2025-04-20, 23:00
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManMedProblem
Jag har lärt mig att man ska spara långsiktigt i en global indexfond. Det är ju bra och trevligt, men Gud så tråkigt. Efter att ha läst på Flashback om alla lyckade investeringar alla användare lyckas med hela tiden blev jag ju också sugen att tjäna storkovan på krypto och spännande aktier med mycket hävstång. Det hela gick bra tills den orangea tjockisen borta i Amerika bestämde sig för att sänka världens börser. Nu sitter jag här med mindre pengar på mitt Avanzakonto än jag satte in från början.

Vad ska jag göra nu? Ska jag sälja mina aktier i Tesla och Hexatronic och amortera på mitt bolån istället? De kanske kommer stiga igen? Då missar jag ju uppgången.

Hur ska man göra för att skapa en privatekonomi med både ett växande sparande och finansiell stabilitet på samma gång? Hur ska man balansera lån och tillgångar på ett bra sätt?
Som ditt användarnamn antyder har du problem. Du lider antagligen av någon form av spelberoende och då är min rekommendation att du håller dig borta från börsen helt och hållet. Skaffa en förvaltare som tar hand om dina pengar. Annars är det att föredra att spara i en global indexfond, men det bör som sagt din förvaltare göra åt dig.
Citera
2025-04-20, 23:08
Medlem
Jag försöker förtränga att jag har förlorat alla mina pengar på börsen. Om jag tänker på det för mycket då 🚆
Citera
2025-04-20, 23:09
Medlem
Hur fan skulle jag veta att aktier kunde rasa med 90%. Allt gick ju fan upp på den tiden när räntorna var minus.
Citera
2025-04-20, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Som ditt användarnamn antyder har du problem. Du lider antagligen av någon form av spelberoende och då är min rekommendation att du håller dig borta från börsen helt och hållet. Skaffa en förvaltare som tar hand om dina pengar. Annars är det att föredra att spara i en global indexfond, men det bör som sagt din förvaltare göra åt dig.
Hur var det nu igen med de där indexfonderna?
Kan du vara snäll och dra alla floskler igen en gång till?
Var nåt med tajming, båtar, omöjligt att vara bättre än ett genomsnitt och några fler saker som vi normalbegåvade ännu inte riktigt förstått.
Citera
2025-04-20, 23:14
Medlem
Citat:
Jag har lärt mig att man ska spara långsiktigt i en global indexfond. Det är ju bra och trevligt, men Gud så tråkigt. Efter att ha läst på Flashback om alla lyckade investeringar alla användare lyckas med hela tiden blev jag ju också sugen att tjäna storkovan på krypto och spännande aktier med mycket hävstång. Det hela gick bra tills den orangea tjockisen borta i Amerika bestämde sig för att sänka världens börser. Nu sitter jag här med mindre pengar på mitt Avanzakonto än jag satte in från början.

Vad ska jag göra nu? Ska jag sälja mina aktier i Tesla och Hexatronic och amortera på mitt bolån istället? De kanske kommer stiga igen? Då missar jag ju uppgången.

Hur ska man göra för att skapa en privatekonomi med både ett växande sparande och finansiell stabilitet på samma gång? Hur ska man balansera lån och tillgångar på ett bra sätt?

Med all respekt men jag tror du har helt fel inställning om du skyller på andra när det pekar nedåt för dig.
Citera
2025-04-20, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Väldigt många insåg att när Trump skulle börja jobba som president så skulle det bli oroligt på börsen. En del smarta killar drog sig ut och sålde mycket innan den stora nedgång som vi sett nu kom.

Jag tillhör den gruppen, men jag gjorde det inte för att jag var smart utan för att jag hatar Trump-USA och därför sålde av allt amerikansk för att istället investera i Europa.

Påbörjade tidigt den investeringen och var med på åtminstone en del av den uppgång som då blev framförallt inom krigstindustrin, men sedan har det även i Europa stagnerat lite pga oroliga börser i hela världen.

