Flashback bygger pepparkakshus!
2025-04-21, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Det här imponerar på Totius och andra förnekare i tråden. Tror rent av att det kan ha genererat en och annan erektion?

Men det är ju bara för att de inte förstår något.
De kan inte försvara dina utläggningar och inte heller de tolkningar de gör av det du skriver. Åtminstone inte Totius.

Totius menar exempelvis att det inte finns en enda parameter från solen som vi kan undersöka korrelationen för. Som du gör. Vad som menas med "solaktivitet" har han heller inte kunnat besvara så tydligt. Nyligen pekade han på storheten megavolt för att mäta solaktivitet.

Men det man ska känna till är att alla dessa storheter hänger ihop. Solfläckar, TSI, phi, GCR som når jorden osv.

TSI bör alltså vara en lämplig indikator för att studera alla dessa saker.

Om du nu vill bygga ett argument där φ förklarar temperaturutvecklingen så måste du för det första förhålla dig till faktiska data. Du har själv hänvisat till Steinhilber et al. (2012), vars rekonstruktion slutar kring år 2000. Därefter kan man fortsätta med etablerade observationer – som neutronräknare och solfläckstal – för att göra en rimlig fortsättning på serien. (Den plot Totius hänvisat till slutar år 1977 för den gula kurvan)

Med en sammansatt modell som innehåller både den 11-åriga solcykeln och en långsammare ~88-årig variation (liknande Gleissbergcykeln), och parametrar anpassade till nivåerna hos Usoskin och Steinhilber, får man ett φ-värde på cirka 490 MV för år 2020. Det är alltså en minskning jämfört med 550 MV runt 1900.

Använder vi din egen formel:
F = (φ − mean(φ)) × 0.003 W/m²/MV
och en klimatkänslighet på 0.8 K per W/m² (lågt men generöst valt), så ger det en temperaturförändring på ungefär −0.19 grader.

Med andra ord: din modell förutspår nedkylning, inte uppvärmning.

Det betyder att du, baserat på φ-data och dina egna antaganden, inte bara misslyckas med att förklara den globala uppvärmningen. Du motsäger den direkt.

Och när du då presenterar en kurva som ser ut att följa temperaturutvecklingen (efter filtrering och tuning), så är det inte ett argument för vad det är tänkt att ge sken av. Det är istället ett exempel på cirkelresonemang. Du stoppar in det du vill se och tolkar det som bekräftelse.

Det du presenterar är inte en testbar modell. Det är en bekväm konstruktion utan substans.

https://media.springernature.com/lw6..._Fig1_HTML.png

Det stämmer att Steinhilbers data slutar 1977. Jag förlängde den dataserien med Usoskins data från Oulu-observatoriet. Men tvärtom vad du hävdar, så var φ inte lägre efter 2000 än vad den var kring 1900.

I min model är klimatkänsligheten 0.45 K per W/m².
Citera
2025-04-21, 13:28
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av suppose
Det stämmer att Steinhilbers data slutar 1977. Jag förlängde den dataserien med Usoskins data från Oulu-observatoriet. Men tvärtom vad du hävdar, så var φ inte lägre efter 2000 än vad den var kring 1900.

I min model är klimatkänsligheten 0.45 K per W/m².

Visst är tanken att ett högre phi ska leda till en bättre skärmning av GCR?

Och därigenom reducerad molnbildning som leder till lägre albedo och därigenom uppvärmning?
Citera
2025-04-21, 13:31
Medlem
Citat:
Visst är tanken att ett högre phi ska leda till en bättre skärmning av GCR?

Och därigenom reducerad molnbildning som leder till lägre albedo och därigenom uppvärmning?

Stämmer.
Citera
2025-04-21, 13:54
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Stämmer.
Tack.
Då tycker jag att GCR trender som skulle kunna förklara temperaturtrenden även borde synas i t.ex GCR/neutron räknarna.

