2025-04-24, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joikakake
Jeg har lagt den diskusjonen der død 🙈 Men akkurat dette visste jeg ikke at SM var diagnostisert med - uten at jeg er overrasket - men har du noen kilder på det? Jeg forsøkte selvsagt å google før jeg spurte Hadde vært interresant å lese.

https://www.nettavisen.no/nyheter/st...s/5-95-1589697

Altså, sårbarhet for å utvikle.. ikke helt det samme som ren diagnose, egentlig, men har like fullt betydning for rehabpotensialet.
Citera
2025-04-24, 22:51
Medlem
Slettsnokens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klinke
Er det bare tøv og usannheter at han truet en annen betjent til å låse inn den betjenten han hadde skutt, for så å true den andre betjenten til å kjøre ham til Oslo?? Hvis du ikke gir blanke i om personen du har skutt, kommer til å dø, truer du vel ikke andre til å forlate en hjelpesløs og beskutt person alene, for å selv komme deg unna?
Nemlig. Kollegaen tryglet flere ganger om å ringe ambulanse, men ble i stedet truet med pistolen mot tinningen til å dra sin blødende kollega inn i cella og låse.

Utrolig at noen fortsatt tror SM på at det var et "uhell" at fengselsbetjenten døde. Var det et uhell at han sto bak celledøren klar med en skarpladd pistol også?

Jeg har lest både avhøret til SM og fengselsbetjenten, dommen for forsettlig drap var helt riktig.
Citera
2025-04-24, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
Drapet på fengselsbetjenten ble behandlet i en tid der man kan påstå at rettssikkerheten for tiltalte ikke alltid var av helt topp kvalitet, jfr. visse høyprofilerte drapssaker som i senere tid har måttet gjennomgås på nytt med bedre kvalifiserte etterforskere. Uten at jeg skal påstå noe spesifikt om akkurat den drapsdommen, for jeg kjenner ikke saken spesielt godt.

Så forresten en kort uttalelse fra Johnny Brenna på TV2 der han fortalte at han var svært overrasket over at SM nå var siktet for drapet på MB. Det er interessant, for hvis det er noen på rett side av loven som kjenner disse folkene, og da spesielt de fra det gamle Tveita-miljøet, så er det Brenna.

Gode poenger.

Citat:
Ursprungligen postat av Rabalder76
At Millehaugen sier det var et uhell er vel ikke akkurat overraskende, samtidig ikke så mye å legge vekt på. Er ikke akkurat som om han har hatt for vane å tilstå ting. Etter å ha skutt Martinsen tvang han den andre fengselsbetjenten til å dra sin døende kollega inn på en celle, og nektet han å ringe ambulanse. Er noen valg han kunne tatt som hadde fått det til å virke mer som et uhell vil jeg si.

Nei men loven er slik at det kreves at politiet må bevise at GM har intensjon om å drepe, eller at GM tilstår, som er det mest vanlige, for at tiltalte kan dømmes for forsettlig drap.

Millehaugen tilsto at fengselsbetjenten ble drept ved et uhell. Men han ble ikke hørt eller ikke trodd.

Omstendighetene må ha vært straffeskjerpende. At det ikke ble ringt etter ambulanse, og gisseltaking av den andre fengselsbetjenten, må ha bidratt til at Millehaugen ble idømt strengere straff enn "vanlig".

Millehaugen har beklaget at han gjorde fatale valg etter vådeskuddet.

Normalstraff for drap var 12 års fengsel i 2015.

Citat:
Ursprungligen postat av Slettsnoken
Hvorfor denne rørende sympatien for Millehaugen? Brutale ran, gisseltaking over Nesoddlandet, kaldblodig drap på fengselsbetjent som var godt likt av de innsatte, henrettelse uten skrupler av Jeddi, forsøk på drap på vitne, og nå henrettelse av Betew. Hva mer trenger du for å anse han som en skruppelløs, kynisk, seriemorder?

Det skal være likhet for loven. Det skal være tilnærmet lik straff for tilnærmet like forbrytelser.

Demonisering og forhåndsdømming i mediene skal gi Millehaugen redusert straff. I tilfelle han vil bli dømt for drapet på Betew. I tilfelle han ikke blir dømt, så håper jeg enkelte medier vil bli dømt til å betale oppreisning og erstatning til han.

Jeg har bare sammenlignet Millehaugens soningtid med straffen i andre kjente drapssaker. Kjell Alrich Schumann, Jan Helge Andersen. Se tidligere innlegg.

