Citat:
Ursprungligen postat av
Fleuch
Den uppfattning om gravitation som är grunden för allmänna relativitetsteorin, går rent geometriskt inte ihop med klotformad jord. I alla fall inte med vanlig 3d geometri.
Detta är väldigt enkelt att inse. För gravitation, enligt allmänna relativitetsteorin, handlar om att man blir accelererad av marken. Så anledningen att en våg visar att jag väger nånting, enligt denna uppfattning, är att 1. jag blir accelererad av marken, samt 2. vågen befinner sig mellan mig och marken.
Enda möjligheten att få detta att bli förenligt med 3d geometri, på ett klot, är att detta klot konstant expanderar i accelererande takt. Och det verkar ju inte ske.
Det där har du ju förklarat för dig förut. Rumtidens krökning förklarar allt sånt där. Pga denna är det fritt fall som är den oaccelererade referensen. Eftersom marken inte faller fritt mot jordens centrum, så accelererar den, och ja, det är detta vi upplever som tyngd. Om marken inte hade accelererat hade den störtat mot jordens centrum i fritt fall.
Nu är du iofs knappast ensam om att inte förstå dig på krökt 4D rumtid, och det är naturligtvis helt ok, men din slutsats är iaf helt fläng.