2025-04-14, 20:08
Medlem
bddts avatar
Mycket oro beträffande andra hands värden, kvalitet, utseende mm. Cyber trucken är ju anskrämligt ful.
Här är en film om utvecklingen och en fingervisning om framtiden.

https://youtu.be/rkTJcWzk1wQ?feature=shared
Citera
2025-04-14, 20:14
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Teslas SC-nätverk är störst, billigast och överlägset bäst!

https://teslaclubsweden.se/teslas-laddnatverk-billigast-och-palitligast/

En riktig pengamaskin där cashen rullar in ju fler elbilar som rullar på vägarna. $TSLA to the moon!

Nyckelantaganden
Pris per kWh: 3,3 SEK.

Elkostnad: 2 SEK per kWh.

Användning: 8 laddningar per laddare dagligen, 25 kWh per laddning.

Betalande kunder: 80 % (20 % laddar gratis).

Driftskostnader: Etablering (1 miljon SEK per station över 10 år), markhyra (10 000 SEK per station och månad), underhåll (1 000 SEK per station och månad).

Intäkter och kostnader
Dagliga intäkter: 158 400 SEK.

Daglig elkostnad: 120 000 SEK.

Bruttovinst per dag: 38 400 SEK.

Dagliga driftskostnader (exkl. el): 19 219 SEK.

Nettovinst per dag: 19 181 SEK.

Årlig nettovinst: ~7 miljoner SEK.

Slutsats
Teslas Superchargers i Sverige genererar en årlig vinst på cirka 7 miljoner SEK, under rimliga antaganden. Verkliga resultat kan variera beroende på faktiska förhållanden.

Elons eget AI fick göra en deepsearch med extra thinking. Klipper inte in alla 10 sidorna men bjussar på en executive summary. 7 mille per år i vinst. Inte illa! Det är var nog den artikeln som fick aktien att ta ett glädjeskutt från -2.2% till bara -1.5% idag då du gjorde världen uppmärksam på den! To the mooon!
Citera
2025-04-14, 20:17
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyDiggerNick

Elkostnad: 2 SEK per kWh.

Varför skulle elen i Sverige kosta 2 kr per kWh? Testa 1 kr, är betydligt mer rimligt.

Sen tar de mer betalt på peak hours och av icke-Teslor.

Kan du bara FUD-räkna?
Citera
2025-04-14, 20:23
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bddt
Mycket oro beträffande andra hands värden, kvalitet, utseende mm. Cyber trucken är ju anskrämligt ful.
Här är en film om utvecklingen och en fingervisning om framtiden.

https://youtu.be/rkTJcWzk1wQ?feature=shared

Betydligt mer orolig över folk som dubbelsärskriver

Vad som är snyggt eller fult är väldigt subjektivt och andrahandsvärden på bilar är överlag inget vidare, men det vet ju bara personer som faktiskt köper nya dyra bilar. Trötta fattiga teslabjörnar som sitter i varje forum de kan hitta och skriver en massa FUD-bajs hela dagarna kommer inte köpa någon bil alls utan får åka buss eller gå.
Citera
2025-04-14, 20:30
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:
Varför skulle elen i Sverige kosta 2 kr per kWh? Testa 1 kr, är betydligt mer rimligt.

Sen tar de mer betalt på peak hours och av icke-Teslor.

Kan du bara FUD-räkna?

Det var Grok som räknade.
Den hittade samma siffror som i artikeln men behövde räkna med att ca 20% laddar gratis enligt gamla avtal.

Stora företag som förburkar enorma mängder el kommer ned i 1kr.
(Tunga industrier som snittar på 70 000 till 149 000 MWh)

tesla dunkar in 21 900 MWh per år vilket inte är fy skam men mindre än 1/3 av vad de som betalar en krona

Mindre företag snittar på 2.4kr så 2kr kanske är ok?

Men låt oss dubbla vinsten bara för att ha hängslen och livrem! 14 miljoner! WOOW! TO THE MOON!

Kan du bara se allt med rosa solglasögon då det kommer till Tesla?
Citera
2025-04-14, 20:36
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Det var Grok som räknade.
Den hittade samma siffror som i artikeln men behövde räkna med att ca 20% laddar gratis enligt gamla avtal.

Stora företag som förburkar enorma mängder el kommer ned i 1kr.
(Tunga industrier som snittar på 70 000 till 149 000 MWh)

tesla dunkar in 21 900 MWh per år vilket inte är fy skam men mindre än 1/3 av vad de som betalar en krona

Mindre företag snittar på 2.4kr så 2kr kanske är ok?

Men låt oss dubbla vinsten bara för att ha hängslen och livrem! 14 miljoner! WOOW! TO THE MOON!

Kan du bara se allt med rosa solglasögon då det kommer till Tesla?

Herre gud du kan verkligen inte räkna...

Varför skulle Tesla betala betydligt mer för elen än en vanlig privatperson? Spotpriset på el ligger runt 30 öre sen tillkommer skatt och nät. Blir ungefär 1 kr all in. Elintensiva industrier betalar ingen energiskatt, t.ex. serverhallarna och stålverken.

