ först kommer allt slås samman till ett och samma andliga tillstånd för dom som finns i den heliga boken. På en ny jord och en ny himmel, ska detta ske.

Det är vad bibeln säger, UTAN människors omtolkningar och allegoriska förklaringar.

Det är en helt annan fråga som inte nödvändigtvis har något att göra med din galna dispensationalistiska teori.
Det finns en mängd olika teologiska perspektiv som erbjuder olika tolkningar av vilken tid vi lever i nu och hur man bör förstå de olika profetiorna och Uppenbarelseboken.
Preterism, Futurism, Historicism, Idealism, Amillennialism, Postmillennialism, Premillennialism, Dispensationalism, Little Season Theory, Partial Preterism med flera.

Men du är skolad att tro på ett visst sätt genom den dispensationalistiska hjärntvätten, och du vågar inte ifrågasätta den tron ... i och med det inbyggda hotet om förbannelse som de så falskt har vävt in i denna stora deception, kan man gissa.
Grundproblemet är ju dock att du definierar Israel fel.
Citera
2025-05-04, 13:22
Medlem
Pripps0.0s avatar
Netanyahu gör inget gott för judarnas anseende. De beter sig som svin i kriget mot Palestina. Det är synd att Trump är förvirrad i den här frågan, men jag hoppas att han inte går i Israels/Netanyahus ledband.

Om judarna är Guds utvalda folk, så har jag fått mig till livs att de är så som tänkta förebilder, missbrukar de detta ansvar så straffar Gud dom.
Citera
2025-05-04, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps0.0
Netanyahu gör inget gott för judarnas anseende. De beter sig som svin i kriget mot Palestina. Det är synd att Trump är förvirrad i den här frågan, men jag hoppas att han inte går i Israels/Netanyahus ledband.

Om judarna är Guds utvalda folk, så har jag fått mig till livs att de är så som tänkta förebilder, missbrukar de detta ansvar så straffar Gud dom.

Straffar på vilket sätt ?
Han är inte 20 längre.

Det finns inget sånt straff system rent önsketänkande.

En vanlig svensson är större hot än han är.
Sluta försvara era låtsasdemoner.
Citera
2025-05-04, 13:44
Medlem
Pripps0.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jade11
Straffar på vilket sätt ?
Han är inte 20 längre.

Det finns inget sånt straff system rent önsketänkande.

En vanlig svensson är större hot än han är.
Sluta försvara era låtsasdemoner.
Vet inte vad du dravlar om, jag svara på Ts.
Judarna är inte Guds utvalda folk på det vis folk i gemen tror. De är inte okritiserbara skyddsobjekt.

Vi kristna blir vilseledda hela tiden. Kristna i Sverige är inte judar. Varför ska vi försvara judarna hela tiden, det är inte vår livsuppgift.
Citera
2025-05-04, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps0.0
Vet inte vad du dravlar om, jag svara på Ts.
Judarna är inte Guds utvalda folk på det vis folk i gemen tror. De är inte okritiserbara skyddsobjekt.

Vi kristna blir vilseledda hela tiden. Kristna i Sverige är inte judar. Varför ska vi försvara judarna hela tiden, det är inte vår livsuppgift.

Man behöver inte försvara någon.
Anser att det är för olika hos alla för att behöva försvara mer än sitt eget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in