2025-04-26, 08:48
Medlem
Bamsetramses avatar
Tröttsam och uttjatad reklam. Jag har principiellt inget emot reklam med en svart och en vit person men det behöver stå i proportion som någon annan skrev. Det känns som att en väldigt hög andel av all reklam innehåller denna konstellation vilket skiljer sig från hur vanlig det faktiskt är i samhället.

Stefan Karlsson (VD Sia) är själv folkbokförd på Oscarsvägen i Halmstad precis bredvid havet. Söker man på Oscarsvägen Halmstad på Ratsit så är det självklart inte ett enda invandrarklingande namn i närheten. Stefan Karlsson vill självklart inte att han själv eller anhöriga ska leva nära mångkulturen, det är bara alla andra som ska tvingas leva i det.
Citera
2025-04-26, 08:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
"Kritiskt tänkande" gentemot vad? Vad är det du tänker? Ditt "kritiska tänkande" handlar helt enkelt om att du inte vill att vissa människor ska existera. Det är inte vad man kallar för kritiskt tänkande.

Låt oss analyser vad du stör dig på. Vi har en snygg bild på en kärnfamilj på en strand. Det är sommar och sol. Alla är glada, alla är snyggt och ledigt klädda. De två vuxna personerna skulle kunna vara precis de som jag jobbar och umgås med varje dag, precis så som de ser ut.

Exakt vad är det som du stör dig på i denna bild? Har det något med någons hudfärg att göra? Enbart. Vad kallar man detta för? Tips: det börjar på R och är inte ditt trams om "kritiskt tänkande"
Är du blind, eller? Undrar hur jobbannonsen ser ut. Kanske:"Mörkklädd man sökes till reklamfilm."
Citera
2025-04-26, 08:51
Medlem
ziracorns avatar
Kul kille, VD Stefan Carlsson...

Eller inte.
Citera
2025-04-26, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
De använder dessa bilder för att det är enkelt. En vit, en svart och en diarréfärgad, då bockar man av ett antal rutor i en mångfaldsagenda. Att reklam idag är helt frikopplad från hur samhället ser ut, hälften av alla svenskar är inte negrer, verkar inte bekymra dem. Det är viktigare att inte riskera att bli kritiserad av marxisterna för att inte vara tillräckligt ”inkluderande ”.

Bara det faktum att du benämner människor som diarrefärgade visar ju vilken dålig människosyn du besitter. Oavsett hur lyckliga familjen i reklamen är så är det inte tillräckligt för dig.
Citera
2025-04-26, 08:54
Lol, att hetsa upp sig över glassreklam.

Tala om att helt ha missat hur Sverige ser ut numera, och dessutom inte förstå vart vi är på väg.

Dessutom lögn i TS att Sia Glass VD, Stefan Carlsson, kallar kritiker "extremister".
Citera
2025-04-26, 08:54
Medlem
llundberg57s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlasLund
Om man ser en bild på en svart man och en blond kvinna med barn och direkt tänker ‘rasblandning’ – då kanske det finns ännu större behov av att normalisera den typen av familjebildning. Hat på grund av hudfärg borde ha sorterats bort redan i sandlådan.
Varför det? Det är inget fel med att vara rasist.
Citera
2025-04-26, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lelleolsson
Är du blind, eller? Undrar hur jobbannonsen ser ut. Kanske:"Mörkklädd man sökes till reklamfilm."
"Jaha!" tänker VitruvianskeMannen och stövlar in på audition med svart jacka och blir snabbt avspisad.
Citera
2025-04-26, 08:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peter_pung
Det får du forska i själv.

Ok Jag tittar inte så mycket på TV ,men personer som läser här kan ju rapportera in händelser där denna woka reklam sker och som jämförelse hur många vita män som har en parsituation med en kvinna av en annan ras eller kultur,

DN kom rfam till slutsatsen att alla som stör sig på detta är rasister, Det är fel ,det är snarare de som inte tycker det är fel är rasister.
Citera
2025-04-26, 08:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StudiumValor
Företagen vill istället visa att de är med i en överväldigande majoritet när det gäller rasfrågor. Och bilda opinion om att, t ex som här, SIA-glass är ett jysst företag som inte är rasistiskt.
För de allra flesta människor i sverige tänker ungefär som jag: jag har inget emot en svart person bara pga dennes hudfärg. Däremot anser jag invandringen av svarta personer till sverige är åt helvete för hög.
Två olika saker som rasisterna inte fattar och som gör att de går i taket när de ser dylika annonser.
Jisses!
Hur många afrikaner arbetar i företaget Sia glass AB?
Citera
2025-04-26, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LilaGubben
Oavsett hur lyckliga familjen i reklamen är så är det inte tillräckligt för dig.
Är det en riktig familj eller är de skådisar/modeller som ställer upp på att spela familj för pengar?
Citera
2025-04-26, 08:59
Medlem
Offices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Låt oss reda ut detta, mina vänner!

A) Jag ser en invandrad kvinna i huckle, hon har bott i Sverige i 20 år och kan ingen svenska och har ingen alls utbildning. Vad är min tanke? Jag tycker att denna situation inte är bra. Vad kan vi göra? Jag tänker, kanske hon bör återvända till sitt land, där hon kan finna ett mer passande liv.

B) Jag ser en modern kille, ung, med kärnfamilj fru och två barn, uppenbarligen på någon sorts solsemester. Hela familjen är på en sandstrand, killen har en ledig rosa skjorta. Hela familjen är glada.

Finns det folk i denna tråd som tycker (B) är någon sorts problem?

Jag vill också inflika att i USA (från vilket ni lärt er ordet "woke", Trump-åsnor) inte reagerar på B.
Du är mer än lovligt korkad om du verkligen inte kan sätta dig in i varför folk tycker det är märkligt att svart man-vit kvinna i reklamer är överrepresenterade med 300% (i praktiken förstås mycket större överrepresentation).
Citera
2025-04-26, 09:01
Medlem
Reklammakarna har delat upp befolkningen i fack som de skapat själva.

Största målgruppen i den vanligaste reklamen är vita kvinnor, alltså ska det vara med en vit kvinna. Dessutom så gillar "alla" vita kvinnor då vackra sådana är de finaste som finns. De fungerar i typ all reklam.

Invandrare, som måste inkluderas, kan inte framställas som något annat än kloka och lyckade. Allt annat är rasism och fiskande i grumligt vatten.

Ska reklamen vara rolig så har vi den vita mannen som framställs som mindre vetande, klumpig, korkad och barnslig och som ständigt måste tillrättavisas av klok kvinna, klok invandrare eller klokt barn.

Detta har reklammakarna att välja på när de ska skapa sin reklambild.
Uppdraget, skapa trevlig (inte komisk) inkluderande bild riktad till största målgruppen, de som handlar mat och glass, dvs vita kvinnor.

Resultatet blir då: Vit kvinna + invandrare.

Och reklammakarna kan klappa sig själva på axlarna, de har nåt båda målen i en och samma bild. Succén är given.
Senast redigerad av bengtjerry 2025-04-26 kl. 09:05.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in