Flashback bygger pepparkakshus!
2024-11-14, 18:26
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OlofPlanet
---

Här något helt annat och ett klipp poppade upp på YT bland en massa annat. Blev lite förvånad ändå att TV4 gav utrymme för någon som har ett vidare perspektiv än de senaste 50 åren.

https://www.youtube.com/watch?v=QlAVZaA5Jd8&t=32s
Intressant klipp från Nyhetsmorgon (TV4). Enligt experten ligger vi alltså fortfarande väl inom vad som kan betraktas som naturlig variabilitet. Det är ju väldigt bra med tanke på att vi nu till skillnad mot tidigare är över 8 miljarder människor på jorden.
Citera
2024-11-14, 22:04
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OlofPlanet
Du verkar tro att "forskningsläget" är någon sorts "facit" som anger sanningar som någon ska "liera sig med". Så fort någon "lierar sig med" är det inte längre forskning. Då är det politik.

Nej det finns inget "facit" som någon säger sig ha patent på. Du kan sluta med dina försök att plocka formler (som inte säger ett skvatt om något) eller urklipp i tron att du företräder någon sorts sanning som alla andra ska "liera sig med". Nej, ingen ska liera sig med något och forskningen ska hela tiden utmana. Om 97 procent forskare "lierat sig med varandra" då är det inte längre forskning de håller på med.

---

Här något helt annat och ett klipp poppade upp på YT bland en massa annat. Blev lite förvånad ändå att TV4 gav utrymme för någon som har ett vidare perspektiv än de senaste 50 åren.

https://www.youtube.com/watch?v=QlAVZaA5Jd8&t=32s

Jag tror att "liera" bara var ett olyckligt ordval och inget du borde hänga upp dig på.

Sen undrar jag om du tycker att det är lika problematiskt att nästan alla forskare är samstämmiga om typ ljusets hastighet i vakuum. Är det inte heller forskning när fysiker helt lierat sig med varandra i den frågan?

Är det också något som borde underkännas som forskning eftersom alla forskare mer eller mindre håller med varandra där? Den forskare som utmanar etablissemanget och går ut och gör en egen tolkning av litteraturen och några egna små experiment och skriver en egen hypotes om ljusets hastighet (kanske en där den får ett jämnt fint nummer, 300 000 000m/s, utan decimaler) kanske får vissa fans på sociala medier, möjligen Totius som tycks hata forskaretablissemanget av ren princip. Men en sån forskare skulle som bäst kunna hoppas bli ignorerad av forskarkåren, eftersom forskning måste vara kvalificerad, bygga vidare på och respektera tidigare kunskap från forskningen.

Jag vet att det är snårigt att orientera sig i den här frågan. Och särskilt svårt när det råder mycket osäkerhet. Men det finns grader av osäkerhet, och det finns mycket som är säkert. Därför är det extremt viktigt att inte stänga öronen för faktiska experter, och att vara kritisk till foliehattar och grifters.
Senast redigerad av anomalign 2024-11-14 kl. 22:10.
Citera
2024-11-14, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
alla forskare är samstämmiga om typ ljusets hastighet i vakuum

Ljusets hastighet går att fastställa genom experiment. Klimatvetenskap är inte experimentell fysik. Det medför att forskningsläget inte är i närheten lika robust som forskningsläget inom experimentell fysik.
Citera
2024-11-14, 22:57
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av suppose
Ljusets hastighet går att fastställa genom experiment. Klimatvetenskap är inte experimentell fysik. Det medför att forskningsläget inte är i närheten lika robust som forskningsläget inom experimentell fysik.

Ja, där är fysiken ungefär så säker den kan vara, men det betyder inte att den är säker. Det ligger i vetenskapens natur lite grann att osäkerhet alltid finns med. Det viktiga är att förstå vad osäkerhet betyder och vad det inte betyder.

