2025-04-24, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bletchley-Park
Ja, jeg har også hørt de to podcast episodene og kommer nok snart til å bestille og etterhvert lese boka hans også.

For Det den teorien du nevner er absolutt ikke fremmede tanker for meg heller. Det kan virke som om "noen" ikke vil at hans neste bok om livet innafor murene skal se dagens lys. Det kan være alt fra de som har forsømt jobben sin som betjenter, til langt høyere opp i systemet. For å trekke de teoriene litt videre og jeg understreker at det er teori og et tenkt scenario, så kan noen høyt i systemet bli presset av noen av SM's fiender, f.eks fra YG miljøet, de kan kanskje ha noe på en slik "maktperson". Tidligere i mitt liv, så har også jeg hatt et arbeide og posisjon som innbefattet at jeg har fått "tilbud" fra kriminelle miljø, om jeg så en annen vei og begravde saker. Noe enhver oppegående tjenestemann vil styre langt unna, ikke bare fordi de fleste har integritet, men også fordi en vil uansett fristende tilbud, selvsagt ikke at noen skal ha slike "balletak" på en, hvor en ved neste korsvei må strekke seg enda lenger. Men slikt skjer desverre også i det norske samfunnet, selv om alt jeg kan bidra med er anekdotiske erfaringer som jeg ikke kan eller vil fremlegge bevis for.

Dessuten, så er det en kjensgjerning og dette er offentlig kjent, at mange innen såkalt lov og orden, rettsvesen og ikke minst innen pressen, tilhører frimurer losjer. Skal ikke utbrodere mer, slik at jeg sporer av hva dette dreier seg om, men jeg vil absolutt ikke utelukke at noen virkelig har motarbeidet en person som SM og også lurt han i ei felle.

Jeg må si jeg reagerer sterkt på VGs skriverier om diverse mennesker som er livredde etter at de har oppdaget at Millehaugen har befunnet seg i nærheten av dem. NRK har også hengt seg på.

Dette er ikke nyhetsdekning. Men mobbing. Søppeljournalistikk. Og skamløst. Min mening.

Det er som om en utdødd øgle fra GammelMedias tid plutselig rører på seg. Den tiden GammelMedia var opinionsdannende. Påvirket og bestemte folks meninger om dette og hint.

Det er ikke slik lenger. Heldigvis.

Det er som om *noen*, kanskje også dengang, under rettssaken om soningsforholdene i 2002, tilhørte det vi kaller uformelle maktstrukturer, hadde bestemt seg for at Stig Millehaugen aldri skulle komme levende ut fra fengsel. Her skulle det pøses på med strengest mulige soningsforhold. Pluss mobbing og kanskje mishandling.

Men så har Millehaugen holdt ut og tålt tiår med umenneskelige soningsforhold. Og skrevet bok. Og endelig fått søkt prøveløslatelse. Mens han jobbet på et nytt bokprosjekt om forvaring.

Og plutselig er demonen og mobbeoverleveren Stig Millehaugen blitt en slags trussel. Kanskje mot enkeltpersoner som tilhører uformelle maktstrukturer. Eller enkeltpersoner som rett og slett er redde for at Stig Millehaugen skal hevne seg på dem direkte. For gammel urett de selv har begått mot han.

Nei jeg vet ikke.

Det er noe som skurrer med artiklene om vettskremte folk. Det bare stinker. Av ett eller annet rart.
Senast redigerad av kornblomst 2025-04-24 kl. 18:23.
Citera
2025-04-24, 18:24
Medlem
Bletchley-Parks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ellen60

Jeg håper det kommer flere innlegg her om aktuelle miljøer og enkelt personer som er eventuelle gjerningsmenn, oppdragsgivere
Jeg lurer også på hvorfor det er så stille fra politiet, kommer det snart en ny arrestasjoner som de arbeider med nå som de har litt mer arbeidsro. I går opplevde jeg unaturlig høy grad av utrykningskjøretøy på strekningen Rygge/Vestby i 730 tiden på vei til jobb både på e6 og avkjøringsveier fra denne, men det kan jo ha vært alt mulig rart de var på utkikk etter

Den linken du la inn til Dagbladet i dag var virkelig interessant og tilførte noe nytt til tråden, som jo har gått på tomgang en stund og levd på spekulasjoner omkring diverse teorier en stund. For det at politiet har en arbeidshypotese som peker i retning av personer med forbindelser til Sverige er meget interessant.

