2025-04-16, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Norrbagg79
Man får väl tacka invandringspolitiken för detta också, är ju en följd av alla fall med målvaktar.

Tingsrätten har iallafall nekat én person som lånade ut bilen bilen tillbaks.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/vgzOmm/ebba-25-lanade-ut-sin-bil-till-en-kompis-saldes-av-kronofogden
första gången ordet bilmålvakt benämns är runt år 2009.
sverige hade invandring mycket tidigare än så.

så vad är det som ändras i sverige runt denna tid?
var det runt denna tiden avgifter, skatter etc följde med bilen och inte personen?
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/o3GagV/kronofogden-tog-kenneths-bil-bilmekanikern-hade-skulder

Äger Kenneth sin egen bil eller är det staten som gör det? Finns äganderätten kvar i Sverige?

https://tv.aftonbladet.se/video/384120/bilmekanikern-skuldsatt-da-beslagtogs-kenneths-bil-helt-ofattbart

Skönt för mekanikern att få ett par hundratusen avskrivna bara så där? Har man skulder borde man stjäla bilar för att få det avskrivet?

Helt totalt galet. Man måste kunna lämna in sin bil på bilverkstad utan att få den beslagtagen på detta sätt.
Alla gånger jag lämnat in bilen får man muntigt besked om när bilen är klar. Man betalar och får ett kvitto på
Vad som gjorts med bilen. Eftersom mekanikern åkte hem till Kenneth så hade han kanske med sig faktura samt kvitto på vad som gjorts med bilen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2

Det är faktiskt helt galet att ha omvänd bevisbörda på det sättet.
För att inte tala om den extremt idiotiska bevisvärderingen.

Kan det inte vara hela syftet, just att detta ska dras till domstol, för att där förtydliga vad som gäller? Vad får KRM göra, hur effektivt får de driva in skulder? Enbart domstolen på högre nivå kan ge besked antar jag....
Citera
2025-04-16, 18:19
Medlem
Wyrdkins avatar
En svensk som heter Kenneth är per defintion socialgrupp 3 och något är uppenbarligen fuffens.

Vilken mekaniker kör hem någons bil?
Citera
2025-04-16, 18:23
Medlem
MyJustices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wyrdkin
En svensk som heter Kenneth är per defintion socialgrupp 3 och något är uppenbarligen fuffens.

Vilken mekaniker kör hem någons bil?
Jag har kört en kunds bil hem
Uppsala till stockholm
En Ford Mustang med bytt automatlåda
Citera
2025-04-16, 18:23
Medlem
Man kan ju fundera på om bilen var inlämnad på Imotor Göteborg AB? VD Åsa Nadja Cyan Westlin. Namnet verkar bekant?
Citera
2025-04-16, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bone Collector
Att provköra en bil på besiktningsplatsen, är inte samma sak som att framföra fordonet på allmän väg.

Vet inte var du besiktigar men många mindre stationer har ingen egen "bana" utan provkör på allmän väg.
Citera
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Rubrik justerad (tidigare "Riskabelt att besiktiga bilen?").

Mod.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bone Collector
Han skulle "köra hem" bilen till Kenneth, vilket jag tycker låter väldigt suspekt. Helt säker på att Kronkalle har gjort helt rätt i det här fallet.

Du inser väl förhoppnings att allting faller på att bilen då är anmäld som stulen?

Citat:
Ursprungligen postat av Kilowattjagaren
Herregud vilket skitsnack, nolla.
Har du haft varan i besittning innan du lämnar in den för lagning eller förvaring så kan den aldrig ingå i ett konkursbo. Givetvis måste du visa ett inlämningskvitto som bevisar att varan är din, lämnar man in den hos kebabkungens all service så får du säkert inget kvitto som bevisar att vara är din.

Därför ska man aldrig köpa minkpälsen på våren och låta butiken sommarförvara pälsen i sina kylrum till hösten, skulle butiken gå i konkurs så kommer du inte få minkpälsen då den istället tillfaller konkursboet.

Herru minjävlar..
Är ni seriösa?
Uppenbarligen stämmer inget av ovan.
Fogdepacket stjäl ju själva vid det här laget, uppenbarligen för alla som lever i verkligheten bryr sig de asgamarna inte ett ynka dugg över ägande. Eller bevis.
De stjäl fritt öppet, o deras försvarande vita riddare försöker dra skynket framför ögonen på allmänheten..

Kan ju omöjligt vara allvarliga..
Citera
2025-04-16, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Fast det där är motbevisat många gånger om, de tar bilarna vid trafikkontroller som polisen genomför.
De kollar inte upp något alls, de kollar om personen som kör har skulder, om ja så tar de bilen.
Det faktum att personen kör bilen anser de utgör bevis för ägande.
Sedan måste den riktige ägaren komma med bevis på att de äger bilen.

I det aktuella fallet har alltså bilen varit på service. Ägaren har kommit överens med bilverkstaden att bilen skall köras hem till ägaren efter utfört jobb.
Ägaren kan bevisa att de köpt bilen, de står registrerade som ägare, de betalar försäkringen, de har betalat alla servicekostnader, de har tankat bilen, de kan visa att de använt bilen i princip dagligen.
De kan bevisa att de lämnat in bilen på service och har intyg från verkstaden och föraren att bilen skulle köras hem till ägaren efter service.

Det är extremt mycket bevis som talar för att ägaren faktiskt är den rättmätige ägaren
Allt "bevis" KFM har på att bilen tillhör föraren var att han körde bilen den enda gången.
Rimligtvis borde KFM då be om ursäkt och återlämna bilen omedelbart. Men nej det gör de inte, de anser att "beviset" att personen körde bilen väger tyngre.

Det är faktiskt helt galet att ha omvänd bevisbörda på det sättet.
För att inte tala om den extremt idiotiska bevisvärderingen. Folk lånar saker hela tiden, folk kör företagsbilar och folk kör andras bilar i jobbet som i det här fallet. Att ha något i besittning är i alla andra fall aldrig nog för att bevisa ägande, så det är extremt konstigt att det gör det just för KFM.
Jag önskade att någon som drabbas skulle ha orken att köra det hela vägen till EU-domstolen, det är i min mening helt uppenbart att KFM och Sveriges domstolar i dessa fall med omvänd bevisbörda kränker äganderätten enligt EKMR.

Om det är så så var podden definitivt missvisande!

Rättslig vägledning är väldigt viktigt med ny lagstiftning som denna så instämmer att det vore bra om det prövas hela vägen.
Citera
2025-04-16, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PetterRetard
Kan det inte vara hela syftet, just att detta ska dras till domstol, för att där förtydliga vad som gäller? Vad får KRM göra, hur effektivt får de driva in skulder? Enbart domstolen på högre nivå kan ge besked antar jag....

Detta har gjorts många gånger tidigare och våra domstolar går nästan uteslutande på KFM linje.

Men jag kan säga som så att hade det istället gällt t.ex. om du lånade ut en gräsklippare till mig och jag sedan påstod att jag ägde den för att den nu var i min besittning så hade du bara behövt kvitto så hade jag förlorat i rätten.
Men när det gäller just KFM så är bevisbördan helt annan, för just KFM så innebär besittning extremt stark bevisning.
Citera
2025-04-16, 18:34
Medlem
Extremeflys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glajarn
Besiktningen har ingenting med detta att göra.

Principen blir densamma. Det var ju de jag lyfte. Kan skriva till en snickare som flyttar bilen också för att det kommer en lastbil med som ska lasta av grejer på uppfarten, men ägaren är inte hemma och kan flytta bilen. Det är ju principen som är helt skev att dom ska kunna beslagta bilar såhär
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in