2025-05-03, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Haha, fast här erkänner du att enda sättet att se en bostad som investering är om man säljer den. Det vill säga inte bor i den.

Att betala av lånet innebär inte mindre kostnader av att äga bostaden, utan mindre kostnader över att slippa amortera och betala ränta.

Kanske missade ett eller i min första text.

Borde varit:

Som jag ser det så kan en bostad mycket väl vara en investering som ger både ökade intäkter (om värdet går upp och man säljer) och/eller minskade kostnader (är man lite händig och betalar av lånen så kan man komma ner i en riktigt låg månadskostnad).

Sen kan man ju dessutom se det som en investering som ger annat än pengar tillbaka - tex att slippa bo bland hyresgäster. Äger man sitt egna boende så bor man oftast bland folk som också äger sitt boende och det kan vara guld värt för sinnesfriden.
Citera
2025-05-03, 21:12
Medlem
Citat:
Självklart hade du det. Det är betydligt dyrare att äga sitt boende än att hyra det. Du måste ta med alla kostnaderna när du äger ditt boende: Brf-avgift, räntekostnader, amortering, driftskostnader, renoveringskostnader, underhållskostnader, stämpelskatt, fastighetsskatt och alternativkostnader.
Bäste idiot, fattar du på riktigt inte att allt det där ingår i hyran som du betalar till fastighetsägaren i en hyresrätt som dessutom lägger på en vinstmarginal?

Du kan väl inte på riktigt vara så naiv att du inte fattar att fastighetsägaren tar en hyra som täcker alla kostnader? Tror du att fastighetsägaren är befriad från allt det du beskriver ovan, att han bedriver någon form av välfärdstjänst där han skjuter in pengar från sin egen ficka?
Senast redigerad av Perfecthairline 2025-05-03 kl. 21:15.
Citera
2025-05-03, 21:35
Medlem
Citat:
Självklart hade du det. Det är betydligt dyrare att äga sitt boende än att hyra det. Du måste ta med alla kostnaderna när du äger ditt boende: Brf-avgift, räntekostnader, amortering, driftskostnader, renoveringskostnader, underhållskostnader, stämpelskatt, fastighetsskatt och alternativkostnader.

Den som äger boendet du hyr har alla de kostnaderna, plus vill gå lite i vinst.

Så även utan vinsten som hyrestagaren betalar så har den som äger och den som hyr samma kostnader, och kan då investera lika mycket.

Bonusen för den som äger sin bostad är att när den är 50-60 (barn flyttar i regel ut innan man är 70) och säljer av är då att bostaden ökat ett par hundra procent, så när Erik flyttar in bredvid kalle har han med sig några miljoner extra. (Om de haft motsvarande storlek på boendet)

Pratar vi FIRE är ju aktiepengarna låsta de också om planen ska hålla.

Du kan ju fundera på om det är billigare att hyra bil än att äg sin bil...

Men du hänger upp dig på order investering, och jag kan hålla med om att ens bostad inte är en investering i traditionell mening, men för Erik i exemplet är det helt ointressant vad det kallas, han sitter likväl på några miljoner mer än Kalle.
Senast redigerad av Baheera 2025-05-03 kl. 21:39.
Citera
2025-05-03, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Den som äger boendet du hyr har alla de kostnaderna, plus vill gå lite i vinst.

Så även utan vinsten som hyrestagaren betalar så har den som äger och den som hyr samma kostnader, och kan då investera lika mycket.

Bonusen för den som äger sin bostad är att när den är 50-60 (barn flyttar i regel ut innan man är 70) och säljer av är då att bostaden ökat ett par hundra procent, så när Erik flyttar in bredvid kalle har han med sig några miljoner extra. (Om de haft motsvarande storlek på boendet)

Pratar vi FIRE är ju aktiepengarna låsta de också om planen ska hålla.

Du kan ju fundera på om det är billigare att hyra bil än att äg sin bil...

