Flashback bygger pepparkakshus!
2025-04-28, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VoldemortZelenskyj
Var förekommer dessa kineser och japaner? I din fantasi?

Och hur skiljer du på thai och kineser? Thai är till stor del kineser till det etniska ursprunget.

I reklam. Har inget exempel just nu bara. Trodde att alla lagt märke till det. Det är rätt tydligt att det är människor från asiatiska länder men inte Thailand. Och i Sverige tror jag att många med asiatiskt utseende kommer från eller har släkt i Thailand?

Det jag menar är att när man i reklamsammanhang vill representera mångfald så gör man det lite snett ibland. Det borde ju rimligen vara de människor som bor i Sverige som syns. Men många gånger speglar det mer USA med många afroamerikaner och latinamerikaner. Kan bero på att kampanjer görs internationellt i vissa fall men också att vi är så jävla osjälvständiga i Sverige och inte tänker själva alternativt köper bildmaterial från USA och bildbyråer anpassade till den marknaden. Jag hade velat se representation från arabländer, Thailand, Nordafrika osv. För att det ska stämma med befolkningen här.
Citera
2025-04-28, 02:26
Citat:
Ursprungligen postat av Smugumin
Så du menar att det sker ett folkmord på svenskar bara för att en del invandrare flyttat hit?

Ja.
Citera
2025-04-28, 04:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blindpilot
Va fan ska man köpa för glass då?

Icas egna märke brukar göra bra produkter, dom gör säkert glass.
Lidl säljer säkert bra glass, deras choklad är bra.
Icas lågpris choklad smakar som marabou.
Citera
2025-04-28, 04:38
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slasktax
Varför har egentligen folk problem med detta? Om företaget väljer att göra en reklam vad det nu kan vara så är det deras värde som går upp eller ner. Om de nu väljer detta reklaminslag så är det deras ensak!
När Staten eller kommunen pysslar med detta woke skräp för skattepengar så har jag all förståelse för att folk gapar om saken.
Det påverkar människor lika mycket, eller förmodligen mer, när en privat aktör gör det.

Jag förstår hur du menar men folkhälsomyndighetens digitala broschyr påverkar knappt folk alls. Ses som torrt och statligt. Däremot filmer,serier, tv spel och reklam kan forma ett helt samhälle.
Citera
2025-04-28, 04:41
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UppmarksamhetsHora
Varför ser man inga bilder på typ en svenne med en brud som ser ut som Beyonce runt 2010?
För att Wokes slutmål är att totalt kuva den vita mannen. Han är det stora hotet och även om Beyonce är icke vit så är det en för stor risk att den vita mannen får en självförtroende- boost med en sådan reklam.
Citera
2025-04-28, 04:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_
För att Wokes slutmål är att totalt kuva den vita mannen. Han är det stora hotet och även om Beyonce är icke vit så är det en för stor risk att den vita mannen får en självförtroende- boost med en sådan reklam.

Bygg max kan man också skita i att handla på.
Citera
2025-04-28, 04:53
Medlem
Slackoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Running_man
Om något stolpskott skriver ”skulle ju givetvis varit en arisk svensk man på bilden” så är människan tyvärr extremist. Pratar man om arier år 2025 och inte klassar sig som extremist så blev det nåt fel i både grundskolan samt uppfostran.

Rätt befogad stämpel. VD:n har ju inte överdrivit alls. Trodde på allvar att denna tråd handlade om någonting helt annat.

Att man visar några mörkhyade på bild i en reklamkampanj år 2025 i Sverige borde inte väcka några reaktioner alls.

Tror man att det inte finns några mörkhyade i landet så har man inte rört sig utanför sin cell på många år. Blicken borde riktas mot kommentarerna och idioterna bakom dessa istället för VD:n.

Sånär här människor kom ej till tals innan internet klev in i vardagsrummet hos medel-Svensson. Nu kan vilket troll eller extremt sol helst sitta och skriva konstiga kommentarer överallt på nätet bakom ett nät-alias. Sånt som dom inte hade vägat säga rakt ut i samhället annars.
Jaha. Så varför inte ha ett mörkhyat par då vore det inte ännu mera fantastiskt?
Reklamen är rasistisk snarare än något annat.
Citera
2025-04-28, 05:14
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det är nog flera orsaker till reaktionen, men den jag tycker är värd att ta på allvar handlar om vad företaget vill visa med detta. Det är ju inte så att det är representativt för hur det ser ut i verkliga livet rent proportionellt. Så när VD säger att detta är deras kunder så är det helt enkelt inte sant annat än att det är en minoritet bland deras kunder. Varför ska afrikaner i reklam vara tre gånger mer förekommande än det förhåller sig i verkligheten?

Jag håller med dig om att det är varje kommersiellt företags fulla rätt att bestämma över sin reklamutformning, men man bör ju kunna acceptera kritik och faktiskt förklara varför man väljer att utforma den så. Det är ju inte så att de är särskilt annorlunda med tanke på att det alltså är en överrepresentation.

Det är som när Nordea hade en reklamserie om »Open thinking« som handlade att de varit först med mycket. Drive-in-banken som det hänvisas i detta klipp öppnade i Åbo på 60-talet. I Finland fanns det inga svarta då, men nog vill Nordea nu ändå plocka in dem i reklamen.

https://www.youtube.com/watch?v=Tg_xdT5BII8

Den stora frågan är varför?
Det är afrikaner i gemen och bpda könen. Västafrikanska män är förmodligen 10 gånger så vanliga i reklam som i verkligheten.
Citera
2025-04-28, 07:10
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_

Jag antar att detta är någon form av skämt? För ingen kan väl vara så knasig och förvirrad så man tror så här på riktigt?
Citera
2025-04-28, 07:29
Medlem
No_lifers avatar
Inte för att man köpte sia glass innan, men nu kommer man definitivt inte göra det vilken äcklig VD.
Citera
2025-04-28, 07:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Morgonrodnad
Jag har svårt att se att en bojkott ska skada dem i någon mening. Glass äts väl av barn och en och annan överviktig feminist. Hur många män som oroar sig över invandringen äter glass?

Vill vi skada dem måste det ske på ett annat sätt.
Största andelen av den glass SIA säljer säljs i 0.5L & 1,5L burkar på ICA/willys/coop osv.
Där är det inte barnen som handlar utan vuxna.

Deras pinn och strutglass(styck glass) är i det närmaste obefintlig.

Sen finns den nog förvisso på en del ställen som säljer kulglass och dem är nog svåra att avstå ifrån.
Men när jag handlar kulglass brukar jag köra till den lokala glasstillverkaren.
Citera
2025-04-28, 07:50
Medlem
heliotrops avatar
Jag tycker att wokereklamen är rasistisk. Varför? Jo, för det är alltid ljusare afrikanska män fr västra Afrika. När såg man en riktigt "blåsvart" eller en somalier? När såg man någon väldigt mörk indier eller indier överhuvudtaget? När såg man en somalisk slöjbärande kvinna i reklam för blöjor?
När såg man en indonesisk man göra reklam för jordgubbsglass? Inte för att jag saknar dessa inslag precis men det är stötande hur dessa "woke" företag är de största rasisterna. Bara ljusa negrer tack! är deras motto mellan raderna
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in