Citat:
Ursprungligen postat av
Svartediket
Drapet på fengselsbetjenten ble behandlet i en tid der man kan påstå at rettssikkerheten for tiltalte ikke alltid var av helt topp kvalitet, jfr. visse høyprofilerte drapssaker som i senere tid har måttet gjennomgås på nytt med bedre kvalifiserte etterforskere. Uten at jeg skal påstå noe spesifikt om akkurat den drapsdommen, for jeg kjenner ikke saken spesielt godt.
Så forresten en kort uttalelse fra Johnny Brenna på TV2 der han fortalte at han var svært overrasket over at SM nå var siktet for drapet på MB. Det er interessant, for hvis det er noen på rett side av loven som kjenner disse folkene, og da spesielt de fra det gamle Tveita-miljøet, så er det Brenna.
Gode poenger.
Citat:
Ursprungligen postat av
Rabalder76
At Millehaugen sier det var et uhell er vel ikke akkurat overraskende, samtidig ikke så mye å legge vekt på. Er ikke akkurat som om han har hatt for vane å tilstå ting. Etter å ha skutt Martinsen tvang han den andre fengselsbetjenten til å dra sin døende kollega inn på en celle, og nektet han å ringe ambulanse. Er noen valg han kunne tatt som hadde fått det til å virke mer som et uhell vil jeg si.
Nei men loven er slik at det kreves at politiet må bevise at GM har intensjon om å drepe, eller at GM tilstår, som er det mest vanlige, for at tiltalte kan dømmes for forsettlig drap.
Millehaugen tilsto at fengselsbetjenten ble drept ved et uhell. Men han ble ikke hørt eller ikke trodd.
Omstendighetene må ha vært straffeskjerpende. At det ikke ble ringt etter ambulanse, og gisseltaking av den andre fengselsbetjenten, må ha bidratt til at Millehaugen ble idømt strengere straff enn "vanlig".
Millehaugen har beklaget at han gjorde fatale valg etter vådeskuddet.
Normalstraff for drap var 12 års fengsel i 2015.
Citat:
Ursprungligen postat av
Slettsnoken
Hvorfor denne rørende sympatien for Millehaugen? Brutale ran, gisseltaking over Nesoddlandet, kaldblodig drap på fengselsbetjent som var godt likt av de innsatte, henrettelse uten skrupler av Jeddi, forsøk på drap på vitne, og nå henrettelse av Betew. Hva mer trenger du for å anse han som en skruppelløs, kynisk, seriemorder?
Det skal være likhet for loven. Det skal være tilnærmet lik straff for tilnærmet like forbrytelser.
Demonisering og forhåndsdømming i mediene skal gi Millehaugen redusert straff. I tilfelle han vil bli dømt for drapet på Betew. I tilfelle han ikke blir dømt, så håper jeg enkelte medier vil bli dømt til å betale oppreisning og erstatning til han.
Jeg har bare sammenlignet Millehaugens soningtid med straffen i andre kjente drapssaker. Kjell Alrich Schumann, Jan Helge Andersen. Se tidligere innlegg.
Jeg synes at Millehaugen gjennomgående har blitt strengere straffet enn andre. I tillegg kommer at Millehaugen i lang tid har sonet i isolat. Under særlig strenge soningsforhold.