2025-05-01, 13:54
Medlem
Mindbusinesss avatar
Trump börjar skeppa vapen till Ukraina.
As peace talks slow, the Trump White House approved its first $50M arms exports to Ukraine through direct commercial sales to Kyiv.
https://www.kyivpost.com/post/51800
Citera
2025-05-01, 13:56
Medlem
9 maj behöver inte ens bli en attack, det lär räcka att ett tiotal drönare dyker upp och filmar spektaklet som blir när ryssarna får panik.
Citera
2025-05-01, 13:56
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Kanske inte, han har ju fullt upp med Pakistan nu men han var listad tidigare så ett av målen för Kievregimens terroristplaner.

Jazzå, så nu skulle Kiev även plocka Modi ?

Här har du lite annat att tänka på :

I en intervju med den oberoende ryska nättidningen Meduza beskriver den ryske människorättsaktivisten Sergej Krivenko att försöket till massflykt pekar på en större trend inom armén: Allt fler hoppar av.

En läcka från Rysslands försvarsministerium visar att 50 000 soldater hade försvunnit från tjänst i slutet av 2024.

Under 2024 ställdes 10 308 ryssar inför rätta för att ha försvunnit från tjänsten, deserterat eller vägrat följa order, dokumenterade den oberoende ryska nättidningen Mediazona i december via uppgifter från det ryska rättsväsendet.

Det är en fördubbling jämfört med 2023. Mediazonas har delat med sig av sin senaste räkning till Dagbladet.

Detta visar att 19 447 sådana fall har tagits upp i ryska domstolar i skrivande stund.

https://www.dagbladet.no/nyheter/putins-hodepine-titusener-stikker-av/83028071

Missnöjet växer även vid fronten. Finns även i artikeln grejer om en "jail-break".
Citera
2025-05-01, 14:00
Medlem
Ukraina lär inte attackera 9e Maj. Många länders presidenter kommer närvara.
En false flag attack från Ryssland den 9e hade varit förödande för Ukraina
Citera
2025-05-01, 14:01
Medlem
Citat:
Det är väl fint att du stödjer terrorism och ogillar paraden. Är det för att nazisterna besegrades under andra världskriget?

Det är utan tvekan ett militärt mål i ett land som medvetet attackerar ens kvinnor och barn vilket du stödjer.
Är Putin på plats är det militära värdet så högt att det inte är ett krigsbrott att attackera honom även om civila drabbas.
Om enbart rysk militär och utrustning finns på plats måste det vägas mot potentiella civila offer i enlighet med Genevekonventionen. Jämför med Sumy, pizzerian i Kramatorsk, begravningen där ryssarna begick medvetna krigsbrott mot civila.

Som sagt, alla nazister jag stött på i olika forum stödjer Ryssland vilket är logiskt.
Normala människor stödjer offret, Ukraina.
Citera
2025-05-01, 14:08
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Citat:
Hur man säljer ut ett land för vapen. Å andra sidan blir det inte mycket pengar för USA då Ukraina är experter på korruption utan oligarker blir ännu rikare. Sovjet och Ryssland har redan smakat på den bryggden.

Jag ser det mera som att äntligen tar man betalt för att vara världspolis.
Europa rustar för fullt och kommer snart vara på en högre nivå än USA.
Det är illa för puttifnaskerna. Ett folk som slutat tänka.

Allt går enligt planen.
Förutom att 3 dagar har blivit +3 år. Men det är puttefnask (putte efter pappa) huvudvärk.
Citera
2025-05-01, 14:10
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChimChim
Ukraina lär inte attackera 9e Maj. Många länders presidenter kommer närvara.
En false flag attack från Ryssland den 9e hade varit förödande för Ukraina

Personligen så tror jag att om det kommer en attack, så kommer den inte mot Moskva. För man kan ju anta att det ryska luftvärnet är förstärkt vid Moskva då.., med grejer man har plockat in utsocknes ifrån..

..så det kan finnas feta mål.., som är lättare att träffa då..
Citera
2025-05-01, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IVidere
Tror ni detta är allt Putin har att ge i form av robotattacker mot civila mål som bostadshus mm ? Han skulle kunna attackera mycket mer. Sända in stridsflyg. Avfyra många fler robotar. Men han håller igen för han vet vad omvärldens reaktioner blir vid attacker.

Jag skrev ju att han skulle kunna optimera sina attacker mot civila.
Hade det funnits många fler robotar så hade Putin redan använt många fler. Några av dem används säkert mot militära mål i dagsläget och dessa skulle ju också kunna omfördelas till att attackera civila.
Stridsflyg över ukrainskkontrollerat område skulle leda till stora förluster av stridsflyg.
I Mariupol där ryssarna kunde bomba civila med stridsflyg gjorde man det. Skulle man kunna flygbomba civila i Kyiv så skulle man redan göra det. Kanske skulle man kunna använda flygbombning i viss mån mot Kharkiv och Sumy som ligger nära den ryska gränsen.
Citera
2025-05-01, 14:18
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Arccosinus
Det är fascinerande att se att alla Putinkramare- utan undantag- är fullständigt okunniga om såväl ekonomi som om organisationen Nato. Hur skulle en enskild medlem kunna upplösa Nato?

Trump ÄR Nato. Trump ÄR Usa.
Citera
2025-05-01, 14:20
Medlem
Citat:
Jag har inte sagt detta tidigare. Men jag måste ge dig rätt för det var du som tidigt sa att Ryssland hade attackerat en medaljutdelning i Sumy när alla andra sa att det enbart var en attack mot civila mål. Borgmästaren sparkades väl efter det ? Kommer ihåg det var mycket diskussioner om den attacken.
Två igång med trovärdighet -10 på en skala mellan 0-+10.
Verkligheten:

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/over-100-doda-och-skadade-efter-rysk-attack-mot-sumy

Påskgudstjänst. Psalmsöndagen. Mycket folk igång. Splitter missiler som sprängdes på höjd. Mot civila. Öppen gata. Barn, pensionärer på väg till o från gudstjänst.
Vidrighet utan gräns utfört av ryska barbarer.
En tillbakakaka vid första bästa tillfälle mot öppen plats i Moskva med mycket folk på plats skulle de flesta tycka var rimligt.
Är det inte rysk parad på Röda Torget på gång snart?
Senast redigerad av Antistalk 2025-05-01 kl. 14:23.
Citera
2025-05-01, 14:20
Medlem
Citat:
Jag har inte sagt detta tidigare. Men jag måste ge dig rätt för det var du som tidigt sa att Ryssland hade attackerat en medaljutdelning i Sumy när alla andra sa att det enbart var en attack mot civila mål. Borgmästaren sparkades väl efter det ? Kommer ihåg det var mycket diskussioner om den attacken.

Det dog över 30 civila och en militär överste. Utan tvekan ett krigsbrott mot civila enligt Genevekonventionen och proportionalitetskravet.
Jag tror att måltavlan var de civila och man passade på för skylla på militärt mål.
Citera
2025-05-01, 14:22
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Men de missade ju huset och sprängde bomben på gatan, sen skickadede en klusterbomb för att ta kål på så många som möjligt.

Två bomber på samma gata, en kanske kunde vara en trovärdig miss men två--??

Ne, den siktade på civila.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in