Om man skulle approacha grundläggande fysik som exempelvis Totius gör klimatforskningen så skulle man fokusera på det mikroskopiska spåret av osäkerhet som faktiskt finns rörande ljusets hastighet och blankt avfärda hela rubbet, eftersom det "är osäkert".
Citera
2024-11-14, 23:10
Medlem
Citat:
Ja, där är fysiken ungefär så säker den kan vara, men det betyder inte att den är säker. Det ligger i vetenskapens natur lite grann att osäkerhet alltid finns med. Det viktiga är att förstå vad osäkerhet betyder och vad det inte betyder.

Om man skulle approacha grundläggande fysik som exempelvis Totius gör klimatforskningen så skulle man fokusera på det mikroskopiska spåret av osäkerhet som faktiskt finns rörande ljusets hastighet och blankt avfärda hela rubbet, eftersom det "är osäkert".

Ljusets hastighet i vakuum är 299792458 m/s per definition. Är definitionen osäker eller vad menar du?
Citera
2024-11-14, 23:36
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av casefold
Ljusets hastighet i vakuum är 299792458 m/s per definition. Är definitionen osäker eller vad menar du?

Jag tog ett exempel på en vetenskaplig kunskap som är så säker att det i det närmaste är omöjligt att ifrågasätta och pekade på att inte ens detta är helt hundraprocentligt säkert, för att peka på hur man ska förstå begreppet osäkerhet i en vetenskaplig kontext, eller snarare hur man inte ska förstå det, eftersom vissa i tråden, som Totius, är så förtjusa i att missbruka det.
Citera
2024-11-15, 08:22
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av suppose
Var kommer de här frågorna ifrån?
Varför nu? Varför så upprepande?

För att jag inte får något svar. Därför upprepande.
Jag verkar oförmögen att få dig att förstå frågan.
Vi tar hjälp av chatgpt.

Slänger in följande inlägg i chatgpt:
(FB) Den stora tråden om global uppvärmning/växthuseffekten
Och modifierar så att kontexten blir rätt för chatgpt:

De delar jag ger till chatgpt är
"Att människan driver uppvärmningen främst genom utsläpp av CO2.

Finns det ett forskningsläge i den frågan anser du?
Lierar sig den hypoteser kring att det är någon av alla solparametrarna, som TSI, GCR, Magnetfält eller annat väl med detta forskningsläge?"

Det här fick jag ut
Citat:
Ursprungligen postat av chatgpt

Ja, forskningsläget kring antropogen uppvärmning är tydligt. Det finns en bred vetenskaplig konsensus att människan driver den globala uppvärmningen främst genom utsläpp av koldioxid (CO₂) och andra växthusgaser. IPCC
rapporter och andra omfattande studier från etablerade klimatforskare visar att växthusgaser står för huvuddelen av den observerade uppvärmningen sedan 1900-talet, och att denna effekt är betydligt starkare än påverkan från naturliga faktorer som variationer i solaktivitet eller kosmisk strålning.

När det gäller solparametrar som total solinstrålning (TSI), kosmisk strålning (GCR), och jordens magnetfält, har forskningen visat att dessa faktorer har viss effekt på klimatet, men deras bidrag till den nuvarande uppvärmningstrenden är begränsat. Under de senaste decennierna har TSI varit stabil eller till och med minskat något, medan temperaturen på jorden har fortsatt att stiga, vilket indikerar att solens roll i den pågående uppvärmningen är liten. Även om vissa studier har undersökt potentiella effekter av kosmisk strålning på molnbildning, är dessa effekter svaga och kortvariga och påverkar inte den långsiktiga uppvärmningstrenden i någon betydande grad.

Sammantaget anser det vetenskapliga samfundet att växthusgaser är den dominerande faktorn bakom den globala uppvärmningen, och det finns en stark bevisbas för att dessa mekanismer är centrala för att förstå klimatförändringar.

Baserat på denna korta frågeställning förstår chatgpt vad jag frågar efter.

Håller du med chatgpt om detta? Att det är här forskningsläget står? Även om just du argumenterar för en annan slutsats baserat på just de referenser just du delat?
Citera
2024-11-15, 08:38
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Nej, ljusets hastighet i km/s är inte beroende av någon definition andra än hur meter och sekunder definieras.
C är däremot definierad som ljusets hastighet.

