Citat:
Ursprungligen postat av
Slasktax
Varför har egentligen folk problem med detta? Om företaget väljer att göra en reklam vad det nu kan vara så är det deras värde som går upp eller ner. Om de nu väljer detta reklaminslag så är det deras ensak!
När Staten eller kommunen pysslar med detta woke skräp för skattepengar så har jag all förståelse för att folk gapar om saken.
Det är nog flera orsaker till reaktionen, men den jag tycker är värd att ta på allvar handlar om vad företaget vill visa med detta. Det är ju inte så att det är representativt för hur det ser ut i verkliga livet rent proportionellt. Så när VD säger att detta är deras kunder så är det helt enkelt inte sant annat än att det är en minoritet bland deras kunder. Varför ska afrikaner i reklam vara tre gånger mer förekommande än det förhåller sig i verkligheten?
Jag håller med dig om att det är varje kommersiellt företags fulla rätt att bestämma över sin reklamutformning, men man bör ju kunna acceptera kritik och faktiskt förklara varför man väljer att utforma den så. Det är ju inte så att de är särskilt annorlunda med tanke på att det alltså är en överrepresentation.
Det är som när Nordea hade en reklamserie om »Open thinking« som handlade att de varit först med mycket. Drive-in-banken som det hänvisas i detta klipp öppnade i Åbo på 60-talet. I Finland fanns det inga svarta då, men nog vill Nordea nu ändå plocka in dem i reklamen.
https://www.youtube.com/watch?v=Tg_xdT5BII8
Den stora frågan är varför?