2025-05-03, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Linselus
Hørt om overvåking? Eller bare elektroniske spor, om webcams fra parkerte biler, fra T bane, fra private boliger. Politiet har ikke bare stukket fingeren i lufta og sagt de føler SM er i nærheten.
Godt poeng. Politiet kan ikke varetektsfengsle i fire med to uker i isolat uten rettskjennelse. Og for å få det, må de ha beviser (med 51 % overvekt) som tyder på at han i det minste har medvirket til drapet på en eller annen måte.
Citera
2025-05-03, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Linselus
Det er nok for lett å si feil ting, uten at det betyr at SM i nøyaktig dette tilfellet er GM. Men han er vel ikke ekspert i ikke å avsløre seg selv i avhør heller, selv om han ljuger generelt så det renner av ham.
Fallhøyden er svært stor for Millehaugen her. Han risikerer med dette å tilbringe resten av sitt liv i fengsel. Bye bye «psykolog»kjæreste i Horten. Med det i bakhodet vil jeg anta at han er tjent med å legge alle kort på bordet og svare så sannferdig han kan. Løgnere har alltid noe å skjule.
Citera
2025-05-03, 17:32
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lotepusen
Godt poeng. Politiet kan ikke varetektsfengsle i fire med to uker i isolat uten rettskjennelse. Og for å få det, må de ha beviser (med 51 % overvekt) som tyder på at han i det minste har medvirket til drapet på en eller annen måte.

Ikke så veldig høy terskel for å oppfylle vilkårene i denne saken, gitt siktedes historikk og modus.
Det er nok kontakten dem imellom og møtene i skogholtet som har vært tungen på vektskåla i dette tilfellet.
Citera
2025-05-03, 20:18
Medlem
Det er ikke mye nytt om drapet på Metkel Betew i mediene.

TV2 har en artikkel med litt mer informasjon om det mulige drapskomplottet mot en "nær alliert" av Betew. Politiet sier de ikke ser noen sammenheng mellom drapskomplottet og drapet på Betew. Dette er mest sannsynlig off topic, så jeg legger litt info i spoiler.

Jan Bøhler har kommentert i Nettavisen 02. mai 2025
Enklere å fjerne sine fiender i Norge
Når norske gjengmiljøer bestiller svenske barnesoldater til dødelige oppdrag her hjemme, senkes terskelen for drap. Vi har sett flere slike saker i den senere tid. Politiet har sagt at de også undersøker et svensk spor i forbindelse med Betew-drapet.
Bøhler tar opp samme sak som TV2 ovenfor, 17-åringen som skulle drepe en venn av Betew. Også i spoiler.

Bøhler tar opp problemet med svenske barnesoldater, leiemordere eller klivare, som opererer i nabolandene.
Til nå har minst elleve svenske barnesoldater vært involvert i alvorlige voldshandlinger i Norge de siste par årene. Dette er bare toppen av isfjellet. Det er all grunn til å tro at flere har lyktes med å gjennomføre kidnappinger, trusler, vold og uoppklarte skytinger uten å bli tatt.
Bøhler nevner også Stig Millehaugen.
Politiet har sagt fint lite om hvordan de knytter Millehaugen til selve drapet. Men selv om han skulle hatt en rolle, er det ikke utelukket at også bestilte svenske «klivare» kan ha vært involvert.
Bøhler mener det må gjøres mer for å stoppe svenske barnesoldater.
Men norsk politi må også styrke sin egen evne til å oppdage og forebygge livsfarlige besøk av disse «klivarne». Da det skjedde mange hendelser i Danmark i fjor sommer, stengte de grensene i en periode, og satte inn mange nye tiltak. Vi bør lære av dem, og ikke la det gå så langt, før vi får kontroll med problemet.
Citera
2025-05-03, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bletchley-Park
Jeg har lest hele denne tråden og med forbehold om at jeg har blitt fullstendig dement, så kan jeg ikke huske å ha sett en eneste en som har frikjent SM. Det jeg derimot har sett, er at noen ikke har forhåndsdømt han basert på at politiet har siktet og fått han varetektsfengslet og at en del av pressen har vært veldig lite objektive frem til nå.

Det er ikke slik at alt enten må være A eller B, blått eller rødt. Det er lov å høre på forskjellige teorier, ideer og beviser, uten å måtte velge en side. Tror jeg at SM har utført mordet? Nei, logikken forteller meg at han ikke har utført mordet, derimot ser jeg en større sannsynlighet for at han på en eller annen måte kan ha medvirket, selv om jeg faktisk ikke tror at det heller er tilfellet. Men jeg sier tror, for kommer det andre opplysninger/beviser som underbygger at han har vært delaktig, så snur jeg på en femøring og tror kanskje da mer på at han er innvolvert. Hva jeg derimot ikke gjør, er å tro at politiet alltid har rett og at om de sikter noen, så er vedkommende skyldig, til det har politiet opp gjennom gjort alt for mange bevislige feil.