Här är Oulus data, som även används för att uppskatta det phi som du refererat till.
https://cosmicrays.oulu.fi/

Här är också ett arbete som skulle kunna intressera dig.
https://agupubs.onlinelibrary.wiley....9/2023JA031352
Senast redigerad av MrArtur 2025-04-21 kl. 14:44.
Citera
2025-04-21, 15:16
Medlem
Citat:
Här är Oulus data, som även används för att uppskatta det phi som du refererat till.
https://cosmicrays.oulu.fi/

Här är också ett arbete som skulle kunna intressera dig.
https://agupubs.onlinelibrary.wiley....9/2023JA031352

Jag använde datan från Oulu för att fortsätta serien efter 1977.

Tror jag att jag kikat i den artikeln tidigare. Var det något speciellt i den du ville att jag skulle läsa?

Citat:
Då tycker jag att GCR trender som skulle kunna förklara temperaturtrenden även borde synas i t.ex GCR/neutron räknarna.

Det tycker jag att de gör. Nu i nutid till exempel, då GCR minskat markant samtidigit som moln minskat och temperatur ökat. Sen är det antagligen fler faktorer som påverkar utvecklingen av moln/albedo över tid än bara GCR.
Citera
2025-04-21, 15:35
Medlem
MrArturs avatar
Citat:

Det tycker jag att de gör. Nu i nutid till exempel, då GCR minskat markant samtidigit som moln minskat och temperatur ökat. Sen är det antagligen fler faktorer som påverkar utvecklingen av moln/albedo över tid än bara GCR.
Det kan jag inte hindra dig från att tycka.
Själv tycker jag att GCR countsen i nuvarande solcykel är på en ovanligt hög nivå och borde ge en nedkylning och inte uppvärmning under den här solcykeln. Och ser man över hela perioden har GCR - trenden snarare varit uppåtgående än nedåtgående.

Det bekräftas också av phi som som förväntat och visas i figur 3 (counts uppåtgående trend) och figur 5 (phi) i länken du fick. Som om något ser ut att ha haft en nedåtgående trend och borde ha lett till en nedkylning snarare än en uppvärmning, precis som jag kvantifierade tidigare, med din modell.

Men, du får förstås tycka vad du vill. Jag tycker dock att det är märkligt att du tycker som du tycker med tanke på vad som presenterats.
Senast redigerad av MrArtur 2025-04-21 kl. 15:55.
Citera
2025-04-21, 16:10
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Själv tycker jag att GCR countsen i nuvarande solcykel är på en ovanligt hög nivå och borde ge en nedkylning och inte uppvärmning under den här solcykeln. Och ser man över hela perioden har GCR - trenden snarare varit uppåtgående än nedåtgående.

Det bekräftas också av phi som som förväntat och visas i figur 3 (counts uppåtgående trend) och figur 5 (phi) i länken du fick. Som om något ser ut att ha haft en nedåtgående trend och borde ha lett till en nedkylning snarare än en uppvärmning, precis som jag kvantifierade tidigare, med din modell.

Men, du får förstås tycka vad du vill. Jag tycker dock att det är märkligt att du tycker som du tycker med tanke på vad som presenterats.
Du kanske har noterat att en möjlig förklaring till nuvarande minskade molnbildning är att det kan vara en återkoppling på uppvärmningen. En sådan återkoppling kan förklara minskad molnbildning samtidigt som GCR ökar. Det kan, som upprepat sagts, förklara ökad uppvärmning trots att solaktiviteten minskat sedan omkring 1980.
Citera
2025-04-21, 16:31
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Du kanske har noterat att en möjlig förklaring till nuvarande minskade molnbildning är att det kan vara en återkoppling på uppvärmningen. En sådan återkoppling kan förklara minskad molnbildning samtidigt som GCR ökar. Det kan, som upprepat sagts, förklara ökad uppvärmning trots att solaktiviteten minskat sedan omkring 1980.
Absolut. Det har jag noterat och skrivit om bland annat här.
(FB) Den stora tråden om global uppvärmning/växthuseffekten

Det avfärdade du med "Du kan inte avhålla dig från att posta dina nonsensinlägg".

