2025-05-02, 18:20
Medlem
Jag, som glad amatör, tänker som såhär; 16-åringen vet att han är mordhotad. Livrädd! Ringer sin kompis, O, och vill prata med honom. O och ska klippa sig i närheten av 16-åringens hem. 16-årungen måste ut, bort från hemmet! Vill inte vara måltavla hemma så han beger sig ut för att träffa O vid frisören. När 16-åringen kommer fram till frisören stöter han på en bekant. Dom pratar lite. Då får dom se en maskerad person på elsparkcykel som kommer i full fart. Sparkcykelkillen har i sin tur följt efter 16-åringen, till frisören, då 16-åringenär måltavlan! Han stannar sin sparkcykel. Tar upp en pistol och går över gatan mot de två pratande killarna medan han avfyrar några skott... Fanns ju hylsor på gatan? Grabbarna blir livrädda!!! Den ena springer ned i källaren för att söka skydd och den andra, 16-åringen, springer bortåt allt vad han kan! GM följer efter BO som sprang ned i källaren, för att döda honom. Där inne hos frisören sitter två andra ungdomar och småpratar om Valborg och får håret fixat. De är bekanta sedan förr, av någon anledning? Vilken, ingen aning? Tänker att här och då slår det slint i GM skallen. Han skjuter på alla han ser. Frisörerna??? Dessa vill jag veta mera om. Så tyst kring dom... När GM inser att tre personer är döda lämnar han iskallt området SAMMA VÄG som vittnen sett 16-åringen springa. Jagar han honom? Är det storebror som någon i tråden tror? Tvättar 16-åringen kläder med klor eller är det trådtroll? 16-åringen är nu avskriven som MGM så nu får vi spåna vidare på de andra FYRA personerna som polisen har satt i häktet istället och lämna 16-åringen i fred. Vem är GM? Varför? Vem var den egentliga måltavla? Vilka är uppdragsgivarna? Svar kommer säkerligen inom dagar från polisen.
Citera
2025-05-02, 18:21
Medlem
Remixizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Ja, men ärkeängeln Mikael är en mer perifer figur i muslimsk teologi än i kristen, vilket bland annat märks på att den muslimske Mikail är lägre i rang än Jibril (Gabriel), till skillnad från i de allra flesta kristna traditioner. Jag är ganska säker på att det är betydligt färre somalier än eritreaner som heter [i]Mikail.[/I

Men visst, en somalier med namnet Mikail är ingen omöjlighet.
tänker även att frisörsalongen va habesha salong. Populär bland Uppsalas unga habesha community. Så kanske han som hämtade dit sina vänner
Citera
2025-05-02, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kangas92
Nu framkom det ju att de döda hittades i frisörkappor, så ännu enklare
Två av dem hittades i frisörkappor. Den tredje,kanske Mikhail jagades dit.
Citera
2025-05-02, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KFCnogger
Det mest intressanta är att 16åringen rymt från HVB, nästan 10 dagar på fri fot.

När Polisen väl lade manken till hittade de honom på 1 timme??

Har barnen inte LVU polisen gör ingenting.
Citera
2025-05-02, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FatFrankenstein
Att polisen medvetet använde 16-åringen som ett villospår för att få de verkliga misstänkta att slappna låter intressant.

Men, det vore då skandal att polisens lockbete, en 16-åring, får sitt namn läckt i tidningen, särskilt när han släpps direkt. Man ifrågasätter verkligen polisens hantering och medias ansvar isåfall.
Jag vill inte tänka mig att de gjort det så utstuderat. Däremot kan jag tro att det blev det märkliga och oväntade utfallet av att de grep honom. Allt annat lika, så var det säkrast för honom att sitta där han satt; det tycks ju ha varit så att de släppte honom efter det att de nu anhållna gripits. Mitt i allt elände ett ljus i tunneln. Rätta mig med fet stil om jag har misstagit mig på förloppet!
Citera
2025-05-02, 18:28
Medlem
Kan det vara någon intern Eritreansk konflikt?