Jag ser inte att det kan bli annat än ganska oroligt på börsen i 4 år framåt. Trump är inte direkt den som gör rätt saker i världspolitiken och speciellt då inte med sina tullar. Men det är även allt detta med att USA vänder Europa ryggen och är aggressiv mot andra länder.

Det gör att jag förutspår att övriga världen tvekar nu att investera i USA och därför investerar i sina egna länder istället, vi ser det genom att EU satsar miljarder på att utveckla krigsindustrin här i Europa istället för att köpa från USA.

Det finns väldigt många sådana små nyheter som tillsammans säger. Investera gärna, men långsiktigt och investera inte i högriskprojekt. USA har många olika företag och en del kommer att drabbas hårt i tullkriget och av att världen vänder sig bort från USA. En del amerikanska företag klarar sig bra och ett fåtal kommer att blomstra.

Mitt råd rent allmänt sett är därför att investara långsiktigt, minst 4 år med tanken att USA stagnerar och inte kommer redovisa de jättevinster som de gjort tidigare. Börsen bör utifrån det ligga på svagt sluttande trend över de 4 åren för amerika, medan den är någorlunda stabil för övriga delar av världen. Nu har jag mest koll på Europa, där jag ser att ett stort antal företag kommer att få ganska mycket investeringar och möjligheter att utvecklas.

Krypto, känns avvaktande. Trumpeffekten blev negativ, men det kan svänga rejält. Jag tror att många kryptovalutor kommer att försvinna helt kommande 4 åren. Det kan möjligen stärka några av de som blir kvar. Men jag upplever det kan gå lite hursomhelst där så inga råd från min sida.

Satsa inte på snabba pengar, som privatperson är du oftast steget efter, dvs du köper efter en uppgång redan skett och säljer när en nedgång redan skett.

Sålde också allt i januari, helt uppenbart att det skulle gå ned. Trump är knappast klar, lär gå ned ännu mer.
Citera
2025-04-20, 23:50
Medlem
Citat:

Börsen är inte primärt "rolig" för 99,9% av oss. Är du inte höjdare på Wall Street så glöm snabba pengar och att du ska ha tjänat miljoner till nästa löning. Sätt i breda indexfonder, olika marknader, och glöm bort att du har dem i 5-10 år. Att sätta pengarna i sånt som folk alltid kommer behöva (läkemedel, medicinteknik, livsmedel) är stallsäkra tips, försvarsbranschen lär vara kassaskåpssäkert kommande åren likaså.

I övrigt går börsen upp och ner. Spara några tusen och lattja med om du tkr det är så viktigt att ha "roligt", efter några månader lär du vara mer ödmjuk och märker att det inte ens är så lätt att få snabba cash i tesla, nvidia och novo nordisk.
Citera
2025-04-20, 23:51
Medlem
MrSwedeGliderRunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym523
Och jag visste ingenting om aktier. Jag fick arv och förlorad alla mina miljoner tack vare den här Facebook sidan.

Tragiskt, det vanligaste är nog annars att småsparare satsar på frimärksaktier som går bra en period för att sedan förlora hela vinsten och lite till.. att spinna bort miljonarv är ju lite onödigt och ska inte behövas med rimlig riskhantering samt inköp av historiskt starka bolag samt fonder.

Undrar vad det var för clown du följde, finns ju en del som tjänar så bra på sina följare att de ej behöver ha så bra affärsnäsa.
Citera
2025-04-21, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus

Jag vet itne varför så många av er verkar hoppa till slutsatsen att killen skulle lida av någon sorts missbruk som gör honom helt olämplig att ha pengar på börsen. Visst det är kanske inte skitsmart att ta investeringsråd från Flashback men ingenstans skriver han ju att han skulle ha svårt att klara livhanken, enbart att han har mindre kapital än han satte in vilket är helt inom ramarna för potentiella utkomster på börsen och att han vill tänka om sin strategi och funderar på om det inte är bättre att amortera på bolånet i en tid när börsen går dåligt. Jag ser ingen anledning att tro att det hänt något värre än att han bränt sig på fingrarna med lite pengar han haft råd att förlora och kommer ta det mer försiktigt i framtiden.