Når det gjelder min understrekning i det jeg siterte deg på; Så har ikke jeg sett de nyhetene som bekrefter det du påstår du har sett/hørt. Jeg har hørt at de SM og MB har hatt møter, ja, men at dette var i skogen med avslått mobil, har jeg ikke hørt om. Hva jeg derimot har hørt, er at MB skulle møte noen og at han ble funnet i et lite skogholt/parkområde med mobilen avslått.

Det med frikjenning var et lite stikk til kornblomst og de som følger hennes/hans teorier. Det kornblomst kommer med er ganske ensporet. Jeg er enig at ting ikke er svart/hvitt, enten/eller. Jeg selv er ganske usikker på SM og hans rolle. Men av det jeg har blitt fortalt om hvordan disse kriminelle miljøene fungerer, så kan man aldri vite. Politet har gjort sine feil opp igjennom. Men en så alvorlig sak, tror du ikke politet ønsker å ikke gjøre feil?

I Dagbladet hevdes det at de møttes i skogen https://www.dagbladet.no/nyheter/met...ntakt/83009743
Citera
2025-05-03, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FerMar80
Det med frikjenning var et lite stikk til kornblomst og de som følger hennes/hans teorier. Det kornblomst kommer med er ganske ensporet. Jeg er enig at ting ikke er svart/hvitt, enten/eller. Jeg selv er ganske usikker på SM og hans rolle. Men av det jeg har blitt fortalt om hvordan disse kriminelle miljøene fungerer, så kan man aldri vite. Politet har gjort sine feil opp igjennom. Men en så alvorlig sak, tror du ikke politet ønsker å ikke gjøre feil?

I Dagbladet hevdes det at de møttes i skogen https://www.dagbladet.no/nyheter/met...ntakt/83009743

Møttes i skogen i forkant, for å mekle i en pågående konflikt, skriver Dagbladet.
Citera
2025-05-03, 23:47
Medlem
Bletchley-Parks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FerMar80

Vel, jeg f.eks. følger nevnte debattants innlegg med stor interesse og de har etter min mening så langt vært sakelige og opplysende.

Ja, jeg håper politiet ikke ønsker å gjøre enda en feil og derfor tar jeg det som et positivt tegn at de enda ikke har identifisert den siktede, det er det kun "sladder"pressen som har gjort. Dermed har heldigvis politiet fortsatt en retrettmulighet, noe sladderpressen faktisk ikke har slik sett. Men de er jo så vant til å krype til korset at de nok ikke mister noen nattesøvn uansett, om de skulle være nødt til å gjøre det denne gangen også.

Ja, jeg ser jo nå hva Dagbladet hevder der som en sannhet:
Citat:
Dagbladet har avslørt at det har vært flere møter mellom Betew og Millehaugen i skogholtet på Oppsal, der førstnevnte siden ble drept.

Disse møtene skal ha vært meglingsmøter for å roe ned den kritiske konflikten som Betew og Millehaugen skal ha blitt involvert i.

Møtene på Oppsal ble avtalt på telefonen til en person nær en av de involverte, får Dagbladet opplyst.

Så Dagbladet er omtrent informert på samme måte som denne tråden har vært i lang tid, ved at det hevdes fra noen at dette var det som skjedde og jeg hadde ikke blitt forundret om Dagbladet har hentet opplysningene fra akkurat denne tråden. For politiet har nok ikke opplyst Dagbladet om dette her. Nå er min tillit til Dagbladet på et absolutt bunn-nivå, ut fra deres tidligere historikk og deres journalisters private omgang med kriminelle, som opplyst om av en utmerket debattant her i denne tråden. Så at dagbladet kan hevde dette som en sannhet, at det var i det aktuelle skogholtet MB og SM møttes tidligere, sier endel om dagbladets kildekritikk. Selvsagt kan det medføre riktighet at det forholder seg slik, men dagbladet burde vært meget klar på at de kun refererte uverifiserte påstander.
Senast redigerad av Bletchley-Park 2025-05-03 kl. 23:54.
Citera
2025-05-04, 03:20
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
Det nevnes et "mye omtalt drap på 2000-tallet" i artikkelen. Skulle visst hvilket drap og hvem den drapsdømte er. Det kan nok ikke være drapet på "Jeddi", for der var vel straffene 21 års forvaring og 20 års fengsel på de to dømte. Ingen av dem var vel fri da saken over fant sted (2018). KAS var vel ute på den tiden, men tror det raskt hadde blitt omtalt i media hvis han var involvert.
Jeg finner heller ikke ut av det, men det er grenser for hvor mye tid man kan bruke på å knote seg frem til ting.
I forb med spaning og sms har norsk politi hatt relativt god kontroll på en del barne og ungdomskriminelle, også de som tar over grensen fra Sverige. Hvordan de får til det vet ikke jeg, for telefoner blir jo byttet ut i ett sett av de. Så det er utrolig bra jobba av politiet.
Man kan lese at grunnen til at dansk politi har funnet fram til gjengkriminelle mordere så fort, er fordi lovhjemmelen i DK er mildere mht overvåking etc. De får hjemmel i loven i DK til å gjøre ting der, som det ikke er lovhjemmel for i Sverige, nok heller ikke i Norge. Det er mye å lese om. Det dreier seg bl a om AI og ansiktsgjenkjenning. Men det er nok en annen diskusjon.
I denne saken om mordet på MB får jeg litt inntrykk av at svenske gjengkriminelle er involvert. Ikke for bare å legge skyld på de, for all del. Her er også norske involvert.
https://www.nrk.no/norge/opplysninge...tew-1.17394637
Senast redigerad av Linselus 2025-05-04 kl. 04:17.
Citera
2025-05-04, 04:28
“To av sporene Oslo-politiet etterforsker etter drapet på Metkel Betew, er om saken har forbindelser til svenske kriminelle - og om Stig Millehaugen fikk betalt.”
“Christian Hatlo bekrefter nå at en av politiets hypoteser er at saken har forbindelser til Sverige.”
“- I Oslos underverden foreligger det flere opplysninger om at flere personer ønskes drept. Hvordan jobber dere for å forebygge det?“
https://www.dagbladet.no/nyheter/pol...drepe/82992158

