2025-04-15, 09:35
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyDiggerNick
En sak som jag har funderat över är analytikernas uppskattningar. Innan delivery results var det ett par stora firmor som benhårt höll fast vid 373-425k levererade bilar som om all tillgänglig data inte spelar någon roll alls.

Jag ser lite samma sak här. Jag förstår att de kastat in saker i någon väldigt avancerad excel och sen har den spottat ut en bedömning som de håller hårt vid.

Men 13% mindre leveranser Q1 24 vs Q1 25 ger sällan samma eller mer vinst i sistnämnda Q1.
Effektiviseringar och kostnadsminskningar i processen effektivitetsavdelningen har ett riktigt bra år kan räknas på 1% ungefär.

Energilagringen är absolut en kassako, och en som man faktiskt kan räkna in till viss del till skillnad från en Supercharger utanför Säffle som DViking sätter sitt hopp till. Men det är inte så mycket så att det ska påverka så mycket.

DDN säger under $0.40

Får se om vi får samma reviderinshistoria som vid deliveries där det mesta av marknadens analytiker ett par dagar innan börjar sänka sina siffror. Vi får se.
Ah du menar ett par stora analytiker cyklar i det blå och driver upp estimaten. Kan de ha justerat inför ER? Enl yahoo har det gjorts 8 'revisions' senaste 7 dagarna.

När kommer Troy med sin Earnings estimate?

(Angående er tidigare diskussion om Troy. Visst, han kanske blivit björn jämfört med tidigare. Men jag tycker han mest verkar vara besatt av att göra bäst uppskattningar/estimat :-))
Senast redigerad av Madagascar 2025-04-15 kl. 10:30.
Citera
2025-04-15, 10:06
Medlem
bddts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Betydligt mer orolig över folk som dubbelsärskriver

Vad som är snyggt eller fult är väldigt subjektivt och andrahandsvärden på bilar är överlag inget vidare, men det vet ju bara personer som faktiskt köper nya dyra bilar. Trötta fattiga teslabjörnar som sitter i varje forum de kan hitta och skriver en massa FUD-bajs hela dagarna kommer inte köpa någon bil alls utan får åka buss eller gå.

Kan bli lite si och så med grammatik på mobilen 😊
Kommer aldrig att köpa en Tesla.
Lutar mer åt tysk, sydkoreansk eller japansk ingenjörskonst. Av många olika anledningar tycker många som jag. Teslas aktiekurs är beroende av volymförsäljning och marginaler. Båda kommer minska. Elon Musks rykte som särskilt intelligent dalar den med. Personligen avstår jag både bil och aktie.
Citera
2025-04-15, 10:18
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bddt
Kan bli lite si och så med grammatik på mobilen 😊
Kommer aldrig att köpa en Tesla.
Lutar mer åt tysk, sydkoreansk eller japansk ingenjörskonst. Av många olika anledningar tycker många som jag. Teslas aktiekurs är beroende av volymförsäljning och marginaler. Båda kommer minska. Elon Musks rykte som särskilt intelligent dalar den med. Personligen avstår jag både bil och aktie.

Låter lite väl kategoriskt men alla får väl göra som de vill när de köper saker som bilar. Kan förstå att alla inte gillar Teslas estetik eller deras val av tekniska lösningar.

Teslas huvudingenjör Lars Moravy är förvisso halv-svensk:

http://obitarchive.glueckertfuneralhome.tributecenteronli ne.com/1113/25_Moravy.html

Teslas aktiekurs är beroende av förhoppningar om att FSD och robotics ska dra in en massa miljarder. Bilförsäljningen är kanske en tredjedel av bolagets värdering och numera kanske det svagaste benet.
Citera
2025-04-15, 10:51
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Fast det finns gott om exempel på när björnar uppvisar låg intelligens, även om du inte är det bästa exemplet. Du riktar dock sällan kritik mot sånt som skrivs som är infernaliskt dumt, bara mot fel och brister i exempel som i grund och botten är ganska vettiga. Du får stå ut med att bli förknippad med dem du kommer överens med bäst, och just nu är det jubelidioterna.

Fast DDNs hjärna håller på att ruttna nu av EDS-viruset. Ser ut att gå rätt snabbt.

Att man avslutar ett positivt inlägg om Teslas SC i Sverige med att kursen ska "To the moon" tar DDN alltså som att man 100% hävdar att bolaget ska lyfta av framgångarna med SC i Sverige

Hela björnstammen kom stormandes för att räkna fram att det inte alls skulle bli så. De är faktiskt lite gulliga i sin enfald, men deras frekventa lågintelligensinlägg i tråden blir med tiden tröttsamma också.

För Q1 tror jag att automative blir en besvikelse (dock redan känt) med intäkter på ca $15.5b (-1.7b YoY). Kommer dock uppvägas av att Energy landar runt $3b (+1.4b YoY) och Services nära $3b (+0.7b YoY).
Citera
2025-04-15, 10:51
Moderator
Diagorass avatar
Och så tar vi och håller oss till ämnet, vilket är Tesla och inte andra användare. Inlägg raderade.

