2025-04-20, 16:35
Medlem
Är man, och håller jag inte för näsan får jag alltid en massa vatten upptryckt. Jag förstår nog inte ens hur det är möjligt att det inte händer utan att hålla för nästan.
Citera
2025-04-20, 16:43
Medlem
StigEngstroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grantoppen2
För att näsborrarna är riktade nedåt/framåt. Och hoppar man i vattnet utan att hålla för strömmar det in? Håller man däremot för och släpper under vattnet så gör ju trycket runt att det inte kommer in vatten. Så upplever jag det. Så jag håller för när jag hoppar i och släpper under vattnet. Tror jag i varje fall.
Men det där är trams. Jag har aldrig nånsin fått vatten av att hoppa i vattnet. Då kan man ju inte ens doppa huvudet? Gör man en bakåtvolt däremot, då är det mycket vatten under tryck som åker in i en nedliggande näsa.
Citera
2025-04-20, 16:48
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigEngstrom
Men det där är trams. Jag har aldrig nånsin fått vatten av att hoppa i vattnet. Då kan man ju inte ens doppa huvudet? Gör man en bakåtvolt däremot, då är det mycket vatten under tryck som åker in i en nedliggande näsa.

Ytterligare bevis på att det är trams är att man kan simma under vattnet utan att hålla för näsan. Det är inga som helst problem så länge näsborrarna är riktade nedåt. Man får inget vatten i näsan. Samma sak som när man hoppar rakt ned från en brygga.

Det är ren inbillning att man får vatten i näsan av det. Det enda sättet det skulle vara möjligt är om man aktivt tar ett andetag in genom näsan. Men det klarar till och med ett barn av att inte göra.
Citera
2025-04-20, 17:05
Medlem
Får ibland vatten i näsan och en kallsup trots att jag alltid håller andan, så jag har inga problem att förstå dem som håller för.
Citera
2025-04-20, 17:08
Medlem
Kennethkvartings avatar
En majoritet av alla människor kan lära sig att simma under vattnet utan att hålla för näsan och då även att hoppa i vattnet utan att vatten tränger in i näsan och svalget.

Jag om någon vet att det finns individuella variationer på området, jag tränade mycket fridykning i samband med att jag skulle ta apparatdykcertifikat för en massa år sedan, då övade vi bland mycket annat på att snorkla utan mask, jag hade inga som helst problem med det medan andra tyckte det var knepigt att andas genom munnen utan att samtidigt dra in vatten genom näsan, dock fick alla till det med lite övning.

Vi har nu fastställt att de flesta rent fysiskt kan lära sig att stänga näsa och svalg vid ihopp i plurret.

Det är nu det blir gissning och spekulation från min sida, häng med!

För pojkar och män i alla åldrar är det dåligt, farligt rent socialt och på alla sätt icke önskvärt att framstå som en tönt. Tvärtom då önskvärt att framstå som fräsig och tuff.

Små pojkar observerar förmodligen tidigt att större pojkar inte håller för näsan när de hoppar i vattnet, då härmar de dessa, med vilken medvetandegrad de härmas kan jag inte svara på, men de lär sig fort att det går bra, sedan håller de sig till sin nya vana resten av livet.

För flickor är den ovan nämnda sociala pressen och incitamentet att vara häftig inte lika påtaglig, så många kanske aldrig provar hoppa utan att nypa i snoken när de är små, sedan håller de i den vanan till dödagar.
Citera
2025-04-20, 17:08
Medlem
StigEngstroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ariscea
Får ibland vatten i näsan och en kallsup trots att jag alltid håller andan, så jag har inga problem att förstå dem som håller för.
Men det är ju verkligen konstigt att en del har problem och andra inte.
Våra näsor skiljer väl inte så mycket?
Jag har aldrig behövt hålla för näsan och inte mina barn heller.
Citera
2025-04-20, 17:13
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigEngstrom
Men det är ju verkligen konstigt att en del har problem och andra inte.
Våra näsor skiljer väl inte så mycket?
Jag har aldrig behövt hålla för näsan och inte mina barn heller.

Det Ariscea upplever måste bero på att hen antingen råkat få näsborrarna uppåt eller råkat ta ett andetag in genom näsan.

Båda dessa fadäser kan enkelt undvikas med lite grundläggande motorik och självkontroll.
Citera
2025-04-20, 17:34
Medlem
RollonHomies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apanluktardiesel
Jag är man och får ALLTID upp enorma mängder vatten i näsan när jag hoppar från en höjd. Håller dock inte för näsan med handen. Brukar blåsa ut innan huvet hamnar i vattnet. Fattar inte hur man är byggd om man INTE får upp vatten i näsan, all logik tyder ju på att man borde få det när man hoppar ned i vatten med 2 kroppsöppningar riktade nedåt vattnet.
Det är väl det som är tanken. Håller de för näsan så åker vattnet in i anus istället. Sedan rusar de in på toan och rensar sig ordentligt så att killen får det rent och fint när han ska pumpa tarm framåt kvällen.
Citera
2025-04-20, 17:47
Medlem
svampgaffels avatar
Håller jag inte får näsan får jag alltid upp vatten i bihålorna, oavsett om jag hoppar eller dyker. När jag var liten brydde jag mig inte, men orkar inte gå och ha lock för örat eller att det rinner ur massa vatten på kudden när man går och lägger sig. Vet att det är töntigt att hålla för näsan osv, men det är värt det för mig.
Citera
2025-04-20, 17:59
när jag hoppar i vattnet så gör jag alltid det.
Citera
2025-04-20, 18:00
Medlem
Gridiots avatar
Jag får vatten i näsan när jag hoppar från en tramplin eller klippkant med lite fallhöjd. När jag var tonåringe kunde jag parera genom att blåsa ut luft när jagvslog i vattenytan. Nu för tiden räcker inte det och jga behöver hålla för näsan för att undvika atta få vatten i snoken.
Citera
2025-04-20, 18:05
Medlem
Enligt min fru gör hon det för att hon inte vill få vatten i näsan, som i sin tur leder till att snor rinner ut. Och handlar då nog om att hon tycker det är ofräscht och pinsamt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in