2025-05-02, 15:24
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lupac
Att klara av starka g-krafter är bara en av många faktorer för att kvalificera sig till pilotyrket. Enligt vad som står på Försvarsmaktens hemsida ska följande medicinska och fysiska krav uppfyllas för att antas till pilottesterna:

Dessutom får man inte bli pilot om man har hjärt-kärlsjukdomar, epilepsi och missbruksproblematik.
Kvinnor verkar inte klara dessa krav eftersom 80-90% av svenska piloter är män.
Citera
2025-05-02, 15:41
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Kan du prova att utveckla det du skriver och bete dig lite mindre kvinnligt?

https://www.expressen.se/nyheter/inloggad/nu-vill-alla-vara-med-i-smarta-klubben/
Bara 20% av mensa-medlemmarna i Sverige är kvinnor.

Sverige har per capita världens högsta MENSA-medlemstal. (jag är själv matematiker)

Två roliga fakta som visar ungefär hur världen ligger. Och som troligen förvånar dig. Därav min mansplaining.
Finns färskare artiklar om könsfördelningen hos svenska Mensa-medlemmar. Som den från 2022:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/7dJ0o8/okat-intresse-bland-unga-for-iq-tester-under-pandemin
Över 7 000 personer är aktiva medlemmar i Mensa. 30 % är kvinnor. Trots att fler män är medlemmar så är det ändå kvinnorna som presterar bäst på själva testdagen.
– Det är oftast fler män än kvinnor som skriver själva testet. Men av de kvinnor som skriver så är det en väldigt stor andel som får en dokumenterat hög intelligens.

Säkert högre andel kvinnor anno 2025. Skulle tippa på 38-40 %.

https://www.us.mensa.org/newsroom/press-information/demographics-and-figures/
I USA:s Mensa är könsfördelningen 66 % män och 34 % kvinnor.

https://www.theguardian.com/lifeandstyle/the-womens-blog-with-jane-martinson/2011/jun/02/womes-blog-mensa-membership
I Storbritannien är det 60 % män och 40 % kvinnor som är medlemmar i Mensa.

Eftersom fler män än kvinnor skriver Mensa-testet är det klart att fler män blir antagna.

Förresten bör det noteras att IQ-tester inte mäter alla aspekter av intelligens. Det är många andra faktorer som spelar in, t ex medfödd talang, motivation, intresse, envishet och flera års hårt arbete.
Citera
2025-05-02, 15:59
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Kvinnor verkar inte klara dessa krav eftersom 80-90% av svenska piloter är män.
Hur stor andel av de sökande till pilottesterna är kvinnor, tror du? Säkert 10 %. Om det däremot hade varit en jämn könsfördelning, då hade andelen kvinnliga piloter blivit avsevärt högre.

Enkel statistik.
Citera
2025-05-02, 15:59
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Finns färskare artiklar om könsfördelningen hos svenska Mensa-medlemmar. Som den från 2022:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/7dJ0o8/okat-intresse-bland-unga-for-iq-tester-under-pandemin
Över 7 000 personer är aktiva medlemmar i Mensa. 30 % är kvinnor. Trots att fler män är medlemmar så är det ändå kvinnorna som presterar bäst på själva testdagen.
– Det är oftast fler män än kvinnor som skriver själva testet. Men av de kvinnor som skriver så är det en väldigt stor andel som får en dokumenterat hög intelligens.

Säkert högre andel kvinnor anno 2025. Skulle tippa på 38-40 %.

https://www.us.mensa.org/newsroom/press-information/demographics-and-figures/
I USA:s Mensa är könsfördelningen 66 % män och 34 % kvinnor.

https://www.theguardian.com/lifeandstyle/the-womens-blog-with-jane-martinson/2011/jun/02/womes-blog-mensa-membership
I Storbritannien är det 60 % män och 40 % kvinnor som är medlemmar i Mensa.

Eftersom fler män än kvinnor skriver Mensa-testet är det klart att fler män blir antagna.

Förresten bör det noteras att IQ-tester inte mäter alla aspekter av intelligens. Det är många andra faktorer som spelar in, t ex medfödd talang, motivation, intresse, envishet och flera års hårt arbete.
Finns ingenting i ditt inlägg som har med tråden att göra så jag ignorerar det.
Citera
2025-05-02, 16:01
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Hur stor andel av de sökande till pilottesterna är kvinnor, tror du? Säkert 10 %. Om det däremot hade varit en jämn könsfördelning, då hade andelen kvinnliga piloter blivit avsevärt högre.

Enkel statistik.
Statistik? Tror? Dessa två ord skär sig lite mot varann vad tycker du. Återkom när du har fakta.