Jeg synes at Millehaugen gjennomgående har blitt strengere straffet enn andre. I tillegg kommer at Millehaugen i lang tid har sonet i isolat. Under særlig strenge soningsforhold.
Citera
2025-04-24, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bletchley-Park
Den linken du la inn til Dagbladet i dag var virkelig interessant og tilførte noe nytt til tråden, som jo har gått på tomgang en stund og levd på spekulasjoner omkring diverse teorier en stund. For det at politiet har en arbeidshypotese som peker i retning av personer med forbindelser til Sverige er meget interessant.

Tidlig i denne tråden ble det nevnt at det hadde vært kontroll av trafikk over til Sverige fra Norge rett i etterkant av drapet. Da er det også nå interessant at du har lagt merke til uvanlig mye utrykning på E-6'en i går og da spesielt avkjøringsveiene fra denne. Ikke sikkert at akkurat det angår denne saken, men uansett så er det interessant, ettersom Hatlo nå har bekreftet at en av arbeidshypotesene gjelder svenske forbindelser og da kan det vel fort bli liv på de gamle "sukker-veiene" igjen, selv om Tollvesenet nok ihvertfall har kameraovervåkning der nå. For om det stemmer at det pga. denne saken nå er unntakstilstand i det kriminelle miljøet og penger har blitt tilbudt, så er det høyaktuelt å ha oversikt over trafikken mellom de to landene.

Enig i det du skriver, men de kan vel kjøre via Danmark? Bytte bilder underveis.
Citera
2025-04-24, 23:03
Medlem
Citat:
Jeg har lagt den diskusjonen der død 🙈 Men akkurat dette visste jeg ikke at SM var diagnostisert med - uten at jeg er overrasket - men har du noen kilder på det? Jeg forsøkte selvsagt å google før jeg spurte Hadde vært interresant å lese.
SM fikk diagnosen dyssosial personlighetsforstyrrelse av sakkyndige psykiatere Hustad og Sørheim i 2009.
Mens andre psykologer og psykiatere mener han tendenserer mot det. Og at soning evt kan forværre diagnosen.
Citera
2025-04-24, 23:06
Medlem
Bletchley-Parks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aqualevel
Enig i det du skriver, men de kan vel kjøre via Danmark? Bytte bilder underveis.
Absolutt, om noen svenske tar disse angivelige draps-oppdragene til 500K, så ville det nok vært smartere måte å komme inn i Norge på, enn direkte over grensa fra Sverige om det norske politiet har et sverige-spor på radaren sin. Men hvor langt tenker og planlegger slike torpedotyper?
Citera
2025-04-24, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slettsnoken
Nemlig. Kollegaen tryglet flere ganger om å ringe ambulanse, men ble i stedet truet med pistolen mot tinningen til å dra sin blødende kollega inn i cella og låse.

Utrolig at noen fortsatt tror SM på at det var et "uhell" at fengselsbetjenten døde. Var det et uhell at han sto bak celledøren klar med en skarpladd pistol også?

Jeg har lest både avhøret til SM og fengselsbetjenten, dommen for forsettlig drap var helt riktig.

Det er helt for jæklig! Og her sitter det noen og glorifiserer slike karakterer, og påstår at SM blir mobbet? Seriøst? Hvor er vettet og forstanden?!
Citera
2025-04-24, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klinke
Fortsett forherligelsen av sånne personligheter. Det har til nå hverken blitt spying eller diaré på meg, de få gangene jeg har møtt på slike typer mennesker, og det blir det nok ikke i fremtiden heller. Jeg styrer dog unna, da de på ingen som helst måte tiltaler meg!

Hva har forresten JHA med denne saken her å gjøre? Dustete å bringe opp ham, og jeg finnes ikke interessert i å noen gang møte den skapningen.

Likhet for loven. Jan Helge Andersen drepte voldtok og drepte to småjenter i Baneheia i mai 2000.

JHA ble prøveløslatt i 2016 og fri mann i 2019.

For meg gir det ingen mening at JHA skal både ha korte straff og mildere soningsforhold enn Stig Millehaugen.

Jeg synes det er urettferdig.
Citera
2025-04-24, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Likhet for loven. Jan Helge Andersen drepte voldtok og drepte to småjenter i Baneheia i mai 2000.

JHA ble prøveløslatt i 2016 og fri mann i 2019.

For meg gir det ingen mening at JHA skal både ha korte straff og mildere soningsforhold enn Stig Millehaugen.

Jeg synes det er urettferdig.

