2025-05-02, 18:54
Medlem
Mindbusinesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
En 20-årig gängmedlem från Södertälje misstänks för trippelmordet i Uppsala.

Enligt en bedömning av polisen från 2023 ansågs 20-åringen då ingå i en ”kriminell gruppering som uppfyller EU:s kriterier för organiserad brottslighet”.

Bedömningen gjordes i samband med att han misstänktes för ett rån av en guldbutik i Järfälla, för vilket han dömdes till åtta månaders ungdomsövervakning. Tidigare har han dömts för ringa narkotikabrott, olovlig körning och grovt rattfylleri.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/up...rdet-i-uppsala

Låter bekant, finns det inte trådar redan om denna individ?
Citera
2025-05-02, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inteeninfluecer
O gick på rosendalsgymnasiet
Litet oväntad skola för en kriminell somalier, jag hade för mig att Rosendalsgymnasiet var för högpresterande medelklassbarn. I alla fall är det så enligt en väninna som hade sitt barn där. Hennes barn hoppade av då hon inte klarade plugghetsen. Jag bor inte i Uppsala så jag känner ej till ” statusen” på stadens skolor.
Citera
2025-05-02, 19:06
Medlem
Laureths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scrafty
Vilken frisörsalong var det skjutningen skedde i/vid? Är det lagligt att uttala sig om?

Shalom Barber.
Klart man får!
Citera
2025-05-02, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kronvraket
Litet oväntad skola för en kriminell somalier, jag hade för mig att Rosendalsgymnasiet var för högpresterande medelklassbarn. I alla fall är det så enligt en väninna som hade sitt barn där. Hennes barn hoppade av då hon inte klarade plugghetsen. Jag bor inte i Uppsala så jag känner ej till ” statusen” på stadens skolor.

Det är en kommunal skola, vilket innebär att de även har Introduktionsprogram. Även Sverkerskolan är en skola som traditionellt haft samma profil, dvs lite mer åt högstatushållet, men det har tillkommit en del hyresrätter i upptagningsområdet och då brukar det bli mer invandrartätt med bosoc och liknande.
Citera
2025-05-02, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shagovlad
Din "confirmation bias" är skyhög. 😂
Du är så bombsäker på att alla tre var måltavlor, utan några som helst bevis, att du påminner om en yrvaken Hans Holmér då han var lika bombsäker på PKK-spåret.
Komiskt.

Du KAN ha rätt, men du kill-gissar bara, utifrån dina fördomar. Men även en blind höna kan hitta ett korn ibland... Men jag tror ändå att du har fel. Tills bevis säger annorlunda.

Det är också tänkbart att: (alternativa hypoteser, en hypotes, är för dig som är klent begåvad en arbetsteori man kan ha, som man är medveten om, inte är bevisad, men som bör hypotesprövas) :
🕳️ GM sköt alla tre för att de var vittnen och frisörerna låste in sig någonstans, oåtkomliga för skott.
🕳️ GM var så påtänd att han sköt vilt, men med en viss skicklighet ändå. Därav tre headshots.
🕳️ GM är en uttråkad psykopat som gillar att döda. Därför sköt han alla han kunde. För att han gillar att döda.
🕳️ Hämnd. Alla tre måltavlorna var i denna hypotes vänner. GM ville hämnas (vi vet ej för vad) och statuera exempel för något vi inte känner till ännu.
🕳️ Måltavla nummer 2 och 3 gjorde motstånd och sköts för att GM ville försvara sig och blev rädd.
🕳️ BO 1 och 2 var riktiga måltavlor. BO3 sköts för att förhindra denna att vittna. Kanske kände någon igen GM och sa hans namn, sekunder eller någon sekund före döden.
🕳️ Kanske hann BO 2 eller BO3 skjuta tillbaka?
(Inget säger att de hade vapen, men en sådan detalj kan polisen hemlighålla av olika skäl).
🕳️ Vapnet som användes var helautomatiskt och BO satt nära varandra. Därför vådasköts ett eller två offer mycket "träffsäkert" i huvudet. Kanske en kula penetrerade två huvuden?
Kanske har offren skottskador även i kroppen och inte endast i huvudena? Kom ihåg att polisen berättar långt ifrån allt i en pågående utredning... Skit kan hända om man skjuter med ett helautomatiskt vapen i trånga utrymmen...
🕳️ En kombination av 2 eller flera av punkterna ovan.

Så att låsa sig vid EN ENDA TÄNKBAR TEORI som om det vore Guds sanning, innan man har bevis för det. Det gör bara de okunniga och idioterna. Om du inte är en av dem, så tänker du om och förstår nu att du är nog lite väl självsäker på att du har rätt.

