2025-04-17, 07:06
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Mycket information och desinformation i tråden - skulle kanske vara på sin plats med en sammanfattning och lite mer sanningsenliga inlägg, hur man nu skall kunna utröna vilka som är det...?
Citera
2025-04-17, 07:09
Medlem
Typiskt djävla fega svenska institutioner, gå på försvarslösa människor, men det är enkelt för deras egen skull, de riktiga kriminella rår de inte på och törs de inte agera mot, varken kronofogden eller våra fega fittsnutar.
Citera
2025-04-17, 07:35
Medlem
manfalangs avatar
Dumt av Kenneth gå till skum verkstad också. Så går det när man dumsnål.
Citera
2025-04-17, 07:39
Medlem
MissAjDiHiDis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Extremefly
Snubbla över denna artiklen i Aftonbladet

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/o3GagV/kronofogden-tog-kenneths-bil-bilmekanikern-hade-skulder

Kenneth har alltså haft bilen inne på service eller lagning, och mekanikern som skulle köra hem bilen åt Kenneth hade skulder, varpå kronofogden tog bilen. Nu ska de avgöras i tingsrätten. Enligt kronofogden är det upp till Kenneth att kontrollera om mekanikern har skulder?!

Hur fan tänker kronofogden?

Principen lär ju vara densamma om man har bilen på besiktning och kronofogden råkar vara i närheten. Låt säga att besiktningsmannen har skulder samtidigt som den provkör Kalle eller Ahmeds bil, och vips tar dom bilen.

Hur ska privatpersoner kunna gräva i vilken mekaniker eller besiktningsman som ska kolla bilen och framförallt om den har skulder?
Fy fan vad sjukt! Får ju hoppas på att det är nåt slags för sent 1a april skämt. Å vadå enligt KF så är det K's ansvar att kontrollera att mekanikern har skulder?! Som vanligt är ju myndigheter å dess tjänstemän ansvarsbefriade. Hur vore det om KF tog sitt ansvar å kollade upp vilken som står på bilen

Sverige är ett riktigt sjukt land!
Citera
2025-04-17, 07:42
Medlem
Det är så ni vill ha det när ni ger staten fullkomligt makt över era liv. Välkommen till Sverige. Här är det staten som är diktatorn.
Citera
2025-04-17, 07:43
Medlem
Hegamons avatar
Är det så han haft bilen på en målvakt, du skulle Kenneth tänkt på den saken, det kan bli svårt bevisa bilen är hans. Jag är inte förvånad fogden tar bilen i ett sådant fall, för mekanikern kan lika väl ha bilen på en målvakt, teoretiskt sett.
Citera
2025-04-17, 07:50
Medlem
hängballens avatar
Man kanske skulle börja köra taxi så att man blir skuldfri.
Eller pilot? 😅
Citera
2025-04-17, 07:52
Medlem
negerbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bone Collector
Trådens rubrik är helt åt helvete.

Rubriken borde vara "riskabelt att låta skuldsatta köra din bil?" (det som faktiskt har hänt).

Rubriken borde inte vara "riskabelt att besiktiga bilen" (det som inte har hänt, förutom i din fantasi)

Att provköra en bil på besiktningsplatsen, är inte samma sak som att framföra fordonet på allmän väg.

Fast det finns ju många fall där man kör bilen på allmän väg som inte heller borde vara grund för beslagtagning. Givetvis kan misstag i sådana fall göras men efter utredning bör man kunna rätta sig. Men icke nu.

Jag menar, jag kan genuint ha lånat en bil vid ett engångstillfälle. Beslagtas bilen för utmätning bör ju utredas huruvida jag gör detta systematiskt och låter bilen stå på nån annan för att just undvika utmätning eller om jag har gjort ett sporadiskt lån som man måste få göra.

Efter resultat framkommit bör myndigheter rätta sig efter det och inte tjurskalligt stå på sig.
Citera
2025-04-17, 07:53
Medlem
Mr.RedHats avatar
Man kan ju nästan fråga sig: om en skuldsatt nyttjar sin allemansrätt på någon annans fastighet, kan de då expopriera fastigheten för att täcka personens skulder?

Om det fortsätter åt det här hållet så kommer incitamenten att skaffa sig skulder bara att öka, eftersom skulderna kan ju täckas upp genom att staten beslagtar någon annans egendom.
Senast redigerad av Mr.RedHat 2025-04-17 kl. 07:56.
Citera
2025-04-17, 08:02
Medlem
negerbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av htramanoma
Man kan ju fundera på om bilen var inlämnad på Imotor Göteborg AB? VD Åsa Nadja Cyan Westlin. Namnet verkar bekant?

Nu har jag grävt lite och du är nog fan nåt på spåret.

Åsa Westlin har en Facebooksida där hon delar inlägg från sagda företag. Gräv lite så ser du att flertalet inlägg gillas av en Anna Westlin. Klicka på henne och så vips, vem är inte i bakgrunden på hennes profil? Jo Kenneth såklart. Upplysning.se ger att Kenneth bor med en Anna.

Släktskap ? Högst troligt. Målvaktsverksamhet? Kanske. Detta kanske inte så solklart ändå att det är så rent och snyftigt som det kan verka.. Hmm. absolut inga tillräckliga bevis men fortfarande underlag för att bli tveksam. Nån som kan gräva mer?
Senast redigerad av negerbarn 2025-04-17 kl. 08:29.
Citera
2025-04-17, 08:13
Medlem
Nu får för fan kronofogden ge sig!
Det är ju rent kriminellt att ta och sälja bilar som är på verkstan för service pga verkstans skulder.
Han får göra en stöldanmälan och anmäla fogden för stöld, får han inte rätt, så får han JO anmäla dem.
Citera
2025-04-17, 08:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.RedHat
Man kan ju nästan fråga sig: om en skuldsatt nyttjar sin allemansrätt på någon annans fastighet, kan de då expopriera fastigheten för att täcka personens skulder?

Om det fortsätter åt det här hållet så kommer incitamenten att skaffa sig skulder bara att öka, eftersom skulderna kan ju täckas upp genom att staten beslagtar någon annans egendom.

Jag har aldrig hört talas om att detta hänt med hus också, så innan vi hör någon nyhet om det, så antar jag att det inte gäller hus än så länge. Annars finns det ett lätt sätt för folk att snabbt bli av med sina skulder och förstöra någons liv (husägaren)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in