2025-05-03, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knowledgehunger
Är du en RCB:are? Du vill ju inte förstå verkar det som. Ok, strunta i lådan och ta ett rör istället. Lägg röret på något högt ovanför marken och vinkla det inte mot marken. Om det är slutet i ena änden och öppet i den andra kan du föra in en smällare och tända på. Jag kan lova dig att röret åkar framåt av explosionen. Inget tryck byggs upp pga. någon extern kraft. Du kan t.o.m. täppa för hålet baktill med ett lock som sitter tight men inte så hårt att det är som förslutningen i fronten.

Nu är det väl ändå klart hur det funkar?

och om man gör samma experiment med skillnaden att man placerar rörets öppning mot en stadig vägg; blir det någon skillnad i hur långt röret åker framåt?
Citera
2025-05-03, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av justformybaby
och om man gör samma experiment med skillnaden att man placerar rörets öppning mot en stadig vägg; blir det någon skillnad i hur långt röret åker framåt?

Eftersom röret inte sitter fast kommer det skjutas iväg framåt och trycket blir sannolikt högre då gasen inte har någonstans att ta vägen baktill. Röret åker längre. Men det är ju inte viktigt eftetsom man inte kan använda en vägg i rymdfart 😅
Senast redigerad av knowledgehunger 2025-05-03 kl. 21:20.
Citera
2025-05-03, 21:12
Medlem
Citat:

Om jag läser mellan raderna så tänker jag att du är emot hela iden med raketers framdrift i vakuum. Du har inget intresse av att reda ut. Du vill endast hitta luckor i mekanismen, eller har jag fel?

Om du är emot hela iden med raketdrift vill jag ställa samma fråga igen som jag tidigare ställt. Kan du dela med dig av en referens som beskriver mekanismen för raketdrift? Om du inte har någon på lut finns ju google.
Senast redigerad av knowledgehunger 2025-05-03 kl. 21:21.
Citera
2025-05-03, 21:48
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
du får gärna förklara för mig hur en kraft som kommer från någon annanstans än utifrån kan anses vara extern.
Om du detonerar ett sprängämne så förstår du väl att man tillför kraft? Det är väl rätt logiskt att kraften från till exempel en dynamitgubbe kommer inifrån dynamiten? Eller menar du att dynamiten behöver knuffa på något för att generera kraft?
Citera
2025-05-04, 03:38
Medlem
Citat:
Nu är det väl ändå klart hur det funkar?

😂😂😂😂😂

Ja man får beundra din optimism i alla fall!

Men tyvärr, ingenting kan tränga in i de här murmeldjurens skallar.
Senast redigerad av Andelslott 2025-05-04 kl. 03:42.
Citera
2025-05-04, 09:38
Medlem
Citat:
Eftersom röret inte sitter fast kommer det skjutas iväg framåt och trycket blir sannolikt högre då gasen inte har någonstans att ta vägen baktill. Röret åker längre. Men det är ju inte viktigt eftetsom man inte kan använda en vägg i rymdfart 😅

med andra ord är det av avgörande betydelse vad den utslungade gasen har att trycka emot, när det gäller denna typ av framdrift.
Citera
2025-05-04, 09:44
Medlem
Citat:
Om jag läser mellan raderna så tänker jag att du är emot hela iden med raketers framdrift i vakuum. Du har inget intresse av att reda ut. Du vill endast hitta luckor i mekanismen, eller har jag fel?

Om du är emot hela iden med raketdrift vill jag ställa samma fråga igen som jag tidigare ställt. Kan du dela med dig av en referens som beskriver mekanismen för raketdrift? Om du inte har någon på lut finns ju google.

du behöver inte läsa mellan raderna; jag har ett enormt intresse av att reda ut.
Citera
2025-05-04, 11:16
Medlem
Citat:
med andra ord är det av avgörande betydelse vad den utslungade gasen har att trycka emot, när det gäller denna typ av framdrift.

Nej! Mekanismen för raketdrift bygger inte alls på vad som finns bakom raketen. Du slängde på en extra hypotetisk parameter som saknar betydelse, även om det eventuellt kan påverka trycket initialt. Jag vet inte varför du kommer dragandes med detta eftersom det inte är så raketer framdrivs.

