2025-04-27, 08:13
Medlem
Kappatalists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av listigtjej
ja men hur fan kan man utsätta sin personal med att jobba på/vid spåren när tågen är i trafik? Livsfarligt!

Är noll insatt i hur det är att arbeta på järnvägar så ursäkta mina dumma frågor men om de hade tågvarning, vad gick fel då?

Fruktansvärt tragiskt!

Vi gör det varje dag på järnvägen. Det funkar sålänge man följer regelverket.

Man får inte använda tågvarning på denna platsen då man inte uppfyller kraven. Det går för snabbt och sikten är för dålig.

Givetvis finns det inget som stoppar någon från att arbeta med tågvarning ändå, även om man vet att det bryter mot reglerna. Mänskliga faktorn är alltid inblandad här.

Kan vara allt från lathet, "jag ska bara kolla en snabb sak i spåret" eller okunskap.

Man vet helt enkelt inte hur snabbt tågen kör (man måste vara bekant med platsen man arbetar på för ha koll på hastigheten tågen kör i)

En annan faktor som inte tagits upp i tråden ännu är vilket höll tågen kör på.

I Malmö och mot Danmark (Öresundsbron) kör man högertrafik. Norr om Arlöv och övriga Sverige kör man vänstertrafik.

Det kan vara så enkelt så att tågvarnaren inte tänkt på att det är högertrafik (kan ju ha jobbat i övriga Sverige innan) och därmed bara hållt utkik efter tåg åt fel håll.
Citera
2025-04-27, 08:27
Medlem
LagomLats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av listigtjej
vad hände då med tågvarnaren i detta fall? för spåret var uppenbarligen inte avstängt?

Tågvarnaren förefaller vara en av de två påkörda. Tågvarnaren har helt enkelt inte skött sitt jobb.

LL
Citera
2025-04-27, 09:59
Medlem
Dog de eller?
Citera
2025-04-27, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Och hur fan skulle det gå till att man fastnar då? Snacka om teoretiskt resonemang. Har nog aldrig hänt i verkligheten.

Nu tycker jag vi släpper denna diskussion om att fastna. Det finns inget att fastna i på platsen som denna tragiska olycka hände.
På 90 talet hade jag en arbetskamrat som fastnade med foten i en växel som gick om. Som tur va var fordonet en 101,a "Tralla" som hann stanna.
Jag minns hans beskrivning av händelsen o hur rädd han va under skälva händelsen.
Personen ifråga va signalare å jobbade med ett växelverkan
Såvitt jag vet jobbar han kvar på järnvägen.
So shith happens
Citera
2025-04-27, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 6jrgt5hhjfdddd
Dog de eller?

En 25-åring är död. Hur går det för den andra?
Citera
2025-04-27, 20:42
Medlem
Kappatalists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Martlet
En 25-åring är död. Hur går det för den andra?

Den andra vårdas på sjukhus med allvarliga men inte livshotande skador. Senaste uppdateringen var dock i torsdags.
Citera
2025-04-27, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Ja men detta är ju till stora delar ett spekulationsforum, det är väl priset man får betala för att man många gånger får riktiga uppgifter här som inte kommer fram i media.

Sedan är det ju så att man häpnar många gånger över de galna och felaktiga slutsatser många drar.

Fast det är fler gissningar och upprepanden numera, vilket suger när man vill komma åt de där riktiga uppgifterna!
Citera
2025-04-27, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Garv-Per
Du är så utomordentligt tragiskt.

I första 5 uppdateringarna framgick :

1. (15:50) Att en olycka hade skett på ett tågområrde i Kirseberg. (15-20 min efter händelsen)
2. Att det rörde sig om två personer med oklart skadeläge. (30-40 min efter händelsen)
3. Att räddningtjänst var på plats och utredde olyckan i form av ambulans. (1,30 tim efter händelsen)
4. Att räddningstjänst var på plats med även brandkår. Att en person har blivit körd till sjukhus (3-4 timmar efter händelsen)
5. Att det utreddes som arbetsplatsolycka (5-6 timmar efter händelsen.
(21:50 så kom uppdateringen om att en man i 25-års åldern avlidit av sina skador)

6. Vi vet fortfarande inte med säkerhet om skadeläget på person nummer 2, hur händelsen inträffade, varför händelsen inträffade, vilket företag personerna jobbade för (trots utlåtanden från enligt dig "spekulanter" i tråden)

Det har nu gått snart 24 timmar och bilden kring händelsen är ännu inte klar.

Sluta få det till att när du störtar in i gruppen med påhopp så är allt utrett, för så är inte fallet.

Jag läser inte din bok. Jag har ett liv och vill slippa tusen likadana vilda gissningar innan nån säger nåt som för tråden framår.
Citera
2025-04-27, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kappatalist
Vi gör det varje dag på järnvägen. Det funkar sålänge man följer regelverket.

Man får inte använda tågvarning på denna platsen då man inte uppfyller kraven. Det går för snabbt och sikten är för dålig.

Givetvis finns det inget som stoppar någon från att arbeta med tågvarning ändå, även om man vet att det bryter mot reglerna. Mänskliga faktorn är alltid inblandad här.

Kan vara allt från lathet, "jag ska bara kolla en snabb sak i spåret" eller okunskap.

Man vet helt enkelt inte hur snabbt tågen kör (man måste vara bekant med platsen man arbetar på för ha koll på hastigheten tågen kör i)

En annan faktor som inte tagits upp i tråden ännu är vilket höll tågen kör på.

I Malmö och mot Danmark (Öresundsbron) kör man högertrafik. Norr om Arlöv och övriga Sverige kör man vänstertrafik.

Det kan vara så enkelt så att tågvarnaren inte tänkt på att det är högertrafik (kan ju ha jobbat i övriga Sverige innan) och därmed bara hållt utkik efter tåg åt fel håll.
Nja det är osannolikt för tåg kan komma från bägge hällen och det vet alla som jobbar på järnväg.
Citera
2025-04-27, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LagomLat
Tågvarnaren förefaller vara en av de två påkörda. Tågvarnaren har helt enkelt inte skött sitt jobb.

LL
Ingen har skött jobbet som man ska om det stämmer att det är sth160 på platsen om dom nu har jobbat med tågvarning,det vet vi väl inte ännu.
Citera
2025-04-28, 08:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArasonBnk
Företaget som båda jobbar för
https://rsab.nu/

De annonserar två lediga tjänster nu.
Makabert.
Citera
2025-04-28, 08:30
Medlem
Kappatalists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svammelprofeten
Nja det är osannolikt för tåg kan komma från bägge hällen och det vet alla som jobbar på järnväg.

Inte bägge hållen.

Säg att du jobbat hela karriären utanför Malmö med vänstertrafik. Sen är du och jobbar i Malmö någon vecka där det är högertrafik.

Tro fan man kan tänka fel då.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in