• 9
  • 10
2025-04-21, 08:56
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alanlissa87
Här är rätta svaret, kvinnorna vill inte riskera en kallsup och sedan stå där och snora, frusta och hosta inför publik då de är inlärt att de ska bete sig lite finare än män.

Är du själv tjej så att du har egen erfarenhet?
Citera
2025-04-21, 09:44
Medlem
Helt klart en intressant trådstart och någonting jag själv aldrig reflekterat över tidigare. Men observationen stämmer även utifrån min erfarenhet.

- I tråden framkommer att flera kvinnor får upp vatten i näsan om de inte håller för näsan. Jag som man har aldrig fått vatten i näsan de hundratals eller tusentals gånger jag hoppat. I så fall, varför skiljer det sig mellan könen?
- Någon påpekade att det kan vara rädslan för att få en kallsup och inte behöva stå och snora offentligt som kan vara orsaken. Inte helt otänkbart att kvinnor vill undvika social skam.
- Ett socialt inlärt beteende från andra kvinnor kan också vara orsaken. Män lär sig helt enkelt annat.

Jag hoppas att vi når en slutsats i denna viktiga fråga.
Citera
2025-04-21, 18:07
Medlem
IdunLos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MpunktM
Helt klart en intressant trådstart och någonting jag själv aldrig reflekterat över tidigare. Men observationen stämmer även utifrån min erfarenhet.

- I tråden framkommer att flera kvinnor får upp vatten i näsan om de inte håller för näsan. Jag som man har aldrig fått vatten i näsan de hundratals eller tusentals gånger jag hoppat. I så fall, varför skiljer det sig mellan könen?
- Någon påpekade att det kan vara rädslan för att få en kallsup och inte behöva stå och snora offentligt som kan vara orsaken. Inte helt otänkbart att kvinnor vill undvika social skam.
- Ett socialt inlärt beteende från andra kvinnor kan också vara orsaken. Män lär sig helt enkelt annat.

Jag hoppas att vi når en slutsats i denna viktiga fråga.
Uppfattar ironin men ändå, det är ett jävla tjöt om vad kvinnor gör och inte gör här. Det är alltid negativt förstås.

Det här är inte ens en grej. Återigen, jag är kvinna och håller aldrig för näsan när jag hoppar, bombar eller dyker (omöjligt i det sistnämnda fallet).

Jag är uppvuxen i skärgården och befann mig i eller på havet nästan jämt. Det kan ju ha med det att göra också, vanan vid vatten.

Jag har sett både killar och män hålla för näsan men jag kan inte minnas att mina vänner och jag höll på så, oavsett kön.

Det är nog mest kvinnor och män som tycker att vattnet är lite läskigt som håller för näsan. Jag menar hur farligt är det med en kallsup egentligen?

Det är ett enormt intresse för precis allt kvinnor sysslar med här på fb trots att en stor andel fb-skribenter verkar anse att kvinnor är djävulens bländverk och roten till allt ont.
Citera
2025-04-27, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StigEngstrom
Men det där är trams. Jag har aldrig nånsin fått vatten av att hoppa i vattnet. Då kan man ju inte ens doppa huvudet? Gör man en bakåtvolt däremot, då är det mycket vatten under tryck som åker in i en nedliggande näsa.

Det beror nog på hur man möter vattenytan. Jag får väl testa nästa gång att inte håll för näsan. Men har för mig att jag testat som barn och då fått in vatten vilket är obehagligt. Självklart håller jag för näsan även när jag doppar huvudet. Men släpper man under vattnet fungerar det.
Citera
  • 9
  • 10

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in