Citat:
Ursprungligen postat av
Laneslaven
Bostäder genererar inga kassaflöden.
Det som definierar en investering är om det genererar positiva kassaflöden. En bostad är en utgift. Visst kan värdet öka men du måste fortfarande betala för underhåll. Dessutom är bostäder illikvida. Du måste sälja för att få ut värdet. Och det är beroende av hur det ser ut på marknaden.
Att köpa ett hus och tro att man har blivit rik är en fälla för dem som inte förstår detta.
Har du källa på att det måste generera positiva kassaflöden?, ekonomisk nytta torde vara en mer rimlig beskrivning.
Har jag en lastbil som genererar pengar kan jag investera i en bättre motor för att minska kostnader, den gör ekonomisk nytta, motorn kommer EJ, generera pengar, även om lastbilen kanske gör det, men själva motorn, som jag investerat i, slukar bara bränsle och pengar. Låter ju rätt korkat att påstå att det inte skulle vara en investering för att den bär med sig kostnader.
Köper man bostad kan det vara en investering, men behöver ej vara det, för antingen för framtida försäljning och/eller minskade boendekostnader. Det gör, ev., ekonomisk nytta.
Ska jag hyra 250 m2 får jag nog punga ut 25 000 - 50 000 i månaden, och hyran bara ökar, om jag köper kanske det räcker med 15 000 i månaden. Investeringen, som kostar, besparar mig ändå pengar och gör för mig ekonomisk nytta.