Jag är hård mot dig här, jag vet, men du är hård mot två mördade barn. Och är det något som jag irriterar mig mycket på under alla mina tusentals timmars studier av mord så är det "victimblaming" och ett annat begrepp som kallas "The lesser dead". Du gör dig skyldig till båda. (Googla begreppen).

Vidare så skulle det gagna ditt intellekt om du försöker lära dig något av Sherlock Holmes, men förmodligen är det över din intellektuella kapacitet. Men jag hoppas att du kan bättra dig.

Sluta klandra offren med dina fördomsfulla teorier om att alla som skjuts i huvudet är kriminella och att alla som bär guccikeps är kriminella som förtjänar att dö. Du verkar bara extremt korkad. På en orchs nivå.

Det är för övrigt enligt tråden mer sannolikt att HÖGST två av offren var gängkriminella.

Jag undrar även hur gammal du är?
Jag gissar att du är mellan 25 och 30, men saknar barn och akademisk utbildning.
För hade du endera så skulle du (i bästa fall) ha mer empati med de mördade barnens familjer. Istället så framstår du vara empatistörd. Kanske psykopat. Men det är du troligtvis inte. Det är mer sannolikt att du bara är väldigt omogen och saknar livserfarenhet, särskilt vad beträffar kärlek och sorg. Men en dag kommer du (som alla människor på jorden, det är vårt öde) också uppleva att någon du älskar dör. Jag undrar om du då förväntar dig den empati som du har så svårt för att ge andra? 🤔

Nej, det är lugnt! Haha, har bara bemödat mig med att läsa inledningen och det kändes ot. Nej, oskyldiga får inte välplacerade skott i skallen bara sådär…. Nej, nej..!!
Citera
2025-05-02, 19:22
Medlem
Remixizs avatar
Nu skriver SVT:

Citat:
Enligt uppgifter till SVT Nyheter har trippelmordet kopplingar till den nätverkskriminella miljön. En huvudteori är just nu att morden kan kopplas till en lokal konflikt som har pågått en tid, men polisen håller det öppet att det kan finnas andra förklaringar i den infekterade kriminella miljön som kan ligga bakom.
Låter som att det är knogis konflikten de syftar på. Speciellt om det är såna äldre personer inblande
Citera
2025-05-02, 19:24
Medlem
Rosendal är en av de tuffare gymnasieskolorna i Uppsala. Men de har även haft program/introduktion för typ nyanlända/invandrare vill jag minnas.
Rimligen måste polisen ha meddelanden via nån typ chatt eller avlyssning mellan de gripna. Annars hade de knappast kunnat gripa alla på sannolika skäl.
Citera
2025-05-02, 19:31
Medlem
buisnismannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrGiggles
Rosendal är en av de tuffare gymnasieskolorna i Uppsala. Men de har även haft program/introduktion för typ nyanlända/invandrare vill jag minnas.
Rimligen måste polisen ha meddelanden via nån typ chatt eller avlyssning mellan de gripna. Annars hade de knappast kunnat gripa alla på sannolika skäl.
Så snabbt också.
Citera
2025-05-02, 19:32
Medlem
Smygknullarns avatar
Stämmer det att de häktade är 20-åring, 25-åring och en 34-åring? Vilka är dessa samhällsbidragare?
Citera
2025-05-02, 19:33
Medlem
buisnismannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smygknullarn
Stämmer det att de häktade är 20-åring, 25-åring och en 34-åring? Vilka är dessa samhällsbidragare?

Och en 45 åring.
Citera
2025-05-02, 19:33
Medlem
Bertillas avatar
Verkar bli en kaosutredning. Först en på sannolikhets misstänkt som sedan går loss, sedan fyra nya....
Citera
2025-05-02, 19:36
Medlem
bona officias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
En 20-årig gängmedlem från Södertälje misstänks för trippelmordet i Uppsala.

Enligt en bedömning av polisen från 2023 ansågs 20-åringen då ingå i en ”kriminell gruppering som uppfyller EU:s kriterier för organiserad brottslighet”.

Bedömningen gjordes i samband med att han misstänktes för ett rån av en guldbutik i Järfälla, för vilket han dömdes till åtta månaders ungdomsövervakning. Tidigare har han dömts för ringa narkotikabrott, olovlig körning och grovt rattfylleri.

Fr*dric Gül*ch Br*ndling född 2004 dömdes av Attunda TR (B 109-22) till åtta månaders ungdomsövervakning för ringa narkotika och rån mot en guldsmed i Järfälla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in