Citat:
Ursprungligen postat av
Libertarismus
Som ditt användarnamn antyder har du problem. Du lider antagligen av någon form av spelberoende och då är min rekommendation att du håller dig borta från börsen helt och hållet. Skaffa en förvaltare som tar hand om dina pengar. Annars är det att föredra att spara i en global indexfond, men det bör som sagt din förvaltare göra åt dig.
Jag vet itne varför så många av er verkar hoppa till slutsatsen att killen skulle lida av någon sorts missbruk som gör honom helt olämplig att ha pengar på börsen. Visst det är kanske inte skitsmart att ta investeringsråd från Flashback men ingenstans skriver han ju att han skulle ha svårt att klara livhanken, enbart att han har mindre kapital än han satte in
vilket är helt inom ramarna för potentiella utkomster på börsen och att han vill tänka om sin strategi och funderar på om det inte är bättre att amortera på bolånet i en tid när börsen går dåligt. Jag ser ingen anledning att tro att det hänt något värre än att han bränt sig på fingrarna med lite pengar han haft råd att förlora och kommer ta det mer försiktigt i framtiden.
Mitt råd till TS är att inte sluta investera. Börsen kan eventuellt rekylera uppåt om det visar sig att det inte blir så värst mycket av Trumps utspel och annars är det inte otroligt att vi rör oss i sidled härifrån ett tag framöver. Gällande specifika värdepapper så är det värt att ta sig en funderare på om de påverkas av förändringar i världsläget. Varför köpte du Tesla, och gäller samma faktorer nu som när du gjorde det? Eller är det så att exempelvis förändringar i orderingång, varumärkets styrka (vem ska köpa elbilar av en person direkt associerad med en högerpopulistisk regering?) gör att du borde omvärdera din urspungliga bedömning? I så fall bör du sälja. Kan du inte svara på sådana frågor bör du nog inte heller hålla på så mycket med aktier utan hålla dig till indexfonder om du vill maximera den förväntade avkastningen.