2025-04-24, 20:39
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Med tanke på att det sällan är mindre än 500 meters bromssträcka och oftast är mer än 1000 meter så spelar det mindre roll varifrån tåget kommer. Lokföraren har inte en chans att stanna så de har med mycket stor sannolikhet inte gjort något fel. Skulle de kört för fort eller mot rött hade tåget automatiskt stannat. Lokföraren kan inte göra fel och kan i princip inte påverka utgången av olyckan.

Har jag påstått det? Jag är själv lokförare.

Jag undrade bara vilket bolag det var.
Citera
2025-04-24, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke

Jag menar bara att ingen skuld ska falla över lokföraren för de har näst intill ingen möjlighet att påverka utgången av olyckan.
Citera
2025-04-24, 20:50
Medlem
elbels avatar
Citat:
Med tanke på att det sällan är mindre än 500 meters bromssträcka och oftast är mer än 1000 meter så spelar det mindre roll varifrån tåget kommer. Lokföraren har inte en chans att stanna så de har med mycket stor sannolikhet inte gjort något fel. Skulle de kört för fort eller mot rött hade tåget automatiskt stannat. Lokföraren kan inte göra fel och kan i princip inte påverka utgången av olyckan.

Citat:

Bara nyfiken, man tycker föraren borde hinna tuta och arbetarna kasta sig undan?

Vila i frid
Citera
2025-04-24, 20:54
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Jag menar bara att ingen skuld ska falla över lokföraren för de har näst intill ingen möjlighet att påverka utgången av olyckan.

Så sant. Lokföraren har inget med händelsens utfall att göra. Det finns inte ens krav på att man ska titta framåt HELA tiden även fast man såklart gör det nästan alltid. Ser man en människa på spåret så bromsar man förstås men man hinner nästan aldrig stanna på den sträcka man kan se.
Citera
2025-04-24, 20:56
Medlem
Garv-Pers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Hur går en dödsolycka till vid sådana här tillfällen?

Handlar det om klämning, eller blir man överkörd?
Borde väl dock vara ett tåg som åker i låg fart?

Hur kan två personer stå på spåret när det kommer ett tåg?

Det beror väl på om du blir påkörd och bortstött. Fastklämd blir du inte, kroppen blir mosad just där hjulen rullar över, du klyvs. Fastnar din kropp i hjulhuset så följs kroppen med vidare och du klyvs i omgångar.
Citera
2025-04-24, 20:56
Medlem
Lian.Vendls avatar
Citat:
Så sant. Lokföraren har inget med händelsens utfall att göra. Det finns inte ens krav på att man ska titta framåt HELA tiden även fast man såklart gör det nästan alltid. Ser man en människa på spåret så bromsar man förstås men man hinner nästan aldrig stanna på den sträcka man kan se.

Måste ändå vara lite läskigt, dyker det upp ett större hinder så sitter man pyrt till som lokförare.
T.ex. lastbil på spåret, andra tåg osv...
Citera
2025-04-24, 20:59
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elbel
Bara nyfiken, man tycker föraren borde hinna tuta och arbetarna kasta sig undan?

Vila i frid

Det kan hända så snabbt. Du har reaktionstid för lokföraren och reaktionstid för de på spåret. Lokförare har inte krav att hela tiden bara stirra ut. Man måste titta ner ibland på diverse instrument och på körordrar och tidtabeller mm vilket också kan fördröja reaktionen.

Sen vet vi inte ännu hur denna olycka gick till. Kan varit så att de hoppade undan från ett tåg till annat spår där ett annat tåg som var skymt kom etc.
Citera
2025-04-24, 21:01
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
Vilken hastighet håller dom tågen där för det verkar vara preciiiis några meter innan perrongen så om dessa två personer har tur bör tåget hållit en ganska begränsad hastighet?

Eller är man körd oavsett?

Kan ju hända dom blev påkörda från sidan/mot axeln och svingats åt sidan?
Enligt uppgift är det STH 110 runt platsen.
Citera
2025-04-24, 21:02
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lian.Vendl
Måste ändå vara lite läskigt, dyker det upp ett större hinder så sitter man pyrt till som lokförare.
T.ex. lastbil på spåret, andra tåg osv...

Ja men det är så järnvägstrafik fungerar. Man kör fortare än att man hinner stanna på den sträcka man ser.

Man vänjer sig som förare och sitter inte och tänker på det så mycket.
Citera
2025-04-24, 21:07
Medlem
grungewhores avatar
Vad jag hört från källa handlar det om signaltekniker.

Det finns exempel sedan långt tillbaka och färskt att många som jobbat länge inom spårområde blir alltför slappa inför sin roll, då händer sånt här.

Det är hemskt, och kanske är det inte så i detta fall, men folk som knappt bryr sig om tåg som försöker få ett "klart" kommer förr eller senare dö.

Hoppas lokföraren är ok..
Citera
2025-04-24, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Canon88
Någon från RSAB tro?

Enligt rykten - Ja
Citera
2025-04-24, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalleblomqvest
Stod två öresundare på platsen.
Är du hundra?
Jag tittade inte så noga åt spårhållet eftersom man fattade vad som hänt, ville inte riskera se något. Men minns det som framända/bakända var sluttande på den som stod närmast Krusegatan och ingen röd text på sidan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in