2025-05-04, 09:54
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Trams
Varför är det trams? På vilket sätt kan du få avkastning för dina pengar i en bostadsrätt?
Citera
2025-05-04, 09:56
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA
Jag får avkastning på mina aktier och fonder. Varför är du så korkad att du tror att man inte investerar på börsen bara för att man äger sitt boende??? Vi har minst lika mycket över på månad att investera som en hyres-torsk har.
Precis, att äga sitt boende är inte en investering, men att äga aktier är det.
Citera
2025-05-04, 10:23
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perfecthairline
Bäste idiot, fattar du på riktigt inte att allt det där ingår i hyran som du betalar till fastighetsägaren i en hyresrätt som dessutom lägger på en vinstmarginal?
Bäste idiot, du borde läsa på lite innan du uttalar dig om saker du inte har en aning om. Det finns något som kallas för economies of scale och således minskar kostnaderna per lägenhetsenhet för en fastighetsägare som, låt oss säga, äger 1 000 lägenheter i jämförelse med om du personligen ska ta risken för 1 lägenhets utveckling i värde, räntekostnader samt underhåll av den.

Det är samma anledning varför det är billigare för dig att gå och klippa dig och "hyra" frisörens tid en timme för 400 kr, än att köpa lokalen, ta över frisöerns lån och anlita hen en timme. Då kan jag lova dig att du måste betala betydligt mer än 400 kr.
Citat:
Du kan väl inte på riktigt vara så naiv att du inte fattar att fastighetsägaren tar en hyra som täcker alla kostnader? Tror du att fastighetsägaren är befriad från allt det du beskriver ovan, att han bedriver någon form av välfärdstjänst där han skjuter in pengar från sin egen ficka?
Det stämmer inte. I slutändan är det endast vad den totala balansräkningen säger som är intressant för fastighetsägaren, inte vad varje enskild lägenhet genererar i vinst. Vissa lägenheter är äldre och har inga lån, men andra är nybyggda och fullt belånande. Detta reflekterar även hyran som hyresgästen får betala.
Citera
2025-05-04, 10:32
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Den som äger boendet du hyr har alla de kostnaderna, plus vill gå lite i vinst.
Nej, det är inte fallet. Eftersom kostnaderna är delade mellan flera hyrestagare innebär det lägre kostnader per lägenhetsenhet (jmf principen om economies of scale).
Citat:
Så även utan vinsten som hyrestagaren betalar så har den som äger och den som hyr samma kostnader, och kan då investera lika mycket.

Bonusen för den som äger sin bostad är att när den är 50-60 (barn flyttar i regel ut innan man är 70) och säljer av är då att bostaden ökat ett par hundra procent, så när Erik flyttar in bredvid kalle har han med sig några miljoner extra. (Om de haft motsvarande storlek på boendet)
Det stämmer inte. Börsens utveckling slår värdestegringen på fastighetsmarknaden på sikt och har alltid gjort det. Dessutom erkänner du ju att enda sättet för Erik att ta del av vinsten är sälja bostadsrätten och att inte bo där, vilket är min poäng.
Citat:
Pratar vi FIRE är ju aktiepengarna låsta de också om planen ska hålla.
Va? Pengarna är inte låsta överhuvudtaget utan 4% kan säljas av varje år, eller 1/3% varje månad.
Citat:
Du kan ju fundera på om det är billigare att hyra bil än att äg sin bil...

Men du hänger upp dig på order investering, och jag kan hålla med om att ens bostad inte är en investering i traditionell mening, men för Erik i exemplet är det helt ointressant vad det kallas, han sitter likväl på några miljoner mer än Kalle.
Som sagt gör han inte det. Och Erik måste tyvärr fortsätta jobba varje månad för att ha råd med underhåll av bostadsrätten samt avgifterna, medan Kalle kan säga upp sig från jobbet och pensionera sig och ändå låta pengarna rulla in.
Citera
2025-05-04, 10:36
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Beror ju på hur man definierar frihet...i en lägenhet är man låst till hur den ser ut, får inte byta nånting även om man vill, hyresvärden kan vara en snål jävel, grannar som väsnas, klagar osv medans i ens hus gör man som man vill (i princip), har tillgång till garage för hobbies, osv

