2025-04-19, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lifeisgreatagain
Jag har blivit stannad flera ggr.

Aldrig behövt ljuga eller låtsas vara en annan person.
Aldrig behövt behöva skydda folk för jag är inte kriminell eller behöva skydda mina kriminella vänner för jag har inga!

Här försöker du igen rädda denna situationen och komma med ursäkter.

Försöker inte rädda nått. Jag försöker bara va lite öppensinnad och inte se allt så svart eller vit som du. Jag annser inte att dessa personer är dom största bovarna som finns. Visst är det inte bra att han blivit dömd för häleri. Han har säkert en annan syn på hur allt gått till. Vore intressant att höra hans sida på storyn
Citera
2025-04-19, 14:32
Medlem
Citat:
Sedan det tredje alternativet och där har vi SMR som vet om att han har stulna delar.

Så kan det ju också va. Om så är fallet är det ju inte bra.
Citera
2025-04-19, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 997Porsche
Försöker inte rädda nått. Jag försöker bara va lite öppensinnad och inte se allt så svart eller vit som du. Jag annser inte att dessa personer är dom största bovarna som finns. Visst är det inte bra att han blivit dömd för häleri. Han har säkert en annan syn på hur allt gått till. Vore intressant att höra hans sida på storyn
Här håller jag med dom är inte största bovarna där ute.

Du är öppensinnad åt ett håll bara.
Det är lika svart/vitt som du tycker jag är.

Detta kan vara hans 10 stulna motor eller chassi?
Om man ska vara öppensinnad.
(Nu tror inte jag det men var exempel)

Skulle du börja jobba med Audi Rs3 och deras 5cylinder motor i 10år.
Så borde du ha extremt mycket kunskap och lätt kolla upp om motor och chassi är stulna.

Jag tycker helt ärligt det är så synd för detta hade faktiskt kunnat vara något så mycket bättre än vad det är idag.
Citera
2025-04-19, 15:14
Medlem
Citat:
Här håller jag med dom är inte största bovarna där ute.

Du är öppensinnad åt ett håll bara.
Det är lika svart/vitt som du tycker jag är.

Detta kan vara hans 10 stulna motor eller chassi?
Om man ska vara öppensinnad.
(Nu tror inte jag det men var exempel)

Skulle du börja jobba med Audi Rs3 och deras 5cylinder motor i 10år.
Så borde du ha extremt mycket kunskap och lätt kolla upp om motor och chassi är stulna.

Jag tycker helt ärligt det är så synd för detta hade faktiskt kunnat vara något så mycket bättre än vad det är idag.

Jag håller inte med helt, men du har en poäng. I detta fall om man läser förundersökningen så har Rickard försökt kolla upp motor och låda men Porsche verkar inte ge ut den informationen, inte larmtjänst och polis heller. Man kan läsa i domen att Larmtjänst säger rakt ut att Rickard inte kunde kolla upp detta.

Och chassinr var ju inte stulet vilket konstaterats av rätten.
Det han skulle gjort är att inte köpt motor/låda öht från den privatpersonen utan originalkvitto men det är det ju ingen som har eller kräver vid köp/sälj av motorer?! Det var där han brast i sin kontroll och fick äta upp det big time!
Citera
2025-04-19, 15:21
Medlem
Citat:
Sedan det tredje alternativet och där har vi SMR som vet om att han har stulna delar.

Om så är fallet så borde det allra första man gör att slipa bort numret på motorn. Det hade tagit honom 10 min. Det säger sig självt att han förutsatte att det inte var stulet..
Hade det varit bortslipna nummer så hade detta varit en helt annan sak.

Hade delarna varit stulna några månader innan upptäckten av polisen så hade det varit en helt annan sak.
Nu var det väl 4 år emellan stöldtillfället och när han själv köpte dom.
Citera
2025-04-19, 19:06
Medlem
Citat:
Om så är fallet så borde det allra första man gör att slipa bort numret på motorn. Det hade tagit honom 10 min. Det säger sig självt att han förutsatte att det inte var stulet..

Och det hade ju hindrat honom den dagen det är dags att sälja vidare grejorna... Att han inte slipat bort numren är nödvändigtvis inget försvar.
Citera
2025-04-19, 20:13
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:

Det är väl jättebra att han blivit dömd för häleri, förutsatt att han är skyldig? Sannolikt har han kommit lindrigt undan, både straffmässigt och ekonomiskt.
Citera
2025-04-19, 20:21
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Försöker inte rädda upp nått. Det är ju inte bra att han blivit dömd för häleri. Det är ju inte bra för nån verksamhet eller ej.

Ja det finns både män och kvinnor som är intresserad av bilar och olika nivåer på byggare allt till förare till byggare jag gillar dom alla tjejer som killar

Har du några bevis på nått försäkrings bedrägeri eller andra stulna delar ? Eller är det bara massa skit snack som vanligt ?

Att han är dömd för häleri är det enda som går att ta i. Han har köpt stulna delar och blivit tagen med dom. Sen om han visste det eller ej är ju svårt för oss att veta. Om jag minns rätt så friade 2 av 5 så några i rätten var på hans linje.

Att påstå att några "var på hans linje" är nog att ta i lite. Det är nog snarare så att dom inte ansåg att bevisningen var tillräckligt stark?
Citera
2025-04-19, 20:27
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Men vad är det som är nytt nu då. Detta fallet är ju från 2019 och om jag minns rätt så var delarna inköpta långt innan dess så det borde ju va typ 7-8år sen ?

Det finns massa folk som inte har några stulna delar på sina bilar men det finns även massa som har det och inte vet om det.

Man kan ju undra var dom har handlat någonstans?
I, eller i närheten av, Roslagen kanske...
Citera
2025-04-19, 20:33
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:

Hade delarna varit stulna några månader innan upptäckten av polisen så hade det varit en helt annan sak.

Det hade onekligen varit intressant om han kunnat belastas med att ha slipat bort identifieringsnummer från motorer eller karosser. Eller för att ha köpt delar som medvetet gjorts svåra att identifiera...
Det kunde ha satt en liten extra krydda på den här cirkusen.
Citera
2025-04-19, 20:33
Medlem
Citat:
Jessica la ut detta idag:

Jag har en "konkurrent" som gör allt i sin makt för att misskreditera mig.
Han sprider de mest vansinniga, elaka lögnerna som är rent förtal/ ärekränkning och det är faktiskt brottsligt! Han har trakasserat migi
14 ärs tid. Det räcker nu!

Slutar inte detta skitsnack sä kommer det bli en polisanmälan! Har ni hört nägot frán denna man sã är ni välkomna att höra av er!
Det är ALDRIG okey att vara elak bara för att man själv mär daligt!

Vad ska hon polisanmäla honom för som kan leda till dom?
Peter har knappast skrivit ut namn eller någon info relaterat till dem.
Sen att vanligt folk kan lägga ihop 1+1=2 är en annan sak.
Citera
2025-04-20, 07:17
Medlem
Citat:

Varför skulle han göra det och varför har ingen annan gjort det tidigare?
Blir ju nära omöjligt att sälja sedan i så fall och visar att det är garanterat stulet.

”Det säger sig självt att han förutsatte att det inte var stulet..””

Det säger sig verkligen INTE det du påstår.
Sluta trolla och sluta med bygga någon saga om detta.
Du är inte öppensinnad för 5öre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in