Flashback bygger pepparkakshus!
2025-04-24, 19:41
Medlem
En person ska ha överlevt men är allvarligt skadad, den andra har avlidit
Citera
2025-04-24, 19:43
Citat:
Ursprungligen postat av kalleblomqvest
Ner på Krusegatan i höjd med Gubbens Gatukök.

Tack för position. Tänkte precis fråga om det är mellan Gubbens Gatukök och Hasans Bilverkstad, tyckte det såg ut så på bilderna.
Citera
2025-04-24, 19:45
Medlem
halaltarzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peachvibe
En person ska ha överlevt men är allvarligt skadad, den andra har avlidit

Det kan ju stämma för de sa väl på TV4-nyheterna att en hade förts till sjukhus?
Senast redigerad av halaltarzan 2025-04-24 kl. 19:48.
Citera
2025-04-24, 19:55
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WP52
Hasans Bilverkstad

Ja vi är ju i Malmö...

OnT: Vilken tragedi. Var ett tag sen en bangubbe blev ihjälkörd men nära ögat är det ofta. Utredningen kommer hitta brister/slarv, sanna mina ord.

Oss lokförares mardröm att vara med om. Men vi alla lokförare har varit med om när gubbar på spåret inte skött sig och inte flyttat sig förrän väldigt sent etc. Så att såna här olyckor händer förvånar mig inte det minsta.

/Lokförare
Citera
2025-04-24, 19:57
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Nån som vet vilket bolag tåget som de blev påkörda av var ifrån?
Citera
2025-04-24, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Stod två öresundare på platsen.
Citera
2025-04-24, 20:11
Medlem
elbels avatar
Citat:
Ja vi är ju i Malmö...

OnT: Vilken tragedi. Var ett tag sen en bangubbe blev ihjälkörd men nära ögat är det ofta. Utredningen kommer hitta brister/slarv, sanna mina ord.

Oss lokförares mardröm att vara med om. Men vi alla lokförare har varit med om när gubbar på spåret inte skött sig och inte flyttat sig förrän väldigt sent etc. Så att såna här olyckor händer förvånar mig inte det minsta.

/Lokförare
Helknasigt, jag antar att man jobbar bredvid spåret?
Men sen kanske måste hämta nåt i bilen

Men man står väl inte och jobbar på en aktiv räls och hoppar undan för varje tåg?
Citera
2025-04-24, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elbel
Helknasigt, jag antar att man jobbar bredvid spåret?
Men sen kanske måste hämta nåt i bilen

Men man står väl inte och jobbar på en aktiv räls och hoppar undan för varje tåg?
Är det jobb i spåret tas det ju ut skyddsområde, men det händer att man t.ex. byter glödlampa i en signal och det gör man ju mellan tågen. Däremot ringer man in till trafikledningen och meddelar vad man tänkt göra och då kör man inte tåg där.
Citera
2025-04-24, 20:16
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elbel

Jo det gör man ibland men då ska strikta regler följas om att man har sk tågvarnare (person/personer utplacerade som varnar i god tid om ett tåg kommer).

Men ibland handlar det om att banarbetare går över spåret (det får de göra) utan att se sig för ordentligt. Mycket "ska bara".
Citera
2025-04-24, 20:32
Medlem
Citat:
Med tanke på att det sällan är mindre än 500 meters bromssträcka och oftast är mer än 1000 meter så spelar det mindre roll varifrån tåget kommer. Lokföraren har inte en chans att stanna så de har med mycket stor sannolikhet inte gjort något fel. Skulle de kört för fort eller mot rött hade tåget automatiskt stannat. Lokföraren kan inte göra fel och kan i princip inte påverka utgången av olyckan.
Citera
2025-04-24, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Med tanke på att det sällan är mindre än 500 meters bromssträcka och oftast är mer än 1000 meter så spelar det mindre roll varifrån tåget kommer. Lokföraren har inte en chans att stanna så de har med mycket stor sannolikhet inte gjort något fel. Skulle de kört för fort eller mot rött hade tåget automatiskt stannat. Lokföraren kan inte göra fel och kan i princip inte påverka utgången av olyckan.

Säger du till en lokförare som inte ens har påstått något. Felciterade du?
Citera
2025-04-24, 20:39
Medlem
Hur går en dödsolycka till vid sådana här tillfällen?

Handlar det om klämning, eller blir man överkörd?
Borde väl dock vara ett tåg som åker i låg fart?

Hur kan två personer stå på spåret när det kommer ett tåg?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in