Men du hänger upp dig på order investering, och jag kan hålla med om att ens bostad inte är en investering i traditionell mening, men för Erik i exemplet är det helt ointressant vad det kallas, han sitter likväl på några miljoner mer än Kalle.
Vilken värdelös jämförelse. Du jämför alltså en person som har gjort en investering med en som inte har gjort det?
Citera
2025-05-03, 21:52
Medlem
Jag har bara läst lite i början av tråden och i slutet, men jag anser att hyra sin bostad är lite som att privatleasa sin bil. Man slipper tänka på värdeminskning på bilen, slipper tänka på service och reparationer och på bostaden slipper man tänka på slitage (utöver onormalt slitage), man slipper tänka på renovering, att diskmaskinen eller tvättmaskinen går sönder, kanske kyl och frys eller spis osv.

Visst, har man mycket tid över så kan man ju köpa ett hus, men det kräver att man har tid och pengar över för att underhålla det.

Själv hyr jag ett hus. Värme, sophämtning, vatten, renoveringar, gräsklippning, målande, hantering av buskar och träd och allt som går sönder i bostaden ingår. Det är en trygghet och jag som kan jobba mycket behöver inte lägga någon tid på det.

Hade jag ägt ett hus så hade det nog blivit dåligt underhållt eftersom jag inte har tid till det och att betala andra för att göra det hade troligen blivit dyrare än vad det blir totalt sett att hyra huset.
Citera
2025-05-03, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Det beror på hur länge du har tänkt att leva och om du vill lämna något efter dig.

Om jag hade sålt min bostad för fem år sedan, så hade jag dittills bott gratis. Vilken bank menar du inte skulle ha kallat det för en investering?

Ditt tänk om vad investering handlar om är hur företag ska tänka. Inte privatpersoner som faktiskt måste ha någonstans att bo.

Jag bor kvar för att det är billigare än om jag hade flyttat till en hyresrätt, även om jag räknar med alternativkostnaden.
Vad är skillnaden menar du?
Att lämna mer pengar till arv med en BR eller skaffa en dyrare HR och beta av på sin förmögenhet?
Citera
2025-05-03, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Jag vet inte om du har svårt för att läsa, men jag skriver bokstavligen talat vad den finansiella risken innebär.

Majoriteten av hyran som du betalar en hyresvärd går till drift och underhåll. Sånt som du måste hosta upp oavsett boendeform. Det som tillkommer utöver det är hyresvärdens avkastning på kapitalet, cirkus 4-5%.

Det finns inget hus i Sverige som kostar 3000kr i månaden att driva om du avser att underhålla den som en vanlig människa. Att du överhuvudtaget skriver det visar att du inte har en aning om vad det innebär för kostnader att äga hus. Bara fastighetsavgiften och VA kostar runt 1500kr i månaden. Sen tillkommer eventuella kostnader för sophämtning och dylikt, och du är nära 2000kr innan du ens börjat betala el och värme.
Jag har ägt villa i många år och vet att det inte är i närheten av så höga kostnader!
Brukar räkna med ca 3500-4000kr/månad totalt för driftkostnaden. Billigare på vår sommar.
Citera
2025-05-03, 23:38
Medlem
Citat:
Hur får du avkastning på dina pengar som är låsta i din bostadsrätt?
Jag får avkastning på mina aktier och fonder. Varför är du så korkad att du tror att man inte investerar på börsen bara för att man äger sitt boende??? Vi har minst lika mycket över på månad att investera som en hyres-torsk har.
Citera
2025-05-03, 23:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hedningen001
Ser ibland i ekonomiforumet att man rekommenderas att investera i en bostad som hus eller lägenhet.

Anser att detta är lite av ett feltänkt då en bostad inte kan vara en investering. Förvisso kommer man förhoppningsvis att se en värdeökning på den men den medför också fasta kostnader för drift och underhåll. Framförallt ett hus behöver ett konstant underhåll för att inte tappa i värde.

