2022-11-16, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
I så fall är det nog mer troligt att det är samma typ av människor som ringer/mejlar Audi för att tjejen ska bli av med jobbet som stört sig på MGM och försöker klämma dit honom den här vägen.

Kan du utveckla?
Citera
2022-11-16, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av painthriller
Jag skulle då bli förbannad om nån gjorde så mot min ögonsten, och gärna försöka göra så den personen inte gör samma sak med nästa bil jag köper.

Ja det är ju inte uteslutet att man resonerar så.

Dock tror jag det är fler Östermalms, Djursholms och Saltsjöbaden stekare som:

1. Vill ha så lite som möjligt med folk att göra som stjäl 3 miljoners lyxbilar. Och av den anledningen aktar sig för att få rollen som kronvittne mot vad som kan vara en internationell brottsliga.

2. Inte vill ha tillbaka en bil som varit på vift i flera månader som man inte har en aning om hur hårt den körts osv och därför snarare hoppas på kontanter istället för att bidra till uppklarning.

Sen tror jag nog du överskattar många porscheägarens emotionella band till materiella statusprylar något.

Citat:
Ursprungligen postat av amatoll
Kan du utveckla?

Se ovan.
Senast redigerad av rotebro-conny 2022-11-16 kl. 20:18.
Citera
2022-11-16, 19:44
Medlem
Citat:
Det är ju chassinumret som ÄR identiteten.

Vin numren på Cup-bilar (åtminstone från 1999 och framåt) är väldigt annorlunda mot vanliga vin nummer. I vanliga fall är vin nummer kopplade till ett certificate of conformity dokument som intygar att fordonet uppfyller alla krav som ställs på tillverkaren. Cup-bilarna uppfyller inte dessa krav så de saknar den typ av dokumentation. För den verksamheten som RC verkar ha pysslat med så är ett sånt lika intressant som serienumret på farsan gamla bandyklubbor...
Citera
2022-11-16, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roger Workman
Vin numren på Cup-bilar (åtminstone från 1999 och framåt) är väldigt annorlunda mot vanliga vin nummer. I vanliga fall är vin nummer kopplade till ett certificate of conformity dokument som intygar att fordonet uppfyller alla krav som ställs på tillverkaren. Cup-bilarna uppfyller inte dessa krav så de saknar den typ av dokumentation. För den verksamheten som RC verkar ha pysslat med så är ett sånt lika intressant som serienumret på farsan gamla bandyklubbor...

Fast nu pratade vi ju om i fall bilen hade en unik identitet och gick att spåra och inte artikelnummer på bandyklubbor.

Jag är inte insatt i det där du specifikt pratar om men jag har aldrig någonsin i något sammanhang hört talas om bilar från den här sidan 1950 som säljs med dussin-artikelnummer och som inte har ett eget individuellt chassinummer som enbart är knutet till en unik bil.
Citera
2022-11-16, 19:53
Medlem
Alwaysrights avatar
Hur kännbart är det att få en värsting-Porsche stulen?

- åldersavdrag
- slitageavdrag
- väntetid på utbetalning?
- ingen utbetalning utan likvärdig?
- grinig värdering
- väntetid på bil

Det torde ackumuleras viss ilska när Din bil blir stulen!
Citera
2022-11-16, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alwaysright

- åldersavdrag
- slitageavdrag
- grinig värdering
- väntetid på bil

Ja speciellt roligt är det ju inte, men jag tror nog ändå Östermalmarna och folket i Danderyd föredrar det framför att gå i klinch med vad man mest sannolikt kan tro är baltiska stöldligor etc.

Och det är väl i huvudsak dom som folksom håller på med sånt här riktar in sig på och inte att stjäla bilen från dom som man möter och morsar på var och varannan helg i depån.
Senast redigerad av rotebro-conny 2022-11-16 kl. 20:03.
Citera
2022-11-16, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alwaysright

- åldersavdrag
- slitageavdrag
- grinig värdering
- väntetid på bil

Känslan när den är borta just den morgonen som man sett fram emot ett helt år att besöka ett visst evenemang/sitt bröllop/whatever är inte så underbar heller
Citera
2022-11-16, 20:13
Medlem
Citat:
Vill ha så lite som möjligt med folk att göra som stjäl 3 miljoners lyxbilar.
Folk från Saltis lär känna "Hägersten" på samma event, betalar mer än gärna cash/utan kvitto m.m. Men vid en stöld, har du rätt ^^

Som någon skrev tidigare, så vill inte jag heller nämna enskilda händelser med risk för att outa mig, mer än att jag var insyltad för 20 år sedan privat bland forummoderatorer och div bedrägerier som förekom omkring dem, alla prylar och trix. Det går fortfarande att läsa ganska mycket från den tiden och skapa sig en bild, även div filmer på/med profiler och anklagelser ligger fortfarande uppe på youtube inkl kommentarer. Folk har bytt namn, gått under jorden, åkt in, gått vidare osv. Men RC har kört på.