Likhet for loven: Har SM gjort noen flere kriminelle handlinger, enn å ta livet av 2 personer?? Dette er altså det eneste han har gjort?

Jeg krysser fingrene for at JHA blir dømt, og ryker inn i buret igjen, for drapet på LSP.
Citera
2025-04-24, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thommsen71
SM fikk diagnosen dyssosial personlighetsforstyrrelse av sakkyndige psykiatere Hustad og Sørheim i 2009.
Mens andre psykologer og psykiatere mener han tendenserer mot det. Og at soning evt kan forværre diagnosen.

Jeg tør nesten ikke å svare, men interresant, tusen takk for godt og oppklarende svar 😄
Citera
2025-04-24, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LilleMonster
SM søkte prøveløslatelse i 2023 og ble nektet, blant annet pga lav impulskontroll og antisosial personlighetsforstyrrelse.. du kan google og sjekke rehabiliteringspotensialet for denne diagnosen .

Nei. Det står ingen steder at Stig Millehaugen er diagnostisert med antisosial personlighetsforstyrrelse.

Fordi. Det er ikke sant.

Citat:

Vel. Det er ikke sant.

Citat:
Ursprungligen postat av Ellen60
https://www.dagbladet.no/nyheter/sku...baten/80114158

Det står bl.annet her

Min google funket

Nei.

Dagbladet skriver
Han har tidligere fått diagnosen dyssosial personlighetsforstyrrelse, som typisk kjennetegnes av manglende impulskontroll, aggresjonsproblemer og mangel på sympati. Furuholmen kom i retten med en ny vurdering gjort tidligere i år. Den slår fast at Millehaugen nå har endret seg.

- Samtlige sakkyndige har slått fast at de ikke leser det samme bildet. De ser det ikke lenger, sa advokaten.
En personlighetsforstyrrelse er en varig skade som oppstår i barndommen. En personlighetsforstyrrelse forsvinner ikke sånn plutselig.

I Stig Millehaugens tilfelle handler det nok om at han tidligere har blitt feildiagnostisert med en varig personlighetsforstyrrelse.

Citat:
Ursprungligen postat av LilleMonster
https://www.nettavisen.no/nyheter/st...s/5-95-1589697

Altså, sårbarhet for å utvikle.. ikke helt det samme som ren diagnose, egentlig, men har like fullt betydning for rehabpotensialet.

Nettavisen siterer fra dommen.
Holdt opp mot historikken, de tidligere alvorlige straffbare forholdene Millehaugen er dømt for, og den sårbarheten han har for å utvikle dyssosiale personlighetstrekk, finner likevel flertallet at det – vurdert ut fra forholdene i dag – er nærliggende fare for at han på ny begår alvorlige lovbrudd dersom han prøveløslates»,
Denne sårbarheten betyr at isolasjon og strenge soningsforhold vil kunne påvirke Millehaugen sterkere, enn mennesker som ikke har denne sårbarheten.

Sårbarheten for å utvikle dyssosiale personlighetstrekk, som retten kaller det, er mest sannsynlig et resultat av de strenge torturlignende soningsforholdene Millehaugen har levd under i tiårsvis.

Denne sårbarheten har betydning for rehabiliteringspotensialet. På den måte at gode soningsforhold vil styrke Millehaugens muligheter for å kunne få leve et normalt liv resten av livet.
Senast redigerad av kornblomst 2025-04-24 kl. 23:38. Anledning: skrivefeil
Citera
2025-04-24, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thommsen71

I og med at adokat Furuholmen nå kan fremvise papirer på at symptomene på dyssosial personlighetforstyrrelse nå er vekke, så betyr det at den opprinnelige diagnosen fra 2009 var feil.

Mest sannsynlig betyr det at disse symptomene Millehaugen led av, var forårsaket av strenge soningsforhold.

Edit.

At Stig Millehaugen i 2009 ble feildiagnostisert med en personlighetsforstyrrelse, kan ha fått svært alvorlige følger for han fordi varige diagnoser, som personlighetsforstyrrelser, gir ikke rett til behandling i spesialisthelsetjenesten.

Hvis Millehaugen hadde symptomer på dyssosial personlighetsforstyrrelse i 2009 så ville behandling hos psykolog ha avslørt av symptomene han led av ikke var iboende, ikke var varige, og terapi sammen med gode soningsforhold ville ha gjort han frisk mye raskere enn slik det ble.
Senast redigerad av kornblomst 2025-04-24 kl. 23:44.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in