2025-04-17, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av htramanoma
Man kan ju fundera på om bilen var inlämnad på Imotor Göteborg AB? VD Åsa Nadja Cyan Westlin. Namnet verkar bekant?

Det är bra jobbat av en ung kvinna att vara VD för en bilverkstad som är en så manligt kodad bransch.

Imotor vill man kanske inte lämna bilen till. Det företaget har skulder hos kronofogden och det verkar som företaget är avregistrerat från F-skatt
Citat:
Skuldsaldo hos Kronofogden 2025-04-12
Allmänna mål totalt 136 348 kr
Enskilda mål totalt 129 615 kr
Betalningsanmärkningar de senaste 5 åren
Allmänna mål totalt 6 st
Betalningsföreläggande totalt 21 st mål
https://krafman.se/imotor-goteborg-ab/5593000887/sammanfattning

Vice verkställande direktören Khorsh*d, S*rbaz Sh*khawan går att söka på Lexbase.
Citera
2025-04-17, 11:42
Medlem
Om bilägaren har fått benen under knäna amputerade så måste bilen ha anpassats efter detta. Han kan inte köra bilen annars. Har bilen anpassats?

Om ja, så är det troligt att bilägaren är den som faktiskt använder bilen till vardags. Om ja, men anpassningarna har tillfälligt tagits bort, men fanns med i bilen när den stoppades, för att mekanikern skall kunna köra bilen hem till bilägaren så är det sannolikt bilägaren som använder bilen till vardags. Om bilen inte anpassats, eller anpassningarna inte fanns i bilen när Kronofogden stoppade den så är det sannolikt inte bilägaren som använder den till vardags.

En liten reservation: om bilägaren fått benen amputerade nyligen kan det hända att han inte hunnit få bilen anpassad efter sina nya krav. I så fall kan det vara hur som helst.
Citera
2025-04-17, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Jag har aldrig hört talas om att detta hänt med hus också, så innan vi hör någon nyhet om det, så antar jag att det inte gäller hus än så länge. Annars finns det ett lätt sätt för folk att snabbt bli av med sina skulder och förstöra någons liv (husägaren)
Bor du i ett hus finns det ju oftast ett tydligt hyresavtal och då är det ju lätt att bevisa vems huset är.
Men låt säga att någon köper ett hus, en skuldsatt person flyttar in och husägaren som står på papperet betalar egentligen inga löpande kostnader eller räntor utan det gör hyresgästen, då borde det kunna ses som ett bulvanupplägg.
Men det är min amatörmässiga gissning.
Citera
2025-04-17, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snusbuslus
Svarar på min egna fråga, KFM kan inte beslagta leasing bilar. Då kan väl skuldsatta kringgå lagen och be folk att leasa bilar åt dom istället för att köpa en bil…. Ja leasing kostar mer men så är det att leva
Om det blir ett vanligt upplägg justeras säkert lagen ganska snabbt.
Citera
2025-04-17, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jugbandblues
ägarbevis borde räcka, tänker jag. låter som ett missförstånd
Nej det räcker inte. Jag kan ju äga 50 bilar som jag sedan låter skuldsatta människor använda.
Det är just för dessa bulvanupplägg som lagen tillkommit.
Däremot hjälper det att visa att man betalat allt på bilen som skatt, bränsle mm.
Citera
2025-04-17, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andymeek
Jag har märkt att många som skriver här på flashback anser att om man har skulder hos kronofogden så är man automatiskt kriminell eller dålig människa och förtjänar att dom tar allt av värde för en.
Hur tänker ni egentligen? Och jag kan nästan garantera att minst 50/60 procent av er som sitter här och spyr ut galla på folk att ni är inte ett dugg bättre och förmodligen har en hel del skulder själva.
Sen sitter ni även och försvarar att myndigheter har regler och lagar som gäller för oss vanligt folk men sedan så kan dom göra som dom vill.
Lätt att tycka det enda eller det andra. Men jag har gått till kronofogden med en skuld som en människa har till mig utan tanke på att betala tillbaka.
Jag är en vanlig människa, så varför är min rätt att få tillbaka pengarna mindre viktig än att en person som lever helt utanför samhället ska köra på som vanligt? Hon har ingen inkomst Men kör ändå bil.
Citera
2025-04-17, 11:54
Medlem
En sak man lär sig av denna tråden är hur komplicerat allt blir beroende på vem som berättar historien och var lögnerna uppstår någonstans.

Det är inte helt lätt för kronofogden att bara acceptera en berättelse om läget i det nya Sverige där alla hela tiden ljuger. Vi lever nu i en helt annan värld än den som rådde när jag var ung.

På den tiden var lögner något som gav konsekvenser och var inte så vanliga. Idag är lögnerna nästan det enda man hör och där är inte mycket sanning kvar.

Hursomhelst, rätt ska vara rätt. Jag tycker inte att man ska få sin bil beslagen om man lämnat in den för reparation och reparatören har skulder eller kriminellt förflutet.

Men är hela historien på bordet? Är det sanningen vi ser eller är det lögnerna?

Sådan är vår värld och värre blir det.
Citera
2025-04-17, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoeDough
Vi kanske inte ska lägga nån större vikt vid vad Kenneth berättar. Kan det va så?

Om Kronkalle sitter på bilen och Kenneth inte har några skulder så har Kronkalle gjort fel. Vad Kenneth säger är ointressant.
Citera
2025-04-17, 12:01
Avstängd
På grund av sina benproteser hade han kommit överens med bilfirman om att de skulle köra hem bilen till honom i Hisings Kärra. Men istället ringde hans dotter – bilen hade blivit tagen av Kronofogden.

Föraren, en anställd på verkstaden, hade hamnat i en kontroll på vägen och eftersom han hade skulder på flera hundra tusen kronor tolkade Kronofogden bilen som hans.
Senast redigerad av 6jrgt5hhjfdddd 2025-04-17 kl. 12:07. Anledning: Hitta artikel
Citera
2025-04-17, 12:05
Medlem
TeEsErs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av user7a261m
Nej, lagen fungerar inte så. Kronofogden behöver inte bevisa att bilen inte tillhör Kenneth. Kenneth kan vara den fullständiga ägaren och ändå förlora sin bil, det har skett hundratals gånger i Sverige.
Nej, det fungerar inte så. Förstår att du är bitter.
Citera
2025-04-17, 12:12
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av TeEsEr
Nej, det fungerar inte så. Förstår att du är bitter.

"Dagen efter skickade Kenneth in alla dokument han hade: kvitton på köpet, försäkringar, trängselskatt, samt offert från verkstaden som visade att bilen skulle levereras hem till honom. Även mekanikern har skrivit till myndigheten och intygat att bilen tillhör Kenneth.

Men Kronofogden godtar inte dokumenten och har lämnat över ärendet till Göteborgs tingsrätt."

Kronofogden gör uppenbarligen precis vafan de vill.
Citera
2025-04-17, 12:16
Medlem
rolemodels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinrath
Du tänker att 4% av befolkningen har medvetet satt sig i skuld hos KF för dom gapade efter för mycket, vägrar betala och förtjänar titeln pariah?

https://www.kronofogden.se/om-kronofogden/statistik/statistikrobot?location=Sverige

Ja? De har ju uppenbarligen inte hjärnkapacitet att fungera som vuxen människa i det här samhället?
Kanske något klansamhälle på stäppen passar bättre för dessa individer? Då man bara kan strunta i sina åtaganden och vara fri, alternativt efterbliven.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in