Maxwell modellerade exempelvis ljusets hastighet som
c=1/sqrt(ε0μ0)

Där ε0 är den elektriska permittiviteten och μ0 är den magnetiska permeabiliteten i vakuum.

Vilket sedan bekräftats med precisa mätningar.

Samma med allmänna rel teorin som kom långt före några bekräftande observationer. Och många andra exempel.

Det finns också gott om observationer som bekräftar att CO2 är en växthusgas och att det är det som till största del driver uppvärmningen idag. Och vilket exakta värde vi får efter en godtycklig ökning, t ex en fördubbling är också möjligt att bekräfta med experiment. Dock inte utan risker eftersom vi inte har någon alternativ jord att experimentera på.

Men även vid exvis 3 grader efter en fördubbling kommer man att kunna, likt idag, bortförklara det med att försumbara effekter av solförändringar istället ligger bakom om man istället utgår från derivatans absolutbelopp av någon kär parameter och förstärker denna 10, 20 eller 30 eller 56.7688 ggr och sedan resonera baklänges till något som ofalsifierbart skulle kunna orsaka just den nödvändiga förstärkningen och man föredrar att använda konstiga proxies för att få de utgångvärden man önskar. Och samtidigt negligera den uppvärmning som CO2 borde ha gett enligt den etablerade vetenskapen.

Om man verkligen vill göra så, så är det möjligt. Det finns ju de som tror att jorden är platt. Så vad som faktiskt går att tro på, finns det nog inga gränser för.
Senast redigerad av MrArtur 2024-11-15 kl. 08:51.
Citera
2024-11-15, 10:08
Medlem
MrArturs avatar
Citat:

Jag ser att mitt tidigare svar inte var särskilt rättvisande angående detta, så låt mig omformulera det stycket och utveckla.

Metern är idag definierad som den sträcka ljuset färdas på 1/299792458 av en sekund.

Alltså som exakt 299792458 m/s. Denna definition bygger på så precisa mätningar som människan kunnat åstadkomma och som ledde oss till att "låsa" ljusets hastighet som en konstant och basera meterns längd på den. Därför är ljusets hastighet (c) inte längre en fysisk storhet som vi mäter med osäkerhet. Vi använder den nu som en fast referens för att definiera andra enheter, som metern. Metern har dock funnits längre än sedan 1983 när denna definition av metern uppkom.

Eventuell osäkerhet i tidigare mätningar av c är alltså bortdefinierade, men osäkerheterna finns likväl kvar och flyttas över till andra mått som baseras på c.

Osäkerhet i vetenskap handlar inte om att avfärda kunskap, utan om att förstå gränserna för vår förståelse och hur väl den kunskapen kan appliceras i olika sammanhang.

På samma sätt hanterar klimatforskningen osäkerhet. De grundläggande principerna är välkända, även om detaljer kan finslipas. Osäkerhet innebär här att förstå gränserna för vår kunskap, inte att avfärda hela teorin, precis som vi inte ignorerar teorin om ljusets hastighet som t.ex en konstant för att vissa detaljer i fysiken är under vidare utforskning som syftar till att utöka noggrannhet och precision.
Senast redigerad av MrArtur 2024-11-15 kl. 10:17.
Citera
2024-11-15, 12:25
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Jag tog ett exempel på en vetenskaplig kunskap som är så säker att det i det närmaste är omöjligt att ifrågasätta och pekade på att inte ens detta är helt hundraprocentligt säkert, för att peka på hur man ska förstå begreppet osäkerhet i en vetenskaplig kontext, eller snarare hur man inte ska förstå det, eftersom vissa i tråden, som Totius, är så förtjusa i att missbruka det.
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Jag ser att mitt tidigare svar inte var särskilt rättvisande angående detta, så låt mig omformulera det stycket och utveckla.

Metern är idag definierad som den sträcka ljuset färdas på 1/299792458 av en sekund.