Så, då avskrivs äntligen solen då. Allt som krävdes vara att titta på GCR. Märkliga ni är.
Citera
2025-04-21, 16:47
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Absolut. Det har jag noterat och skrivit om bland annat här.

Det avfärdade du med "Du kan inte avhålla dig från att posta dina nonsensinlägg".

Så, då avskrivs äntligen solen då. Allt som krävdes vara att titta på GCR. Märkliga ni är.
Det var ett sedvanligt nonsensinlägg från dig eftersom det i allt väsentligt var halmgubbar, antagande och personangrepp. Att du slänger in lite klimattermer ändrar inte på det.

Det kan givetvis vara solaktiviteten som under lång tid orsakat (en del av) uppvärmningen som ger återkopplingen. Vidare visar t.ex. Steinhilbers forskning att solaktiviteten är högre i nutid än runt 1900-talet, se t.ex. här (från februari 2024):

Det är en tydligt ökande trend i solaktiviteten sedan början av 1800-talet.
Citera
2025-04-21, 17:10
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Det var ett sedvanligt nonsensinlägg från dig eftersom det i allt väsentligt var halmgubbar, antagande och personangrepp. Att du slänger in lite klimattermer ändrar inte på det.

Det kan givetvis vara solaktiviteten som under lång tid orsakat (en del av) uppvärmningen som ger återkopplingen. Vidare visar t.ex. Steinhilbers forskning att solaktiviteten är högre i nutid än runt 1900-talet, se t.ex. här (från februari 2024):

Det är en tydligt ökande trend i solaktiviteten sedan början av 1800-talet.
Vet du vad Totius. Jag ids inte. Du är inte värd min eller någon annans tid.

På min väg ut lämnar jag detta från Nasa som de kommenterar figuren med.

The amount of solar energy Earth receives has followed the Sun’s natural 11-year cycle of small ups and downs, with no net increase since the 1950s. Over the same period, global temperature has risen markedly. It is therefore extremely unlikely that the Sun has caused the observed global temperature warming trend over the past half-century.

När något av substans presenterats kan ni pinga mig igen genom att citera något av mina inlägg. Ett krav jag har dock är att du börjar uppträda ärligt med sakfrågorna i fokus och upphör med ljugandet.

Det tycker jag inte är ett för högt ställt krav.
Senast redigerad av MrArtur 2025-04-21 kl. 17:12.
Citera
2025-04-21, 20:04
Medlem
Citat:

Uppgående phi till millennieskiftet ungefär, sedan nedåtgående. Samma som i min modell.

Eftersom att datapunkterna i Steinhilbers dataserie är centrerade i mitten på varje Hale-cykel har de ca 22 års intervall. Jag förlängde serien med en till datapunkt baserat på Oulu-observationerna. Följande datapunkt (ca 2020) kan inte läggas in förrän nuvarande solcykel tagit slut.

Nuvarande cykel är starkare än de två tidigare under detta millennie.
Senast redigerad av suppose 2025-04-21 kl. 20:08.
Citera
2025-04-21, 21:03
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Vet du vad Totius. Jag ids inte. Du är inte värd min eller någon annans tid.

På min väg ut lämnar jag detta från Nasa som de kommenterar figuren med.

The amount of solar energy Earth receives has followed the Sun’s natural 11-year cycle of small ups and downs, with no net increase since the 1950s. Over the same period, global temperature has risen markedly. It is therefore extremely unlikely that the Sun has caused the observed global temperature warming trend over the past half-century.

När något av substans presenterats kan ni pinga mig igen genom att citera något av mina inlägg. Ett krav jag har dock är att du börjar uppträda ärligt med sakfrågorna i fokus och upphör med ljugandet.

Det tycker jag inte är ett för högt ställt krav.
Att du hela tiden påstår att jag ”ljuger” är ett stört jävla ofog som dessutom bryter mot forumets regler. Vidare ÄR problemet att IPCC, NASA och så vidare bara väger in TSI. Att du hela tiden upprepar sådant vi vet, och som dessutom ÄR problemet, är såväl obegripligt som onödigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in