Mitt råd till TS är att inte sluta investera. Börsen kan eventuellt rekylera uppåt om det visar sig att det inte blir så värst mycket av Trumps utspel och annars är det inte otroligt att vi rör oss i sidled härifrån ett tag framöver. Gällande specifika värdepapper så är det värt att ta sig en funderare på om de påverkas av förändringar i världsläget. Varför köpte du Tesla, och gäller samma faktorer nu som när du gjorde det? Eller är det så att exempelvis förändringar i orderingång, varumärkets styrka (vem ska köpa elbilar av en person direkt associerad med en högerpopulistisk regering?) gör att du borde omvärdera din urspungliga bedömning? I så fall bör du sälja. Kan du inte svara på sådana frågor bör du nog inte heller hålla på så mycket med aktier utan hålla dig till indexfonder om du vill maximera den förväntade avkastningen.
Citera
2025-04-21, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Disciplina
Jag vet itne varför så många av er verkar hoppa till slutsatsen att killen skulle lida av någon sorts missbruk som gör honom helt olämplig att ha pengar på börsen. Visst det är kanske inte skitsmart att ta investeringsråd från Flashback men ingenstans skriver han ju att han skulle ha svårt att klara livhanken, enbart att han har mindre kapital än han satte in vilket är helt inom ramarna för potentiella utkomster på börsen och att han vill tänka om sin strategi och funderar på om det inte är bättre att amortera på bolånet i en tid när börsen går dåligt. Jag ser ingen anledning att tro att det hänt något värre än att han bränt sig på fingrarna med lite pengar han haft råd att förlora och kommer ta det mer försiktigt i framtiden.

Mitt råd till TS är att inte sluta investera. Börsen kan eventuellt rekylera uppåt om det visar sig att det inte blir så värst mycket av Trumps utspel och annars är det inte otroligt att vi rör oss i sidled härifrån ett tag framöver. Gällande specifika värdepapper så är det värt att ta sig en funderare på om de påverkas av förändringar i världsläget. Varför köpte du Tesla, och gäller samma faktorer nu som när du gjorde det? Eller är det så att exempelvis förändringar i orderingång, varumärkets styrka (vem ska köpa elbilar av en person direkt associerad med en högerpopulistisk regering?) gör att du borde omvärdera din urspungliga bedömning? I så fall bör du sälja. Kan du inte svara på sådana frågor bör du nog inte heller hålla på så mycket med aktier utan hålla dig till indexfonder om du vill maximera den förväntade avkastningen.
Maximera den förväntade avkastningen med indexfonder?
Då kommer han bli först i världen att lyckas med det.
Men den som sålt indexfonden till honom kommer definitivt bli rikare.
Säker inkomst hur än värdet utvecklas.
Citera
2025-04-21, 00:31
Medlem
Bob-Dylans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FUCKJEWSA
Som vanligt har du inte koll. De som äger FED äger även Trump och alla hans skulder. Gula apan har inget att säga till om.

Självklart är det svårt att tro att Trump ska vara den riddare som knockar djupa staten ur sadeln. Men det är mångas våta dröm att det fortfarande kan vara så.
Och om han skulle vara det, så kommer han ge sig på FED.

Du som har koll, vilka skapade FED och vilka styr det än idag?

Har du läst något ur Project 2025 annat än sammanfattningar på nätet?
Citera
2025-04-21, 00:36
Medlem
Citat:
Hur ska man göra för att skapa en privatekonomi med både ett växande sparande och finansiell stabilitet på samma gång?
Börja med att läsa på om portföljteori. Skapa sedan en diversifierad portfölj.

Citat:
Hur ska man balansera lån och tillgångar på ett bra sätt?
Upprätta en enkel balansräkning. Om du ser några risker eller det ser ut att gå åt fel håll över tid (det är tillgångssidan som skall växa och skuldsidan som skall minska) så får du fundera på vad du kan ändra på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in