2025-04-29, 12:40
Medlem
Kappatalists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abs334
Amputerad men oklart om de är ben eller arm

Åh riktigt hemskt detta. Jobbar själv som signaltekniker och har bland annat jobbat i just Malmö. Sprungit på rsab flera gånger och var rädd att man skulle veta vilka det var som blivit förolyckade. Det är en liten bransch där man känner till dom flesta
Citera
2025-04-29, 14:49
Medlem
havregryyns avatar
Jag hörde nu på radion (P4 Kronoberg) att dom utförde ett svetsarbete. Jag har jobbat många år i branschen men jag har inte full koll på hur alla svetsare gör. Ni som vet, brukar man svetsa under tågvarning? Även om redskapen inte väger 120 kg känns det som om man skulle vilja ha tid på sig, om många anledningar.
Citera
2025-04-29, 15:46
Medlem
Kappatalists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av havregryyn
Jag hörde nu på radion (P4 Kronoberg) att dom utförde ett svetsarbete. Jag har jobbat många år i branschen men jag har inte full koll på hur alla svetsare gör. Ni som vet, brukar man svetsa under tågvarning? Även om redskapen inte väger 120 kg känns det som om man skulle vilja ha tid på sig, om många anledningar.

Aldrig svetsarbete. Det är helt galet. Däremot att kanske slipa rälsen pga besiktningsanmärkning eller liknande. Finns lätta batteriverktyg som inbjuder till sådana jobb
Citera
2025-04-29, 17:50
Medlem
havregryyns avatar
[quote=Kappatalist|91746973]
Aldrig svetsarbete. Det är helt galet. Däremot att kanske slipa rälsen pga besiktningsanmärkning eller liknande. Finns lätta batteriverktyg som inbjuder till sådana jobb
[/QUOTEd ]

Det låter rimligt.
Citera
2025-05-01, 11:29
Medlem
Är det bekräftat att den avlidna spårarbetaren är K*vin Cal*ern*s? Arbetade på RSAB och registrerad som avliden 2025-04-24 på ratsit.
Citera
2025-05-01, 11:43
Medlem
Fenris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Limma skinkbit
Hur fungerar det rent praktiskt med tågvarnare? Har personen typ en megafon och skriker till kollegorna: "Tåg kommer", en hockeytuta, kommunikationsradio eller ska man stå tillräckligt nära för att handgripligen kunna rycka tag i varandra?

Tågvarning går enkelt beskrivet till så att en person blir utsedd till Tågvarnare.
Dennes enda uppgift är att hålla uppsikt och varna när tåg närmar sig, antingen genom tillrop, tuta/visselpipa eller genom att handgriplingen tag tag i personen/personerna som ska varnas. Eller på något annat lämpligt sätt. Tågvarnaren får inte utföra några andra arbetsuppgifter och får inte ens ha en påslagen mobiltelefon på sig.
Innan jobbet börjar ska en provutrymning göras för att testa om tillvägagångssättet fungerar.
Tågvarning fungerar bara om siktsträckan är tillräckligt lång i förhållande till hastigheten på spåret, och det finns tabeller att följa där utrymningstid, siktsträcka, hastighet och säkerhetsmarginal är specificerade.
Rätt utfört är tågvarning en relativt säker arbetsform, men lämnar inget utrymme för misstag.
Citera
2025-05-01, 11:46
Medlem
Fenris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av havregryyn

Svetsarbete kan innebära precis vad som helst som en med titeln Spårsvetsare gör. Allt från ren svetsning till förberedelser eller lätt slipning m.m.
Citera
2025-05-01, 20:51
Medlem
Kappatalists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fenri
Svetsarbete kan innebära precis vad som helst som en med titeln Spårsvetsare gör. Allt från ren svetsning till förberedelser eller lätt slipning m.m.

Är det något moment inom svetsning du skulle våga göra på tågvarning? Speciellt i ett spår med sth 140-160 som detta rör sig om?
Citera
2025-05-01, 20:58
Medlem
Kappatalists avatar
Nu var olyckan i Malmö inte i någon växel, men denna händelsen från 2016 i Markaryd är ändå intressant.

Här arbetade 2 bantekniker på just tågvarning och båda blev påkörda.

https://shk.se/sok-utredningar/sparb...yds-driftplats

Läser man slutrapporten kan man se hur en sådan här händelse kan gå till.
Senast redigerad av Kappatalist 2025-05-01 kl. 21:34.
Citera
2025-05-03, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kappatalist
Vi gör det varje dag på järnvägen. Det funkar sålänge man följer regelverket.

Man får inte använda tågvarning på denna platsen då man inte uppfyller kraven. Det går för snabbt och sikten är för dålig.

Givetvis finns det inget som stoppar någon från att arbeta med tågvarning ändå, även om man vet att det bryter mot reglerna. Mänskliga faktorn är alltid inblandad här.

Kan vara allt från lathet, "jag ska bara kolla en snabb sak i spåret" eller okunskap.

Man vet helt enkelt inte hur snabbt tågen kör (man måste vara bekant med platsen man arbetar på för ha koll på hastigheten tågen kör i)

En annan faktor som inte tagits upp i tråden ännu är vilket höll tågen kör på.

I Malmö och mot Danmark (Öresundsbron) kör man högertrafik. Norr om Arlöv och övriga Sverige kör man vänstertrafik.

Det kan vara så enkelt så att tågvarnaren inte tänkt på att det är högertrafik (kan ju ha jobbat i övriga Sverige innan) och därmed bara hållt utkik efter tåg åt fel håll.

Allt detta är endast arbetsgivarens ansvar. Man måste bara fruktansvärt dålig på riskbedömning om man inte såg detta komma.
Citera
2025-05-05, 22:39
Medlem
Ingen som vet något mer? Utredningen? Offret som dog, Hans mamma har hon uttalat sig?
Khan?
Ägaren av rsab?
Citera
2025-05-05, 23:39
Medlem
Kappatalists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abs334
Ingen som vet något mer? Utredningen? Offret som dog, Hans mamma har hon uttalat sig?
Khan?
Ägaren av rsab?

Khan? Djingis Khan?

Varför skulle hans mamma uttala sig?

Sån här utredning tar tid. Kan tänka mig att statens haverikommision har den klar om 8 månader eller något.

Varken rsab eller deras vd har yttrat sig i någon social media.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in