Men givetvis mer ansvar också, men tycker man det är jobbigt ska man inte bo i hus heller.
Vad menar du? I Sverige får man byta hyresrätt mot en annan hyresrätt.
Citera
2025-05-04, 10:43
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pmatt
Har du källa på att det måste generera positiva kassaflöden?, ekonomisk nytta torde vara en mer rimlig beskrivning.
Har jag en lastbil som genererar pengar kan jag investera i en bättre motor för att minska kostnader, den gör ekonomisk nytta, motorn kommer EJ, generera pengar, även om lastbilen kanske gör det, men själva motorn, som jag investerat i, slukar bara bränsle och pengar. Låter ju rätt korkat att påstå att det inte skulle vara en investering för att den bär med sig kostnader.
Fast i ditt exempel genererar ju lastbilen ett positivt kassaflöde. Detta är inte fallet med en bostadsrätt eftersom det enda som händer i slutet av varje månad är du måste betala X antal kronor får kunna fortsätta leva där. Jämför detta med att ha kapital på börsen, där får du betalt X antal kronor varje månad utan någon motprestation. Samma sak med att hyra ut ett boende, du får betalt X antal kronor varje månad.
Citat:
Köper man bostad kan det vara en investering, men behöver ej vara det, för antingen för framtida försäljning och/eller minskade boendekostnader. Det gör, ev., ekonomisk nytta.

Ska jag hyra 250 m2 får jag nog punga ut 25 000 - 50 000 i månaden, och hyran bara ökar, om jag köper kanske det räcker med 15 000 i månaden. Investeringen, som kostar, besparar mig ändå pengar och gör för mig ekonomisk nytta.
Fast det stämmer inte. Om du har 10 mkr på börsen kan du få betalt varje månad för att bo i hyresrätten. Du behöver bokstavligen inte jobba, utan kan ligga på soffan medan hyran blir betald. Det är inte möjligt om du äger boendet, utan då får du jobba varje månad för att betala räkningarna.
Citera
2025-05-04, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Varför är det trams? På vilket sätt kan du få avkastning för dina pengar i en bostadsrätt?

Om min morfar köpte aktier helt utan utdelning och de ökade x1000 på några år innan han dog och dödsboet sen likviderar aktierna och ger mig 10 miljoner så är det en investering men om exakt samma sak händer med huset han bodde i så är det ingen investering....

Det är en väldigt viktig poäng ni gör här....
Citera
2025-05-04, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hedningen001
Ser ibland i ekonomiforumet att man rekommenderas att investera i en bostad som hus eller lägenhet.

Anser att detta är lite av ett feltänkt då en bostad inte kan vara en investering. Förvisso kommer man förhoppningsvis att se en värdeökning på den men den medför också fasta kostnader för drift och underhåll. Framförallt ett hus behöver ett konstant underhåll för att inte tappa i värde.

En värdeökning är även svår att realisera även om huset går att belåna. En investering är enligt mig något som genererar en avkastning över tid och som även är relativt lätt att omvandla till likvida medel om det skulle behövas.

Tror att detta även har varit en delorsak till fastighetsbubblan då de som köper förväntar dig en värdeökning och de är beredda att betala mer än vad huset borde vara värt.

Era tankar om detta?

Det beror ju givetvis på du skall ju ändå bo någonstans och om du hyr din bostad så får du ingen värdeökning alls .
Sen är det väl egentligen inte värdeökning man får snarare ett inflations skydd bostaden behåller sitt
värde i förhållande till inflationen en slags pensionsförsäkring , när du blir äldre och kanske inte orkar jobba lika mycket är kanske bostaden är betald och du kan bo billigt.
Och i slutet när du inte orkar sköta huset längre kan du frigöra kapitalet och få ett tillskott till pensionen.
Om du är skicklig på börsen kanske du kan bygga ett ännu större kapital där men för dom flesta är det svårare än att äga ett hus.
För mig som inte direkt är högutbildad känns det enklare att sköta ett hus än att spela på börsen.
Citera
2025-05-04, 12:42
Medlem
Citat:
Om min morfar köpte aktier helt utan utdelning och de ökade x1000 på några år innan han dog och dödsboet sen likviderar aktierna och ger mig 10 miljoner så är det en investering men om exakt samma sak händer med huset han bodde i så är det ingen investering....

Så om din morfar hade vunnit 10 miljoner på lotto är det också en bra investering att spela på lotto?
Vilken värdelös liknelse, du gör dig själv inga tjänster här..
Citera
2025-05-04, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Precis, att äga sitt boende är inte en investering, men att äga aktier är det.

Mina grannar har byggt två lägenheter ovanpå sitt garage som de hyr ut. Förändrar liknande situationer ditt synsätt på bostaden som investering eller inte?
Citera
2025-05-04, 13:21
Medlem
Citat:

Företag gör en vinst eller går i konkurs. Går företaget med vinst får ägarna en andel av vinsten. Antingen genom att kursen ökar i samma takt som företagets vinster ökar eller genom att företaget delar ut en del av vinsten till sina ägare.

Samma sak gäller inte din bostad.
Citera
2025-05-04, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miles3
Mina grannar har byggt två lägenheter ovanpå sitt garage som de hyr ut. Förändrar liknande situationer ditt synsätt på bostaden som investering eller inte?
Det ändrar ingenting för den bostaden du bor i. Har du ett företag på sidan om spelar det ingen roll om du hyr ut traktorer eller lägenheter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in