Tidlig i denne tråden ble det nevnt at det hadde vært kontroll av trafikk over til Sverige fra Norge rett i etterkant av drapet. Da er det også nå interessant at du har lagt merke til uvanlig mye utrykning på E-6'en i går og da spesielt avkjøringsveiene fra denne. Ikke sikkert at akkurat det angår denne saken, men uansett så er det interessant, ettersom Hatlo nå har bekreftet at en av arbeidshypotesene gjelder svenske forbindelser og da kan det vel fort bli liv på de gamle "sukker-veiene" igjen, selv om Tollvesenet nok ihvertfall har kameraovervåkning der nå. For om det stemmer at det pga. denne saken nå er unntakstilstand i det kriminelle miljøet og penger har blitt tilbudt, så er det høyaktuelt å ha oversikt over trafikken mellom de to landene.
Citera
2025-04-24, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bletchley-Park
Den linken du la inn til Dagbladet i dag var virkelig interessant og tilførte noe nytt til tråden, som jo har gått på tomgang en stund og levd på spekulasjoner omkring diverse teorier en stund. For det at politiet har en arbeidshypotese som peker i retning av personer med forbindelser til Sverige er meget interessant.

Tidlig i denne tråden ble det nevnt at det hadde vært kontroll av trafikk over til Sverige fra Norge rett i etterkant av drapet. Da er det også nå interessant at du har lagt merke til uvanlig mye utrykning på E-6'en i går og da spesielt avkjøringsveiene fra denne. Ikke sikkert at akkurat det angår denne saken, men uansett så er det interessant, ettersom Hatlo nå har bekreftet at en av arbeidshypotesene gjelder svenske forbindelser og da kan det vel fort bli liv på de gamle "sukker-veiene" igjen, selv om Tollvesenet nok ihvertfall har kameraovervåkning der nå. For om det stemmer at det pga. denne saken nå er unntakstilstand i det kriminelle miljøet og penger har blitt tilbudt, så er det høyaktuelt å ha oversikt over trafikken mellom de to landene.
I Halden hvor jeg bor er det mange grenseoverganger til Sverige, ikke bare nye og gamle Svinesund, men også Kornsjø, Enningdalen og Nøssemark som jeg sv og til kjører over og ved de tre siste jeg nevner er det veldig sjelden kontroller, men det er kanskje det nå. Det er jo litt spesielt om dagen. Jeg er ofte over grensen, f eks. For å kjøpe bensin osv så skal være observant
Citera
2025-04-24, 18:42
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Normalt må politiet bevise utover enhver rimelig tvil at Millehaugen hadde til hensikt å drepe, for å få ham dømt for forsettlig drap. I dette tilfellet valgte retten å høre på politi/påtalemyndighet/aktor og ikke på Millehaugens egen forklaring. Som tross alt er støttet av at han meldte seg for politiet selv.

Drapet på fengselsbetjenten ble behandlet i en tid der man kan påstå at rettssikkerheten for tiltalte ikke alltid var av helt topp kvalitet, jfr. visse høyprofilerte drapssaker som i senere tid har måttet gjennomgås på nytt med bedre kvalifiserte etterforskere. Uten at jeg skal påstå noe spesifikt om akkurat den drapsdommen, for jeg kjenner ikke saken spesielt godt.

Så forresten en kort uttalelse fra Johnny Brenna på TV2 der han fortalte at han var svært overrasket over at SM nå var siktet for drapet på MB. Det er interessant, for hvis det er noen på rett side av loven som kjenner disse folkene, og da spesielt de fra det gamle Tveita-miljøet, så er det Brenna.
Citera
2025-04-24, 19:07
Medlem
Bletchley-Parks avatar
Citat:
I Halden hvor jeg bor er det mange grenseoverganger til Sverige, ikke bare nye og gamle Svinesund, men også Kornsjø, Enningdalen og Nøssemark som jeg sv og til kjører over og ved de tre siste jeg nevner er det veldig sjelden kontroller, men det er kanskje det nå. Det er jo litt spesielt om dagen. Jeg er ofte over grensen, f eks. For å kjøpe bensin osv så skal være observant

