2025-04-17, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Nej, jag utgår från att ett flygplan som flyger bakom ett annat flygplan på samma höjd gör så enligt vår tvådimensionella ritning. Inte att det mellan dem finns en imaginär kurva.
Men du ritar marken platt. Är det 10km imellan dem och båda flyger horisontellt är det knappt en grada skillnad i "lutning" imellan flygplanen, då marken inte är ett rakt streck, utan en kurva.

Och det vi genom en mängd olika observationer, dock inte genom att rita låtsastreck imellan flygplan, eftersom det inte är metod man kan använda för att bevisa nånting, om man inte exakt kan mäta upp skillnaden i lutning imellan de två planen relativt varandra.

Återkom när du gjort en sådan mätning.

Man kan lika gärna visa att jorden är ostkrocksformad med den metoden du försöker dig på .
Citera
2025-04-17, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
Nej det är svårt att bevisa vad världen är. Men betydligt enklare att bevisa vad den inte är. Och mycket tyder faktiskt på att jorden inte är ett klot.

Exakt inget tyder på det faktiskt.
Citera
2025-04-17, 23:32
Medlem
Citat:
Nej, det är mycket enkelt att förstå. Du gör dig bara svår. Sluta med det är du snäll.

Om vi gör om den tvådimensionella bilden till vår tredimensionella verklighet, så stämmer det horisontella strecket med vad vi kan observera. Alltså finns det ingen kurva mellan planen. Därför existerar ingen kurva.
Fortfarande finns det en 0,1,° kurva mellan dem. Sluta ljug
Citera
2025-04-17, 23:35
Medlem
Citat:
Nej det är svårt att bevisa vad världen är. Men betydligt enklare att bevisa vad den inte är. Och mycket tyder faktiskt på att jorden inte är ett klot.
Väldigt enkelt att bevisa att jorden ör ett klot. Solen gick ner och sken upp molnen under ifrån ikväll. Hur kan det hända på en platt jord?
Citera
2025-04-17, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Det han menar med tiltar är hur planet följer jordens krökning, och inte tiltar i den egentliga betydelsen att rikta planets nos mot marken. Han tror att flygplanet flyger ut i rymden om inte piloten aktivt styr nosen neråt.

Ja det är vi överens om.

Citat:
Den lutning han pratar om är om man tittar på planet utifrån, tex ifrån månen. Och det har jag redan förklarat för honom hur det fungerar, men hans förmåga att ta in fakta är på en skrämmande låg nivå.

Ja de refererar lutning till någon slags odefinierad observatör utanför jorden. Eller som billigost, han referade till något slags fiktivt golv under jorden.

Citat:
Det är den oförmågan att tänka 3-dimensionellt och förstå skalan på jorden, samt total brist på basala fysikkunskaper som gör att vi hamnar i de här bizarra diskussioner om tex lutningar på flygplan som inte finns.

Fast de bisarra diskussionerna är ju kul och intressanta, en blandning mellan lyteskomik och en fascinerande insyn om vad det snackas om på fikat på särboendet. Någon slags skräckblandad förtjusning över hur ofantligt korkade människor kan vara.
Citera
2025-04-17, 23:46
Medlem
Citat:
Du säger att du är den som tänker själv. Varför vågar du då inte titta på bevisen jag har lagt fram? Jag har så småningom kommit att misstänka att du är rädd att det inte går att hitta motbevisning, och eftersom du har bestämt dig för att tro att jorden är platt är det bäst att ignorera bevisen. Det är vad jag kallar självbedrägeri.

Vi ser toppen av Isle of Man, och det tyder på att jorden inte är en jordglob, tror du. Men jag tror att om jorden var platt skulle vi se hela ön, och jag har faktiskt inte sett någon hållbar förklaring som motbevisar det.
Citera
2025-04-17, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Ja det är vi överens om.

Ja de refererar lutning till någon slags odefinierad observatör utanför jorden. Eller som billigost, han referade till något slags fiktivt golv under jorden.

Fast de bisarra diskussionerna är ju kul och intressanta, en blandning mellan lyteskomik och en fascinerande insyn om vad det snackas om på fikat på särboendet. Någon slags skräckblandad förtjusning över hur ofantligt korkade människor kan vara.

Ja, jag såg sen när jag läste längre bak att du redan förklarar det för honom. Ibland är de så långt ifrån verkligheten att det är svårt för en normalt funtad människa att sätta sig in i hur de tänker. Man måste gräva fram 5-åringen i sig för att hamna på rätt mentala nivå.
Är lättare om man själv har barn i den åldern, då är man van att förklara saker på ett pedagogiskt sätt så att de förstår, och hänger med i frågeställningen lite lättare.