Brukar inte halva gänget av eritreaner som bor i Sverige slå med påkar och tillhyggen på andra halvan av eritreaner i Sverige en gång om året på järvafältet?
Citera
2025-05-02, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brottsoffer1997
Jag, som glad amatör, tänker som såhär; 16-åringen vet att han är mordhotad. Livrädd! Ringer sin kompis, O, och vill prata med honom. O och ska klippa sig i närheten av 16-åringens hem. 16-årungen måste ut, bort från hemmet! Vill inte vara måltavla hemma så han beger sig ut för att träffa O vid frisören. När 16-åringen kommer fram till frisören stöter han på en bekant. Dom pratar lite. Då får dom se en maskerad person på elsparkcykel som kommer i full fart. Sparkcykelkillen har i sin tur följt efter 16-åringen, till frisören, då 16-åringenär måltavlan! Han stannar sin sparkcykel. Tar upp en pistol och går över gatan mot de två pratande killarna medan han avfyrar några skott... Fanns ju hylsor på gatan? Grabbarna blir livrädda!!! Den ena springer ned i källaren för att söka skydd och den andra, 16-åringen, springer bortåt allt vad han kan! GM följer efter BO som sprang ned i källaren, för att döda honom. Där inne hos frisören sitter två andra ungdomar och småpratar om Valborg och får håret fixat. De är bekanta sedan förr, av någon anledning? Vilken, ingen aning? Tänker att här och då slår det slint i GM skallen. Han skjuter på alla han ser. Frisörerna??? Dessa vill jag veta mera om. Så tyst kring dom... När GM inser att tre personer är döda lämnar han iskallt området SAMMA VÄG som vittnen sett 16-åringen springa. Jagar han honom? Är det storebror som någon i tråden tror? Tvättar 16-åringen kläder med klor eller är det trådtroll? 16-åringen är nu avskriven som MGM så nu får vi spåna vidare på de andra FYRA personerna som polisen har satt i häktet istället och lämna 16-åringen i fred. Vem är GM? Varför? Vem var den egentliga måltavla? Vilka är uppdragsgivarna? Svar kommer säkerligen inom dagar från polisen.

Så går min tanke med. 👍😃. O då AA16 o skytten lämnar åt samma håll, med inte stor tids marginal som gått i mellan, så blir AA16 fel misstänkt av nån som sett honom rusa därifrån. ??
Citera
2025-05-02, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av quggel
Det finns ju en koppling rent generellt mellan kokainhandeln och den här typen av skjutningar. Efterfrågan gör att gängen fortsätter mörda i kampen om marknaden.

Vänta nu.. Det finns vadå? Förutsatt att någon köper det är det väl frid och fröjd?

Visst har säkerligen någon skjutits över att dom "sålt" på fel ställe, men även i det fallet var förmodligen hedern som kommer med kulturerna större bov än kokainet i sig.

Det som däremot kan öka skjutningarna är om polisen lyckas knäcka smugglingar etc, då alltid någon lär pekas ut som ansvarig för förlusten.

Så vill man få ner skjutningarna så är det nog snarare att vädja till polisen att sluta sätta ditt kurirer.

Men i media heter det istället "knarkare driver på gängkriminaliteten" vilket är så hjärndött och ger inget annat än en bild av att regeringen gett upp helt och skyfflar över ansvaret på det dem själva skapat på skattebetalarna.

Värt att förstå är att sverige ligger någonstans på plats 8-9 plats om man ser till partyknarkare per capita, samtliga länder som ligger före oss har inte ens lika många gängskjutningar tillsammans som Sverige har per år.

Tjeckien ligger på plats 1 av andelen partyknarkare sett till befolkning, dom har haft 0 gängskjutningar senaste 5 åren.
Senast redigerad av kutis123 2025-05-02 kl. 18:52.
Citera
2025-05-02, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brottsoffer1997

Du kan nog ha rätt. Kan vara så att GM misstagit O för AA (båda somalier) . O sprang in och GM följde efter denne.

Edit: Kan ha att göra med ett mord för 1 år sedan som någon skrivit här. AA ska tydligen ha åkt till Somalia då.
Senast redigerad av Abebakulf 2025-05-02 kl. 18:44.
Citera
2025-05-02, 18:43
Medlem
BombaySaphires avatar
En 20-årig gängmedlem från Södertälje misstänks för trippelmordet i Uppsala.

Enligt en bedömning av polisen från 2023 ansågs 20-åringen då ingå i en ”kriminell gruppering som uppfyller EU:s kriterier för organiserad brottslighet”.

Bedömningen gjordes i samband med att han misstänktes för ett rån av en guldbutik i Järfälla, för vilket han dömdes till åtta månaders ungdomsövervakning. Tidigare har han dömts för ringa narkotikabrott, olovlig körning och grovt rattfylleri.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/up...rdet-i-uppsala
Citera
2025-05-02, 18:46
Medlem
Remixizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
En 20-årig gängmedlem från Södertälje misstänks för trippelmordet i Uppsala.

Enligt en bedömning av polisen från 2023 ansågs 20-åringen då ingå i en ”kriminell gruppering som uppfyller EU:s kriterier för organiserad brottslighet”.

Bedömningen gjordes i samband med att han misstänktes för ett rån av en guldbutik i Järfälla, för vilket han dömdes till åtta månaders ungdomsövervakning. Tidigare har han dömts för ringa narkotikabrott, olovlig körning och grovt rattfylleri.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/up...rdet-i-uppsala
dags att leta tråd efter det brottet då och se om vi får fram något
Citera
2025-05-02, 18:54
Medlem
scraftys avatar
Vilken frisörsalong var det skjutningen skedde i/vid? Är det lagligt att uttala sig om?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in