Jepp, har kjørt flere av de veiene selv, dessuten har vi jo selvsagt sjøveien også. Der var det også flyktningeruter over grensa under okkupasjonen og f.eks. min far brukte en av de rutene sjøveien høsten i -43. Men sjøveien er nok minst like aktuelt i dag, som småveiene over landjorda. Spesielt i.o.m. at jeg regner med at Tollvesenet har videoovervåkning av alle ubevoktede grenseoverganger i dag. Ganske smart av dem faktisk, for da kan de iht. Tolloven hevde ferskt spor selv om kontrollobjektet har kommet seg et godt stykke inn i landet.
Citera
2025-04-24, 20:05
Medlem
Citat:
Nettavisene skriver stort sett det samme, at Millehaugen har sonet sammenhengende siden 1989. Å være på flukt kan ikke likestilles med å være løslatt fra fengsel. Det er ikke å være fri.

Hele rettssystemet bygger på den tiltaltes egen forklaring. Millehaugen sier selv at drapet var et uhell, at han ikke mente å drepe fengselsbetjenten.

Hvem er du da, var du til stede og oppfattet eller forsto at Millehaugen hadde til hensikt å drepe?

Normalt må politiet bevise utover enhver rimelig tvil at Millehaugen hadde til hensikt å drepe, for å få ham dømt for forsettlig drap. I dette tilfellet valgte retten å høre på politi/påtalemyndighet/aktor og ikke på Millehaugens egen forklaring. Som tross alt er støttet av at han meldte seg for politiet selv.

At Millehaugen sier det var et uhell er vel ikke akkurat overraskende, samtidig ikke så mye å legge vekt på. Er ikke akkurat som om han har hatt for vane å tilstå ting. Etter å ha skutt Martinsen tvang han den andre fengselsbetjenten til å dra sin døende kollega inn på en celle, og nektet han å ringe ambulanse. Er noen valg han kunne tatt som hadde fått det til å virke mer som et uhell vil jeg si.
Citera
2025-04-24, 20:26
Medlem
Slettsnokens avatar
Citat:
Det synes som om Millehaugen skal behandles særlig nådeløst. Og demoniseres.

For å være litt konspiratorisk.

Millehaugen forteller i podcasten til Avhørt at han har vært utsatt for "hendelser" under soning. Jeg oppfatter det som mobbing eller kanskje overgrep. Men Millehaugen vil ikke klage. Etter tapet mot Staten i 2002, der Millehaugens krav om at humane soningsforhold også skulle gjelde for ham, ble blankt avvist. Så har han kanskje vært fullstendig fritt vilt etter 2002. Jeg vet ikke.

Om det kan være enkeltpersoner, innenfor fengselsvesen, rettsvesen, politi, medier som frykter hevn fra Millehaugen. Og at det er uformelle maktstrukturer som motarbeider en løslatelse av Millehaugen.

Etter flukten i 2022 har det vært nevnt at Millehaugen skal ha hatt med seg en liste med navn og personnummer.

Det er bare en tanke jeg gjør meg. For. Det er noe spesielt med denne voldsomme demoniseringen og forhåndsdømmingen Stig Millehaugen blir utsatt for nå.

Stråmannsargumentasjon.

Det blir vel både spying og diare på deg, om du skulle gå deg på dobbeltdrapsmann Jan Helge Andersen, som drepte Lena Sløgedal Paulsen (10) og Stine Sofie Sørstrønen (8) etter å ha voldtatt og knivstukket de i Baneheia 19. mai 2000.

Jan Helge Andersen ble dømt til 19 års fengsel, prøveløslatt i januar 2016 og har vært en fri mann siden oktober 2019.
Hvorfor denne rørende sympatien for Millehaugen? Brutale ran, gisseltaking over Nesoddlandet, kaldblodig drap på fengselsbetjent som var godt likt av de innsatte, henrettelse uten skrupler av Jeddi, forsøk på drap på vitne, og nå henrettelse av Betew. Hva mer trenger du for å anse han som en skruppelløs, kynisk, seriemorder?
Citera
2025-04-24, 20:27
Medlem
Svartedikets avatar
Ser at "lille Churchill" alias Peter Frølich i Høire nu går ut og forlanger revisjon av permisjonspraksisen. Han uttaler seg "på generelt grunnlag" og vil ikke kommentere siktelsen mot SM spesifikt, men sier det er svært naivt å gi permisjon til personer med den typen straffehistorikk.