Alltså som exakt 299792458 m/s. Denna definition bygger på så precisa mätningar som människan kunnat åstadkomma och som ledde oss till att "låsa" ljusets hastighet som en konstant och basera meterns längd på den. Därför är ljusets hastighet (c) inte längre en fysisk storhet som vi mäter med osäkerhet. Vi använder den nu som en fast referens för att definiera andra enheter, som metern. Metern har dock funnits längre än sedan 1983 när denna definition av metern uppkom.

Eventuell osäkerhet i tidigare mätningar av c är alltså bortdefinierade, men osäkerheterna finns likväl kvar och flyttas över till andra mått som baseras på c.

Osäkerhet i vetenskap handlar inte om att avfärda kunskap, utan om att förstå gränserna för vår förståelse och hur väl den kunskapen kan appliceras i olika sammanhang.

På samma sätt hanterar klimatforskningen osäkerhet. De grundläggande principerna är välkända, även om detaljer kan finslipas. Osäkerhet innebär här att förstå gränserna för vår kunskap, inte att avfärda hela teorin, precis som vi inte ignorerar teorin om ljusets hastighet som t.ex en konstant för att vissa detaljer i fysiken är under vidare utforskning som syftar till att utöka noggrannhet och precision.
De här inläggen och tidigare av anomalign har absolut ingenting med det som diskuterats om klimatvetenskap i tråden. Det är ren avledning (och rena lögner om mig av anomalign).

Klimatkänsligheten för CO2 är framräknad av olika modeller som ger väldigt olika resultat. Klimatkänsligheten för CO2 är inget som kan fastställas med experimentell fysik. Osäkerheten gällande klimatkänsligheten som IPCC presenterar baseras på spridningen i resultaten från de olika modeller som IPCC valt att ta med. Det har ingenting med experimentell fysik att göra.
Citera
2024-11-15, 12:31
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
För att jag inte får något svar. Därför upprepande.
Jag verkar oförmögen att få dig att förstå frågan.
Vi tar hjälp av chatgpt.

Slänger in följande inlägg i chatgpt:
(FB) Den stora tråden om global uppvärmning/växthuseffekten
Och modifierar så att kontexten blir rätt för chatgpt:

De delar jag ger till chatgpt är
"Att människan driver uppvärmningen främst genom utsläpp av CO2.

Finns det ett forskningsläge i den frågan anser du?
Lierar sig den hypoteser kring att det är någon av alla solparametrarna, som TSI, GCR, Magnetfält eller annat väl med detta forskningsläge?"

Det här fick jag ut

Baserat på denna korta frågeställning förstår chatgpt vad jag frågar efter.

Håller du med chatgpt om detta? Att det är här forskningsläget står? Även om just du argumenterar för en annan slutsats baserat på just de referenser just du delat?
Dina inlägg och frågor är oerhört märkliga och syftet är obegripligt. Det finns ingenting som motsäger suppose i det du tar upp. Vad vill du?
Citera
2024-11-15, 13:15
Medlem
Citat:
<utsläpp av CO2 driver uppvärmningen>
...
här forskningsläget står?

Ja, jag uppfattar att det är där forskningsläget står.

Citat:
Även om just du argumenterar för en annan slutsats

Just jag?
Det finns väl en rad andra också... Speciellt forskarna som tagit fram hypoteserna...

Och det beror ju på att observationer av värmen i haven inte kan förklaras med nuvarande forskningsläge. Observationerna har sanningen. Om teorin inte stämmer in med observationerna, då behöver teorin förbättras.

De hypoteser jag fört fram kan både förklara dessa observationer, samt övriga observationer (tillsammans andra kända faktorer, som CO2-ökningen). Och kan då fastställa klimatkänsligheten med bättre precision än nuvarande forskningsläge. Det är därför jag för fram dessa hypoteser för diskussion. Och jag har inte sett dig komma med några relevanta argument för att det inte skulle kunna stämma.
Senast redigerad av suppose 2024-11-15 kl. 13:22.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in