Män är bättre piloter än kvinnor. Annars hade de inte fått vara piloter.
Citera
2025-05-02, 17:05
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Statistik? Tror? Dessa två ord skär sig lite mot varann vad tycker du. Återkom när du har fakta.
Män är bättre piloter än kvinnor. Annars hade de inte fått vara piloter.
Andelen kvinnor som söker till pilottesterna i Sverige är avsevärt mindre än andelen män. Detta är ett obestridligt faktum och speglas både i antalet certifierade piloter och i antalet sökande till pilotutbildningar. Alla tillgängliga uppgifter tyder på att kvinnor utgör en liten minoritet, ofta 5 - 10 %, beroende på utbildningstyp och år.

Om du vill ha exakta uppgifter så får du själv kontakta någon utbildningsanordnare som OSM Aviation Academy, TFHS eller Lunds universitet och fråga efter exakta siffror.

Män är bättre piloter än kvinnor endast numerärt. Vad gäller flygprestanda råder det ingen signifikant skillnad mellan könen. Du kan själv läsa åtskilliga studier som kommit fram till denna slutsats.
Senast redigerad av lupac 2025-05-02 kl. 17:16.
Citera
2025-05-02, 17:15
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Om vi i tråden diskuterar statistik så kan du diskutera din farbror i en egen tråd?
Som när du plockar fram topp-listor med 100 % gubbar från antiken till 1970-80-talet? Den tid då kvinnors liv var mer eller mindre helt begränsade till barnafödande, heltidsansvar för barn och hushåll, uppassning av såväl äkta makar som ogifta, vuxna söner (som vi idag kallar incels) osv.
Citera
2025-05-03, 00:43
Medlem
Knivur-273s avatar
Mitt Ex. kanske utmärker sig, för hon är intresserad av att tända elden. Hur skicklig på den saken vet jag inte så säkert, men hon fick gasolköket mycket fint och renputsat med nya O-ringar av mig, för jag ville inte att hon skulle ha ett gasolkök med läckande gas med spruckna O-ringar eller packningar.

Jag beställde O-ringarna och packningarna bara för hennes skull. Jag fick dem helt gratis postat av tillverkaren Primus.
Senast redigerad av Knivur-273 2025-05-03 kl. 01:04.
Citera
2025-05-03, 00:54
Medlem
Knivur-273s avatar
Min pappa var usel på att tända elden i spisen.

När han skulle tända eld i vedspisen, så använde han T-sprit och så blev det en mindre explosion, så att spisplattorna flög upp i luften.

Artillerister som undertecknad, vet att man kan använda en skvätt dieselolja eller liknande, men inte T-sprit eller bensin.

Några av oss lekte med s.k. flamdämpningsmedel, som egentligen var helt vanligt, men ytterst högkvalitatativt kornat svartkrut i små tygkuddar, men det är en annan historia
Senast redigerad av Knivur-273 2025-05-03 kl. 01:14.
Citera
2025-05-03, 01:28
Medlem
Knivur-273s avatar
När Ex:et fick ett nytt haspelspö och en ny rulle och en flour-orange spinnare, så tog hon upp 3+3 regnbågsöringar ur sjön, när de andra stod och glodde på henne och kammade noll

Hon betalade fiskekortet två gånger, därför 3+3 En ärlig person således.

Jag hade slipat kroken åt henne så att den skulle bita, mycket vass.

Om jag slipar en Kniv eller krok vass, så är den vass.
Senast redigerad av Knivur-273 2025-05-03 kl. 01:33.
Citera
2025-05-03, 02:01
Medlem
Knivur-273s avatar
Hon kan tända en eld, men inte lika bra som sin son och jag som har utvecklat konsten något. Vi vet att man kan skrapa med mot vissa träd slag med ryggen på kniven, samla in tände, eller skära torrt gräs med kniven, slå gnistor med ferro-cerium tändstål

Dock är vi inte så avancerade att vi kan slå eld med flinta och stål, fånga upp gnistorna i en bit fnöske, blåsa på fnösket och sätta in det i en bunt torrt gräs och blåsa till eld.
Senast redigerad av Knivur-273 2025-05-03 kl. 02:12.
Citera
2025-05-03, 10:38
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Som när du plockar fram topp-listor med 100 % gubbar från antiken till 1970-80-talet? Den tid då kvinnors liv var mer eller mindre helt begränsade till barnafödande, heltidsansvar för barn och hushåll, uppassning av såväl äkta makar som ogifta, vuxna söner (som vi idag kallar incels) osv.
Det kallas för statistik, när man går tillbaka i tiden och summerar fakta. Inget begrepp du stött på förut vad jag förstår.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in