• 6
  • 7
2025-04-21, 19:26
Medlem
Bob-Dylans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africagonzo
Det är det här som gör att aktier är så spännande och svårt.
Jag är övertygad om att Tesla störtdyker den dagen Elon kliver av som chef, Elon är Tesla.

Globalfond eller indexfond är tråkigt men säkrare än att spekulera i t.ex Tesla.

Du har dock rätt om Elon = Tesla och vice versa.

De som skriver att Tesla skulle bli en raket om Elon lämnar har helt enkelt fel.
Citera
2025-04-21, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ManMedProblem
Jag har lärt mig att man ska spara långsiktigt i en global indexfond. Det är ju bra och trevligt, men Gud så tråkigt. Efter att ha läst på Flashback om alla lyckade investeringar alla användare lyckas med hela tiden blev jag ju också sugen att tjäna storkovan på krypto och spännande aktier med mycket hävstång. Det hela gick bra tills den orangea tjockisen borta i Amerika bestämde sig för att sänka världens börser. Nu sitter jag här med mindre pengar på mitt Avanzakonto än jag satte in från början.

Vad ska jag göra nu? Ska jag sälja mina aktier i Tesla och Hexatronic och amortera på mitt bolån istället? De kanske kommer stiga igen? Då missar jag ju uppgången.

Hur ska man göra för att skapa en privatekonomi med både ett växande sparande och finansiell stabilitet på samma gång? Hur ska man balansera lån och tillgångar på ett bra sätt?
Du måste lyssna på vad tjockis Trump berätta, i morgon börja befrielsedagen? trodde du börsen skulle gör ett glädjeskutt? samtidigt som hela världens ekonomer skett på sig.

Sålde man inte innan Trump meddela detta får man skylla sig själv, tydligare börsfall har vi sällan fått veta i så god tid som nu med Trump.

Sedan alla kan inte göra stor avkastning på aktier/fonder, några måsta stanna kvar som ankare på en högre nivå, dessa ekonomer lyckas lura, sälj inte.
Medans dom som valde o sälja vann redan 20% på bara några dagar, ev mer nu framöver, sedan tiden det kommer o ta innan kuser är upp o över vad dom var innan trump meddela befrielsedagen, jag det är dom som valde o minska sitt kapital av ren o fri vilja.
Senast redigerad av hjorten16 2025-04-21 kl. 19:39.
Citera
2025-04-21, 19:37
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Disciplina
Ja, i den hypotetiska värld där någon dricker en flaska vodka om dagen utan att det har någon inverkan på personens situation i övrigt så ser jag ingen anledning att prata om missbruk. Nu existerar ingen sådan verklighet utan vi vet att även om någon skulle göra detta utan att det går ut över jobb eller familj så är det förenat med betydande hälsorisker.
Som sagt, läs på. De flesta alkoholister klarar av sitt jobb och liv i övrigt utan problem. Detta till trots är de fortfarande missbrukare.
Citat:
Men jag vet inte varför vi ska prata om alkoholism. Du började med spelmissbruk och risk är per definition ett element i hasardspel, men du kanske tror att alla som lägger en rad på stryktipset i veckan per definition är missbrukare? Nej, ingen tar ditt ordvrängande på allvar.
Spelar man bort sina besparingar är man spelmissbrukare.
Citera
2025-04-21, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bob-Dylan
Du har dock rätt om Elon = Tesla och vice versa.

De som skriver att Tesla skulle bli en raket om Elon lämnar har helt enkelt fel.
Vad man enkelt kan titta efter är om ex svenska pension ännu ligger kvar hos tesla med sina enorma belopp, samt norska oljefonden, så länge dessa ligger kvar kommer Tesla mest troligt återhämta sig.
Citera
2025-04-21, 20:37
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Vad man enkelt kan titta efter är om ex svenska pension ännu ligger kvar hos tesla med sina enorma belopp, samt norska oljefonden, så länge dessa ligger kvar kommer Tesla mest troligt återhämta sig.

Det gäller även bl.a. Novo Nordisk, där alla fonder ligger kvar och inte har minskat trots det stora raset på 60 % sen i somras, enligt Affärsvärlden.
Citera
2025-05-15, 19:25
Medlem
Lägg allt på Bitcoin och ta även lån och köp mer Bitcoin om du kan för det kommer explodera uppåt i sommar.
Citera
2025-05-20, 17:28
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManMedProblem
Jag har lärt mig att man ska spara långsiktigt i en global indexfond. Det är ju bra och trevligt, men Gud så tråkigt. Efter att ha läst på Flashback om alla lyckade investeringar alla användare lyckas med hela tiden blev jag ju också sugen att tjäna storkovan på krypto och spännande aktier med mycket hävstång. Det hela gick bra tills den orangea tjockisen borta i Amerika bestämde sig för att sänka världens börser. Nu sitter jag här med mindre pengar på mitt Avanzakonto än jag satte in från början.

Vad ska jag göra nu? Ska jag sälja mina aktier i Tesla och Hexatronic och amortera på mitt bolån istället? De kanske kommer stiga igen? Då missar jag ju uppgången.

Hur ska man göra för att skapa en privatekonomi med både ett växande sparande och finansiell stabilitet på samma gång? Hur ska man balansera lån och tillgångar på ett bra sätt?

Ja fy fan, du skulle gjort som jag och köpt Peab hösten 2023, jag är upp 102% där nu och mina Mildef jag köpte då sålde jag när de var upp 230%.

Jag håller naturligtvis tyst om alla riktigt dåliga aktieaffärer jag gjort....
Citera
2025-05-20, 17:30
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Jag (ingen expert) har kommit så långt att jag inser att det inte är de höga vinsterna som du behöver pricka, utan de stora nedgångarna som du behöver undvika. Och sålänge du inte säljer så är det ingen förlust.

Tror du att Tesla kommer tillbaka?
Isåfall ska du behålla.
Om du inte tror att den återhämtar sig och ökar, så skulle du inte ens ha aktien i portföljen från början.

En indexfond kommer alltid tillbaka , så det är säkrare än individuella aktier. Jag har oxå globala indexfonder (DNB, men de 10 vanligaste är väldigt likartade) och tvivlar inte ett dugg på att det snart är tillbaks på det normala.

Ett långsiktigt recept:
80% indexfonder.
10% cash på sparkonto.
10% testa dig fram, krypto, guld, fastigheter eller vad du nu vill prova. Dessa 10% kommer gå upp och ner, och säkert nollas ibland.
Den dagen då du känner att du har full koll på det här med aktiemarknaden/börsen, ja då kan du börja öka antalet % i ”testa dig fram”, speciellt vid större nedgångar som den vi hade nyligen.

Krypton är ju kul men den är fortfarande problematisk för banken kan plötsligt gå bananas och tro att man är ekonomisk brottsling.
Citera
2025-05-20, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Krypton är ju kul men den är fortfarande problematisk för banken kan plötsligt gå bananas och tro att man är ekonomisk brottsling.

En idé är ju att hålla kryptohandel och ditt vanliga bankkonto separerade. Gäller även spel&dobbel om man håller på med sånt.
Citera
2025-05-20, 22:56
Medlem
Trump är för oberäknelig, och marknaden drivs för mycket av TAidioter, så det är extra risk nu. P g a det är det extra rörlighet nu så man kan tjäna - eller mer troligt förlora - mer nu än annars.

ANNARS kan man tjäna bra och säkert om man kan göra bra FAanalyser och hittar något köpvärt.
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in