/ mod
Citera
2025-04-15, 10:52
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:
Fast det finns gott om exempel på när björnar uppvisar låg intelligens, även om du inte är det bästa exemplet. Du riktar dock sällan kritik mot sånt som skrivs som är infernaliskt dumt, bara mot fel och brister i exempel som i grund och botten är ganska vettiga. Du får stå ut med att bli förknippad med dem du kommer överens med bäst, och just nu är det jubelidioterna.

Nu har nog jag korrigerat Raskens en och annan gång.
Fast då han inte smetar okvädinsord på mig så skriver jag konstruktivt till honom och då är det lätt att glömma det i FBs brus där ögat alltid fastnar på de grövsta dissarna.

Exempel det om den falska ljudupptagningen från vita huset är en som jag kommer på på rak arm men har för mig att det finns fler exempel.

Jag har en grundtanke om att propaganda är fel oavsett vilken "sida" som pushar den, men att du ser att 97% av mina inlägg har en negativ tyngd mot TSLA så är det ju för att det är det som är min uppriktiga åsikt.

Jag är av åsikten att ledarskapet inte finns just nu i det bolaget på ett tillfredställande sätt. Det påverkar min syn på TSLA ända tills det ändras.

Jag tycker interaktion med DViking är lika menlös som du tycker att det är att interagera med björnar utan substans, men jag uppskattar ändå vår interaktion. Jag har till och med tagit till mig råd som varit fördelaktiga för mitt ISK från dig. Det var du som till slut fick mig att inse att jag inte ska sitta och hålla på warrants som en äkta idiot bara för att. Det har berikat mig kan vi nu se i efterhand.
Senast redigerad av DirtyDiggerNick 2025-04-15 kl. 10:56.
Citera
2025-04-15, 10:55
Medlem
raskenss avatar
Tesla kanske måste byta datorerna i miljontals bilar:

https://electrek.co/2025/04/14/tesla-tsla-replace-computer-4-million-cars-or-compensate-their-owners/
Citera
2025-04-15, 11:01
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Nu har nog jag korrigerat Raskens en och annan gång.
Fast då han inte smetar okvädinsord på mig så skriver jag konstruktivt till honom och då är det lätt att glömma det i FBs brus där ögat alltid fastnar på de grövsta dissarna.

Exempel det om den falska ljudupptagningen från vita huset är en som jag kommer på på rak arm men har för mig att det finns fler exempel.

Jag har en grundtanke om att propaganda är fel oavsett vilken "sida" som pushar den, men att du ser att 97% av mina inlägg har en negativ tyngd mot TSLA så är det ju för att det är det som är min uppriktiga åsikt.

Jag är av åsikten att ledarskapet inte finns just nu i det bolaget på ett tillfredställande sätt. Det påverkar min syn på TSLA ända tills det ändras.

Att korrigera honom är inte bara low hanging fruit. Det är att plocka upp rutten frukt från marken.

Man måste som Dviking säger inte försöka dementera ett icke argument, att försöka räkna ut varför Teslas super charger nätverk inte kommer dra in särskilt mycket pengar, när ingen på fullaste allvar tror det heller. Gör en kalkyl på hur många arbeten som kan ersättas med en humanoid robot istället och hur stor besparingen blir för företaget.
Citera
2025-04-15, 11:03
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Tesla kanske måste byta datorerna i miljontals bilar:

https://electrek.co/2025/04/14/tesla-tsla-replace-computer-4-million-cars-or-compensate-their-owners/

Tror jag skrev exakt hur detta kommer mitigeras i ett tidigare inlägg. Orkar inte leta reda på det men:

Merparten av dessa billar ägs av förare som ändå kan anses ha en positiv inställning till bilen och varumärket. Många av dem som inte velat ha FSD för att de vill köra kommer inte bråka om en ny dator.

Då återstår en grupp av konsumenter som kommer att göra det. De som köpte innan Tesla ändrade säljtexten sitter i en bra juridisk position att få sitt fordon åtgärdat men det kommer Tesla lösa på flera sätt än ett. Då det handlar om riktigt gamla bilar som rullat långt kommer kunden få ett bra erbjudande på en ny bil. Så pass bra att en betydande del kommer ersätta hela bilen.

Därefter har vi en odefinerad mängd av bråkstakar som kommer kräva sin rätt bara för att. Så är det alltid i USA. De kommer vara en surdeg för Tesla att hantera men de kommer att hanteras. Där har vi ett inte obetydligt antal, men antagligen inte miljoner.
Citera
2025-04-15, 11:08
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Tror jag skrev exakt hur detta kommer mitigeras i ett tidigare inlägg. Orkar inte leta reda på det men:

Merparten av dessa billar ägs av förare som ändå kan anses ha en positiv inställning till bilen och varumärket. Många av dem som inte velat ha FSD för att de vill köra kommer inte bråka om en ny dator.

