2025-05-04, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SVT1970
Vilken värdelös jämförelse. Du jämför alltså en person som har gjort en investering med en som inte har gjort det?

Orkar inte förklara för folk som inte förstår, läs Libertimus inlägg istället, det var hans jämförelse om att det är bättre att hyra än att äga sitt boende jag svarade på.
Citera
2025-05-04, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Precis min poäng. Säg att man har 1 miljon att lägga på ett huslån. Kan man hyra istället och lägga den miljonen i bra investeringar istället så är det bättre i min mening. På köper får du nästan inga oförutsedda utgifter. Lätt att planera för varje månads utgifter är detsamma medans de pengar du satt på börsen ökar i värde, men om man är för feg för det så finns fonder. Hade fonder för några år sedan som ökade med 16% på ett år. Det är rätt bra.

Eller så lånar man till boendet med lägre ränta en placeringen, samt placerar mellanskillnaden man har för sin lägre boendekostnad. På lång sikt blir det bättre, för kostnaden för lånet går inte upp, men det gör hyran så mellanskillnaden blir större och större för varje år
Citera
2025-05-04, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Det är bara att sälja aktierna för att få sin avkastning realiserad. Detta kan du inte göra med pengar som är låsta i ditt boende.

Trams
Citera
2025-05-04, 00:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Laneslaven
När du hyr får du faktiskt frihet. Allt är någon annans problem.

Ett hus ger dig varken frihet eller kassaflöde. Det är bara ett ansvar och en ekonomisk börda. Du kan alltid investera de pengar du skulle ha lagt på ett hus på något som faktiskt ger dig avkastning och frihet.

Beror ju på hur man definierar frihet...i en lägenhet är man låst till hur den ser ut, får inte byta nånting även om man vill, hyresvärden kan vara en snål jävel, grannar som väsnas, klagar osv medans i ens hus gör man som man vill (i princip), har tillgång till garage för hobbies, osv

Men givetvis mer ansvar också, men tycker man det är jobbigt ska man inte bo i hus heller.
Citera
2025-05-04, 00:48
Medlem
Om man köper en bostad idag så måste man göra en kalkylering för priserna har gått upp mycket mer än inflationen senaste 30 åren. Det som var en riktigt bra investering för 30 år sedan är kanske inte en bra investering idag.

Helt enkelt så kan lånen bli för stora och kosta så mycket i ränta att förmågan att amortera blir lidande. Är lånet väldigt stort och man inte klarar av att amortera lånet på säg 30 år, så är det också en tung utgift för räntekostnaderna sjunker inte.

När man närmar sig pension och lånen fortfarande är på flera miljoner, då är det ingen bra investering man har gjort (möjligen med undantag om bostadsrätten ökat väldigt mycket i värde och då kan vinsten håvas in den vägen).

Men då återstår problemet vart man ska bo någonstans.
Senast redigerad av SecretGarden352 2025-05-04 kl. 00:54.
Citera
2025-05-04, 01:07
Medlem
glajarns avatar
Citat:
När du hyr får du faktiskt frihet. Allt är någon annans problem.

Ett hus ger dig varken frihet eller kassaflöde. Det är bara ett ansvar och en ekonomisk börda. Du kan alltid investera de pengar du skulle ha lagt på ett hus på något som faktiskt ger dig avkastning och frihet.

Skulle säga att du har mer frihet i ett hus.
Du kan göra om invändigt precis som du vill ha det.
Inga stökiga grannar eller skrikiga ungar som springer runt eller andra stolpskott till grannar.
Varför tror du vissa väljer att bo i hus och inte hyreslägenhet? I hyresrätt får du inte göra vad du vill. Du vet aldrig vad du får för grannar som kanske håller dig vaken på nätterna. Kallar du det för frihet?
Du verkar tro att folk som bor I hus inte har pengar överhuvudtaget utan allt läggs på huset?
Hur mycket sätter du undan varje månad till sparande eller på börsen?
Har du även lån med tanke på ditt namn låneslaven?
Citera
2025-05-04, 02:30
Medlem
Citat:
Bostäder genererar inga kassaflöden.

Det som definierar en investering är om det genererar positiva kassaflöden. En bostad är en utgift. Visst kan värdet öka men du måste fortfarande betala för underhåll. Dessutom är bostäder illikvida. Du måste sälja för att få ut värdet. Och det är beroende av hur det ser ut på marknaden.