En värdeökning är även svår att realisera även om huset går att belåna. En investering är enligt mig något som genererar en avkastning över tid och som även är relativt lätt att omvandla till likvida medel om det skulle behövas.

Tror att detta även har varit en delorsak till fastighetsbubblan då de som köper förväntar dig en värdeökning och de är beredda att betala mer än vad huset borde vara värt.

Era tankar om detta?
Bostäder genererar inga kassaflöden.

Det som definierar en investering är om det genererar positiva kassaflöden. En bostad är en utgift. Visst kan värdet öka men du måste fortfarande betala för underhåll. Dessutom är bostäder illikvida. Du måste sälja för att få ut värdet. Och det är beroende av hur det ser ut på marknaden.

Att köpa ett hus och tro att man har blivit rik är en fälla för dem som inte förstår detta.
Citera
2025-05-03, 23:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Jag har bara läst lite i början av tråden och i slutet, men jag anser att hyra sin bostad är lite som att privatleasa sin bil. Man slipper tänka på värdeminskning på bilen, slipper tänka på service och reparationer och på bostaden slipper man tänka på slitage (utöver onormalt slitage), man slipper tänka på renovering, att diskmaskinen eller tvättmaskinen går sönder, kanske kyl och frys eller spis osv.

Visst, har man mycket tid över så kan man ju köpa ett hus, men det kräver att man har tid och pengar över för att underhålla det.

Själv hyr jag ett hus. Värme, sophämtning, vatten, renoveringar, gräsklippning, målande, hantering av buskar och träd och allt som går sönder i bostaden ingår. Det är en trygghet och jag som kan jobba mycket behöver inte lägga någon tid på det.

Hade jag ägt ett hus så hade det nog blivit dåligt underhållt eftersom jag inte har tid till det och att betala andra för att göra det hade troligen blivit dyrare än vad det blir totalt sett att hyra huset.
När du hyr får du faktiskt frihet. Allt är någon annans problem.

Ett hus ger dig varken frihet eller kassaflöde. Det är bara ett ansvar och en ekonomisk börda. Du kan alltid investera de pengar du skulle ha lagt på ett hus på något som faktiskt ger dig avkastning och frihet.
Citera
2025-05-04, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perfecthairline
Bäste idiot, fattar du på riktigt inte att allt det där ingår i hyran som du betalar till fastighetsägaren i en hyresrätt som dessutom lägger på en vinstmarginal?

Du kan väl inte på riktigt vara så naiv att du inte fattar att fastighetsägaren tar en hyra som täcker alla kostnader? Tror du att fastighetsägaren är befriad från allt det du beskriver ovan, att han bedriver någon form av välfärdstjänst där han skjuter in pengar från sin egen ficka?

Vi har ju hyresreglering, du kan inte ta ut den hyran du vill oavsett vad du har för kostnader, du kan absolut gå back som fastighetsägare speciellt senaste åren med ökade räntekostnader som du inte kan lägga på hyrestagaren.
Citera
2025-05-04, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Laneslaven
När du hyr får du faktiskt frihet. Allt är någon annans problem.

Ett hus ger dig varken frihet eller kassaflöde. Det är bara ett ansvar och en ekonomisk börda. Du kan alltid investera de pengar du skulle ha lagt på ett hus på något som faktiskt ger dig avkastning och frihet.

Precis min poäng. Säg att man har 1 miljon att lägga på ett huslån. Kan man hyra istället och lägga den miljonen i bra investeringar istället så är det bättre i min mening. På köper får du nästan inga oförutsedda utgifter. Lätt att planera för varje månads utgifter är detsamma medans de pengar du satt på börsen ökar i värde, men om man är för feg för det så finns fonder. Hade fonder för några år sedan som ökade med 16% på ett år. Det är rätt bra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in