Då återstår en grupp av konsumenter som kommer att göra det. De som köpte innan Tesla ändrade säljtexten sitter i en bra juridisk position att få sitt fordon åtgärdat men det kommer Tesla lösa på flera sätt än ett. Då det handlar om riktigt gamla bilar som rullat långt kommer kunden få ett bra erbjudande på en ny bil. Så pass bra att en betydande del kommer ersätta hela bilen.

Därefter har vi en odefinerad mängd av bråkstakar som kommer kräva sin rätt bara för att. Så är det alltid i USA. De kommer vara en surdeg för Tesla att hantera men de kommer att hanteras. Där har vi ett inte obetydligt antal, men antagligen inte miljoner.

Nu kan det ju bli en grupptalan. Det kan räcka med att en lobbyorganisation med starka muskler erbjuder alla ägare att skriva på ett papper som inte kostar dom nånting sen stämner dom skiten ur tesla på typ 100miljarder. Amerikansk jurister är duktiga på att få igenom sånt.

Historiens största skadestånd tilldelades tobaksindustrin i en class action där 206miljarder USD var boten. Nu kanske detta inte blir lika tungt.
Senast redigerad av raskens 2025-04-15 kl. 11:12.
Citera
2025-04-15, 11:10
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:
Att korrigera honom är inte bara low hanging fruit. Det är att plocka upp rutten frukt från marken.

Man måste som Dviking säger inte försöka dementera ett icke argument, att försöka räkna ut varför Teslas super charger nätverk inte kommer dra in särskilt mycket pengar, när ingen på fullaste allvar tror det heller. Gör en kalkyl på hur många arbeten som kan ersättas med en humanoid robot istället och hur stor besparingen blir för företaget.

Jo men min kalkyl ändrar på en faktor i ekvationen som Elon och tesla-shills fortfarande hävdar inte ska ändras. Det jag ändrar på är faktorn som representerar konkurrens.

Har Tesla ingen konkurrens så absolut: Då har Cathoe Wood varit för försiktig då hon sätter en riktkurs på $2700

Men om konkurrensen är hård så finns det fortfarande möjligheter till en bra affär då humanoider är helt redo för industrin. En så pass bra affär så att jag tycker Tesla ska vara värt runt $200 jämfört med de björnar som säger $20.
Citera
2025-04-15, 11:15
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Nu kan det ju bli en grupptalan. Det kan räcka med att en lobbyorganisation med starka muskler erbjuder alla ägare att skriva på ett papper som inte kostar dom nånting sen stämner dom skiten ur tesla på typ 100miljarder. Amerikansk jurister är duktiga på att få igenom sånt.

Grupptalan är en möjlighet rent teoretiskt men Tesla har varit väldigt duktiga på att mitigera sådant genom att registrera sin verksamhet på ett visst sätt på rätt platser där sådant här ofta skjuts ned per automatik.

Det är inte omöjligt att det skulle kunna bli just den där grejen som någon med djupa fickor och agg mot Musk faktiskt sponsrar, men det kommer inte leda till verkliga resultat förutom att MAGA får mer vatten på sin kvarn att en rik hemlig libtardorganisation är ute efter Tesla.

Tesla kommer att lösa det. Det kommer att kosta för Tesla. Men i detta fall är Fred lite väl way out there då han breder på med konsekvensen av det. Det kommer svida lite. Det har till och med Elon sagt. Men mer än så blir det inte.

Djupare förklaring av geografisk effekt:
I verkligheten så glider alla höjdare ink Elon in och ut på ett kontor i SF då de ska ha möten om dagliga saker och ting. Då de möter en viktig ny leverantör så är det antagligen i ett konferensrum där. Hjärnreserven och ledarskapet finns fysiskt i SF. Men sen står det alla företag fritt att registrera sitt huvudkontor på vilken verksamhetsplats som helst, så i Travis County finns det en postbox och det är Teslas juridiska adress. Nu råkar det även finnas en Gigafactory i Travis County.

Nu är Travis County inte en skitdamming lite kommun men den är inte heller så stor att en Gigafactory är helt obetydlig för regionen. Om någon blir överkörd av en Tesla på FSD i Bumfuck Illinois så avgörs det lokalt i Bumfuck Illinois men en grupptalan kommer efter några svängar juridisk salsadans landa i Travis County. En plats som har stor glädje av en gigafactory.

Jag bettar mot Tesla då det kommer till kursutveckling i en nära framtid. Men skulle det upp på polymarket vem som vinner en grupptalan mot Tesla så är mitt bett alltid på Tesla.

Då insikten om detta är väl känd så återstår bara att någon som vill förlora pengar sponsrar denna grupptalan så det kommer troligtvis inte ske.
Senast redigerad av DirtyDiggerNick 2025-04-15 kl. 11:40.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in