2025-04-30, 21:40
Medlem
keckoishs avatar
Är väl bara att kolla vem som var bäst i skolan. Efter skoltiden sätter andra krafter in. Sådana som kallas diskriminering och mobbing av kvinnor. Får folk vistas i en neutral och okorrumperad miljö, så är det klart att kvinnor presterar bättre än män.
Citera
2025-04-30, 21:42
Medlem
Agda-Marias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av keckoish
Är väl bara att kolla vem som var bäst i skolan. Efter skoltiden sätter andra krafter in. Sådana som kallas diskriminering och mobbing av kvinnor. Får folk vistas i en neutral och okorrumperad miljö, så är det klart att kvinnor presterar bättre än män.

Mensa har en annan bedömning apropå generaliseringar ;-)
Citera
2025-05-01, 13:35
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Agda-Maria
OK! Vad sägs om en grundläggande kunskapen som krävs för att hantera en gammal Volvo B18 motor!

Kan du byta brytarspetsar, byta kol på en likströmsgenerator ?
Är inte det könsstereotypt att tänka att män kan motorer? Jag byter inte ens däck, det gör Ahmed runt hörnet åt mig. Jag fokuserar på min investeringsstrategi på börsen.
Citera
2025-05-01, 13:37
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Agda-Maria
Mensa har en annan bedömning apropå generaliseringar ;-)
Kan du prova att utveckla det du skriver och bete dig lite mindre kvinnligt?

https://www.expressen.se/nyheter/inloggad/nu-vill-alla-vara-med-i-smarta-klubben/
Bara 20% av mensa-medlemmarna i Sverige är kvinnor.

Sverige har per capita världens högsta MENSA-medlemstal. (jag är själv matematiker)

Två roliga fakta som visar ungefär hur världen ligger. Och som troligen förvånar dig. Därav min mansplaining.
Citera
2025-05-01, 13:41
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prepper
Det tråkiga är att egentligen ingen analys görs varför det är så här myndigheterna myndigheterna verkar tro det är naturllgt. Ingen bryr sig även fast det kostar mycket pengar.

Om jag vore kvinna jag skulle vara betänksam över att föda en manlig individ eftersom misslyckande-nivån är så extremt hög ,speciellt om jag gör det som ensamstående.
Det är dock ingen som helst vinst för samhället att kvinnor är pensionärer tre år längre än män, bara en kostnad, som mest män betalar eftersom vi betalar mest i skatt. Så kanske lika bra att låta det vara, åtminstone rent ekonomiskt.
Citera
2025-05-01, 23:34
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Nej, ENSAMMA män klarar sig inte bättre än ENSAMMA kvinnor. Grejen är att kvinnor är sociala och inte egoistiska och då får de vänner. Som gör att de t.ex lever längre. En skild man lever 8 år kortare än en gift man. Egentligen chockerande hur mycket en man behöver en kvinna för att överleva.
Det är fråga om genomsnittsskillnader. På individnivå kan det vara stora variationer. Det finns män som överlever sina fruar med tio, tjugo eller fler år. Min farbror t ex, han dog 26 år efter sin frus frånfälle.

Citat:
I övrigt är män bättre än kvinnor på allt och om kvinnor fått bestämma skulle vi bo kvar i stengrottor. "Vad ska du hålla på och bygga det där trähuset för, vår grotta är jättefin". Se dig runt i rummet där du sitter, absolut varenda sak är skapad av en man.
Nej, män är inte bättre än kvinnor på allt. Ge mig vetenskapliga källor som kan bekräfta ditt påstående. Visserligen presterar män och kvinnor generellt olika, men på individnivå är variationerna större än genomsnittsskillnaden. Överlappningarna är mer eller mindre stora. Den minsta överlappningen finns inom muskelstyrka, grovmotorik och vighet.

Världens vigaste människa heter Zlata och är kvinna. En annan vig kvinna kan skjuta pilbåge med fötterna. Bland 110-plussarna är 90 % kvinnor. Bara ett par exempel där kvinnor överträffar män.

