Citat:
Anser du att denna hyllning 9 maj till soldaterna som besegrade nazisterna under andra världskriget är ett militärt mål? Menar du att britter och amerikaner med ukrainare i tyska baser också är militära mål för Ryssland? Enligt New York Times styr man kriget därifrån och det gör inte Ryssland från en miliärparad med utländska gäster som pågått sedan andra värlskriget. Lägg sedan till alla tusentals civila som deltar i denna hyllning. Ryssland angriper militära mål i Ukraina med minimala civila som offer, man angriper militära samlingsplatser, vapenfabriker, radarstationer och liknande och då oftast under natten då civila inte bör vara i närheten.
Det är alltså inget annat än terrorism, även hotet är det. Det är en sådan regim i Kiev du hyllar och stödjer. Kanske du menar att ett G7-möte med länder och ledare som alla stödjer Kievregimen och skickar pengar och vapen är ett militärt mål? Kanske Ryssland ska angripa dessa västliga ledare då dom hälsar på i Kiev under brinnande krig?
Det är alltså inget annat än terrorism, även hotet är det. Det är en sådan regim i Kiev du hyllar och stödjer. Kanske du menar att ett G7-möte med länder och ledare som alla stödjer Kievregimen och skickar pengar och vapen är ett militärt mål? Kanske Ryssland ska angripa dessa västliga ledare då dom hälsar på i Kiev under brinnande krig?
Militära parader är definitivt ett militärt mål. Varken det faktum att det är fredsdagen efter WWII eller exakt 80 år sedan krigsslutet är skäl som gör att paraden inte skulle vara ett legitimt mål. Inte heller det faktum att utländska dignitärer deltar gör skillnad. Krigets regler gäller lika för alla parter nämligen. Och undantag för militära parader görs inte; de är legitima mål om de innefattar militärer och vapen.
Inte heller att civila är där gör någon skillnad. Som sagt så gäller krigets regler lika för alla. Ryssland anser att civila inrättningar där det finns militärer utgör legitima mål för angrepp och då kan inte Ryssland i nästa andetag hävda att uppenbara militära mål inte skulle vara legitima måltavlor för att man bjudit in civila till tillställningen. Ryssarna har själva satt nivån för vad som är acceptabelt i kriget och då får de leva med det. Samma regler gäller för båda parter.
Och, ja, G7-deltagarna skulle vara ett legitimt mål vid det tillfället de närvarade vid en gigantisk militärparad. Då skulle då vara ett legitimt mål vid själva paraden, men givetvis inte på konferensanläggningen före eller efter (känner att jag måste skriva det, så att du inte misstolkar något).
Sedan, för att vara övertydlig, så skrev jag aldrig att jag tycker att Ukraina ska angripa paraden. För det tycker jag inte de ska göra. Jag skrev bara att den tveklöst är ett legitimt mål.
. Fast det kommer nog kännas om Trump vågar införa de. Kina och Indien kan ju dock handla svart