2025-04-20, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Fiffi är också riktad nedåt/framåt, varför håller tjejer inte för den?

Utomlands finns det vissa vattenrutschkanor som är förbjudna för tjejer av den anledningen.

https://www.thelocal.de/20120803/44149

Ja men den är mer stängd så ingen större risk. Men kan hända det kommer in vatten ibland om man badar. Tycker det är rätt obehagligt men känns ju inte lika obehagligt som en kallsup.
Citera
2025-04-20, 18:12
Medlem
Jag är ingen expert men man kan väl anta att dom som tagit mycket stock i rökaren inte lyckas täppa till riktigt där och får då nypa om näsborrarna för att det inte ska bli öppet genom hela kanalsystemet. Det låter rimligt med tanke på att det bara skulle vara kvinnor och bögiga män som har problemet.
Citera
2025-04-20, 18:12
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apanluktardiesel
Jag är man och får ALLTID upp enorma mängder vatten i näsan när jag hoppar från en höjd. Håller dock inte för näsan med handen. Brukar blåsa ut innan huvet hamnar i vattnet. Fattar inte hur man är byggd om man INTE får upp vatten i näsan, all logik tyder ju på att man borde få det när man hoppar ned i vatten med 2 kroppsöppningar riktade nedåt vattnet.
Numera hoppar jag aldrig i vattnet men som barn fick jag äckligt mycket vatten i näsan om jag inte höll för den när jag hoppade i, det var vidrigt!
Citera
2025-04-20, 18:14
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svampgaffel
Håller jag inte får näsan får jag alltid upp vatten i bihålorna, oavsett om jag hoppar eller dyker. När jag var liten brydde jag mig inte, men orkar inte gå och ha lock för örat eller att det rinner ur massa vatten på kudden när man går och lägger sig. Vet att det är töntigt att hålla för näsan osv, men det är värt det för mig.

Med det du skriver här måste jag kritisera den vetenskapliga metoden i mitt eget inlägg här ovanför.

Man kan anta att de som har dina problem kommer vara mindre benägna att ägna sig åt vattensport såsom exempelvis fridyking, således är det inte lika självklart att "de flesta" kan lära sig att hoppa i utan att hålla för näsan.

Emellertid tror jag att minst hälften trots allt kan det.
Citera
2025-04-20, 18:19
Medlem
.
Senast redigerad av Cuttherope 2025-04-20 kl. 18:22.
Citera
2025-04-20, 18:42
Medlem
JackBlacks avatar
Det gjorde även killar när jag var ung.
Citera
2025-04-20, 18:42
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Cuttherope
.

Citera
2025-04-20, 18:45
Medlem
Krakatoas avatar
Citat:
Som man har jag aldrig känt det behovet?

Det har inte med ditt kön att göra utan dig som person.

Citat:
Ändå verkar det vara väldigt viktigt för många tjejer att hålla för näsan när de hoppar i vattnet.

Så det "verkar" det? Jag tycker inte att det verkar så. Jag har sett procentuellt fler män hålla för näsan när de hoppar i vattnet. Fast det spelar ingen roll vad varken du eller jag påstår, det är anekdotisk bevisföring och tillföringet.

Citat:
Varför är det bara de som gör det?

Det är det inte.

Citat:
Varför tar nästan inga killar efter dem?

Inget kön har något slags överrepresentation vad det gäller denna företelse, således finns det inget för killar "att ta efter".

Citat:
Finns det killar och män som egentligen vill hålla för näsan men inte vågar eftersom det ses som fjolligt?

Det kan det nog göra, de som har denna syn på kön brukar oftast inte sluta där, de är inte bara rädda för att hålla för näsan när de hoppar av rädsla för att bli sedda som fjolliga. De går även oftast hem till sin mammas källare där de bor i vuxen ålder och skapar en tråd på Flashback.

Citat:
Varför är då inte tjejer själva rädda att upplevas som fjolliga?

De kanske är mindre brydda än en incel?
Citera
2025-04-20, 18:48
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trakesson
Så kan man göra, men då kan man vara under vattnet kortare tid eftersom man släppt ut luft med en stor del syre i sig för tidigt. Håller man andan längre innan man släpper ut innehåller luften mer koldioxid vilket man ändå inte har någon nytta av. Om din farsa var dykare borde han veta det.

Jag pratar om "en dag på stranden" eller i simhallen, inte som "japansk fridykare som letar pärlmusslor i Japan" på 100 meters djup..

När det gäller de övriga som har som svarat, så har "ni rätt", alltså att kvinnor har annat "att tänka på", än exempelvis att "blåsa ut skallen" när det gäller "hålla andan".. Exempelvis barnafödande och sådant. Jag är man, så jag vet inte vad egentligen kvinnor/flickor håller på med.. Sorry!
Citera
2025-04-20, 18:59
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Kvinnor lär ha lägre smärtminne än män, dvs de glömmer smärtan fortare än män. Detta för att de ska kunna tänka sig att föda ytterligare barn.

De som har varit med har väl sett förändringen. Under själva förlossningen kan de oja sig och kämpa - men så fort ungen är ute och ligger på deras kropp är smärtan som bortblåst och ögonen tindrar av lycka.

Japp.
Citera
2025-04-20, 19:00
Medlem
Citat:
Som man har jag aldrig känt det behovet? Jag har aldrig varit med om att jag fått en massa vatten upp i näsan när jag hoppat i vattnet vid en brygga eller liknande. Det är i alla fall inget jag tänkt på eller som besvärat mig.

Ändå verkar det vara väldigt viktigt för många tjejer att hålla för näsan när de hoppar i vattnet. Varför är det bara de som gör det? Varför tar nästan inga killar efter dem?

Finns det killar och män som egentligen vill hålla för näsan men inte vågar eftersom det ses som fjolligt? Beror den upplevda fjolligheten på att många tjejer gör det? Varför är då inte tjejer själva rädda att upplevas som fjolliga?

Kanske får att lättare hinna tryckutjämna när de är under vattenytan? Skydda öronen helt enkelt.
Citera
2025-04-20, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 67arigGubbe
Också märkt av detta, försökt påpeka att det inte kommer nåt i näsan men utan framgång.

Vi män lite mer hårdhudade kanske inte känner av enstaka droppar i näsan medans kvinnor får kallsup.

Väldigt fjolligt ifall en man skulle hålla sig för näsan.

Förståligt om man gör det ifall man tex simmar upp och ner, eller kanske en kullerbytta.
Det är såklart precis lika fjolligt oavsett sammanhang. En riktig karl väljer att inhalera vatten utan att gnälla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in