Citat:
Ursprungligen postat av
ManMedProblem
Jag har lärt mig att man ska spara långsiktigt i en global indexfond. Det är ju bra och trevligt, men Gud så tråkigt. Efter att ha läst på Flashback om alla lyckade investeringar alla användare lyckas med hela tiden blev jag ju också sugen att tjäna storkovan på krypto och spännande aktier med mycket hävstång. Det hela gick bra tills den orangea tjockisen borta i Amerika bestämde sig för att sänka världens börser. Nu sitter jag här med mindre pengar på mitt Avanzakonto än jag satte in från början.
Vad ska jag göra nu? Ska jag sälja mina aktier i Tesla och Hexatronic och amortera på mitt bolån istället? De kanske kommer stiga igen? Då missar jag ju uppgången.
Hur ska man göra för att skapa en privatekonomi med både ett växande sparande och finansiell stabilitet på samma gång? Hur ska man balansera lån och tillgångar på ett bra sätt?
Jag (ingen expert) har kommit så långt att jag inser att det inte är de höga vinsterna som du behöver pricka, utan de stora nedgångarna som du behöver undvika. Och sålänge du inte säljer så är det ingen förlust.
Tror du att Tesla kommer tillbaka?
Isåfall ska du behålla.
Om du inte tror att den återhämtar sig och ökar, så skulle du inte ens ha aktien i portföljen från början.
En indexfond kommer alltid tillbaka , så det är säkrare än individuella aktier. Jag har oxå globala indexfonder (DNB, men de 10 vanligaste är väldigt likartade) och tvivlar inte ett dugg på att det snart är tillbaks på det normala.
Ett långsiktigt recept:
80% indexfonder.
10% cash på sparkonto.
10% testa dig fram, krypto, guld, fastigheter eller vad du nu vill prova. Dessa 10% kommer gå upp och ner, och säkert nollas ibland.
Den dagen då du känner att du har full koll på det här med aktiemarknaden/börsen, ja då kan du börja öka antalet % i ”testa dig fram”, speciellt vid större nedgångar som den vi hade nyligen.