Att köpa ett hus och tro att man har blivit rik är en fälla för dem som inte förstår detta.

Har du källa på att det måste generera positiva kassaflöden?, ekonomisk nytta torde vara en mer rimlig beskrivning.
Har jag en lastbil som genererar pengar kan jag investera i en bättre motor för att minska kostnader, den gör ekonomisk nytta, motorn kommer EJ, generera pengar, även om lastbilen kanske gör det, men själva motorn, som jag investerat i, slukar bara bränsle och pengar. Låter ju rätt korkat att påstå att det inte skulle vara en investering för att den bär med sig kostnader.

Köper man bostad kan det vara en investering, men behöver ej vara det, för antingen för framtida försäljning och/eller minskade boendekostnader. Det gör, ev., ekonomisk nytta.

Ska jag hyra 250 m2 får jag nog punga ut 25 000 - 50 000 i månaden, och hyran bara ökar, om jag köper kanske det räcker med 15 000 i månaden. Investeringen, som kostar, besparar mig ändå pengar och gör för mig ekonomisk nytta.
Citera
2025-05-04, 02:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Eller så lånar man till boendet med lägre ränta en placeringen, samt placerar mellanskillnaden man har för sin lägre boendekostnad. På lång sikt blir det bättre, för kostnaden för lånet går inte upp, men det gör hyran så mellanskillnaden blir större och större för varje år

Kanske, kanske inte, men när du köper ett hus så måste du ta hand om det vare år. Har man inte tid till det för at man jobbar mycket så måste man anställa folk att göra allt som måla om, klippa gräs, byta rör, byta värmepump renovera med mera med mera. Har man inte tid för att man jobbar för mycket så blir det för dyrt.
Citera
2025-05-04, 02:44
Medlem
Citat:
Beror ju på hur man definierar frihet...i en lägenhet är man låst till hur den ser ut, får inte byta nånting även om man vill, hyresvärden kan vara en snål jävel, grannar som väsnas, klagar osv medans i ens hus gör man som man vill (i princip), har tillgång till garage för hobbies, osv

Men givetvis mer ansvar också, men tycker man det är jobbigt ska man inte bo i hus heller.

Därför tycker jag att "mellanvärlden" att hyra ett hus är det bästa av två världar. Man har ett hus, man har en gård där man kan grilla, odla och göra lite oväsen med rimlighet osv är det bästa, men man slipper nästan allt ansvar.

Men det bästa är så klart att äga om man har alla pengar som huset kostar, men det är ju inte det vanliga. Man äger ju sällan huset utan lån, så det blir ju ändå en kredit. Ska man ändå ha en avbetalning så äger man inte huset i min mening, då kan man lika gärna hyra. Man äger huset när man äger det, när det är avbetalt till fullo och man inte har någon kredit. Då är hus en dröm, men den händer typ aldrig för de flesta.
Citera
2025-05-04, 07:24
Medlem
Citat:
Orkar inte förklara för folk som inte förstår, läs Libertimus inlägg istället, det var hans jämförelse om att det är bättre att hyra än att äga sitt boende jag svarade på.
Jag svarade på ditt värdelösa inlägg, ska jag göra jobbet åt dig nu också?
Om det ska vara någon mening måste man jämföra med någon som gör en annan investering tex aktier.
Citera
2025-05-04, 07:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Självklart hade du det. Det är betydligt dyrare att äga sitt boende än att hyra det. Du måste ta med alla kostnaderna när du äger ditt boende: Brf-avgift, räntekostnader, amortering, driftskostnader, renoveringskostnader, underhållskostnader, stämpelskatt, fastighetsskatt och alternativkostnader.
Okej, jag får ge mig. Har väl helt enkelt räknat heltokigt under alla dessa år.
Citera
2025-05-04, 07:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA
Vad är skillnaden menar du?
Att lämna mer pengar till arv med en BR eller skaffa en dyrare HR och beta av på sin förmögenhet?
Svaret finns i det du fetade. Det beror på. Det finns varianter där en hyresrätt när man är sjuttio ger mig mer att leva för per år fram till exempelvis åttio, än om jag skulle köpt en billigare bostadsrätt.

När jag är i den åldern vill jag troligen inte ha massor pengar bundna i en bostadsrätt, och att låna upp till bra ränta i den åldern finns helt enkelt inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in