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks...-nei/17692393/
Senast redigerad av Linselus 2025-05-04 kl. 04:55.
Citera
2025-05-04, 04:36
Gjenoppfriskning:

“Brukernavnet med det colombianske navnet knyttes ifølge TV 2s opplysninger også til en sak som gjelder mulig salg av våpen.”

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks...tiet/17676734/
Senast redigerad av Linselus 2025-05-04 kl. 04:45.
Citera
2025-05-04, 11:10
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bletchley-Park
Vel, jeg f.eks. følger nevnte debattants innlegg med stor interesse og de har etter min mening så langt vært sakelige og opplysende.

Ja, jeg håper politiet ikke ønsker å gjøre enda en feil og derfor tar jeg det som et positivt tegn at de enda ikke har identifisert den siktede, det er det kun "sladder"pressen som har gjort. Dermed har heldigvis politiet fortsatt en retrettmulighet, noe sladderpressen faktisk ikke har slik sett. Men de er jo så vant til å krype til korset at de nok ikke mister noen nattesøvn uansett, om de skulle være nødt til å gjøre det denne gangen også.

Ja, jeg ser jo nå hva Dagbladet hevder der som en sannhet:

Så Dagbladet er omtrent informert på samme måte som denne tråden har vært i lang tid, ved at det hevdes fra noen at dette var det som skjedde og jeg hadde ikke blitt forundret om Dagbladet har hentet opplysningene fra akkurat denne tråden. For politiet har nok ikke opplyst Dagbladet om dette her. Nå er min tillit til Dagbladet på et absolutt bunn-nivå, ut fra deres tidligere historikk og deres journalisters private omgang med kriminelle, som opplyst om av en utmerket debattant her i denne tråden. Så at dagbladet kan hevde dette som en sannhet, at det var i det aktuelle skogholtet MB og SM møttes tidligere, sier endel om dagbladets kildekritikk. Selvsagt kan det medføre riktighet at det forholder seg slik, men dagbladet burde vært meget klar på at de kun refererte uverifiserte påstander.

Politiet skal i prinsippet ikke lekke klausulert informasjon til pressen. Men de gjør forskjellige ting med venstre og høyre hånd. Det er ikke alltid lekkasjene er sannferdige heller. Desinformasjon blir helt åpenbart brukt, bl.a. i saker der man har såkalte "hemmelige siktelser". Det passer dem sikkert utmerket at offentligheten har fokus på "Norges farligste mann". Det gir dem bedre rom til å jobbe etter andre mistenkte. Det er f.eks. en kjent metode at de venter med pågripelser for å se om det kan "generere beviser".

Jeg mistenker at dersom SM utvilsomt var drapsmannen, ville de også sagt det rett ut.
Citera
2025-05-04, 13:08
Medlem
Avhørt bekrefter at "halsen var nærmest skåret over" og at politiet måtte identifisere han via fingeravtrykk.

Da setter jeg en hundrings på at det her er gjort av minst 3 personer.

-Det er litt for stor risiko for SM alene å gå bak Metkel (som ikke har hår) og holde han fast for å skjære over halsen. Han kan løpe til gangstien hvis han kommer seg unna.

Lettere å tro to personer har holdt han nede og en tredje har skjært.

-Jeg tror han er skutt to ganger i hodet med hagle.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in