Citat:
Ursprungligen postat av
Totius
Ja, som jag har skrivit hela tiden; det kan vara en återkoppling på uppvärmning orsakad av solaktivitet eller naturlig variabilitet eller både och.
Så sammanfattningsvis så argumenterar du för en hög klimatkänslighet som även gäller för CO2.
Och inte som något argument för någon alternativ orsak till uppvärmingen.
Vad som orsakar uppvärmingen är med andra ord en separat fråga där just molnfeedbacken inte tillför någon information. Då vet vi det.
Citat:
Det har inte med saken att göra – det är kurvor som din parhäst frågade efter. (Och det du kallar ”diskussion” är månader med bisarra inlägg från dig som tålmodigt besvarats. Du har inte haft någonting meningsfullt i sak att komma med.)
Du skrev ju i ett svar till mig "se nedan", vilket gjorde att jag tolkade den delen som ett svar på även det jag skrev.
(FB) Den stora tråden om global uppvärmning/växthuseffekten
Det har relevans, även om det är någon parhäst du skriver det till, att du får ta upp den där den slutade, eftersom du var med i den efterföljande diskussionen där du accepterade att molnigheten har gått åt motsatt håll än den som förväntas av GCR - kopplingen.
Så hur falsifieras denna koppling som signifikant bidrag till uppvärmningen?
Det har du svarat såhär på:
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
För att falsifiera GCR-moln-hypotesen behöver man visa att GCR inte påverkar temperaturen.
Vilket föranledde min liknelse om rosa elefanter i syfte att demonstrera hur den inte är falsifierbar.
Där någonstans kan du väl dra in mina "parhästar".. Om du hade varit intellektuellt ärlig. Du känner till ju och har accepterat kontraevidensen. Ditt svar på det var att det då måste bero på något annat (än GCR). Men titta på den faktiska forskningen tar fortfarande emot, verkar det som.
Men då vet vi. Du har inte argumenterat för någon annan orsak än CO2. Bara belyst en hög klimatkänslighet oavsett orsak till uppvärmingen, inklusive den allmänt rådande vetenskapliga förklaringen. Konsensus.
Med allt detta sagt blir ju svar som detta lite konstigt, när du endast argumenterade för en hög klimatkänslighet:
Där "Försök hänga med i diskussionen. Förändringen i molnigheten de senaste 20 åren talar för en hög klimatkänslighet"
Hade varit ett ekvivalent svar till brunafingrarna då. Eftersom det alltid endast varit detta du argumenterat för med molnfeedbacken som argument.