Trycket bildas inuti raketens brännkamaare när snabbt expanderade gas trycker mot insidan. Knuffar något på brännkammarens främre del men inte på motsatt sida skjuts raketen självklart framåt. Om en lika stor men motsatt kraft hade tryckt på motsatt sida (baktill) samtidigt hade vi haft jämvikt = ingen framdrift. Men eftersom det är öppet baktill uppstår inte denna jämvikt och vi har framdrift.

Kan du vänligen presentera en referens för raketers framdrift här i tråden? Jag vill veta din utgångspunkt för att förstå varifrån din skepsis kommer.
Citera
2025-05-04, 12:20
Medlem
patrixxs avatar
Som sagt, kvittot på att vara riktigt korkad och indoktrinerad bortom hopp är att inte kunna ändra uppfattning i ljuset av fakta man inte sett tidigare.

Och de hårdast indoktrinerade är uppenbart många högutbildade. De ser sig ju förståligt som klokare än genomsnittet vilket naturligtvis stämmer förutsatt att de inte ingått några falska premisser i den utbildning de haft. Men det är ju det som dock inte stämmer. Mycket av det som betraktas som objektivt sant idag, kan i själva verket inte vara det eftersom det är i strid med grundläggande logik, geometri och fysik.

Och det är också därför som många "akademikertroende" blir så upprörda när det förs på tal. Det blir ett ifrågasättande av deras ego. "Skulle jag som är så kunnig inte förstå grundläggande logik!?" Och därför försöker egot desperat att få diskussionen att handla om något annat. "Du är en dum skeggbebis, Lanka har inte presenterat några data för sitt experiment, molekyler har massa, bla bla"

Fenomenet kallas ofta kognitiv dissonans och det kan vara ganska komiskt att se det slå till när man pratar med någon. Vederbörande blir då ofta otrevlig och avbryter. Egot har tagit över och vill hitta en anledning att lämna diskussionen genom att få den att övergå till ett gräl.

Och jag har själv drabbats av detta kring många av dessa frågor. Men till skillnad från de "genuint korkade" så har jag fått ändra uppfattning i ljuset av de fakta jag inte känt eller övervägt tidigare.

Som exempelvis det här med raketers förmåga att skapa framdrift i rymden vilket är i strid med känd fysisk. En fri expansion skapar inget arbete. Dvs ingen av den energi som finns i gasen kan under fri expansion omvandlas till kinetisk energi som kan påverka raketen.

Ett annat sätt att uttrycka det här med dumhet och enfald är att det mest enfaldiga är att inte kunna erkänna och acceptera att man blivit lurad. Och gör man inte det så blir man en modern analfabet.

"The illiterate of the 21st century will not be those who cannot read and write, but those who cannot learn, unlearn, and relearn" - Alvin Toffler
Senast redigerad av patrixx 2025-05-04 kl. 13:05.
Citera
2025-05-04, 12:28
Medlem
Citat:
Nej! Mekanismen för raketdrift bygger inte alls på vad som finns bakom raketen. Du slängde på en extra hypotetisk parameter som saknar betydelse, även om det eventuellt kan påverka trycket initialt. Jag vet inte varför du kommer dragandes med detta eftersom det inte är så raketer framdrivs.

Trycket bildas inuti raketens brännkamaare när snabbt expanderade gas trycker mot insidan. Knuffar något på brännkammarens främre del men inte på motsatt sida skjuts raketen självklart framåt. Om en lika stor men motsatt kraft hade tryckt på motsatt sida (baktill) samtidigt hade vi haft jämvikt = ingen framdrift. Men eftersom det är öppet baktill uppstår inte denna jämvikt och vi har framdrift.

Kan du vänligen presentera en referens för raketers framdrift här i tråden? Jag vill veta din utgångspunkt för att förstå varifrån din skepsis kommer.

men du förklarade ju nyss att framdriften ökar om man placerar något mer stadigt bakom röret som hindrar den expanderande gasens framfart.
Citera
2025-05-04, 13:56
Avslutad
Kognitiv dissonans utnämns härmed till veckans självmål.
Citera
2025-05-04, 14:44
Medlem
urverksapelsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av patrixx
Lanka har massa, bla bla"
det är dumheter det du säger
jag vet att det du säger är fel
Det är heelt okunnigt att hävda det. Du har ingen aaning om du hävdar det
Ja, ok. Du har alltså inte förstått skillnaden på en reamotor och en propellermotor?
Alltså du (pust)…. Du vet inte vad du pratar om här
Nä men alltså, Jag vill inte diskutera mer om detta. Du får läsa på om reamotorer
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in