Det er tydelig at dette drapet har gjort inntrykk utover det "normale". Litt som man også så i forbindelse med NOKAS-ranet. Begeret hadde rent over. Ironisk nok er det altså drapet på en av de mer fremtredende på nettopp dette beryktede ranslaget som utløser denne reaksjonen. Dobbelt ironisk er det at den drepte også omfattes av Frølichs utspill.
Citera
2025-04-24, 20:40
Medlem
Citat:
Det synes som om Millehaugen skal behandles særlig nådeløst. Og demoniseres.

For å være litt konspiratorisk.

Millehaugen forteller i podcasten til Avhørt at han har vært utsatt for "hendelser" under soning. Jeg oppfatter det som mobbing eller kanskje overgrep. Men Millehaugen vil ikke klage. Etter tapet mot Staten i 2002, der Millehaugens krav om at humane soningsforhold også skulle gjelde for ham, ble blankt avvist. Så har han kanskje vært fullstendig fritt vilt etter 2002. Jeg vet ikke.

Om det kan være enkeltpersoner, innenfor fengselsvesen, rettsvesen, politi, medier som frykter hevn fra Millehaugen. Og at det er uformelle maktstrukturer som motarbeider en løslatelse av Millehaugen.

Etter flukten i 2022 har det vært nevnt at Millehaugen skal ha hatt med seg en liste med navn og personnummer.

Det er bare en tanke jeg gjør meg. For. Det er noe spesielt med denne voldsomme demoniseringen og forhåndsdømmingen Stig Millehaugen blir utsatt for nå.

Stråmannsargumentasjon.

Det blir vel både spying og diare på deg, om du skulle gå deg på dobbeltdrapsmann Jan Helge Andersen, som drepte Lena Sløgedal Paulsen (10) og Stine Sofie Sørstrønen (8) etter å ha voldtatt og knivstukket de i Baneheia 19. mai 2000.

Jan Helge Andersen ble dømt til 19 års fengsel, prøveløslatt i januar 2016 og har vært en fri mann siden oktober 2019.

Fortsett forherligelsen av sånne personligheter. Det har til nå hverken blitt spying eller diaré på meg, de få gangene jeg har møtt på slike typer mennesker, og det blir det nok ikke i fremtiden heller. Jeg styrer dog unna, da de på ingen som helst måte tiltaler meg!

Hva har forresten JHA med denne saken her å gjøre? Dustete å bringe opp ham, og jeg finnes ikke interessert i å noen gang møte den skapningen.
Citera
2025-04-24, 20:43
Citat:
https://www.dagbladet.no/nyheter/til...-vold/82992064

Interessant artikkel i Dagbladet Hvem har fått pris på sitt hode....hvem mener de kriminelle har noe med drapet å gjøre
Ja, den er kjempeinteressant.
Lurer på om det stemmer.
“Kjente kriminelle skal ha fått en pris på sitt hode.”

Hur kul kan det være? Ikke særskilt kul, vil jeg tro.

“Spekulasjonene har utløst reelle trusler mot spesifikke personer, får Dagbladet opplyst.”

“Dagbladet får opplyst at det er lagt penger på bordet for å skyte konkrete personer som hevdes at har medvirket til drapet. Flere av personene er tidligere dømt for og har tilknytning til narkohandel i stort omfang - med store verdier i spill.”https://www.dagbladet.no/nyheter/til...-vold/82992064
Senast redigerad av Linselus 2025-04-24 kl. 20:56.
Citera
2025-04-24, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Linselus
Noe som vet hvem dette er?

“I etterkant ble en 53 år gammel mann pågrepet i Oslo, siktet for å ha bistått Millehaugen med flukten. Mannen innrømmet å ha kjøpt flybilletter til Millehaugen i forkant av permisjonsdagen. De to har hatt en nær relasjon siden minst 2009.”
https://no.wikipedia.org/wiki/Stig_Millehaugen

MB kanskje..? De rømte jo sammen rundt 2009-2011 en gang også..
Citera
2025-04-24, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LilleMonster
MB kanskje..? De rømte jo sammen rundt 2009-2011 en gang også..
Alder stemmer ikke på MB han ble jo ikke mer enn 46 før han døde
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in