Citat:
Ursprungligen postat av
Schicklgrubblare
Det kallas för psykologisk krigsföring att feminisera män och maskulinisera kvinnor. Det krävs naturligtvis oerhör mental styrka och förmåga att klara av att följa sin egen väg för att motstå. Men jag förstår att det är jobbigt och mycket lättare att bara göra vad man blir tillsagd.
Jag föredrar inte en arab. Men tyvärr är det så att dr flesta svenska män har flytt många områden i Sverige och då får man vara beredd på att leva ensam som svensk kvinna.
Jag tror egentligen inte att det handlar om att män har feminiserats i någon yttre mening – utan att genetiken spelar en avgörande roll. En medelklass, vegansk ekopappa hade förmodligen aldrig haft potentialen att bli en Russell Crowe-typ, hur mycket han än försökte.
Feminina män får ofta barn med lika feminina kvinnor, och tillsammans bildar de en typ av familj där traditionellt maskulina drag lyser med sin frånvaro. Det är osannolikt att dessa män någonsin skulle kunna bli starka, robusta “vikingar”, oavsett livsstil eller påverkan från samhället.
Tyvärr tror jag att mycket av den utveckling vi ser idag – där män blir allt mjukare, fysiskt svagare och mer lika kvinnor i både uttryck och kroppsspråk – är ett resultat av genetiska och evolutionära förändringar. Det är inte bara en trend, utan något djupare som påverkar samhällets dynamik på sikt.
Man pratar ju sen mycket om att kvinnor väntar med att skaffa barn eller väljer bort det helt – men sällan om varför. ??! Jag tror inte det alltid handlar om karriär eller självförverkligande. För många tror jag de handlar snarare om att de män de verkligen attraheras av – de starka, trygga, drivna, “alpha-männen” -knappt finns längre.
De kvinnor som fortfarande längtar efter en man med traditionellt maskulina drag – fysisk styrka, initiativförmåga, beskyddande instinkt – får leta förgäves i ett samhälle där mjuka, konflikträdda och känslostyrda män blivit norm. Det är inget fel i sig, men det passar inte alla kvinnor, och det skapar en obalans.
Samtidigt avlar sig mjuka män med mjuka kvinnor, och deras livsstil och värderingar fortplantas vidare. De “gamla” könsrollerna lever inte kvar i lika hög grad – varken i kultur, genetik eller attraktion. Det blir en ond cirkel senare ..de män som vissa kvinnor söker finns inte att välja på, så de väntar – eller avstår. Och samhället förlorar i både födelsetal och balans mellan könens roller.
Alltså detta är ju inte en attack på jämställdhet, utan en reflektion över vad som försvunnit i processen – och vad det får för konsekvenser.