Inte alla saker som finns i ens bostad är skapade av män. Har du själv tagit reda på vem som skapat dina tallrikar, matbestick, dricksglas, böcker, datorer, mobiler, textilier, printrar, möbler, hushållsmaskiner, prydnadssaker, armaturer, tavlor, förbrukningsartiklar osv osv? Hur ser könsfördelningen ut bland arbetarna inom samtliga sektorer av tillverkningsindustrin?
Senast redigerad av lupac 2025-05-01 kl. 23:41.
Citera
2025-05-01, 23:36
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Om män vore kassa piloter så skulle inte 90-95% av alla piloter vara män. Alltså fake news. Eller tjejkunskap som vi säger i tråden.
I vissa fall kan kvinnor klara av g-krafter bättre än män, särskilt i sammanhang som rymdfärder och flygning med stridsplan. Det finns fysiologiska faktorer som kan ge kvinnor fysiska fördelar när det gäller att klara starka g-krafter. Bland annat kortare kroppslängd och lägre kroppsvikt.
Citera
2025-05-02, 06:21
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av lupac
Det är fråga om genomsnittsskillnader. På individnivå kan det vara stora variationer. Det finns män som överlever sina fruar med tio, tjugo eller fler år. Min farbror t ex, han dog 26 år efter sin frus frånfälle.

Nej, män är inte bättre än kvinnor på allt. Ge mig vetenskapliga källor som kan bekräfta ditt påstående. Visserligen presterar män och kvinnor generellt olika, men på individnivå är variationerna större än genomsnittsskillnaden. Överlappningarna är mer eller mindre stora. Den minsta överlappningen finns inom muskelstyrka, grovmotorik och vighet.

Världens vigaste människa heter Zlata och är kvinna. En annan vig kvinna kan skjuta pilbåge med fötterna. Bland 110-plussarna är 90 % kvinnor. Bara ett par exempel där kvinnor överträffar män.

Inte alla saker som finns i ens bostad är skapade av män. Har du själv tagit reda på vem som skapat dina tallrikar, matbestick, dricksglas, böcker, datorer, mobiler, textilier, printrar, möbler, hushållsmaskiner, prydnadssaker, armaturer, tavlor, förbrukningsartiklar osv osv? Hur ser könsfördelningen ut bland arbetarna inom samtliga sektorer av tillverkningsindustrin?

lupac: "här har ni en lista som jag 'cherry-pickat' ihop för att visa att kvinnor minsann är kvalitativt bättre"

Jag: "..vi män är bäst på allt, utom några få 'cherry-pickade' och vinklat presenterade undantag"

I rest my case (until end of time).
Citera
2025-05-02, 12:52
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
I vissa fall kan kvinnor klara av g-krafter bättre än män, särskilt i sammanhang som rymdfärder och flygning med stridsplan. Det finns fysiologiska faktorer som kan ge kvinnor fysiska fördelar när det gäller att klara starka g-krafter. Bland annat kortare kroppslängd och lägre kroppsvikt.
Det verkar inte vara viktig faktor för att bli pilot. Som att säga att kvinnor kan tillverka mjölk och de blir därför bättre piloter.
Citera
2025-05-02, 12:53
Medlem
Paris24s avatar
Citat:

Om vi i tråden diskuterar statistik så kan du diskutera din farbror i en egen tråd?
Citera
2025-05-02, 14:28
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stor-Men-Snabb
lupac: "här har ni en lista som jag 'cherry-pickat' ihop för att visa att kvinnor minsann är kvalitativt bättre"

Jag: "..vi män är bäst på allt, utom några få 'cherry-pickade' och vinklat presenterade undantag"

I rest my case (until end of time).
Klarar du inte av att hitta seriösa källor som visar att män är bäst på allt?

Själv förlitar jag mig endast på fakta och sanningar från etablerad forskning.
Citera
2025-05-02, 15:15
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Det verkar inte vara viktig faktor för att bli pilot. Som att säga att kvinnor kan tillverka mjölk och de blir därför bättre piloter.
Att klara av starka g-krafter är bara en av många faktorer för att kvalificera sig till pilotyrket. Enligt vad som står på Försvarsmaktens hemsida ska följande medicinska och fysiska krav uppfyllas för att antas till pilottesterna:

Citat:
• Du ska vara fullt frisk.
• Du ska ha synskärpa på lägst 1,0 på vartdera ögat utan korrektion. Refraktion får inte överstiga 3,0 dioptrier i någon meridian.
• Du ska ha normalt färgseende.
• Du ska ha normal hörsel.
• Du ska vara cirka 160-190 centimeter lång, vissa delmått är avgörande.
• Du får väga cirka 55-88 kilo för strids- och transportpilot, cirka 56-90 kilo för helikopterpilot.
Dessutom får man inte bli pilot om man har hjärt-kärlsjukdomar, epilepsi och missbruksproblematik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in