Citat:
Ursprungligen postat av
Vodkasomsnus
Nu snackar du skit igen.
Men USA lade fram ett förslag som Ukraina sa ja till men ännu hat inte Ryssland sagt något, mer än förhalat. Är väl din skickliga förhandlingstaktik?
Ryssland är inte nöjd med något annat än full kontroll över Ukraina.
Politiskt
Militärt
Ekonomiskt
Frågan är var man nu hamnar, efter mineralavtalet. Med Ryssland i tankarna.
Vi ska syna mineralavtalet innan vi ropar hurra.
Blir intressant att följa kommentarerna från Ryssland.
Det fetade.
Ja, det ska bli mycket intressant att höra vad ryzzarna har att säga. Mycket av fyndigheterna ligger, som jag har förstått det, på ockuperat område och kineserna är, enligt uppgift, redan där och stjäl med ryzzlands goda minne.
En sak man kan tänka sig att de skulle kunna säga är att eftersom Ukraina inte är en giltig stat (enligt dem) så finns det inget avtal. USA ser det nog inte så, däremot. Jag såg ett referat av en intervju som CNN hade gjort med tRump efter att avtalet var påskrivet och där framställdes han nästan som vettig men jag har inte själv sett intervjun.
En annan sak man kan tänka sig att de skulle säga är att eftersom det är ryzzk mark så borde avtalet ha skrivits med dem. Det är nästan samma sak, förvisso.
Faktum kvarstår. Om man vill utvinna i samarbete med Ukraina så måste ryzzen bort och USA har nu goda skäl till att se till att detta händer. Vad det innebär i praktiken återstår ju att se men USA har ingen vettig anledning till att obstruera. Dessutom har USA vid det här laget nog fattat att ryzzland inte är intresserat av förhandlingar utan bara obstruerar för att kunna fortsätta kriga.
På kort sikt tror jag inte att detta kommer att ha någon större påverkan på kriget men på medellång och lång sikt kan det nog vara signifikant. Ukraina har ju uttryckt önskemål om att få
köpa amerikanska vapen och USA borde inte ha någon anledning att trilskas med det längre. Framåt klarar man sig nog bättre och bättre men luftvärn behövs fortfarande. Både robot och eldrör. EU håller på att skala upp men USA har vapen här och nu.
Det här blev visst långt. Grattis till den som orkade läsa ända hit.