Ngt ot: Undrar ifall dem kommer rota vidare i tidigare bilar och personkopplingar. Hade varit intressant att veta varför Jezzica tagit bort bilder på båten och vad hon skulle döpa den till? Finns någon story kvar med bilder, men inga som antyder att den skulle vara i "deras" ägo längre. Det är ju annars en ganska lukrativ business för den ljusskygge:

https://www.batliv.se/2018/06/26/hal...-begagnad-bat/
Senast redigerad av LeoPard88 2022-11-16 kl. 20:21.
Citera
2022-11-16, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KonstapelKlang
Jag fick det till exakt 1244 141 :- sen lär det tillkomma lite dröjsmålsränta o.s.v .. Tror jag räknat rätt. Men om det tillkommer skadestånd för hela karossen om det går bevisa nu så lär det säkerligen hamna på det dubbla om inte mer. Tung bana , frågan är vad får dom för bilen om den säljs ? Går den besikta för ev köpare ?

Klurigt med GT3 karossen. Jag skulle säga att det är risk för skrotning? Annars måste någon garantera VIN på den. Men skrotvärdet är inte uselt. Finns nog en del att plocka av den.

Skadeståndet ska väl beräknas på den summa bolaget ersatt den gamla kunden och inte på värdet på karossen.
Citera
2022-11-16, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeoPard88
Folk från Saltis lär känna "Hägersten" på samma event, betalar mer än gärna cash/utan kvitto m.m.

Som någon skrev tidigare, så vill inte jag heller nämna enskilda händelser med risk för att outa mig, mer än att jag var insyltad för 20 år sedan privat bland forummoderatorer och div bedrägerier som förekom omkring dem, alla prylar och trix. Det går fortfarande att läsa ganska mycket från den tiden och skapa sig en bild ^^ även div filmer på/med profiler och anklagelser ligger fortfarande uppe på youtube inkl kommentarer. Folk har bytt namn, gått under jorden, åkt in, gått vidare osv. Men RC har kört på.

Undrar ifall dem kommer rota vidare i tidigare bilar och personkopplingar. Hade varit intressant att veta varför Jezzica tagit bort bilder på båten och vad hon skulle döpa den till? Finns någon story kvar med bilder, men inga som antyder att den skulle vara i "deras" ägo längre. Det är ju annars en ganska lukrativ business för den ljusskygge. Eller rädsla att fogden skall mäta ut den / dess id-nummer inte heller stämmer eller är myglat med..

Ja det är det jag varit inne på också när det gäller moralfrågan. Mycket är ett hopkok av beställare, uppdragsgivare, utförare, hantlangare, organisatörer, tungt kriminella och folk som egentligen är hyfsat ordningsamma men som kan ta en liten genväg för en enstaka bra affär. Det är inte alltid så enkelt som att den som för stunden håller i den aktuella kabelhärvan med automatik är den största gangstern.

Men sen har ju tiderna förändrats under dessa 20år, blir man av med 3 miljoners bilar, backspegel, airbags etc nu för tiden tror jag inte dom flesta tänker att det hamnat hos en bilentusiast i Åkersberga och går att köpa billigt på nästa porscheträff.

Sen får man ju dela upp det här lite också, du och tråden fokuserar ju mest på dom riktiga genuina entusiasterna.

Jag har ingen aning om hur många reggade Porschar det finns i landet och hur många som ingår i resp grupp men helt klart finns det även en hel del i ägarskaran som i vanlig ordning bara är ute efter steket och knappt förstår vad dom åker runt med och aldrig sätter sin fot på en träff eller ett event.

Under sommarhalvåret ser man mer eller mindre super-sportbilar på daglig basis inne i stan och inte sällan körs dom så taffligt och orutinerat att man kan bli mörkrädd. Helt klart framgår i alla fall att det inte är genuin passion och entusiasm som ligger bakom valet av varumärke man vill förknippas med.
Senast redigerad av rotebro-conny 2022-11-16 kl. 20:51.
Citera
2022-11-16, 20:31
Medlem
KonstapelKlangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Immelman
Klurigt med GT3 karossen. Jag skulle säga att det är risk för skrotning? Annars måste någon garantera VIN på den. Men skrotvärdet är inte uselt. Finns nog en del att plocka av den.

Skadeståndet ska väl beräknas på den summa bolaget ersatt den gamla kunden och inte på värdet på karossen.

Nej du har rätt , jag uttryckte mig klumpigt dom vill säkert ha betalt för sin kostnad dom löst in den GT3 för i.s.f.

Det lär säkert vara stor skillnad i värde på bilen som utländsk overifierad identitet och bekräftat den GT3.
Senast redigerad av KonstapelKlang 2022-11-16 kl. 20:38.
Citera
2022-11-16, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KonstapelKlang
Nej du har rätt , jag uttryckte mig klumpigt dom vill säkert ha betalt för sin kostnad dom löst in den bilen för.

Det lär säkert vara stor skillnad i värde på bilen som utländsk overifierad identitet och bekräftat den GT3.

Även om den skulle ha haft en äkta identitet nu är den ju som en dyr folkracebil med delar från lite allt möjligt.
Entusiastbilar är värda mest om dom är helt orörda utan en massa bytta delar eller omlackeringar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in