Flashback bygger pepparkakshus!
2025-04-20, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MisterJaedong
100% Bitcoin. Det slår allt i längden.

Är det så? Hur säker är du på det och varför?
Citera
2025-04-20, 21:42
Medlem
Vad hände med affärsnäsan på Facebook? Han hade tusentals följare på Facebook. Jag blev lurad av honom. Jag har förlorat 90% av mitt kapital tack vare honom.
Citera
2025-04-20, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym523
Vad hände med affärsnäsan på Facebook? Han hade tusentals följare på Facebook. Jag blev lurad av honom. Jag har förlorat 90% av mitt kapital tack vare honom.
På vilket sätt blev du lurad? Det kan vara relevant här i tråden.
Citera
2025-04-20, 21:49
Avstängd
FUCKJEWSAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bob-Dylan
Det går att läsa lite om deras ekonomiska idéer i ”Project 2025”, där det bland annat avhandlas hur makten från FED ska tas bort osv. Rätt intressant då Trump verkar vilja gå i den riktningen.

Som vanligt har du inte koll. De som äger FED äger även Trump och alla hans skulder. Gula apan har inget att säga till om.
Citera
2025-04-20, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger

Han tipsade om aktier som totalt har kollapsat. Jag gick in med stora belopp.
Citera
2025-04-20, 22:04
Medlem
Väldigt många insåg att när Trump skulle börja jobba som president så skulle det bli oroligt på börsen. En del smarta killar drog sig ut och sålde mycket innan den stora nedgång som vi sett nu kom.

Jag tillhör den gruppen, men jag gjorde det inte för att jag var smart utan för att jag hatar Trump-USA och därför sålde av allt amerikansk för att istället investera i Europa.

Påbörjade tidigt den investeringen och var med på åtminstone en del av den uppgång som då blev framförallt inom krigstindustrin, men sedan har det även i Europa stagnerat lite pga oroliga börser i hela världen.

Jag ser inte att det kan bli annat än ganska oroligt på börsen i 4 år framåt. Trump är inte direkt den som gör rätt saker i världspolitiken och speciellt då inte med sina tullar. Men det är även allt detta med att USA vänder Europa ryggen och är aggressiv mot andra länder.

Det gör att jag förutspår att övriga världen tvekar nu att investera i USA och därför investerar i sina egna länder istället, vi ser det genom att EU satsar miljarder på att utveckla krigsindustrin här i Europa istället för att köpa från USA.

Det finns väldigt många sådana små nyheter som tillsammans säger. Investera gärna, men långsiktigt och investera inte i högriskprojekt. USA har många olika företag och en del kommer att drabbas hårt i tullkriget och av att världen vänder sig bort från USA. En del amerikanska företag klarar sig bra och ett fåtal kommer att blomstra.

Mitt råd rent allmänt sett är därför att investara långsiktigt, minst 4 år med tanken att USA stagnerar och inte kommer redovisa de jättevinster som de gjort tidigare. Börsen bör utifrån det ligga på svagt sluttande trend över de 4 åren för amerika, medan den är någorlunda stabil för övriga delar av världen. Nu har jag mest koll på Europa, där jag ser att ett stort antal företag kommer att få ganska mycket investeringar och möjligheter att utvecklas.

Krypto, känns avvaktande. Trumpeffekten blev negativ, men det kan svänga rejält. Jag tror att många kryptovalutor kommer att försvinna helt kommande 4 åren. Det kan möjligen stärka några av de som blir kvar. Men jag upplever det kan gå lite hursomhelst där så inga råd från min sida.

Satsa inte på snabba pengar, som privatperson är du oftast steget efter, dvs du köper efter en uppgång redan skett och säljer när en nedgång redan skett.
Citera
2025-04-20, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bob-Dylan
Trump är tvärtom ute efter att sänka värdet på dollarn. Det är väl än så länge den största anledningen till att inte köpa amerikanska aktier då han knappast är klar med det på långa vägar.
Det går att läsa lite om deras ekonomiska idéer i ”Project 2025”, där det bland annat avhandlas hur makten från FED ska tas bort osv. Rätt intressant då Trump verkar vilja gå i den riktningen.

Det ligger helt i linje med vad Trump är ute efter.
Citera
2025-04-20, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger

Citat:
Ursprungligen postat av Anonym523

Blev du lurad av en random person på nätet?
Det säger väl mer om dig än ”affärsnäsan”.

Förhoppningsvis så har du lärt dig nåt av den historien.
Citera
2025-04-20, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ManMedProblem
Jag har lärt mig att man ska spara långsiktigt i en global indexfond. Det är ju bra och trevligt, men Gud så tråkigt. Efter att ha läst på Flashback om alla lyckade investeringar alla användare lyckas med hela tiden blev jag ju också sugen att tjäna storkovan på krypto och spännande aktier med mycket hävstång. Det hela gick bra tills den orangea tjockisen borta i Amerika bestämde sig för att sänka världens börser. Nu sitter jag här med mindre pengar på mitt Avanzakonto än jag satte in från början.

Vad ska jag göra nu? Ska jag sälja mina aktier i Tesla och Hexatronic och amortera på mitt bolån istället? De kanske kommer stiga igen? Då missar jag ju uppgången.

Hur ska man göra för att skapa en privatekonomi med både ett växande sparande och finansiell stabilitet på samma gång? Hur ska man balansera lån och tillgångar på ett bra sätt?
Guld
Citera
2025-04-20, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ingakrig
Guld
Guld kan vara okej tills den dagen vi har "ingakrig"...

Skämt åsido, men guld är inte lämpligt just nu med tanke på att det är står i ATH. Borde TS sälja av sina globala indexfonder som rasat med 20-30% och köpa guld? Känns som garanterad förlust.

Guld kan vara en mindre del av portföljen, liksom räntor, men då pratar vi 5-10% skulle jag säga.
Citera
2025-04-20, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Blev du lurad av en random person på nätet?
Det säger väl mer om dig än ”affärsnäsan”.

Förhoppningsvis så har du lärt dig nåt av den historien.

Men är han en bedragare eller inte? Han har slutat posta på Facebook kanske för att han har blivit avstängd. Jag kunde ha varit mångmiljonär idag om det inte vore för han. Nu har jag inte ens råd med busskort.
Citera
2025-04-20, 22:59
Medlem
Och jag visste ingenting om aktier. Jag fick arv och förlorad alla mina miljoner tack vare den här Facebook sidan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in