Sen var inlägget i huvudsak lite på skoj för att väga upp allt FUD ni permabjörnar bajsar ut i tråden varje timme. Tesla kommer inte bli en tenbagger på SC-intäkter i Sverige.
Citera
2025-04-14, 20:43
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:
Herre gud du kan verkligen inte räkna...

Varför skulle Tesla betala betydligt mer för elen än en vanlig privatperson? Spotpriset på el ligger runt 30 öre sen tillkommer skatt och nät. Blir ungefär 1 kr all in. Elintensiva industrier betalar ingen energiskatt, t.ex. serverhallarna och stålverken.

Sen var inlägget i huvudsak lite på skoj för att väga upp allt FUD ni permabjörnar bajsar ut i tråden varje timme. Tesla kommer inte bli en tenbagger på SC-intäkter i Sverige.

Teknikkonsultföretaget COWI står för den datan. Tycker du ska tala om för dem att eftersom du är en riktig FB-are så vet du bättre och så kan du förklara för dem hur fel de har.
Citera
2025-04-14, 20:54
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Teknikkonsultföretaget COWI står för den datan. Tycker du ska tala om för dem att eftersom du är en riktig FB-are så vet du bättre och så kan du förklara för dem hur fel de har.

Ja, det konsultbolaget skulle jag inte upphandla några tjänster av. Det blir också helt uppenbart att du själv inte är ingenjör, knappast ens ekonom

8 laddningar @ 25kWh per dag i snitt blir runt 1½ timme per laddare/dag. Bara ett exempel där de gör helt korkade antaganden. Sen är snittpriset högre och kostnaderna lägre.

Dessutom missar du som vanligt att elbilsladdning är en tillväxtmarknad som kommer öka tusentals procent de kommande åren. PE 50 4EVER!
Citera
2025-04-14, 20:58
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:
Ja, det konsultbolaget skulle jag inte upphandla några tjänster av. Det blir också helt uppenbart att du själv inte är ingenjör, knappast ens ekonom

8 laddningar @ 25kWh per dag i snitt blir runt 1½ timme per laddare/dag. Bara ett exempel där de gör helt korkade antaganden. Sen är snittpriset högre och kostnaderna lägre.

Dessutom missar du som vanligt att elbilsladdning är en tillväxtmarknad som kommer öka tusentals procent de kommande åren. PE 50 4EVER!

Vad vad din target?
Tänkte det kan vara kul att mäta kuk sen om ngn månad och se vem som är närmst.
200 är min exit. Där är jag nöjd. Target mellan 180-200
Citera
2025-04-14, 21:21
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Vad vad din target?
Tänkte det kan vara kul att mäta kuk sen om ngn månad och se vem som är närmst.
200 är min exit. Där är jag nöjd. Target mellan 180-200

Vad kursen står i ett visst datum beror på så mycket så det blir helt meningslöst att jag sitter och gissar något om det nu. Rör sig mellan 100 och 1000 i år?

Däremot har jag sålt det mesta av mitt innehav och hoppas att kursen kommer ner ytterligare på grund av FUD nu under Q2 så jag kan köpa in mig igen. Gärna under 175 då, toppen om man kan köpa som senast på 140.
Citera
2025-04-14, 22:35
Medlem
Citat:
Tesla får som vanligt 99% av uppmärksamheten, men detta gäller överlag för elbilar då det är en produkt som utvecklas och pressas prismässigt (vilken man kanske kan skylla på Tesla då de driver utvecklingen och konkurrensen). Vill du hellre ha högre priser varje år som med fossilbilen?

Prisnedgången på elbilar är inget konstigt historiskt egentligen, men de senaste 5-10 åren har det varit lite annorlunda för bilar där begagnatpriser har varit på tok för höga.

Ändå är det inte inköpsstopp på andra elbilar..

Tesla driver ingen utveckling längre. De gjorde det fram till för 4-5 år sedan. Tesla har egentligen inte utvecklats alls sen dess.
Citera
2025-04-14, 22:52
Medlem
Citat:

En helt elektrifierad bilflotta i Sverige med ca 5 miljoner bilar som i snitt rullar 1200 mil och snabbladdar ca 10% av sin laddning och där vinsten på själva elen är 3:-/kWh ger att hela marknaden potentiellt är värd 1,8 miljarder SEK. Förutsatt att laddstolparna och driften av dessa är gratis...

Nu är enbart ca 5% av bilflottan elektrisk. Det är ca 200 000 st. 5% av 1,8 miljarder är 90 miljoner.

Tesla har byggt 90 stationer med totalt ca 1200 laddpunkter. Vet inte vad det har för marknadsandel i sålda kWh men det finns drygt 4300 publika snabbladdare i Sverige. Så säg att Tesla har ca 1/3 av marknaden. Det kostar 2-3 miljoner att anlägga en supercharger-station. Så totalt har Tesla lagt drygt 200 miljoner för en potentiell vinst på 1/3 av 90 miljoner. Dvs 30 miljoner. Då behöver en supercharger-station bara hålla 7 år utan underhållskostnader för att den ska gå med en aning vinst.

Jag säger inte att ett är omöjligt att tjäna pengar på snabbladdning men jag är helt säker på att det inte handlar om några stora vinster isf.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in