Skillnaden är dock att 5-åringarna tar till sig kunskapen.
Citera
2025-04-18, 00:08
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Men du ritar marken platt. Är det 10km imellan dem och båda flyger horisontellt är det knappt en grada skillnad i "lutning" imellan flygplanen, då marken inte är ett rakt streck, utan en kurva.

Och det vi genom en mängd olika observationer, dock inte genom att rita låtsastreck imellan flygplan, eftersom det inte är metod man kan använda för att bevisa nånting, om man inte exakt kan mäta upp skillnaden i lutning imellan de två planen relativt varandra.

Återkom när du gjort en sådan mätning.

Man kan lika gärna visa att jorden är ostkrocksformad med den metoden du försöker dig på .
Är det 10 km mellan flygplanen så är det väl knappt 0.1 grad vinkelskillnad mellan dem så det lär inte gå att se med blotta ögat. Det måste vara 11 mil mellan planen för att det skall bli en grad skillnad och det avståndet lär man inte kunna se planet framför över huvud taget.
Dendummasillens resonemang är ingenting som visar på platt jord. Deras argument blir allt mer desperata.
Senast redigerad av Jonas1968 2025-04-18 kl. 00:12.
Citera
2025-04-18, 01:06
Avslutad
Citat:
Jag ska vara helt ärlig och säga att jag inte vet, för jag har aldrig utfört en flygning där jag sitter i cockpit och tittar framåt mot ett annat flygplan som flyger på samma höjd och sett att jag tittar det rätt i röven, men jag måste verkligen säga att det låter rätt. Att flygplanet framför mig skulle ha en lätt lutning nedåt relativt mig, och dessutom se ut att ligga nedanför mig i höjd, låter fel. Och jag tror att du innerst inne håller med mig.

Jag håller med dig, ju mer man analyserar flygplan runt en sfär desto dummare blir det. Det vi observerar gällande flygplan idag är enbart kompatibelt med en platt jord, och sfärmodellen är bara en framkrystad motsägelsefull nödlösning.
Citera
2025-04-18, 01:30
Medlem
Jag undrar om dessa foliehattar som tror detta bara tror att bilder på jorden från rymden är fejk tex...
Citera
2025-04-18, 08:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Jag håller med dig, ju mer man analyserar flygplan runt en sfär desto dummare blir det. Det vi observerar gällande flygplan idag är enbart kompatibelt med en platt jord, och sfärmodellen är bara en framkrystad motsägelsefull nödlösning.

När det gäller flygplan kan vi göra flera intressanta observationer som visar att jorden inte är platt.
  • De har tröghetsnavigeringssystem som visar att jorden roterar.
  • Flygrutterna är storcirklar.
  • De navigerar med hjälp av GPS och WGS84
  • Flygrutternas längd på södra halvklotet är inte förenliga med FE
  • Piloterna använder sig av gravitationslagen för att beräkna tyngd vid start.

Modern flygtrafik vore helt omöjlig på en platt jord. Och man måste vara en okunnig idiot om man tror att flygplan bara är kompatibelt med en platt jord - speciellt med tanke på att det inte ens finns någon FE-karta.
Senast redigerad av WilleGarvin 2025-04-18 kl. 08:50.
Citera
2025-04-18, 08:27
Medlem
Citat:
Jag ska vara helt ärlig och säga att jag inte vet, för jag har aldrig utfört en flygning där jag sitter i cockpit och tittar framåt mot ett annat flygplan som flyger på samma höjd och sett att jag tittar det rätt i röven, men jag måste verkligen säga att det låter rätt. Att flygplanet framför mig skulle ha en lätt lutning nedåt relativt mig, och dessutom se ut att ligga nedanför mig i höjd, låter fel. Och jag tror att du innerst inne håller med mig.

Att du tycker något låter fel säger inte så mycket - speciellt med tanke på att du inte har koll på hur stor den lätta lutningen är eller hur flygplan fungerar.

Tror du seriöst att du på en mils avstånd kan se att flygplanet framför dig lutar 0.1 grad relativt ditt egna flygplan? Och visste du att flygplan ofta har 1-3 grader "pitch up" när de flyger horisontellt och att den vinkeln är olika mellan olika flygplan? Ditt och det andra flygplanets "pitch up" är alltså tiofallt större än vinkelskillnaden som uppstår pga kurvaturen.

Du har precis fört fram ett helt hjärndött resonemang. Ännu en gång. Och samtidigt lyckas du förtränga andra saker runt flygning som GPS, gyrokompasser, storcirklar och fungerande kartor. Fascinerande minst sagt.

Citat:
...Och jag tror att du innerst inne håller med mig.

Tror du verkligen det? Seriöst? Har du så dålig kontakt med verkligheten att du tror att kunniga människor håller med dig i dina infantila resonemang? Förstår du inte att de flesta av oss i tråden garvar åt er?
Senast redigerad av WilleGarvin 2025-04-18 kl. 08:39.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in